Loading...
nl

21-12-2012 Waar ik bang voor ben...

MoonFlowertje
MoonFlowertje okt 23 '12
Het komt steeds dichterbij...
21 december 2012
Ieder heeft het over de aarde die zou vergaan, of dat de poolen
om zullen draaien, sowieso staat er iets heel ergs te gebeuren...

Waar ik bang voor ben is dat er helemaal niets zal gebeuren...
dat alles gewoon maar verder gaat, zoals het nu gaat!
De oorlogen die $ 1,147 miljard per jaar kosten
($ 1,147,000,000,000 shockedshockedshocked

terwijl er dagelijks mensen overlijden door gebrek aan voedsel of medicijnen over de hele wereld...
"Ze" willen zog. vrede
Ik denk dat als mensen zich niet meer druk hoeven te maken om de voedsel iedere dag, dat je al heel goed op weg bent
en met $1,147,000,000,000 kun je al heel wat mensen van voedsel en medicatie voorzien...

groetjes Moonflowertje smile
Delen:
admin
admin okt 23 '12
Spud
Spud okt 23 '12
Toen ik mijn twijfels uitte in 2011 toen de wereld zou vergaan op 12 december...
Fluisterde een alleraardigst vogeltje mij in, dat de wereld niet zou vergaan, maar deze wel zou verranderen...
Er zou namelijk meer ruimte en begrip komen voor mensen zoals wij, met wat extra voelsprieten ed. er zou wat meer naar ons geluisterd worden. Zodat we minder vaak wijselijk onze mond zouden hoeven te houden. In mijn directe omgeving heb ik die verandering wel gezien, maar in de politiek of andere zaken niet helemaal. Wellicht dat iets grootst enkel standvast kan krijgen in een langzaam maar wel overwogen begin? Keulen en Acken zijn immers ook niet op 1 dag gebouwd. wink
Ik ben dus benieuwd naar de verandering die ik weer ga ervaren rond de 21ste, de groei zie ik wel, vraag me alleen af waarom er steeds 9 dagen bij opgeteld worden?
Enigma
Enigma okt 23 '12
Het valt mij op dat ik juist helemaal niet bang meer ben en dat ik heel erg in het "NU" leef.
Angst houd de illusie van het negatieve juist vast (het voed negativiteit) en dat is wat het negatieve wilt.
Als er angst is zal er niets veranderen (of veel langzamer) aan de illusie waarin wij leven.
We moeten proberen om angsten los te laten (loslaten).

Het is ook niet zo dat alles ineens zal veranderen, maar er vinden wel al een poosje veranderingen plaats.
Ik verbaas mij er altijd weer over dat mensen hele hoge verwachtingen hebben van veranderingen.
Bij hoge verwachtingen hoort ook angst , namelijk de angst om iets te verliezen.
Je kunt ook proberen om je over te geven ( overgave betekend niet altijd opgeven).
Het is ook niet erg om dingen niet te kunnen, niet te weten of fouten te maken.
Hoe kun je nu hoge verwachtingen hebben als alle kleine veranderingen (om je heen) je niet eens opvallen?
De veranderingen die er zijn zullen pas over een langere tijd visueel te zien of voelbaar zijn.
De mensen die gevoeliger zijn zullen sneller gebeurtenissen van verandering opmerken dan mensen die nog erg met materie zijn verbonden.

De veranderingen beginnen bij jezelf.

Ik merk wel degelijk de verandering.
Zo kan ik makkelijker loslaten en daardoor heb ik geen angst, zie alles wat om mij heen gebeurd in een ander perspectief. Hierdoor ben ik mij nog meer bewust van mij "hogere zelf", waar ik heel goed mee in contact sta.
En heb ik nieuwe vaardigheden gekregen/ontwikkeld (of zijn mij toe komen vallen hahaha).

We worden als mensen ook continu uitgedaagd om ons niveau van "zijn" los te laten. Het "zijn" is Aards, het is hoe je denkt dat je bent en hoe je je tegenover de ander moet voordoen om geaccepteerd te zullen worden.
Wij willen instinctief vast houden aan wat een gewoonte (zeker) is en durven niet een sprong in het onzekere te maken.
Waarschijnlijk omdat wij ons niet voor kunnen stellen dat daar misschien een grotere vrijheid en geluk is. Wij willen alles vasthouden wat we hebben.
"LOSLATEN" en "BEWUSTWORDING" zijn sleutelwoorden.
Vooral het durven loslaten van wat we "denken" dat we hebben.
Wij mensen willen nog te graag vasthouden aan wat wij hebben.
Wanneer komen ze nu eens tot het besef dat alles wat je hebt een illusie is.
Het is een creatie van mensen zelf en het is erg aards (materie).
Veel mensen houden vast aan het matriele.
Zolang je daar aan vasthoud en zolang je niks durft en bang bent om fouten te maken, zul je jezelf tegenhouden met jezelf spiritueel te ontwikkelen.

Ik kan nog wel een heel stuk hierover wijden, maar ik vind het zo wel ff genoeg smile.


http://www.ascensionhelp.com/
MoonFlowertje
MoonFlowertje okt 23 '12
Heel herkenbaar, Enigma...
Ik heb er al een heel stuk over geschreven...
Alleen de mensen voor wie het bedoeld is heb ik nog nooit gezien?
De gene die de oorlog bepalen, want de burgers zijn het niet...

ze voeren oorlog met geld wat ze niet hebben, terwijl er mensen sterven van de honger (letterlijk)
ze beseffen niet dat ze de aarde niet kunnen claimen...
maarja.... Ik vind dat ik het veel te groot bekijk...
Ik heb de neiging om de wereld problemen te willen oplossen...
En het is te groot...

@Sarah81... Inderdaad... tongue
Volgens mij kwam alles naar boven bij het zien van zo'n plaatje...
Het raakt me, en voel me machteloos...
aaargggg ik kan daar niet tegen shocked
Ik wil iets doen... maar wat?

Ik doe mijn mond open tegen de verkeerde mensen

Het liefst zou ik gewoon willen dat ze stoppen met oorlog voeren
stoppen met hun vernietigingsdrang...
en dat ze hun geld goed besteden (alle mensen hebben recht op een eigen plekje op de aarde, waar het leefbaar is... en waar ze zich geen zorgen maken over eten en drinken, medicatie enz.)
Als het ergens onbewoonbaar is, is het niet meer dan normaal dat de mensen naar een plekje toe gaan waar wel kan worden geleefd...
Het is gewoon kinderachtig om die mensen ook nog eens binnen bepaalde grenzen te zetten... en als ze willen vluchten over de grens, ze dood geschoten worden...

(toen ik nog jonger was en mijn slaapkamer moest delen met mijn zusje was er ook een soort grens... waarop ik niet mocht komen, of waar zij niet mocht komen... laughwaarom zijn mensen zo?)

dat vraag ik me af...

groetjes moonflowertje smile
MoonFlowertje
MoonFlowertje okt 23 '12
To the seekers of lust, greed, and power, remember Babylon walls could fall in one hour! ... komt naar boven bij het lezen van jou tekst, Spud smile
(omdat je zegt dat Keulen en Acken niet in 1 dag zijn gebouwd)

het is een lied van Shim Shai
Can you see what is happening, how does it make you feel?
This drama that is happening, do you think it is real?
Or do you feel…theres got to be a better way

I, I, I…

Let go let it flow, within and without you, for Jah love is about to, change your world
Nothing lasts forever, except forever, and I am forever one with Jah
I, I, I…

Come sip chalice with Iya Rastafari bless I and I with a sip from the cup yeah
I and I live for Jah every day unto Jah, the fruit of our work we shall consecrate
Come sit and reason with Iya Rastafari bless I and I hola angel of wisdom
I and I live for Jah every day unto Jah, the fruit of our work we shall consecrate

Chant down Babylon kingdom, chant down Babylon walls
Chant down Babylon walls, till Babylon falls, wicked kingdom fall
Chant down Babylon kingdom, chant down Babylon walls
Chant down Babylon walls, till Babylon falls, Jah kingdom rules all
Jah kingdom rules all yeah, Jah kingdom rules all
Jah kingdom rules all yeah, wicked kingdom fall

Say look to the truth & the right in the things that you do and your work will be justified
To the seekers of lust, greed and power, remember Babylon walls could fall in one hour
Look to the truth & the right in the things that you do and your work will be justified
To the seekers of lust, greed, and power, remember Babylon walls could fall in one hour

I, I, I…

Let go let it grow, surround all around you, for Jah love is about to, change your world
Nothing lasts forever, except forever, and I am forever one with Jah

I, I, I…

Bron: http://assirose.org/shimshai.words.html
Enigma
Enigma okt 23 '12
Ik herken dat ook Moonflowertje, dat je wilt helpen om wereld problemen op te lossen smile.

Ik kan alleen maar zeggen dat het gaat om wat je "collectief" projecteert (zeg maar je matrix/illusie).
De wereld die wij creeren bestaat door het telepatisch vermogen in/van het "hogere bewustzijn" van mensen ( hogere zelf).

Dan zou je kunnen denken: Waarom gaan we dan niet allemaal telepatisch aan liefde denken?
Nou, dat kan nog niet, omdat nog niet iedereen in contact is met zijn/haar hogere zelf.
Het is dus van belang dat steeds meer mensen dit weten en het gaan ervaren, want dan word liefde sterker.
Een"Collectief Christus bewustzijn" maakt de kracht van liefde universeel sterker.
En daarom is dat contact met je "Christus bewustzijn" (hogere zelf) zo belangrijk.

"Christusbewustzijn" heeft te maken met eenheid (collectief).
Daarin hoger komen betekent steeds meer de eenheid zien in het grote geheel.
Zeg maar, dat je de verbanden en verbindingen ziet, in plaats van te denken en te handelen in termen van grenzen.
De weg van harmonie, vreugde, schoonheid, innerlijke vrede en verbondenheid, de dualiteit steeds verder achter je latend. Dualiteit was belangrijk, omdat die je veel ervaringen en inzichten heeft opgeleverd, maar nu mogen we verder reizen op weg naar eenheid.

Daarom is het zo belangrijk dat we ons niet met angst maar met liefde bezig houden.
Angst voed/creeerd negativiteit.
Je bent verantwoordelijk voor de illusies van je eigen realiteit, dus wat je zelf creeerd.
Zo werkt het Universum.

Ik voel me met wat ik hier neergezet heb een "bijdehante troela", maar dat is niet mijn bedoeling hoor laugh.
Ik weet ook dat velen weten hoe het werkt wink.
Verder werkt dit wat ik geschreven heb op korte termijn niet mee aan een oplossing van alle problemen in de wereld.
Maar ik blijf denken, hopen en voelen dat alles op zijn plaats komt smile.

Ik bedenk mij net dat ik dit hier geschreven heb, omdat ik graag wil dat we ons herinneren wie we werkelijk zijn smile.
admin
admin okt 23 '12
Ik herken veel in je worsteling Moonflowertje. Ik herken evenveel in de woorden van Enigma. Ik herken mijn Lagere en Hogere Zelf. Enigma zette me onlangs op een spoor en de tekst die ik daar tegenkwam (van Ricca) wil ik graag in deze discussie delen:

De volmaakte zijnstoestand - vóórdat er sprake was van enig dualisme - is de onbeschrijflijke vrijheid die je ten deel valt als je alle tegenstellingen van het leven met elkaar verzoent. Volmaakte kalmte zonder dat daar onrust tegenover staat, volmaakte liefde zonder dat daar haat of angst tegenover staat, de oneindigheid van alle dingen omdat je het denkbeeld van eindigheid hebt losgelaten, vrede zonder dat daar strijd tegenover staat, verrukking zonder dat daar lijden tegenover staat, extase zonder dat daar een inzinking op volgt... en dat kan alleen als je inzinking en extase als één kunt ervaren. Instemmen met het leven en gewoon ZIJN.

Mijn Lagere Zelf wil de wereld naar mijn (!) inzicht veranderen en 'mijn' Hogere Zelf ziet dat alles precies is zoals het moet zijn. Ik ben steeds bezig geweest om de wereld buiten mij te veranderen, terwijl ik op veel zaken geen directe invloed heb... Waar ik wel invloed op heb is de wijze waarop ik de wereld inkijk. Adem, vergroot je hart en bezie de wereld door de ogen van je Hogere Zelf.

Groet, Mars
MoonFlowertje
MoonFlowertje okt 23 '12
Je hebt het goed omschreven! laugh
wat ik heel erg merk aan jou schrijven?
Je gids...
zo simpel eigenlijk, maar het klopt wel tongue

Ik weet dat ik me bezig moet houden met mezelf...
Want ik kan wel in de problemen van de wereld vluchten, maar daarmee schuif ik mijn eigen problemen voor me uit...
Ik voel me soms ook zo'n bij-de-handje (ik noem dat puntmuts laugh)
als ik soms een verhaal terug lees, kan ik me het niet eens herinneren shocked(ik zeg soms hè? )
maar ik ben er wel mee eens winken ik vind het wijs haha

Ik zou wel een soort poster of plaatje willen maken waarop te zien is hoe krom het is om oorlog te voeren!
ze kunnen beter de mensen "voeren" die geen eten hebben...
en niet met bommen of kogels... met terreur aan de deur...

maar goed smile(het blijft maar door mijn hoofd heen gaan smirk)

groetjes Moonflowertje
MoonFlowertje
MoonFlowertje okt 23 '12
Quote:
De volmaakte zijnstoestand - vóórdat er sprake was van enig dualisme - is de onbeschrijflijke vrijheid die je ten deel valt als je alle tegenstellingen van het leven met elkaar verzoent. Volmaakte kalmte zonder dat daar onrust tegenover staat, volmaakte liefde zonder dat daar haat of angst tegenover staat, de oneindigheid van alle dingen omdat je het denkbeeld van eindigheid hebt losgelaten, vrede zonder dat daar strijd tegenover staat, verrukking zonder dat daar lijden tegenover staat, extase zonder dat daar een inzinking op volgt... en dat kan alleen als je inzinking en extase als één kunt ervaren. Instemmen met het leven en gewoon ZIJN.


wouww dat zijn prachtige woorden Mars... waar ik me ook wel in kan vinden...
vooral omdat ik weet hoe het was , hoe het is eigenlijk...
(in mijn onderbewuste dan hè?)
vandaar uit snap ik niet waarom de mensen zo egoïstisch kunnen zijn? ... We zijn allemaal 1 ( 1 bewustzijn)

... dat komt nog ten sprake tijdens de regressie-sessie...
ik heb het aangegeven dat ik wil weten waardoor ik zo begaan met met andere mensen enzo...
Maar het is beter om eerst door te ademen als ik emotioneel wordt, want het is belangrijk (begin in te beseffen)
Maar daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk laugh


groetjes Moonflowertje
Enigma
Enigma okt 23 '12
Ja echt hele mooi stukje tekst van haar smile
Ik ben niet zo goed met taal, maar dat compenseer ik met andere dingen laugh

De mooie gedachten en teksten vliegen hier over en weer hahaha tongue
Leuk die dialogen, worden we wijzer van hahaha.

Mars: "vergroot je hart en bezie de wereld door de ogen van je Hogere Zelf".
En zo is het wink

Groetjes Enigma laugh
admin
admin okt 23 '12
Waarmee compenseer jij dat dan? laughlaughlaugh
Iemand moest de vraag stellen...
(en nou niet zeggen met emoticons)
Enigma
Enigma okt 23 '12
Wahaha ... Jullie mogen veel weten, maar sommige dingen zijn persoonlijk tongue
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 23 '12
Binnenkort ga ik wat toevoegen aan de site, want de kosmische straal 10 heeft zich gemeld. Die zal op 21 december 2012, zich koppelen aan de 10e chakra, en wordt het mogelijk voor deze straal om hier te incarneren. Dit is echter een beginpunt, en heeft tijd nodig om verder uit te kristallizeren.

Vergelijk het met de geboorte van Jezus. Dat was op zich niet zo bijzonder want hij was maar een baby. Pas op zijn 30e levensjaar, had hij wat betekend en was de invloed van de eerste kristalmens voelbaar en aanwezig. Zo dus ook voor de eerste Arachian die gaat incarneren op 21 december 2012. Dat heeft nog wat tijd nodig.
MoonFlowertje
MoonFlowertje okt 24 '12

Met mijn hele hart en gevoel, denk ik nu :
O nee, niet weer Jezus...

haha... ik heb het opschreven voor Barbara (regressie therapeut(e) )omdat ik erachter wil komen, waarom ik moe wordt van Jezus...
nou niet moe, maar ik voel zo'n tegenzin...
Waar komt dat vandaan ?

in mijn onderbewuste zit het...
ik ben geen anti-christ ofzo hoor, ...
Maar ik denk: De tijd van Jezus is voorbij...
We mogen dat loslaten nu...

Ik ben benieuwd smileomdat ik al zolang als ik me kan herinneren zoiets heb van: ik heb genoeg aan mijn eigen leven...
elke dag leer ik weer wat bij, ik val je niet aan hoor NiMS
want je schrijft: vergelijk het met de geboorte van Jezus wink
Waar ik uithaal: wat er staat te gebeuren is minstens zo groot als de geboorte van Jezus, en de jaartelling

voor mijn gevoel gaan we nu aftellen...
Misschien moeten we wel terug naar de geboorte van Jezus omdat we het belangrijkste over het hoofd hebben gezien...
Dat schrijf ik nu , maar heb geen idee wat dat dan moet zijn?!

Ik ben benieuwd tongue

groetjes
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 25 '12
Heb je weerstand tegen de kristal energie wink.

Een voorproefje van wat ik heb ontvangen, en nog aan het uitwerken ben:

Chakray 10 will connect with the planet Arachnia. Arachnia is unlike other planets that have been connected to Earth because it orbits around a black hole, whilst the other planets orbit around one (or more) suns. The distance between Arachnia and the black hole is far enough so that it doesn’t have the risk of being swallowed inside the black hole.

On Arachnia the Arachians have discovered a way to use the black hole for traveling far distances within the universe. They created a network between several black holes and this network is called the cosmic web.

The energy of the Arachians can be compared the most to the spiders we have on Earth. They are solitary beings because they spend most of their time, maintaining the cosmic web. It is not often that planets connect with the web, and therefore Arachians are protective of the fabric of the universe.
At the 21st of December 2012 Earth comes in range of the nearest black hole in our universe. This allows Earth to make a connection to the cosmic web. This also means that a full balance between the rays on Earth must be reached to allow a safe connection as shown below:

If this balance is not reached, it is not safe for Earth to stay connected to the cosmic web, because traveling through it whilst not being properly prepared, would mean the shattering of a soul across the universe. Incarnation on Earth after shattering is no longer possible, because the smaller pieces of the soul are without a connection and no longer know how to travel back within the cosmic web to find the Earth. This is a devolution of the soul and could mean that some pieces would wander forever in the Universe without ever finding a new place to incarnate to.

To become permanently connected to the cosmic web and to be able to use it for traveling, humans need to adept themselves. Because Earth orbits around a sun, we are used to work with light, and strive for enlightment. The cosmic web used the opposite of light and it requires the usage of the deepest and darkest “light”. Humans need to adapt if they want to use it, by learning the most darkest we know.
Spud
Spud dec 14 '12
Je schreef het maanden geleden Moonflowertje, "oh nee, niet weer jezus"

Ik lees het nu pas en haal er wel een stukje herkenning uit. Mensen die over god of jezus begonnen verloren altijd heel rap mijn interesse en aandacht in gesprek.
Enerzijds omdat ik altijd het gevoel kreeg dat ze me wilde overtuigen van hun geloof en dat ze me hun geloof een soort van op wilde leggen. Anderzijds omdat ik een weerstand heb om direct in 1 enkele persoon of in dit geval 2 personen te geloven, waarvan de woorden die ze eeuwen geleden zeiden, herschreven en herschreven en herschreven zijn, best knap als je dat voor elkaar krijgt, maar ik geloof er heilig in dat er dan wel behoorlijk veel van de context van je woorden verloren gaat. Omdat de herschrijver, jou woorden of in dit geval de woorden van god en jezus, met zijn of haar interpretatie en bril opnieuw heeft vertaald maar ook nog eens rekening moest houden met de modernisatie van de maatschappij.

En dan nog iets waarom ik weerstand tegen geloof heb in een personage, omdat ik om me heen op de wereld zie dat dat meestal de aanstichter is van oorlogen, haat en nijd tussen mensen en verdeeldheid veroorzaakt.
Want die mensen die in hun god geloven of hij nu god heet of Allah, de 2 bekende voor mij maar er zullen er vast nog meer zijn. Kunnen zich er niet bij neerleggen dat een ander iets anders aanhangt of simpelweg niet geloven in hetgeen wat zij geloven. Ze dringen hun geloof op aan elkaar door in mijn ogen gevaarlijke spelletjes te spelen.

Daarmee wil ik niet zeggen, dat het allemaal slecht is om in mensen te geloven die volledig achter hun geloof staan. Che guevara en Ghandi bijvoorbeeld, zij brachten ook veranderingen teweeg, en mensen keken naar hun op. Ze hebben opstand veroorzaakt, geen oorlog. Of misschien oorlog, omdat mensen eindelijk voor zichzelf opkwamen.
Maar dat vind ik toch anders dan het volgen van woorden van iemand die misschien eeuwen geleden ooit bestaan heeft en waar zoveel boeken over geschreven en herschreven zijn over wat deze zeiden.

Ik bedoel, Jezus heeft misschien echt wel over het water gelopen. Wie kan bewijzen dat het niet zo is? Maar zou het misschien ook een uitdrukking kunnen zijn geweest? Zoals wij weleens vlinders in de buik voelen voor iets en dat er echt geen vlinders in onze buik zitten. Of 7 kleuren stront scheten om uit te kunnen drukken hoe bang we waren om iets te ondernemen. Gaan ze eeuwen na ons nu werkelijk denken dat we dat letterlijk deden? grinEn nee, ik ben niet zo wijs om dit zelf te bedenken. Dit inzicht heb ik gekregen door een godsdienstles heel lang geleden op school. De juf was gelovig maar kwam een andersdenkende gelovige tegen. Zij was van mening dat jezus niet over het water kon lopen, terwijl mijn klasgenoot intens geloofde dat het wel waar was. En doordat hij daar eerlijk uiting aan gaf, dat hij het niet met haar eens was, kreeg hij straf.
Dat is het moment voor mij geweest, om dat geloof terzijde te leggen en lekker mijn eigen geloof te zoeken.

En jeps ik geloof in iets, maar heb de behoefte niet zo om dit op te leggen in mijn omgeving. Wel vind ik het belangrijk dat ze me vrij laten in wat ik wil geloven en me niet hun gedachtes op willen leggen waarin zij geloven. Vind het best interessant om te horen wat ze geloven, vind het ook leuk als ze zonder veroordelingen naar mijn geloof willen luisteren.

Om terug te komen op de titel van je topic. Ik zie de veranderingen wel in mijn omgeving, in tegenstelling tot de tijd dat spiritueel bezig zijn gek gevonden werd, merk ik nu steeds vaker, dat alhoewel mensen er niet in willen geloven, ze wel nieuwsgierig worden en hun aandacht er wat langer bij willen houden. Ze beginnen iets te accepteren, wat ik niet in woorden kan vatten.
Ik zie de veranderingen van 21 december dus met veel nieuwsgierigheid tegemoet.
En besef ik me nu terwijl ik zit te schrijven, eigenlijk is het wel bijzonder dat deze voorspellingen mensen over heel de wereld raken, dat het hun bezig houdt. Of ze nu geloven in een god, of spiritualiteit, deze uitspraken treffen ons allemaal en houdt ons bezig. En voor mij zegt dat genoeg, wij mensen zijn aan het denken gezet.
En als mensen gaan denken, veranderd er iets.

Misschien niet precies naar iedereen zijn of haar wens, maar dat hoort erbij, we zijn immers allemaal onszelf met ons eigen rugzakje en onze eigen bril die we dragen om de wereld te zien.
MoonFlowertje
MoonFlowertje dec 14 '12
smileIk geloof echt wel dat Jezus heeft bestaan...
Alleen wat hebben we eraan?
Ik maak elke dag mijn eigen problemen mee, die ik ook weer oplos
... ik kan me niet voorstellen dat ik eerst ga denken: Wat zou Jezus hebben gedaan om dit probleem op te lossen? en dan als een geit, precies het zelfde doen...
mensen kunnen leren van zijn dingen, maar net zo goed als van de dingen die anderen doen...
ik denk dat het om inzicht gaat...
je kan de dingen die hij heeft meegemaakt best begrijpen, als je het leest... misschien als je goed in het verhaal zit, kun je het inzien, maar het gaat niet om hem... het gaat over jezelf, in je leven... jij speelt de hoofdrol...
dus jij bent hetgene waar alles om draait
je kan het beste leren, en inzien, als je de dingen zelf meemaakt
Al doende leert men...
Juist door te leven, en fouten maken, het inzien, en anders doen

als je ziet waar het allemaal fout gaat in de wereld, juist door het geloof, word ik bewust met de neus op de feiten gedrukt, en haal daar uit, dat het zo de bedoeling niet is...

denk aan: kinder-misbruik, en mishandeling, dieren mishandeling, oorlog, honger, kind-huwelijke, angstig voor de dood zijn, onderdrukking, enz
en dat is slechts een kleine greep uit de enorme grabbelton...
^^ het gebeurd bij niet-gelovige mensen ook wel, maar vele malen minder....

Ik geloof is ook niet zeker...
je moet het zeker weten tongue
en alleen de dingen die je zelf mee maakt, weet je zeker
En na het leven, daarmee mogen we ons bezig houden als we uitgeleefd zijn... (dood)

wink
Spud
Spud dec 14 '12
Pfffjw, Heb ik misschien een gevoelige snaar geraakt? Het voelt als een ontlading als ik het lees. En stel me gerust, met het feit, dat ontladen rust brengt.
admin
admin dec 14 '12
In 1945 werd door twee boeren bij Nag Hammadi in Egypte bij toeval een kruik gevonden, die naast vele andere Koptische geschriften een vrijwel gaaf handschrift van een nog onbekend evangelie bleek te bevatten. De tekst bestaat uit een schijnbaar ongeordende reeks losse uitspraken van Jezus. In het document zelf wordt als auteur Didymus Judas Thomas genoemd, een van de discipelen van Jezus. Dit Thomas Evangelie werpt op een nieuw licht op de Bijbelse figuur Jezus.

Met name vanuit traditioneel christelijke hoek bestaat veel verzet tegen de acceptatie van Thomas als authentieke en vroege bron over Jezus. Het Thomas Evangelie plaatst Jezus in een totaal ander licht dan de kerken op hem laten schijnen.

Het Thomas Evangelie bestaat uit 114 uitspraken, toegeschreven aan Jezus. De indeling in logia (zo worden de uitspraken genoemd) is niet oorspronkelijk, ze is later door de vertalers gemaakt om de tekst toegankelijker te maken. We ontmoeten in de Jezus van Thomas een spirituele leraar die de mensen de weg naar het Koninkrijk wil wijzen. Dit Koninkrijk ligt niet buiten onze wereld, maar behelst veeleer een andere beschouwing van de werkelijkheid waarin we leven. Zelfkennis is de sleutel tot deze andere zienswijze en Jezus beschrijft op vaak zeer poëtische en indringende wijze de obstakels die we moeten nemen om tot deze zelfkennis te geraken. Hij treedt daarbij op als een soort Zenmeester avant-la-lettre, sprekend in koans (raadsels), steeds terugverwijzend naar de zoeker zelf en met veel nadruk op het belang van het 'hier en nu'. Omdat de Jezus van het Thomas Evangelie ons als het ware initieert in het mysterie van het bestaan, zou je hem het best kunnen betitelen als 'Mystagoog'.

Centraal is de weg van zelfkennis, zonder het gaan van de weg naar binnen, de weg van de eenling is er geen toegang tot het Koninkrijk. Evenals in de zentraditie gebruikelijk is, verwijst Jezus vraagstellers die het verleden of de toekomst ter sprake brengen, steeds terug naar het hier en nu. Hij wijst op het belang van het loslaten van alle ballast uit het verleden als een cruciale voorwaarde om dat hier en nu open en aandachtig tegemoet te kunnen treden. Als een voorbijganger zou je in het leven moeten staan.

Wezenlijk in het Thomas Evangelie is het actieve engagement waar het evangelie om vraagt. De verwijzing naar je leven van alledag is de oproep om het niet bij een intellectuele beschouwing te laten maar met de boodschap aan de slag te gaan. Hierin stemt het overeen met de andere evangeliën, maar de uitdaging is des te nadrukkelijker omdat er geen bemiddelende rol voor kerk of Gods zoon is weggelegd, maar de verantwoordelijkheid direct bij onszelf wordt gelegd. De weg naar binnen, de weg van zelfkennis, is de vaak eenzame weg tegen de stroom in die we moeten gaan. Maar het perspectief is het ontdekken van het Koninkrijk in de wereld om ons heen, verbondenheid met onze diepste grond en vervulling van het leven.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki