Loading...
nl

oma

moira
moira feb 4 '07
Hoi iedereen,

Mijn oma was een lieve oma.Ze leeft inmiddels niet meer ze was 65 jaar dat ze overleed aan een tweede hersenbloeding.Ze heeft een moeilijk leven gehad ze werd geslagen door mij opa en heeft alle hoeken van de kamer gezien ze is nooit bij hem weggegaan omdat ze bang van hem was.Ik zag me oma regelmatig we woonde niet bij elkaar in de buurt ik woon in brabant en me oma woonde in groningen.Om de zoveel weken gingen wij altijd naar groningen voor een weekend of op speciale gelegenheden.

Ze was lief en aardig maakte nooit geen ruzie en als er ruzie was probeerde zij het altijd te sussen door er in weze niet meer over te hebben.Met ruzie bedoelde ik als me opa ruzie had met iemand dan probeerde zij het te sussen.
Ik ken haar niet anders dat ze altijd aan het schoonmaken was deed alles voor iedereen ze rende van hot naar her.Me oma had ook nooit geen rust ze moest altijd bezig zijn,ze dronk haar thee kokend heet op want als hij koud was dan was het niet lekker meer.Koken kon ze als de beste.Ze was een graag geziende vrouw.


Ik heb mij oma niet meer gezien tot vier jaar voor dat ze overleed.Me vader en me opa hebben ruzie gekregen en daarna zijn we nooit meer daar geweest.Ik vond het toen heel erg ik was toen nog jong iets van 14 a 15 jaar ik was de dupe van de ruzie.Toen mij oma de eerste hersenbloeding kreeg wilde ik heel graag naar haar toe maar me vader wilde het niet omdat je te ver was en vanwege de ruzie leek hem het niet verstandig om te gaan.Wat had ik al vijftien jarige te vertellen.


Toen mij oma de tweede hersenbloeding kreeg heeft ze nog maar een paar uur geleefd en is toen overleden.We hebben het via via gehoord dat ze overleden was.Ja ik wilde ook naar de begrafenis maar ik mocht niet achteraf van ik toch voor niks gekomen want ze hebben me oma een dag eerder begraven dan in de overlijdens advertentie stond.Wat mij heel zeer doet en nog steeds waarom ik niet bij de overlijdensadvertentie stond ik was toch ook haar kleinkind.


Ik heb jaren later nog met mij tante gesproken en die zij oma had graag gezien dat je ooit een keer gekomen was.Maar ja ik zei tegen haar dat ik niet mocht en het was een hele reis voor een vijftien jarige voor iemand die op het plattenland woont.Maar dat was volgens haar geen excusses.
Me tante heb me ook verteld dat me oma gezegd heb wie me levend niet wil zien dan bij de dood ook niet dat heeft me heel erg aangegrepen ik weet niet of dat voor mij telt of voor me ouders.


Ik ben nu een paar keer bij haar graf geweest en heb daar een paar keer met gemende gevoelens gestaan met de gedachte van ach je wat doe ik hier met die uitspraak in me achterhoofd.


Na de loop der jaren zie ik veel overeenkomsten met me oma.Ik hou van poetsen zit geen vijf minuten stil me thee drink ik kokend heet de soep ook ik hou ook niet van ruzie en als ik mot heb met iemand probeer ik er niet meer over te praten als het uitgepraat is.Sommige mensen zeggen weleens tegen mij van nou ik moet jou nog eens kwaad zien worden.Iemand zei een tijd geleden tegen mij van joh je lijk veel op je oma ik vond dat een compliment.


Dit verhaal is naar aanleiding van iemand in de stoel en het heb me veel moeite gekost om dit erop te zetten heb veel tranen gelaten tijdens het verhaal te typen.


Liefs moira
Delen:
Acheliah
Acheliah feb 4 '07
Misschien heeft ze wel spijt van die opmerking en dat ze zich daarom laat zien. Misschien wil ze je wel zeggen dat je geen schuldgevoelens moet hebben. Je was immers 15 en kon niet anders dan je neerleggen bij je vaders beslissing. Ik wens je heel veel sterkte

Dikke Kus Dinie
Acheliah
Acheliah feb 8 '07
Iemand anders een ideetje ;)
Debiorah
Debiorah feb 8 '07
Ik ben het met dinie eens. Ik denk dat je oma niet wil dat jij je hierdoor schuldig of verdrietig voelt. Misschien juist wel omdat je zo op haar lijkt wil ze laten weten dat ze in weze altijd deel uitmaakt van jou. Wat er is gebeurd kan jou op geen enkele manier worden kwalijk genomen. Ze wil denk ik laten weten dat ze weet dat je aan haar denkt en dat ze net zoveel aan jou denkt.
Wat betreft je tante zou ik hier niet teveel van aantrekken. Bedenk dat je tante het waarschijnlijk zelf heel moeilijk heeft gehad en dit zijn vaak dingen waardoor mensen dingen zeggen die uit deze emoties voortkomen. Bovendien kan ik me voorstellen dat je tante ook wel ziet dat je op je oma lijkt, en misschien heeft ze daardoor haar onverwerkte emoties tegen jou ge-uit. Ik vind het in ieder geval erg dapper van je dat je jou verhaal met ons gedeeld hebt en wens je veel kracht!
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 9 '07
Bedankt voor je verhaal. Het is inderdaad waar dat je je schuldig moet voelen. Oma weet heel goed dat jij van haar houdt. Jullie band voel je in je hart. Ze is bij je wanneer je haar nodig hebt, en wees blij dat jij wel je oma kan voelen. Daar kan je vader nog iets van leren!
moira
moira feb 10 '07
Hallo Nims,

Ik begrijp je verhaal niet helemaal je zegt het is inderdaad waar dat je je schuldig moet voelen.Waarom moeten leg eens uit.

Liefs moira
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 10 '07
Sorry dat was een Typo. Er hoorde te staan:
Het is inderdaad waar dat je je NIET schuldig moet voelen.
moira
moira feb 10 '07
Hoi nims,

Ja nu snap ik je,bedankt voor je uitleg en ik zal het proberen een plekje te geven.IK heb het de laatste weken een beetje moeilijk mee zodra ik aan me oma denk moet ik al gaan huilen.Maar nu weet ik dat ik er geen schuld aan heb en dat doet me goed.

Liefs moira
moira
moira feb 10 '07
Hoi dinie en debiorah,

Bedankt voor jullie reactie en jullie goede raad.


Liefs moira
Acheliah
Acheliah feb 10 '07
Graag gedaan meis Oma weet dat gelukkig ook wel. Daarom heel veel sterkte daarmee te leren omgaan.
mause
mause feb 10 '07
ook namens mij heel veel sterkte, en ik hoop dat je het nu een plaatsje kunt gaan geven.
moira
moira feb 11 '07
Hallo mause,

Dank je wel voor je reactie en ja ik zal proberen om het een plekje te geven.BEDANKT


Liefs moira
Acheliah
Acheliah feb 11 '07
Hallo moira.

Sterkte.


Dinie
moira
moira feb 11 '07
HOi dinie

Thanks

Liefs moira
Thomas A
Thomas A feb 11 '07
Eenmaal overgegaan is jouw oma zonder ego en is er geen onbegrip meer in de ziel van jouw oma Moira. het is goed zoals het nu is. Er is niets geen naar gevoel meer bij haar en als je je goed op haar afstemt (in stilte) zal zij jou dat zeker laten voelen.

Probeer maar.

liefs

Thomas
moira
moira feb 12 '07
Hallo thomas,

Ik vind je bericht heel verwarrend het komt eigenlijk een beetje bij me over of ik er toch een schuld aan heb maar omdat me oma overleden is word het me vergeven.Zoals je weet ken ik dinie persoonlijk en ze heeft me aangeraden om ook nog een ander verhaal er op te zetten omdat er ook nog een andere keerzijde aan dit verhaal zit.En dat het voor sommige misschien toch wat duidelijk word het verhaal.Alleen ik twijfel nogal of ik het verhaal erop wil zetten of niet omdat het nogal persoonlijk is.

Liefs moira
Thomas A
Thomas A feb 12 '07
Dat jij er schuld aan zou hebben, dat staat nergens in mijn bericht Moira, ook niet tussen deregels. Zeker is het ook niet mijn bedoeling om dat gevoel van schuld bij jou aan te wakkeren, hoe kan het er uberhaubt zijn als je innerlijk weet dat het niet terecht is toch? Daarom schreef ik van nu dat zij aan gene zijde is dat het goed is en zelfs contact met haar zou moeten kunnen maken door je op haar af te stemmen.

En zelfs al zou er een twijfelachtig gevoel bij je zijn, je kunt nu nog steeds een diepe liefde naar jouw oma uitdragen.................

liefs

Thomas
mause
mause feb 12 '07
hoi moira.

ik ben er ook van overtuigd dat jou geen schuld treft.

en over dat andere verhaal, dat moet je pas plaatsen als je je er zelf goed overvoeld. dus als jezelf denkt nu ben ik er klaar voor, omdat het zoals je zegt persoonlijk is.

liefs maureen
moira
moira feb 13 '07
Hoi thomas,

Dank je wel voor je reactie,sorry dat ik het verkeerd begrepen heb.Ondanks me oma er niet meer is hou ik nog steeds heel veel van haar en de laatste tijden mis ik haar heel erg.Het op haar afstemmen heb ik wel veel moeite mee toen ik van de week ging slapen voelde ik dat ze aanwezig was en heb ik gezegd weltrusten oma.Toch was ik nog bang en durfde niet goed te gaan slapen maar uiteindelijk was ik toch zo in slaap gevallen.


Liefs moira
moira
moira feb 13 '07
Hallo maureen,

Ja ik ben het met je eens zodra ik er een goed gevoel over heb dan pas zet ik het verhaal erop.Vind het moeilijk om mij gevoelens te tonen en heb er tijd voor nodig.


Liefs moira
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki