Loading...
nl

Zielen en namen

LPChip
LPChip jan 8 '07
Het is bekend dat wanneer je ter wereld komt, je zelf je naam kiest, en niet je ouders. Je ouders moeten eerst een naam bedenken, maar zullen altijd de naam bedenken die jij wilt dat ze bedenken.

Nou heb ik erover zitten denken, en ik ben tot de conclusie gekomen, dat het heel goed mogelijk is om per keer dat je incarneerd een andere naam te willen kiezen. Sterker nog, ik denk dat het onvermeidelijk is.

Ik denk, dat wanneer je incarneerd je van te voren al weet wat je levenslessen zullen zijn, alleen in het geboorteproces vergeet je dit. Om dit zo goed mogelijk te doen, zoek je ouders uit die je daarbij kunnen helpen, karaktertrekken die je daarbij helpen, en een naam die het geheel bestempeld.

Ze zeggen vaak dat een naam een betekenis heeft.

Het lijkt mij daarom ook dat wanneer je je naam kiest, je rekening houdt met deze betekenissen.

Eigenlijk betekend dit dat de kans klein is, dat je 2x dezelfde naam draagt, omdat je steeds met een andere situatie te maken krijgt.

Dit is echter een gedachte en weet niet voor 100% zeker of het zo is, maar iets zegt me dat het zo is.

Wat vinden jullie ervan?
Delen:
Wendy's
Wendy's jan 8 '07
Wouw, LPChip! goed geschreven! :D

Ik denk ook dat je zelf je naam kiest, en dit een betekenis zal hebben.
Dus ik ben het ook met je eens! :)

En dat je twee keer dezelfde naam zal krijgen, lijkt me ook een kleine kans!!

Toen ik geboren werd had mijn moeder eigenlijk 2namen in gedachte: Wendy & Sanne. Maar ze heeft uiteindelijk voor Wendy gekozen.
Wat mijn naam betekend weet ik eigenlijk niet, volgensmij is het een engelse naam?
Debiorah
Debiorah jan 8 '07
Hele interessante gedachte Chip!
Ik denk dat je naam zeker een betekenis voor je heeft. Op welke manier weet ik niet maar ik vind jouw theorie erg aannemelijk klinken.
Mijn naam is bijvoorbeeld Deborah dat betekent `honingbij'; Een bij staat volgens mij ook voor ijver.
De naam komt in het O.T. voor als die van de voedster van Rebekka in Gen. 35,8 en van de profetes en richteres van Israël (Richt. 4 en 5; in hfdst. 5 staat de beroemde lofzang van Debora). Zou dit dan bijvoorbeeld verband houden met mijn levenslessen?

En we hebben het ook al eens over numerologie gehad met namen. En daar worden toch ook verbanden gelegd met de levenslessen?
Misschien betekent onze naam veel meer dan we soms denken!
Mimi*
Mimi* jan 8 '07
Intressant idee. 2x dezelfde naam kiezen lijkt me ook sterk. Eigenlijk apart dat er zoveel achter je naam schuilt!

En Deborah dat onze namen misschien wel meer betekenen dan wij denken kan ook goed zo zijn! Ben benieuwd. Enig idee hoe je dat kunt weten?
mause
mause jan 8 '07
ik denk ook dat je je naam veel meer betekent dabn dat we soms denken.
Thomas A
Thomas A jan 8 '07
Onze naam betekent ook veel meer dan we denken. Elke keer als iemand onze naam uitspreekt (in onze nabijheid), brengt dat een trilling in ons teweeg die vormend is; die bouwt dus iets aan ons. Apart dat we bij sommige mensen een naar gevoel krijgen en bij anderen een prettig gevoel. Onze naamsklank door iemand uitgesproken resoneert in ons door........

Er zijn mensen van wie wij niet toestaan dat ze van onze naam een koosnaam maken en van anderen die heel vertrouwd voelen dat wel accepteren of zelfs heel fijn vinden.

Thomas
jo
jo jan 9 '07
ik vind dit echt een hele goeie klinkt ook erg logisch allemaal!
ben nu wel benieuwd wat mijn naam eigenlijk betekend... Wat ik me nu wel afvraag de mensen met dezelfde namen bijv. 2 wendy's dat die dan ook dezelfde levenslessen hebben?

Gr Jo
Debiorah
Debiorah jan 9 '07
Interressant thomas! Het is in mijn geval waar dat ik niet van iedereen een koosnaam wil horen.
Eigenlijk best wel grappig want ik heb diverse koosnamen. De meeste mensen noemen me debbie, mijn moeder noemt me dop/doppie, mijn vriendin noemt me dobber, en mijn opa noemt me deborah. Dus iedere persoon resoneert anders met mij?
En jo volgens mij kun j vrij makkelijk achter je naamsbetekenis komen, gewoon ff googlen. ;)
Ik vond het zelf ook wel leuk om te weten welke rol mijn naam had in het oude testament.
LPChip
LPChip jan 9 '07
Ik denk niet dat mensen met dezelfde naam ook dezelfde levenslessen moeten leren.

Ik denk meer dat de eigenschappen die gepaard gaan bij een naam een hulpmiddel vormen bij het nemen van de levenslessen.

Bijvoorbeeld: je weet voordat je incarneerd dat je een bepaalde levensles gaat krijgen. Om je daarbij te helpen kies je bepaalde eigenschappen die je zullen helpen. Bijvoorbeeld zelfstandig, liefdegevoelig etc... En daaraan gekoppeld is dan een naam. Zoiets denk ik.
Thomas A
Thomas A jan 9 '07
Nee een naam heeft niets met levenslessen te maken, wel met wat de klank uitgesproken door medemensen in ons resoneert. De klank van de naam is de sleutel. Het sleutelgetal ook genoemd. Het is onze kwetsbare ik. Bijna fysiek zo dicht als deze bij ons staat. Onze voornaam maakt ons gevoelig, terwijl onze achternaam ons een (maatschappelijke) basis geeft.

Thomas
jo
jo jan 10 '07
oke die koosnaampjes kan ik ook niet van iedreen hebben hoor. En heeeeel weinig mensen zeggen jojanneke tegen mij is meestal: Jo, Jojan, Hanna, Jojo. dat vinden ze dan allemaal afkortingen die makkelijker zijn.

ik had ook ff gegoogeld maar geen jojanneke wel johanna en johannes dat kwam het dichtste in de buurt..
Gr Jo
Mirreke
Mirreke jan 10 '07
Hebben ze hier ook een site van ofzo?
Ik weet dat Miriam afstamt van Maria, maar verder weet ik er niks over eigenlijk.

Wel weer interessant!!
Mirreke
Mirreke jan 10 '07
Ik heb wat gegoogled en kwam bij een site uit.
Betekenis heb ik wel gevonden.

Miriam: Afgeleid van de Germaanse stam 'munt', met de betekenis 'beschermer, voogd'. Komt in een aantal namen voor. Een verwant element is o.a. mund

Vooral in joodse kringen een veel gebruikte naam.

De site is: http://www.starmanproductions.nl/namen/namenm.html
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 16 '07
Bij mijn naam vind ik:
Julien: De jongeling, gewijd aan jupiter

De vraag die ik heb, wat betekend dit nou weer?
Thomas A
Thomas A jan 16 '07
vernieuwer, veranderaar, vormer.........
Acheliah
Acheliah jan 16 '07
Helaas komt Dieneke niet voor wel Dien Diny of Dina
LPChip
LPChip jan 17 '07
Dieneke komt van diny.
Acheliah
Acheliah jan 17 '07
Ok bedankt dus diny is de zelfde uitleg dan Dieneke
admin
admin mei 15 '07
Catharina

Geslacht:
v

verklaring:
In het algemeen wordt de naam in verband gebracht met Gri. katharos `rein, schoon, zuiver'. Volgens sommigen echter is hij van alkaterinì¨, waarop de Rus. vorm (Ekaterina) wijst. De th zou er dan in gekomen zijn onder invloed van het Gri. woord katharos (hoewel men het ook verklaart uit aeikaternì¨ `de altijd reine'). Er is nog een andere verklaring, hetgeen wel op onzekerheid wijst, nl. uit Syrisch kéthar `kroon'. De naam was al vroeg in de middeleeuwen in West-Europa verbreid en zeer frequent. Deze populariteit gaat terug op: 1) de heilige Catharina van Alexandrië, hier bekend geworden sinds de Kruistochten, zij was martelares in 307. Volgens de legende liet keizer Maxentius haar disputeren met 50 filosofen, die zich daarop bekeerden en gedood werden. Zij zelf werd gemarteld op een wiel met scherpe punten en gedood. Aangezien haar lijk naar de berg Sinaï gebracht zou zijn, werd deze het centrum van haar verering en vandaar verbreidde de naam zich. Zij is een van de noodhelpers; kerk. feestdag: 25 nov. Voorts o.m.: 2) Catharina van Siena in Midden-It. (1347-'80). Zij heeft er veel toe bijgedragen dat de naam populair bleef; kerk. feestdag: 30 april. De naam Catharina werd ook door vele vorstinnen in Europa gedragen. De benaming van sommige rederijkerskamers in België, `Catharinisten', herinnert eraan dat de eerstgenoemde St. Catharina o.m. patrones van de redenaars is. Hoewel er voordien ook sporen van verering zijn, kreeg de naam vooral populariteit vanaf de 13e eeuw, mede o.i.v. de kruistochten. Zo vond Debrabandere in Kortrijkse bronnen uit de periode 1300-1350 dat daarin ruim 10% van de vr. (een variant van) deze naam droeg (Debrabandere 1971). Ofschoon vormen als Kathrina, Katrine ook in de middeleeuwen voorkomen, zijn verlatijnste vormen volgens Lindemans (Album Meertens 106) pas in de 17e-19e eeuw in gebruik gekomen o.i.v. het concilie van Trente (zie Inleiding). In Holl. kende men in de middeleeuwse vleivormen als Calle en Callekijn. Daarnaast kwamen uit het z. in de 14e eeuw vormen als Kateine en Catelijne, die weer leidden tot verkortingen als Lijne, Lijnken en Lijntje. Trijntje e.d. vindt men daarnaast vanaf de 16e eeuw (Hoorn 1514, Rotterdam 1545), terwijI Kaatje, Caatje e.d. in de tweede helft van de 17e eeuw verschijnt (Caetgen, Rotterdam 1678). Oud voorb. als jongensnaam: Catharinus, Rotterdam 1673.

http://www.kennislink.nl/web/show?id=151992
Mimi*
Mimi* mei 15 '07
http://www.meertens.knaw.nl/voornamen/VNB/

Hier ontdek je de oorsprong van je naam.
Pagina's: 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki