Loading...
nl

fasen van het sterven

Incripted
Incripted dec 20 '06
Bron: medisch tijdschrift Ergogenics


Zodra een arts tegen een patiënt zegt dat er geen behandeling meer mogelijk is, begint die persoon met het stervensproces. Dit proces bestaat uit een aantal fasen. Elke fase op zich kan korter of langer van duur zijn. Ook kunnen sommige fasen meerdere malen doorgemaakt worden. Ook kan het gebeuren dat iemand niet verder kan komen dan een bepaalde fase. Dit is voor iedereen verschillend. Hieronder de verschillende fasen die volgens Elisabeth Kì¼bler-Ross bij het stervensproces horen.

Eerste fase: De toestand van onzekerheid, vage of bange vermoedens.
Soms houden mensen hun onzekerheid verborgen, maar wie oplettend is kan soms aan kleine dingen de onzekerheid of onrust merken. Als iemand te kennen geeft dat hij of zij wil spreken over zijn angst of onzekerheid moeten we die persoon de gelegenheid geven en moeten we er serieus op ingaan.

Tweede fase: Ontkenning.
Als iemand besef krijgt van zijn toestand, is de eerste reactie heel emotioneel en ontkennend. Ook van diegenen die bij die persoon zijn of die persoon verzorgen wil de stervende horen dat het niet waar is. Het niet willen praten over de mogelijkheid om dood te gaan kan ook een ontkenning zijn.

Derde fase: Woede en opstand.
De stervende vraagt zich af waarom juist hij moet sterven. Voor de omgeving kan deze fase soms erg moeilijk zijn of onbegrijpelijk, omdat in deze fase allerlei verwijten kunnen komen. Het is een afreageren van de woede op de omgeving. Degene die begeleidt moet begrijpen dat deze woede geuit moet worden, dat er gelegenheid voor moet zijn, wil iemand door deze fase heen komen.

Vierde fase: Marchanderen.
De stervende wil het als het ware op een akkoord gooien. De stervende probeert op allerlei manieren uitstel te krijgen. Dit kan hij of zij proberen door nog een therapie aan te gaan of een nieuw soort medicijn uit te proberen.

Vijfde fase: Depressie, grote eenzaamheid en angst.
Als de stervende gaat zien dat er geen herstel meer te verwachten is dan wordt hij overvallen door een diep gevoel van eenzaamheid en angst voor het onbekende.

Het is belangrijk dat iemand in deze fase de kans krijgt om uit te huilen en om te praten over wat hem bezighoudt. Laat de wanhoop, angst en verdriet komen en help vooral door naast zo iemand te gaan staan. Troost niet zozeer met woorden, maar veel meer door nabijheid.

Deze vijfde fase sluit iets af en de volgende fase volgt niet automatisch. De volgende fase betekent feitelijk een soort drempeloverschrijding, het is een belangrijke en diep ingrijpende gebeurtenis.

Zesde fase: De aanvaarding.
De stervende gaat zijn dood onder ogen zien, de stervende geeft zich over maar niet passief of willoos. Hij zal afscheid willen nemen. Hij heeft behoefte aan de nabijheid van diegenen die hem dierbaar zijn, maar zonder drukte, zonder overmatige emoties.
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 20 '06
Van welke bron komt dit?

Voor de rest heel interessant om te zien welke fases er zijn.
Ayasha
Ayasha dec 20 '06
Beter lezen NiMS;
 Quote:
Origineel van Incripted:
Zodra een arts tegen een patiënt zegt dat er geen behandeling meer mogelijk is, begint die persoon met het stervensproces. Dit proces bestaat uit een aantal fasen. Elke fase op zich kan korter of langer van duur zijn. Ook kunnen sommige fasen meerdere malen doorgemaakt worden. Ook kan het gebeuren dat iemand niet verder kan komen dan een bepaalde fase. Dit is voor iedereen verschillend. Hieronder de verschillende fasen die volgens Elisabeth Kì¼bler-Ross bij het stervensproces horen.
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 20 '06
 Quote:
Origineel van kath:
Beter lezen NiMS;
 Quote:
Origineel van Incripted:
Zodra een arts tegen een patiënt zegt dat er geen behandeling meer mogelijk is, begint die persoon met het stervensproces. Dit proces bestaat uit een aantal fasen. Elke fase op zich kan korter of langer van duur zijn. Ook kunnen sommige fasen meerdere malen doorgemaakt worden. Ook kan het gebeuren dat iemand niet verder kan komen dan een bepaalde fase. Dit is voor iedereen verschillend. Hieronder de verschillende fasen die volgens Elisabeth Kì¼bler-Ross bij het stervensproces horen.
Dat kan mss wel zo zijn, maar het staat in iedere geval ook letterlijk op http://members.lycos.nl/begeleid_sterven/Fasen_van_sterven.htm
Ook een website waarvan je het af kopieert is een bron.
Ayasha
Ayasha dec 20 '06
degene die het geschreven heeft is eveneens de bron. :)

als jij een gedicht hier plaatst, en iemand kopieert het, kan merudi de bron zijn (want ze hebben jouw naam niet Maar als ze jouw naam hebben, en ze zetten die er bij, is dat eveneens een bron, want het komt van jou!

Dus; er staat een bron bij.
Dat de website ook eentje kan zijn doet er niet toe, hij heeft het misschien helemaal niet van een website.
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 20 '06
Nee als iemand mijn gedicht kopieert zijn ze verplicht een link naar de URL waarop dit gedicht gevonden is. Het gaat dus om de kopiereer actie. Het is wettelijk gewoon strafbaar als je letterlijk iets kopieert zonder bron vermelding. Je kan idd van alles als bron zien, maar wettelijk is gewoon vastgelegd wat de bron is.

Kortom: als er geen bron vermelding wordt toegepast ben ik genoodzaakt het onderwerp te verwijderen om te voorkomen dat het forum straks helemaal gesloten moet worden.
En ja ik ben hier erg voorzichtig mee, omdat ik al eens bijna een rechtzaak aan mijn broek heb gehad vanwege een aantal artikelen die letterlijk waren overgenomen op een website. Vandaar dat ik er zo fel op ben.
Incripted
Incripted dec 21 '06
 Quote:
Origineel van kath:
Beter lezen NiMS;
 Quote:
Origineel van Incripted:
Zodra een arts tegen een patiënt zegt dat er geen behandeling meer mogelijk is, begint die persoon met het stervensproces. Dit proces bestaat uit een aantal fasen. Elke fase op zich kan korter of langer van duur zijn. Ook kunnen sommige fasen meerdere malen doorgemaakt worden. Ook kan het gebeuren dat iemand niet verder kan komen dan een bepaalde fase. Dit is voor iedereen verschillend. Hieronder de verschillende fasen die volgens Elisabeth Kì¼bler-Ross bij het stervensproces horen.
dat is inderdaad de originele bron kath, veel van mij teksten, staan trouwens in word bestanden en heb ik al zeer lang onmogelijk voor mij om te weten vanwaar ik ze gehaald heb als het al zo is.

maar blij om te zien dat ze het in mijn plaats achterhalen, jammer genoeg wist ik van deze wel nog dat ik dit eens uit een tijdschrift heb overgenomen.
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 21 '06
Bedankt voor het aanpassen. Zeker bij tijdschriften of boeken bestaat het gevaar dat ze het uitzoeken.

Het is in ieder geval duidelijk dat de website waarop ik bovenstaande tekst letterlijk heb gevonden een probleem heeft als de auteur van het originele artikel deze vindt.

Wat ik meestal doe bij teksten zonder bronvermelding is een specifieke zin kopieren uit de tekst, en hierop googlen. Als ik dan het artikel letterlijk 1 op 1 zie staan, kijk ik of er een bron bij staat. Als dit er niet bij staat, neem ik aan dat dit de bron is geweest.

Verwijzen naar deze bron is dan vaak al voldoende. Je verschuift dan namelijk de bron-check naar degene naar wie jij verwijst. Als ze dan bij ons klagen kun je altijd verwijzen dat je de bron gevonden dacht te hebben.

Graag in het vervolg hier rekening mee houden, tenslotte is het niet onze taak om bronnen te checken ;).
Ayasha
Ayasha dec 21 '06
NiMS, maar stel dat we het niet zien, dan kunnen ze er toch niet zo'n grote problemen om maken gezien er wel een bron bij staat...De originele in feite.. :)Niemand die kan bewijzen dat het van die site af komt?
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 21 '06
Dat is eigenlijk wel vrij makkelijk te bewijzen. Wanneer leestekens, woorden en zelfs spelfouten 1 op 1 worden overgenomen is er sprake van een kopie. Het artikel herschrijven en een andere woordkeuze gebruiken is soms een optie.

Volgens de wet is het niet zo moeilijk. Bron wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Citaatrecht

In de Nederlandse Auteurswet 1912 is het citaatrecht in artikel 15a als volgt geformuleerd. Dit is de regeling die geldt in januari 2006.

1. Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd het citeren uit een werk in een aankondiging, beoordeling, polemiek of wetenschappelijke verhandeling of voor een uiting met een vergelijkbaar doel mits:
1. - het werk waaruit geciteerd wordt rechtmatig openbaar gemaakt is
2. - het citeren in overeenstemming is met hetgeen naar de regels van het maatschappelijk verkeer redelijkerwijs geoorloofd is en aantal en omvang der geciteerde gedeelten door het te bereiken doel zijn gerechtvaardigd
3. - artikel 25 in acht wordt genomen
4. - voor zover redelijkerwijs mogelijk, de bron, waaronder de naam van de maker, op duidelijke wijze wordt vermeld.
2. Onder citeren wordt in dit artikel mede begrepen het citeren in de vorm van persoverzichten uit in een dag-, nieuws- of weekblad of tijdschrift verschenen artikelen.
3. Dit artikel is mede van toepassing op het citeren in een andere taal dan de oorspronkelijke

Artikel 25 handelt over de persoonlijkheidsrechten.

Artikel 10d van de Wet op de naburige rechten past dezelfde regels toe op opnamen van muziekuitvoeringen, voorstellingen en dergelijke (zie naburige rechten).

Toelichting citaatrecht in Nederland

Als een deel van een tekst, een afbeelding of ander werk onder het citaatrecht valt, dan is voor publicatie ervan geen toestemming van de auteursrechthebbende nodig. In Nederland is het volgens het citaatrecht toegestaan om een deel van andermans werk over te nemen in een aankondiging, beoordeling, bespreking, kritiek of wetenschappelijke verhandeling. De belangrijkste vraag is: wordt de geciteerde tekst of de afbeelding daadwerkelijk gebruikt als citaat? In het algemeen wordt in de jurisprudentie gebruik als 'verduidelijking' toegestaan. Zo mag een typerende foto getoond worden bij een aankondiging van een fototentoonstelling (aankondiging), kan iemand een stukje van een nieuwe CD laten horen in een radio-programma waarin die CD besproken wordt (beoordeling), kan een politicus die het programma van zijn opponent bekritiseert stukken uit diens partijprogramma citeren (polemiek), en kan een literatuurwetenschapper stukken van gedichten opnemen in een studie over de invloed van een beroemde dichter op zijn tijdgenoten (wetenschappelijke verhandeling). In al deze gevallen verduidelijkt het gebruikte 'citaat' waarover wordt gesproken in de hoofdtekst van de publicatie.

Grote stukken tekst mogen niet overgenomen worden als 'citaat'. De citaten moeten echt dienen om een mening of nieuwsbericht te verduidelijken. Ook afbeeldingen of stukken tekst die weinig tot niets verduidelijken, maar waarvan mag worden aangenomen dat ze slechts bedoeld zijn om de publikatie 'interessanter' of visueel aantrekkelijker te maken, vallen niet onder het citaatrecht.

Als een citaat gebruikt wordt, moet altijd de bron en de maker van het werk vermeld worden. Er mag niet meer dan strikt nodig is voor het doel worden geciteerd. Het citaat moet zo getrouw mogelijk (bij voorkeur zelfs letterlijk) zijn.

In artikel 15a van de Auteurswet staat nog dat artikel 25 van dezelfde wet in acht moet worden genomen. Dit artikel 25 geeft een auteursrechthebbende de mogelijkheid zich te verzetten tegen gebruik van zijn werk. Dit recht van de auteursrechthebbende blijft dus ook bij het citaatrecht bestaan.

Citaatrecht in België
De wet in België stelt, in artikel 21, lid 1 van de Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten:
§ 1. Het citeren uit een werk dat op geoorloofde wijze openbaar is gemaakt, ten behoeve van kritiek, polemiek, recensie, onderwijs, of in het kader van wetenschappelijke werkzaamheden, maakt geen inbreuk op het auteursrecht, voor zover zulks geschiedt overeenkomstig de eerlijke beroepsgebruiken en het beoogde doel zulks wettigt.

Het citeren bedoeld in het vorige lid moet de bron en de naam van de auteur vermelden, tenzij dit niet mogelijk blijkt.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki