Loading...
nl

Hoi!!

Patty
Patty feb 21 '13
Hallo allemaal,

Ik wil mij even voorstellen. Ik ben Patty, 22 jaar en ben hier terecht gekomen doordat ik opzoek was naar info over hoogsensitieve personen. Zelf vind ik mijzelf heel erg in dat beeld terug.
Ik ben gediagnoseerd met borderline en een angststoornis.
Als kind vaak gepest..altijd heb k t een beetje moeilijk gehad..
Ik zoek naar antwoorden op mijn vragen over het leven en ik wil graag meer uit mijn leven halen. Ik wil graag meer over spiritualiteit weten en hoop dat ik hier ook antwoorden vind!!


Groetjes,

Patty smile
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 22 '13
Welkom Patty! Hoe is het, om Borderline te hebben? Wat merk je er zelf van, en ben je je ook bewust van de momenten dat het sterk naar boven komt?
Patty
Patty feb 22 '13
Hmmm... Het was moeilijk. Ik heb er een jaar voor in therapie gezeten in 2009 en daarvoor was ik een heel anders mens en nu ben ik een heel ander mens. Ik was heel erg negatief over alles, nu komt die negatieviteit heel soms terug maar eigenlijk niet vaak meer.
Ik kan er heel goed mee omgaan nu, je merkt het niet meer aan mij. Wat dat betreft ben ik een expert op dat gebied geworden. Ik herken snel de kenmerken van borderline bij mensen en help ze hiermee om te gaan. Dat heb ik heel sterk bij mijn moeder. Het werkt niet altijd maar vaak kan ze de dingen uiteindelijk zien zoals ik ze zie smile..en daar gaat het om.

Ik ben me er heel bewust van als het naar boen komt, ik merk gelijk wanneer ik moet ingrijpen, maar zoals ik al eerder noemde dat hoeft niet vaak meer.
Ik vind het leuk om anderen in zo een situatie te helpen. Het is natuurlijk ook de vraag hoe ernstig het is. Ikzelf kon er vrij snel goed mee omgaan, anderen kunnen dat minder snel omdat ze het heftiger ervaren.

Ik wens de mensen die hebben dat ze goed geholpen kunnen worden EN een tip: verwacht niet dat je naar iemand toegaat en dat die je kan helpen, dat is meer een steun. Je moet het zelf doen, je moet je gedachten kunnen veranderen; dat is het moeilijkst. Maar het kan!!

Als er verder vragen zijn hierover beantwoord ik ze graag smile
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 22 '13
Als vraag ben ik wel benieuwd naar de kenmerken die je hierboven noemt.
Patty
Patty feb 22 '13
Tjah de kenmerken.. niet iedereen heeft dezelfde maar hier het lijstje:
1. stemmingswisselingen van blij naar verdrietig naar boos en noem maar op wat voor emotie.
2. verlatingsangst
3. heel erg zwart-witdenken, dus iemand is heel leuk of heel stom en iemand kan niet daar tussenin zitten. En dit is met bijna alles zo. Je raakt snel uitgekeken op mensen, hobby's etc.
4. sterk negatief zelfbeeld.
5. impulsief gedrag; dit kan bv. overmatig alcoholgebruik, drugsgebruik, koopdrang zijn. Je doet gewoon heel impulsief dingen zonder erbij na tedenken.
6. je hebt een chronisch gevoel van leegte, je kan je heel eenzaam voelen.
7. woedeuitbarstingen. Je kan moeilijk met woede omgaan.
8. dissociatieve verschijnselen. Dit is een van de moeilijkste om uit te leggen. Dissociatie is een soort beschermingsmechanisme in je hoofd. Als je bijvoorbeeld slechte herinneringen wegdringt kun je gaan dissocieren. Je bent dan eigenlijk niet jezelf, het is alsof je in een film speelt. Het is echt moeilijk te beschrijven.

Er is nog een punt die ik niet ga noemen want dat is niet zo vrolijk..
Maar in iedergeval had ik last van alle kenmerken en bij mijn moeder zie ik ook veel dingen terug.

zoals ik eerder al aangaf merk je het bij mij niet meer eigenlijk. Alleen mijn angsten komen vaak naar boven maar sinds ik me bezig houd met mediteren is dit een stuk minder. smile
akschuna
akschuna feb 22 '13
Hoi Patty

liefs Akschuna
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 24 '13
Dank je voor je uitleg! Ik benook wel benieuwd, hoe je hier mee bent omgegaan.
Patty
Patty feb 24 '13
Nou dat weet ik niet precies. Als ik er nu over nadenk gaat het eigenlijk automatisch allemaal. Zo heb ik een vaardigheid als ik me heel gedeprimeerd voel. Hoe slecht ik me ook voel, ik denk er dan altijd aan hoe erg mensen het hebben die geen eten hebben of die oorlog in hun land hebben ofzo. Zo kom je er zelf bovenop en zie je in dat je het zelf nog aardig goed hebt smile
Verder zou ik er toch dieper over moeten nadenken wat voor vaardigheden ik toepas want ik moet zeggen dat ik veel heb geleerd in dat jaartje therapie.
Ik pas het nu gewoon allemaal automatisch toe denk ik waardoor ik er niet meer bij stil sta WAT ik PRECIES toepas...
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 25 '13
Dat is wel heel mooi, hoe je het geintegreerd hebt! Wat voor soort therapie heb je gevolgd hiervoor?
Patty
Patty feb 28 '13
Ik heb de dialectische gedragstherapie gevolgd. Het gaat dan vooral over vaardigheden leren om met je emoties en alles daar omheen om te gaan. Het heeft mij in ieder geval sterk geholpen smile
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 1 '13
Heel mooi! Heb je er ook medicijnen bij gebruikt?
Patty
Patty mrt 1 '13
Nee, ik heb er geen medicijnen bij gebruikt. Vaak krijgen mensen wel antidepressiva of oxazepam ofso maar ik kon het gelukkig in mijn eentje aan zonder medicijnen smile
Ik heb heel wat meegemaakt in mijn leven, dat heeft mij ook psychisch sterk gemaakt. Nu kan ik veel meer aan dan vroeger. Ik weet ook zeker dat er genoeg mensen zijn die ook heel sterk zijn van binnen smile
MoonFlowertje
MoonFlowertje mrt 2 '13
Welkom op merudi, Patty

... ik had eerder een heel verhaal getypt, maar om een of andere reden (denk mijn laptop uitgevallen, gebeurd wel vaker)

wat ik wilde zeggen is dat mijn zusje ook borderline heeft (mijn moeder trouwens ook)

Borderline heeft inderdaad met onverwerkte trauma's te maken (vanuit je jeugd, misschien zelf uit een leven hiervoor? )
daardoor ben je beschadigd (zo zegt mijn zusje het)

Als die symtomen die je hierboven beschrijft zouden komen door het stofje "serotonine" wat je òf te veel hebt, of juist te weinig... waardoor je "normale" beelden heel anders interpreteert dan mensen die geen borderline hebben...

(mijn moeder en zusje slikken allebei Seroxat)

http://www.borderline-hulpgroep.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=1396

Groetjes Moonflowertje wink

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki