Loading...
nl

De Mayonaise pot en de koffie

Acheliah
Acheliah feb 17 '07
Als de dingen in je leven je even allemaal te veel worden, als 24 uur in een dag niet meer genoeg je tijd lijkt, denk dan eens aan dit bericht ......

Een proffesor stond voor de klas om een les filosofie te geven. Hij had een aantal voorwerpen voor zich liggen. Toen de klas begon, nam hij zonder iets te zeggen de lege pot van de mayonaise en begon deze te vullen met golballetjes. Toen deze hier helemaal mee gevuld was vroeg de proffesor aan zijn studenten of de pot nu eenmaal vol was. Zij beantwoorde van wel.

Toen nam de proffesor een doos met kralen en kiepte deze in de pot. Hij schudde lichtjes met de pot en de kralen rolden tussen de golfballetjes. Weer vroeg de proffesor aan zijn studenten of de pot nu vol was. Ze gaven weer hetzelfde antwoord, ja de pot is vol

De proffesor nam nu een doos met zand en kiepte dit zand in de pot met golfballetjes en de kralen. Weer vroeg de proffesor aan zijn studenten of de pot nu vol was: de studenten antwoorden van wel.

Van onder het bureau nam de proffesor nu twee koppen koffie en kiepte de hele inhoud van deze twee koppen koffie in de pot met golfballen, kralen en zand. De hele inhoud verdween in de pot. De koffie vulde de ruimte op tussen het zand. De studenten begonnen te lachen.

"Nu zei de proffesor, "Nu wil ik dat jullie deze pot zien als jullie eigen leven. Deze pot gevuld met golfballetjes, kralen, zand en koffie, stelt namelijk het leven van een mens voor.

De golfballetjes zijn de belangrijke dingen in het leven: je familie, je kinderen, je geloof, je gezondheid en je favoriete bezigheden. Dingen die ervoor zorgen dat als er niets meer op de wereld was dan deze dingen, je leven toch gevuld zou zijn."

"De kralen zijn de andere dingen die belangrijk zijn. Je werk, je huis, je auto, het zand, dat staat voor de kleine dingentjes die belangrijk voor je zijn."

"Als je het zand als eerste in de pot kiept en hem hiermee vult, is er geen plek meer voor de kralen of voor de golfballetjes."

"Dat zelfde geldt ook voor je eigen leven. Als je al je tijd en energie aan de kleine dingentjes besteedt, dan kun je nooit meer ruimte hebben voor de dingen die echt belangrijk voor je zijn. Besteed aandacht aan de dingen die belangrijk voor je zijn. Speel bijvoorbeeld met je kinderen. Neem tijd voor je partner, neem hem eens mee uit eten. Doe nog iets leuks, er is altijd nog wel ergens tijd om het huis te poetsen of de prullebak te repareren."

"Zorg eerst voor de golfballetjes, de dingen die echt het allerbelangrijkste voor je zijn. Stel je prioriteiten. De rest is maar zand."

Eén van de studenten steekt een vinger op en vraagt waar de twee koppen koffie in die pot dan voor zouden staan.

De proffesor lacht en zegt de student dat ze daarmee een hele goede vraag heeft gesteld. "Ik wilde daarmee aangeven en bevestigen, dat hoe vol je leven ook mag zijn, er is altijd wel een plekje om samen met een vriend of een dierbare een kopje koffie te drinken"

"En deze boodschap is maar al te waar
Ook voor mijzelf."

Liefs Dieneke ;)
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 17 '07
Ik vind dit heel mooi :). Waar heb je dit gevonden (wat is de bron?).
Acheliah
Acheliah feb 17 '07
ja he weet niet meer waar het vandaan komt stond niks bij anders had ik het erbij gezet
Acheliah
Acheliah feb 17 '07
Nee ik heb het van http://twohearts.punt.nl
hahahahahahaha
Mirreke
Mirreke feb 17 '07
Ik heb m ook al een paar jaar in mijn ordner zitten. Erg goed!!
mause
mause feb 17 '07
hij is inderdaad erg goed. ik had hem al wel eerder gelezen, maar hij blijft mooi. en zo waar.
Acheliah
Acheliah feb 18 '07
Deze vond ik ook zo goed:

EEn bekwaam onderzoeker zit bij zijn bureau te werken aan een project om de wereld te verbeteren. Plots kom zijn dochtertje van 5 jaar binnen ... "ik wil spelen" zegt ze. Maar de man antwoord dat hij nu geen tijd heeft en dat ze hem verder moet laten werken "want ik wil heel de wereld beter maken" zegt hij. Na wat zeuren lijkt het dochtertje toe te geven, maar dan verandert ze van tactiek. "Laat mij dan helpen, dan maken we samen de wereld beter en ben je sneller klaar met de wereld te verbeteren" zegt ze. De man is vertederd en zoekt een oplossing. Hij vindt in een tijdschrift een mooie wereldkaart, scheurt die in stukken en geeft alles aan zijn dochtertje. "Hier breng jij deze wereld maar weer helemaal in orde". Hij hoopt zo voor de rest van de dag van haar af te zijn want zijn dochtertje is nog klein en kent het beeld van de wereldkaart niet. Maar na een kwartiertje komt ze al fier terug met de wereldkaart netjes aan elkaar geplakt."Klaar!!" Roept ze."Hoe heb jioj dat nou gedaan vraagt de vader verbaasd. "Gemaakelijk" zegt het meisje. "toen je de kaart uit het tijdschrift scheurde, zag ik dat aan de andere de foto van de mens stond. Toen ik de wereld niet in elkaar kon puzzelen heb ik alle stukjes omgedraaid en eerst de mens in orde gebracht. Toen ik daarna het blad omdraaide, zag ik dat de wereld ook in orde was.

Deze boodschap is ook duidelijk he Liefs Dinie
Mirreke
Mirreke feb 18 '07
Heel mooi, die kende ik nog niet!
moira
moira feb 18 '07
Hoi dinie,

Ja het is een mooi verhaal,ik herken er wel iets van mezelf in.Ik heb zelf een druk leven en dat ik soms niet weet hoe ik me tijd moet indelen. Mijn dagen zijn vaak te kort.

Liefs moira
Acheliah
Acheliah feb 18 '07
Ja meis je zal zelf de keuze moeten maken wat belangrijk is want wat je nu niet gedaan hebt in dit leven kan je straks door omstandigheden niet meer doen en dan krijg je spijt daarom schreef ik op de msn het verhaal slaat heel erg op ons.

XXXjes Dieneke
moira
moira feb 18 '07
Hoi dieneke,

Het verhaal slaat zeker een stuk op mij maar ik heb zeker geen spijt van me leven.Ik heb altijd een druk leven gehad en ik zou niet zonder kunnen als ik stil moet gaan zitten dan word ik gek.Soms is het wel lastig omdat ik geen tijd heb voor vriendinnen en dat vind men niet altijd iedereen leuk.Maar buiten mij moeder die ik verzorg,me werk en het huishouden blijft er weinig tijd over voor andere dingen maar goed ik ben ook maar een mens.

Liefs moira
mause
mause feb 18 '07
ook een mooi verhaal. deze kende ik ook nog niet. maar is er wel 1 om bij stil te staan.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki