Loading...
nl

De taal der dromen.. een samenvatting

Incripted
Incripted dec 19 '06
De taal der dromen

aangezien heel wat mensen het zich toe eigenen om dromen van anderen te ''verklaren'' maar niet zo zeer weten waarmee ze bezig zijn, heb ik hier deze kleine samenvatting gegeven over dit onderwerp met als doel anderen op de hoogte te brengen van ''de taal der dromen''.
en anderen wat meer kennis bij te brengen in het verklaren ervan.

veel leesplezier.

om te beginnen moet de situatie of de omgeving waarin de dromer zich bevond, worden verklaard. dat geeft een indicatie van de contex van de droom. als je bijvoorbeeld droomt dat je op school bent, wijst dat op een leeromgeving en de dromer kan dit dan met zijn huidige omstandigheden in verband brengen. de dromer concentreerd zich vervolgens op hoe hij zich voelde. hierna moet symboliek van de diverse beelden worden ontcijferd en worden herkent als suggestie, gelijkenis, toespeling, of misschien zelfs woordspeling. vervolgens wordt van de personen die in de droom voorkomen onderzocht welke betekenis zij hebben binnen de droom die is opgevoerd. tot slot worden alle elementen verenigd in de handelingen van de diverse personages.
het stuk dat in dromen wordt uitgespeeld mist vaak een logische volgorde; de scenes lijken ogenschijnlijk zonder eenige betekenis in elkaar over te gaan. als we ervan uitgaan dat de geest op een subjectieve manier de aandacht vestigt op wat gekend moet worden, is er sprake van een zekere orde. als het thema van de droom eenmaal bekend is, kunnen de diverse aspecten worden gedefineerd en kunnen de symbolen worden verklaard.
de dromentaal kent gemeenschappelijke thema's en algemeen aanvaarde betekenissen, maar net zoals elke taal heeft ook deze taal zijn dialecten. we hebben allemaal ons eigen dialect, dat voorkomt uit onze eigen ervaringen, familieverhalen, waarnemingen en gevoelens. de enige echt geldende verklaring is onze eigen verklaring, hoewel we hulp kunnen inroepen van anderen die dezelfde taal spreken, of we kunnen de tijd nemen om een terminologie te leren. dus de verklaring voor het feit dat je op een boot zit en een enorme vis vangt, verschilt afhankelijk van of de dromer visser is of niet. de visser kan zich concentreren op zijn gevoelens binnen de werksituatie, terwijl iemand anders probeert om te gaan met zijn vermogen succes te hebben en met de gevoelens die daarmee gepaard gaan.
Delen:
Mimi*
Mimi* dec 19 '06
Mooie samenvatting Incripted. Je hebt wel vaker van die dingen om te lezen. Mijn complimenten daarvoor!
Incripted
Incripted dec 19 '06
 Quote:
Origineel van Mimi*:
Mooie samenvatting Incripted. Je hebt wel vaker van die dingen om te lezen. Mijn complimenten daarvoor!
dank u mimi, zolang mensen er maar uit leren..

kennis heb je nooit teveel
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 24 '06
Inderdaad, maar iedereen kan googlen. Ook dit is weer overgenomen inclusief spelfouten (zie het woord contex zonder T)

http://groups.msn.com/chat-community/dromenwatuitleg.msnw
Ayasha
Ayasha dec 25 '06
NiMS; ik ken die site, en ik kan je met 200% zekerheid zeggen dat de eigenaar van die site nì­et de bron is van deze tekst.
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 30 '06
Bedankt voor je uitleg kath gisteren.

Toch interessant om te weten of de eigenaar van de site, en de poster van het onderwerp hier, elkaar toch niet stiekem kennen. De wereld is klein, dus een link is snel gelegd.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki