Allereerst heel veel sterkte met het verwerken van het verlies van je katjes.
Deze vragen kan ik voor een groot deel wel zo beantwoorden, want hier zijn een aantal "standaard" antwoorden voor.
Ik neem aan dat de gedragstherapeut je wel heeft verteld dat katten van stress een blaasontsteking kunnen krijgen (en onbehandelde blaasontsteking kan weer leiden tot blaasgruis)?
Als dat niet zo is, dan wil ik je in ieder geval het advies geven om de urine te laten testen, evt. zou je zelf al een "snelle, minder betrouwbare" test thuis kunnen doen.
Met een aquarium teststrip kan je de Ph testen, die moet tussen de 6 en 6,5 zitten, zo niet dan moet je naar de DA om een echte urinetest te laten doen, want dan is er waarschijnlijk iets mis.
Ook is het schoonmaken van de plasplekken heel belangrijk, als je dat nl. niet schoonmaakt met iets dat de geur echt afbreekt, dan ruik jij het niet meer, maar je katten nog wel. En een urinegeur is een uitnodiging (met hoofdletters) voor je katten om weer te gaan plassen op die plek.
Dus schoonmaken met iets als urine off, ecodor of zo. Evt. met een sopje Biotex kan ook, maar gewone allesreiniger is niet voldoende.
En het verlies van de andere katten zorgt natuurlijk voor stress, pijn door de tandvleesontsteking zorgt ook voor stress en zeker niet onbelangrijk een verdrietig baasje zorgt voor stress.
Grote kans dus dat er wel iets als een blaasontsteking om de hoek komt kijken, aangezien stress 1 van de belangrijkste veroorzakers is van blaasontstekingen.
Wat betreft de tandjes:
Onze katten eten niet meer zoals hun voorouders (scheuren van vlees), dus ze kunnen best zonder hun tanden als dat nodig is. Ik ken aardig wat voorbeelden van katten die door FORL (chronische tandvleesontsteking) al hun tanden hebben moeten laten trekken en die zijn na die behandeling een stuk gelukkiger geworden.
Ik heb zelf ook 1 kat die alleen nog wat hoektandjes heeft en verder niets meer, daar merkt ze helemaal niets van. Dat komt omdat de meeste brokjes niet gekauwd worden (ook niet door de katten met tanden) en blikvoer helemaal zonder problemen te eten is.
Het enige dat zij laat liggen zijn de stukjes rauw vlees die ik voer omdat ze die niet kan kauwen.
Dus mijn advies zou wel zijn om het gebit te laten saneren en als dat betekent alles laten trekken dan zou ik dat doen. Je zult zien dat je katten er een stuk vrolijker van worden.
Dit alles is zonder contact te hebben gemaakt met 1 van je katten, maar gewoon op basis van mijn ervaring met katten en kattengedrag.
Om te proberen contact te maken met 1 van je katten heb ik een foto nodig, of anders een beschrijving van het uiterlijk van de kat en zijn/haar naam. Op die manier kan ik de kat visualiseren terwijl ik probeer om contact te maken.
Maar ik doe dit nog niet zo lang en tot nu toe heb ik alleen indrukken of een paar woordjes doorgekregen, dus stel je er niet te veel van voor. Ik moet echt nog heel veel oefenen voor ik er een beetje goed in ben.