Loading...
nl

de theorie van leary

Ayasha
Ayasha sep 9 '06
Schoolgangers hebben niet allemaal nadeel, vandaag bevoorbeeld werd er een (vond ik) erg boeiende theorie besproken. Nl die van Leary.

Timothy leary was een amerikaanse psycholoog die in 1957 een theorie ontwikkelde over 'hoe de mens in relatie staat tot zijn medemens en hoe hij zich interpersoonlijk gedraagt'

Dit gedrag situeerde hij op 2 assen.

De horizontale as agressie ---------- liefde
en de verticale as dominantie (vanboven) en afhankelijkheid (van onder) deze vier gebieden deelde hij nog eens elk in een helft, hierdoor kreeg hij dus 8 gebieden.

Hij trok eveneens twee cirkels in deze as. De binnenste cirkel stond voor het 'normale' gedrag en de buitenste voor het extreme.

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto=6BCNOYLK[/img]

hij beweerde eveneens dat de mensen die het gedrag vertoonde dat in de bovenste helft stonden, gedrag uitlokte dat in de onderste helft stond. Voorbeeld: een agressief persoon lokt opstandig gedrag uit. Dit mes snijd echter aan twee kanten volgens hem: een opstandig persoon lokt ook agressief gedrag uit.

zo dus ook bij wedijverend en teruggetrokken, leidend en afhankelijk, en helpend en samenwerkend.

Je kon ze echter niet spiegelen met de verticale as: een helpend persoon lokt geen agressief gedrag uit en een samenwerkend persoon zal nooit opstandig gedrag uitlokken (ofja nooit... ;))

Persoonlijk vond ik dit een erg logische en duidelijke theorie. En ook vind ik dat hij klopt, een leidend persoon heeft altijd mensen nodig die 'afhankelijk' zijn van deze persoon en zal dus ook dat gedrag uitlokken (twee leiders komen nl in de klinch als ze beide willen leiden.

De mens zou deze 8 interactie vormen soepel moeten kunnen gebruiken, en hierbij er nooit extreem in worden (volgens hem)
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 9 '06
Interessant stukje tekst. Ik ben benieuwd in welke vakjes ik val :).
????
???? sep 9 '06
Interresante theorie. Ik heb er wel een kanttekening bij; als je er vanuit gaat dat een mens bestaat uit een ego en een innerlijk zelf dan hoort deze theorie bij het ego.
Als je het zo bekijkt en terug koppeld naar de maatschappij klopt het wel goed zoals het hier geschreven staat. (ik heb wel enige ervaring op het gebied van menselijke interactie door het werk dat ik doe)
Ayasha
Ayasha sep 9 '06
sylli mag ik je vragen welk beroep jij doet? :)
Nims dat kan je helemaal zelf bepalen door te kijken naar je karakter eigenschappen, Ik zal nog even een omschrijving geven van de 8 gebieden.

1. Leidend gedrag:
de leiding nemen, organiseren, de baas spelen, raad en advies geven, belang hechten aan status, gewichtig doen, eerbied vragen voor wat je doet, initiatief nemen.

2. Wedijverend of Competitief gedrag:
trots, fier, zelfzeker, zelfvertrouwen, eigenzinnig, paraderen of graag opscheppen, de beste willen zijn.

3. agressief gedrag:
straffen, boos zijn, hard voor anderen, vechten, ruzie maken, kwetsen, aanvallen, kleineren, pesten, opkomen voor jezelf, kwaad worden bij een conflict

4.opstandig gedrag:
protesteren, kritiek geven, wantrouwen, jaloers zijn, koppig reageren, in verzet komen, een bevel niet opvolgen

5. teruggetrokken gedrag:
bang zijn, weinig contact nemen, schuchter en onzeker zijn, je vlug schuldig voelen, zelfkritiek, twijfelen aan eigen mogelijkheden, zelverwijten, zwijgen in gezelschap, passief zijn.

6. Afhankelijk gedrag:
volgzaam zijn, meegaand, je schikken naar anderen, ja knikken, de anderen laten beslissen, je gemakkelijk laten leiden

7. samenwerkend gedrag
gericht zijn op samenwerken met andere en op contact met andere, op gezelligheid en op vriendschap, vriendelijk zijn in omgang, sympathie uiten, vleien, aanhankelijk zijn

8. Helpend gedrag
medelijden tonen, moed en steun geen, zorgen voor anderen, beschermen en bemoederen, zachtheid en tederheid, verantwoordelijkheid nemen...

Zo staan ze beschreven. :)
????
???? sep 9 '06
Ik ben flex-werker (soort uitzendkracht) in de zorg voor verstandelijk beperkte mensen. Of te wel verstandelijk gehandicapten. Kom dus in contact met veel verschillende mensen. (medewerkers op de groepen en de bewoners)
Ayasha
Ayasha sep 10 '06
Sylli ik ben erover aan het denken op orthopedagogie te gaan studeren over 2 jaartjes vandaar dat ik het vroeg :)heb jij ook die richting gestudeerd? (geen ide of jij in nederland of belgie woonde) of iets wat daar op lijkt?

Ik zou nl heel erg graag met drugsverslaafde willen werken maar hm, het is me een beetje een raadsel hoe ik daar het beste kan raken (dus in welke richting ik daar het beste op voorbereid word enz)
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 10 '06
Kath, ik denk niet dat je dan orthopedagogie moet gaan studeren. Ik zou eerder denken aan SPH als je met drugsverslaafden wil werken. Orthopedagogie is bedoeld voor alles wat met het opvoeden van kinderen te maken heeft. Erika studeert het nl op dit moment.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 10 '06
Ik zal eens kijken waar ik inval dan :).
 Quote:
Origineel van kath:

1. Leidend gedrag:
de leiding nemen, organiseren, de baas spelen, raad en advies geven, belang hechten aan status, gewichtig doen, eerbied vragen voor wat je doet, initiatief nemen.
Ja deze val ik wel in.

 Quote:

2. Wedijverend of Competitief gedrag:
trots, fier, zelfzeker, zelfvertrouwen, eigenzinnig, paraderen of graag opscheppen, de beste willen zijn.
Ja die ook.

 Quote:

3. agressief gedrag:
straffen, boos zijn, hard voor anderen, vechten, ruzie maken, kwetsen, aanvallen, kleineren, pesten, opkomen voor jezelf, kwaad worden bij een conflict
Deze in mindere mate. Ik ben wel hard voor anderen.

 Quote:

4.opstandig gedrag:
protesteren, kritiek geven, wantrouwen, jaloers zijn, koppig reageren, in verzet komen, een bevel niet opvolgen
Ik ben ook best opstandig.

 Quote:

5. teruggetrokken gedrag:
bang zijn, weinig contact nemen, schuchter en onzeker zijn, je vlug schuldig voelen, zelfkritiek, twijfelen aan eigen mogelijkheden, zelverwijten, zwijgen in gezelschap, passief zijn.
Hier val ik niet echt in

 Quote:

6. Afhankelijk gedrag:
volgzaam zijn, meegaand, je schikken naar anderen, ja knikken, de anderen laten beslissen, je gemakkelijk laten leiden
Hier val ik ook niet echt in

 Quote:

7. samenwerkend gedrag
gericht zijn op samenwerken met andere en op contact met andere, op gezelligheid en op vriendschap, vriendelijk zijn in omgang, sympathie uiten, vleien, aanhankelijk zijn
Hier val ik zeker in.

 Quote:

8. Helpend gedrag
medelijden tonen, moed en steun geen, zorgen voor anderen, beschermen en bemoederen, zachtheid en tederheid, verantwoordelijkheid nemen...
Hier val ik ook in.
Ayasha
Ayasha sep 10 '06
pak de twee waar je het beste in past en in welke maten en situeer jezelfin de tabel :)dan weet je het.
????
???? sep 11 '06
Hoi Kath,

de opleidingen die ik gedaan heb zijn MDGO-AW (agogisch werk) en de Z-verpleging. Dit zijn nu volgens mij de SPW-3 en 4.
Parnassia is een psychiatrie/verslaafde zorg bij mij in de buurt. Hier heb je een link naar een pagina met alle opleidingen die daar werken; http://www.werkenbijparnassia.nl/opleidingenonderzoek.php
Hoop dat je hier iets aan hebt voor je keuze in opleiding.
Adrie
Adrie sep 15 '06
Hoi Allemaal,

Misschien leuk om te weten dat de Roos van Leary standaard management-kost is, als het gaat om het aansturen van projectteams.

Het is een aardig hulpmiddel om in relatief kort tijdsbestek (mits je de theorie goed beheerst)als projectmanager je teamleden te kunnen "duiden" en van daaruit rekening houden met je specifieke communicatiepatronen.

Bye,
Adrie.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 15 '06
Dit heb ik inderdaad ook op mijn werk gehad toen ik in een assesment zat. :). Erg leerzaam en leuk om te weten van jezelf.
????
???? sep 15 '06
Is dit eigenlijk ook een soort eneagram?
Daar scoor ik bijna altijd op de waarnemer.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki