Loading...
nl

[kortverh.]Paard met pijn

Ayasha
Ayasha apr 27 '07
Het is niet helemaal jullie onderwerp, maar ergens toch ook wel ;)


In zijn ogen zoveel wijsheid. Zoveel pijn en toch zo vredig. Hij heeft het mensen al lang vergeven, dat ze niet goed voor hem zorgen. Mijn hand rust op zijn sterke kaak. Zijn hoofd ligt tegen me aan. De oren hangen ontspannen naar op zij, zijn ogen zijn gesloten. Alsof hij voor 200% wil genieten van dit moment waar hij zich helemaal veilig voelt. Geen andere die zijn plaats in de rang willen stelen. Geen mensen waarvan hij niet weet of hij ze kan vertrouwen.
Enkel hij en ik, elkaar nooit eerder gezien en toch!Zo bekent voor elkaar.
Ik kijk hem begrijpend aan, leg mijn hand op zijn borst, ter hoogte van zijn hart. Mijn hoofd rust tegen zijn kaak en ik sluit mijn ogen. Ik aai zachtjes met mijn andere hand over zijn manen. Rust!Ik laat zijn gevoelens door me heen stromen, alsof ik heel even in zijn lichaam, in zijn geest zit. Pijn, verdriet, wil, doorzettingsvermogen, moed!Zoveel gevoelens. Zo'n sterk wezen.
Ik schud zachtjes mijn hoofd, zo'n dier verdient dit niet. Ik neem een beetje afstand en voel hoe zijn neus mijn lichaam weer zoekt. Hij zet voorzichtig een stap vooruit en zorgt dat hij weer contact heeft. Ik begrijp hem en hij mij.

”Alles goed met je schoonheid?'
Een zacht gebries, een spijtige zucht. ”Moeilijk' is zijn stempel. ”Onhandelbaar' zijn merk. Enkel omdat ze hem niet begrijpen. Mijn mondhoeken trekken kort naar beneden wanneer ik in zijn ogen zie hoe hij zich werkelijk voelt. Plots voelen al mijn ledematen vermoeit, er gaat een steek van pijn door mijn onderrug en tranen schieten in mijn ogen. ”Kalm aan kereltje' kalmeer ik hem met trillende, fluisterende stem.
Het gevoel zakt weg, zijn hoofd zakt weer in mijn armen en zo staan we daar. Alsof de wereld even gestopt is met draaien. De andere dieren blijven respectvol op een grote afstand. De eigenares kijkt verbaast toe. ”Hij bijt, hij is gemeen, kijk uit met hem'. Ze komt niet hierheen rennen om ons uit elkaar te rukken. Ze breekt onze onzichtbare grens niet.

Verwarring!Verward! Ik kijk hem aan, mijn hand glijd over zijn schouder, ik tast zijn hele lichaam af. Hij volgt me met zijn oren maar blijft rustig staan, zijn hoofd zakt ontspannen naar omlaag. Ik zoek naar de plek. Mijn handen blijven hangen aan de andere kant van zijn lichaam, ter hoogte van zijn hals. Even sluit ik mijn ogen terwijl ik hem gerust stel door mijn andere hand weer op zijn hoofd te leggen. Ik voel de overbekende tinteling, het gevoel dat er duizenden kleine sterretjes onder je hand dansen. Ik laat de lucht zachtjes uit mijn longen ontsnappen en open mijn ogen weer.
Een heldere blik kijkt me aan!Een zachte neus duwt me zachtjes en dankbaar tegen mijn rug. ”Bedankt' fluistert hij.

Met nog een laatste blik op hem draai ik me om, om het paard achter me bij het halster te nemen. Samen wandelen mijn vriendin, het paard en ik terug naar de stal. Mijn vriend wandelt rustig achter me aan en als ik hem zachtjes naar achter duw om hem te laten weten dat hij niet verder mag. Klinkt er een zacht gebries. Nog een laatste keer legt hij zijn hoofd tegen mij. Daarna draait hij zich rustig om om te grazen.
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 27 '07
Pretty good :).
Acheliah
Acheliah apr 27 '07
Dit is nou eens contact hebben met een paard. Dit moment moet je koesteren.
Ayasha
Ayasha apr 27 '07
Ik koester het ook Dinie :)net als vele andere mooie momenten met paarden... :)Ik zou een boek kunnen schrijven alsk alles zou willen opschrijven

NiMs ;)thx
BRAINSCAN
BRAINSCAN apr 28 '07
whoo ik ben verbaasd.gaat te ver.Wel een intiem coctackt zeg met die paard.zelfs bij mensen gebeurt dit niet vaak.het zal wel een dure paard zijn die je hebt.Bv een ren paard.
Nou pegazus bestaat nog denk ik.Ik hou ook erg veel van paarden.Heb zelf nog niet.Maar je houdt wel heel erg veel van die paard.Aai,paarden waren het eerste rijtuigen want vroeger bestond de auto nog niet.En er wordt ook oorlogen gewonnen dankzij paarde.Mongolie bv .
Tibet.Krijgers krijgsheren,prinsen waren zonder hun paard niks.Maar wat ik nog niet begrijp is dat je zegt dat je paard jouw begrijpt en jij hem.
Hahahahaha het kan wel natuurlijk.Ze hebben ook grote ogen.Mijn vraag eigenlijk is kan die paard jouw horen of aanvoelen of jij hem.
Ayasha
Ayasha apr 28 '07
dat paard kan mij zeker aanvoelen. Paarden staan erom bekent extreem gevoelig te zijn voor menselijke gevoelens. Nerveuze of bange mensen zullen niets kunnen aanvangen met een paard, waar een rustig persoon geen enkel probleem heeft. Bij de ondeugendere dieren zal een angstig persoon zeker en vast nog harder in de maling genomen worden dan iemand die er zelfzeker voor gaat staan. ;)Dus we voelen elkaar aan, ik paarden omdatk er al zolang tussen zit, en paarden mij omdat ze gewoon erg gevoelig zijn hiervoor. Als ik me niet goed voel zoek ik altijd mijn paarden op :)Zij weten precies hoe ze moeten troosten. ;)Daar kunnen veel mensen nog wat van leren.

Dit paard was niet van mij en zeker geen duur paard.
Een goed paard heeft geen kleur of prijs. Een goed paard heeft karakter en wil!
Ik heb overigens ook geen renpaarden :)Ik heb dressuurpaarden, het paard waar bovenstaand over ging word later een springpaard. Maar nogmaals, niet mijn paard maar van het meisje dat ik les ging geven.

oorlogen worden niet gewonnen dankzij paarden...Paarden worden misbruikt om oorlogen te winnen.
BRAINSCAN
BRAINSCAN apr 29 '07
hahaha grappig ben jij kath.
grappiggert.

Troostprijs is verdrietprijs.
Daar kunnen veel mensen nog wat van leren.
Daar heb je glyk in.Maar een paard stelt niks voor onder de ridder met zijn harnas en zwaard.
Vroeger werden oorlogen echt wel gewonnen door paarden maar dat is een ander verhaal.

Dus jij geeft les kath aha
Wat is het verschil tussen hengst pony en paard.
Wild of getemd.

Waar rij het liefst op.
En denk je dat je kan winnen van mij als we beide op paarden zullen strijden op weg naar de finish.
Dus een paard kan begrijpen bv welke kant je op wilt rijden en wanneer.
Want een paard moet weten wannneer waar je wilt rijden.Moet wel want een paard is geen aparatuur maar een wezen.Dus het kan eigenlijk zelf denken ,een auto ofzo niet.

Dus uiteindelijk gaat het tog om de rijder niet op de auto of paard.Een auto zonder chauffeur of courreur kan niet bewegen zonder gas te geven.
Een paard tegenovergestelt kan wel zelf voortbewegen.
Maar wat ik directer korter kan uitleggen.

is dat een paard tog naar jouw zal luisteren want als hij zich beweegt in de richting die jij niet wilt dan gehoorzaamt die paard niet .
of je zal hem moeten dwingen met zweepslagen.
Of hij voelt jouw instinct voorgevoel aan.
Dus een wilde paard moet je soms sleepslagen geven om te temmen en koest en rustig en gehoorzaam te houden.

Verdient een paard soms gestraft te worden door zwepenslagen.
Ayasha
Ayasha apr 29 '07
Een paard verdient niet van gestraft te worden, paarden zijn geen dieren die mensen expres zullen tegen werken. Een paard dat tegenwerkt heeft pijn, is ziek (al dan niet in het hoofd), bang of begrijpt je simpelweg niet. Je dwingt een paard niet, je vraagt!
Jij ''gehoorzaamt'' toch ook liever als ze asjeblieft zeggen ipv een kort commando?

Of ik zal winnen? Geen ide brainscan, de enige manier om dat te weten is door het uit te testen ;)Dus laten we dat maar even in het midden houden.

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, maar een ruiter zonder paard is maar een mens ;)
BRAINSCAN
BRAINSCAN apr 30 '07
je bedoelt een paard heeft ook wel eens rugpijn
Ayasha
Ayasha mei 2 '07
een paard kan net zoveel pijn hebben als een mens ;)
BRAINSCAN
BRAINSCAN mei 2 '07
Haha tuurlijk het grappige is dat ik ook soms zo denk.Als iemand wilt dat ik hem draag op mijn rug.
jaren lang draag ik mijn baas op mijn rug.
Maar als je 1 dag rugpijn hebt en zegt hee mijn pijn doet rug dan wordt je boos en ben je ondankbaar.
Je kan mensen blijven dragen maar als je toevallig 1 dag pijn aan je rugt heb en je baas niet kan dragen dan wordt je baas boos en begrijp maar niet dat een mens net een paard is.
geef mensen 1 vinger ze nemen heel je hand.
Mensen zijn ondankbaar.Jaaa echt waar.
Dus ik heb wel respect voor een paard.
ook al heeft tie rugpijn.mensen blijven paardrennen enzo.dan is een paard in feite bedreigt en bezet.
paarden horen eigelijk vrij te zijn in hun natuur.gaan en kan waar je wilt maar een paard kan ook eigenaar zijn van zijn ruiter verzorger en natuurlijk baas.
Dan behandel je paard heel goed eigenlijk
je bezorgt hem en ja natuurlijk moet ik vaak rijden .ook al heeft die paard pijn aan zijn rug.
maar een paard is wel een apart uitzonderlijke geval.
Een paard is wel een dier en geen mens.Je kan mensen verglyken als paarden.
mensen rijden op mensen.maar zijn nooit dankbaar.

mensen behandelen mensen als dieren.
mensen worden beledigt buitengesloten.
mensen worden vernedert en verweten.
mensen schijven hun probleem naar een ander.
dus mensen worden ook als paarden behandelt .
Dus daarom verdient de paard veel respect.
Ayasha
Ayasha mei 2 '07
Brainscan, heb je ooit de reactie van een paard met rug pijn gezien als je er op gaat zitten?
BRAINSCAN
BRAINSCAN mei 3 '07
Nee hoezo.zeker bedroeft en teleurgestelt
Acheliah
Acheliah mei 3 '07
hij zal zeker verdrietig zijn maar hij zal waarschijnlijk of bokken of zijn berijder toch dragen met respect
Ayasha
Ayasha mei 3 '07
 Quote:
Origineel van Dinie:
hij zal zeker verdrietig zijn maar hij zal waarschijnlijk of bokken of zijn berijder toch dragen met respect
Niets is minder waar ;)Paarden zijn niet de hulpeloze doetjes zoals ze vaak gezien worden, een paard met rugpijn is levensgevaarlijk voor zowel zichzelf als degene die erop kruipt! In het begin zullen ze eerst eens een bokje geven of wat moeilijk doen, maar hoor je ze dan nog niet dan voel je het wel! :)
Ayasha
Ayasha mei 3 '07
 Quote:
Origineel van Dinie:
hij zal zeker verdrietig zijn maar hij zal waarschijnlijk of bokken of zijn berijder toch dragen met respect
Niets is minder waar ;)Paarden zijn niet de hulpeloze doetjes zoals ze vaak gezien worden, een paard met rugpijn is levensgevaarlijk voor zowel zichzelf als degene die erop kruipt! In het begin zullen ze eerst eens een bokje geven of wat moeilijk doen, maar hoor je ze dan nog niet dan voel je het wel! :)

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki