Loading...
nl

Waarde & Positie in maatschappij HSP

PrettyGirl23
PrettyGirl23 jan 29 '13
Wat voor waarde hebben HSP ( hooggevoelige mensen) in de maatschappij?

Aangezien de maatschappij waarin we tegenwoordig leven het enkel draait om presteren, aardse, materialistische dingen. Kortom je moet met beide benen op de grond staan.

Gevoeligheid past daar niet bij. Hoe kan je als HSP het ver schoppen in de maatschappij? WElke beroepen en kwaliteiten passen hierbij?

Hoe hou je jezelf staande?
Delen:
MoonFlowertje
MoonFlowertje jan 29 '13
Misschien als hsp-ers om leren gaan met hun hoge gevoeligheid
kan het wel eens van pas komen
je weet bijvoorbeeld precies wat iemand anders voelt
jij gaat je namelijk precies zo voelen...

bijv. bij kinderen kun je het helemaal goed voelen
op die manier kun je je op het kinds niveau communiceren
vaak vertellen ze wat op hun hart ligt...

Bekende acteurs/ Actrices met hsp
--------------------
Woody Allen
Judy Garland
Jim Carey
Mira Sorvino
Adrien Brody
Melanie Griffith
Kim Basinger
Anthony Hopkins
Drew Barrymore
Glenn Close
Mr. Rogers
Andy Kaufman
Jon Favreau
Greta Garbo
Joaquin Phoenix
Elijah Wood
Kevin Kline
Kenneth Williams
David Hyde Pierce
Woopy Goldbergh

Bekende Schilders met hsp
----------------------------
Leonardo Da Vinci
Vincent Van Gogh
Salvador Dali
Georgia O'Keefe
Picasso
Frida Kahlo
Frank Lloyd Wright
Herman Brood

Overige bekende mensen met hsp
---------------------------------
Abraham Lincoln
Franklin D. Roosevelt
Harry S. Truman
Martin Luther King
Malcolm X
Jimmy Carter
Thomas Beckett
Steven Spielberg
Kate Bush
Hildegard von Bingen
Princess Diana
Elisabeth, Empress of Austria
Carl Jung
Einstein
Newton
Edison
Christy Turlington
Dalai Lama
Buddha
Jane Goodall
Mother Teresa
Eleanor Roosevelt
Saint Francis
Joseph Campbell
Ingmar Bergman
Gandhi

Wat dat aangaat is het misschien wel een gave
(je goed in kunnen leven)

dus Kunstenaar, zangeres, actrice, kan sowieso
tja ...het is dat de arbeidsmarkt daar geen ruimte voor heeft
Dus zul je voor jezelf moeten beginnen

Je kan ook spirituele dingen doen, of iets in de natuur
Je zal er zelf een weg in vinden...
zolang je jezelf blijft, is het goed!
wink


groetjes Moonflowertje wink
PrettyGirl23
PrettyGirl23 jan 29 '13
hoi Moonflowertje!

Je hebt gelijk, HSP personen zijn inderdaad meer verbonden met hun rechter hersenhelft.
Creativiteit, intuitie, etc.

In deze maatschappij wordt voornamelijk onze linkerhersenhelft gebruikt, logica, redeneren, etc.

Wel leuk om te zien, dat de mensen die het meest voor de wereld betekent hebben HSP zijn. Die voor de mensheid gevochten hebben.

Wat ik persoonlijk wel vervelend vind, is doordat je zoveel aanpast en aanvoelt hoe je je in verschillende situaties moet opstellen, je teveel aan de ander over geeft.

Als ik naar mezelf kijk, dan pas ik mij zowel bewust als onbewust aan, omdat ik weet wat de ander wilt horen. Dit gebeurt vaak onbewust. Het is inderdaad vermoeiend, je kies niet voor jezelf.

Ik moet leren om voor mezelf te kiezen, zoals iedereen dat hoort te doen..

X
niels
niels jan 29 '13
Maar we moeten niet vergeten dat HSP-ers enorm belangrijk zijn in de maatschappij. Althans dat vind ik smile
Kijk, PrettyGirl23 heeft gelijk dat onze huidige maatschappij enorm gericht is op prestatie. Iedereen staat onder zo'n enorme druk om succesvol te zijn want in de ogen van de maatschappij hoor je er alleen maar bij als je succesvol bent.
Natuurlijk kunnen mensen niet eeuwig voortgaan, ze moeten af en toe even ontsnappen aan de werkelijkheid en wie kan er daar voor zorgen dan HSP-ers. Met ons inlevingsvermogen en fantasie kunnen we verhalen vertellen of oproepen die ieders hart veroverd en hen even de werkelijkheid vergeet.
Uit ondervinding weet ik dat het inleven soms heel erg ver kan gaan. ik heb soms dat zelfs na een optreden ik nog steeds denk en soms handel als het personage dat ik speelde. Dan is aarden wel vrij belangrijk smile.
Trouwens als je weet wat je wilt bereiken en je heb een beetje talent en vooral een ijzer sterke wil dan kom je altijd wel ergens terecht smile.

heel veel liefs
Niels
MoonFlowertje
MoonFlowertje jan 29 '13
Ik hoop dat we in de toekomst allemaal hsp zijn
want dan komt het nog goed, met de mensheid...
L'arbre de vie
L'arbre de vie jan 29 '13
Is iedereen van nature niet hsp; maar zijn de meeste dit vergeten, hun weg vanzichzelf kwijtgeraakt?
akschuna
akschuna jan 30 '13

Ergens denk ik van wel doordat kinderen "het" hebben tot zo'n 8 jaar oud en "het"dan "verliezen"...............
PrettyGirl23
PrettyGirl23 jan 31 '13
Hey Niels,

DAar zit zeker een punt in wat betreft je doorzettingsvermogen en wil. Doorzettingsvermogen alleen is niet genoeg. Je plannen moeten haalbaar zijn. Ik vind het fijn dat je mij begrijpt, dat je weet wat ik hiermee wil zeggen. In de maatschappij moet je met je linkerhersenhelft werken en niet met je rechterhersenhelft. Rechterhersenhelft is de kant van intuitie, creativiteit, kunstenaars, etc,etc.

De werkelijkheid is soms te pijnlijk en daar vechten wij voor. Zonder fantaseren is het leven saai. Door in mijn leven rationeel te zijn, kan ik mijn hart niet mee vullen. Vandaar dat ik er ergens bewust niet voor kies.

Groetjes,

Moi
PrettyGirl23
PrettyGirl23 jan 31 '13
Hey Moonflowertje,

Je geeft aan dat je hoopt dat we in de toekomst allemaal HSP zijn, omdat de mensheid dan goed komt. Ben je van mening dat niet HSP mensen niet goed zijn? Althans, niet goed voor de maatschappij? Kan je verklaren wat de reden is waarom je zo denkt.

Groetjes,,

X
PrettyGirl23
PrettyGirl23 jan 31 '13
Hoi L'arbe de vie ( Mooie naam trouwens, wat betekent dit precies?) Het is Frans

Je geeft aan dat mensen van nature allemaal HSP zijn. Waarom denk je dat? In de maatschappij oogt het namelijk niet zo. Maar ergens begrijp ik je wel. Dat mensen zichzelf kwijt geraakt zijn. Ik zie het echt gebeuren in mijn omgeving. Als ik bijv in de trein zit mensen leven allemaal voor zichzelf. Het lijken wel dwalende dwazen. Ze laten zich te veel meesleuren door de maatschappij van tegenwoordig. Voorbeeld. Iedereen moet Iphone hebben, anders hoor je niet bij. Mensen vergeten niet dat je door social media etc, de mensheid verdwijnt hierdoor. Contacten tussen mensen zullen vermindert worden. Vroeger ging het makkelijker. Je klopte bij iemand aan en je kwam vaker bij elkaar over de vloer. Iedereen heeft het tegenwoordig 'druk'. Als je geen drukke leven hebt, hoor je er simpelweg niet bij. Muziek is tegenwoordig ook niks. Kijk als je vergelijkt met vroeger ging het voornamelijk over liefde. Tegenwoordig komen alleen de volgende termen voor: 'Bitches like Money, Sex, Hot, Pussycat dolls, She like me, ass,. blablabla nog dit soort flauwe termen. whahahaha

Vandaar, maatschappij is naar de klote! Mensen zijn niet meer gelukkig! Ze zijn niet tevreden met hetgeen ze hebben. Ze willen meer en meer! Wat is geluk, het is heel simpel: Geluk zit in jezelf. Geluk is goed contact hebben met je medemens. Dit gaat niet goed zolang we in een individualistische cultuur leven. Alleen in een collectieve cultuur heb je zulke diepe banden met mensen.

Groetjes,

PrettyGirl23

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki