Loading...
nl

Pubers gebruiken hun hersenen niet goed

JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 27 '06
N.a.v. een eerdere discussie het volgende. Bron: http://www.goedzo.com/index.php/2006/09/12/pubers_gebruiken_hun_hersenen_niet_goed


Ouders die hun puberkinderen vertellen dat ze rekening moeten houden met anderen, kunnen zich de moeite besparen. Pubers gebruiken maar gedeeltelijk het deel van hun hersenen waarmee ze rekening kunnen houden met de gevoelens van anderen, hebben wetenschappers ontdekt.

De ontwikkeling van hersenen is traag als het gaat om de mogelijkheid om beslissingen te nemen. Met die verklaring proberen de wetenschappers te begrijpen waarom er mokkende tieners bestaan. Pas als een volwassene 20 of 30 jaar oud is, is de ontwikkeling volledig, meldden de onderzoekers vrijdag tijdens een symposium in de Britse stad Norwich.

De neurologen van het University College in Londen vergeleken de hersenactiviteit van pubers tussen de 11 en 17 jaar oud met die van jonge volwassenen van 21 tot 37 jaar.

Bij de tieners bleek vooral het achterste deel van het brein actief. Dat deel ”žwordt meestal gebruikt tijdens simpele handelingen, of als je iemand iets ziet doen”, zei de onderzoeksleider tegen de BBC.

Volwassenen gebruiken juist de voorkant van de hersenen. Daarmee denken ze vooruit, overwegen de gevolgen van hun daden en houden ze rekening met de gevoelens van anderen.
Delen:
Debiorah
Debiorah dec 27 '06
Klopt Nims, ik heb dit onderwerp laatst nog met psychologie gehad. En toen dacht ik bij mezelf oooh vandaar dat ik me zo gedroeg! :p
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 30 '06
Achteraf is altijd alles makkelijk te beredeneren ;). Sommige mensen zouden eens van te voren mogen beredenen :p .
byakuya
byakuya jul 20 '11
Ik vind dat men niet alle pubers over de zelfde kam mag scheren, ik ken verschillende jongeren die 3 keer nadenken voor ze iets zeggen.
Groene_heks
Groene_heks jul 20 '11
Zijn dat dan nog pubers? Ik heb er vier en die denken echt niet eerst na, net zoals ik dat vroeger als puber ook niet deed.
Eerst doen en dan denken, wat best lastig was haha.
Maar er zullen beslist uitzonderingen zijn, die bevestigen ook de regel wink
Emuca
Emuca jul 20 '11
pubers is niet hetzelfde als tiener of jongere. smile
Groene_heks
Groene_heks jul 20 '11
True, vandaar mijn vraag smile
MoonFlowertje
MoonFlowertje jul 20 '11
het zijn de hormonen, die een basis aan het vormen zijn...
(een identiteit)
Groene_heks
Groene_heks jul 20 '11
Nee, de hormonen zorgen dat je lijf verandert, het heeft met de hersenen te maken.
Lees effe het stukje van Nims en Deborah hierboven smile
MoonFlowertje
MoonFlowertje jul 20 '11
dat had ik al gedaan!
wat ik zie is: de hersenen lijden het gevoel, en andersom!

door deze hormonen, die invloed hebben op het hele lichaam, ook op de hersenen en het gevoel, kun je van een puber niet verwachten dat ze hun hersenen goed kunnen gebruiken,sterker nog...
ze weten zich vaak geen raad, met hun gedachten en gevoelens

ze zijn een identiteit aan het vormen...
en schoppen tegen alles aan, wat ze in hun jeugd niet hebben kunnen doen...
de meeste kinderen worden gevormd door de ouders...
in de pubertijd gaan ze zich juist daartegen verzetten...
omdat iedereen een eigen unieke personage heeft...
dit komt eruit in de pubertijd
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pubertijd

groetjes

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki