Loading...
nl

opgeblazen buik????

rosalba
rosalba okt 12 '12
Hoi, zou het kunnen dat door spanningen en stress ik constant een opgezette buik heb? kan het niet vatten dat ik zelfs 's morgens het al heb. Moet wel eens langs de dokter passeren, heeft iemand er misschien ervaring mee? Groetjes rosalba
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 12 '12
Je bent niet zwanger?
rosalba
rosalba okt 12 '12
Nee nims, ben er 100% zker van dat ik niet zwanger ben:-) het zal wel iets met mijn manier van eten te maken hebben, ben nu wat op mijn koolhydraten aan het letten en zien of het mindert:(
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 14 '12
Heb je last, onder of boven je navel?
MoonFlowertje
MoonFlowertje okt 14 '12
Rosalba...wat ik voor je heb opgezocht (in mijn boekje wat heet : fytotherapie praktische kruiden en plantegids) is dat venkel een goede invloed heeft op het spijsverteringskanaal vandaar dat ik het even heb gezocht op internet, omdat ik weet van mezelf dat ik er een eigen draai aan geef, en de tekst in het boekje is goed... dus heb ik het gekopieerd voor je wink

bron: http://www.pathofysiologie.nl/lijst/fytotherapie/venkel/

Botanische naam: Foeniculim vulgare
Gebruikt plantendeel: het zaad wordt gebruikt voor medische doeleinden...

Te gebruiken bij:
-Maag- darmkramp
-Winderigheid, opgeblazen gevoel
-Maagpijn, buikpijn

Algemene beschrijving
Venkel komt oorspronkelijk uit het oostelijke Middellandse Zeegebied en de Kaukasus, maar is nu overal in Europa te vinden. De vrucht is een eivormige, geribde, dubbele dopvrucht die eerst blauwgroen is en tijdens het rijpingsproces groenbruin wordt. Het fijne loof en de zaden van de venkelplant hebben een anijsachtige geur en smaak.

Spijsverteringsproblemen
De vrucht van de Venkel bevat een vluchtige olie die een krampwerende werking heeft en derhalve goed te gebruiken is ter bestrijding van maag- en darmkrampen die vaak veroorzaakt worden door te snel, te pittig en onregelmatig eten.

Darmgisting en darmgassen
Venkel bestrijdt de symptomen van een opgeblazen gevoel en winderigheid door zijn positieve invloed op het spijsverteringskanaal. Darmgisting en overmatige vorming van darmgassen worden met Venkel voorkomen.

over de toediening heb ik het volgende gevonden:

Samenstelling/Eigenschappen

Venkel is een tweejarige tot overblijvende plant met een vlezige wortel en hoge stengel. De vrucht is een langwerpig-eironde splitvrucht. De vruchten worden verzameld en bij matige warmte (35 graden) gedroogd.
De drogerij bevat o.a. etherische oliën, suikers en vette oliën.


----
Uit in Egypte gevonden papyrusrollen blijkt dat venkel al lang voor het begin van onze jaartelling al bekend was. De oude Egyptenaren en Grieken kenden de plant als groente en als geneeskrachtig kruid.
De oude Grieken gebruikten venkel als vermageringsmiddel en noemden het 'marathron' dat 'dun worden' betekent. In de Middeleeuwen kauwde men tijdens de preek op venkelzaad om het rommelen van de maag tegen te gaan.
Venkelzaden werden van oorsprong ingezet bij allerlei problemen met de spijsvertering zoals indigestie, winderigheid, buikklachten of krampen. Maar ook voor de 'geestelijke gezondheid' werd venkel ingezet; ter verdrijving van duivel en z'n gevolg.
Venkel is een zeer gezonde groente, het bevat weinig calorieën, is ook volkomen vetvrij en is een goede bron van mineralen. Daarnaast wordt venkel nog steeds gebruikt als geneeskrachtig kruid, waarbij overigens alleen de (gedroogde) zaadjes van de venkelplant worden gebruikt voor heilzame doeleinden. Het is bekend dat ze de spijsvertering bevorderen, de vorming van darmgassen tegen gaan en helpen tegen een opgeblazen gevoel.

Deze droge venkelzaadjes hebben een koortswerende, pijnstillende en hongerremmende werking. Daarnaast is het een goed kalmeringsmiddel voor kinderen.
Ook bevatten de zaadjes een specifieke stof die ongeveer dezelfde werking heeft als het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Venkelzaad geeft dan ook verlichting bij allerlei typische vrouwenklachten die het gevolg zijn van een te lage oestrogeenspiegel in het lichaam. Zoals overgangsklachten en menstruatieklachten. Bovendien stimuleren venkelzaadjes de productie van moedermelk bij moeders die borstvoeding geven.
Venkel is bij de supermarkt, groentespeciaalzaak of op de markt verkrijgbaar, voor het zaad zult u bij de natuurvoedingswinkel of drogist terecht kunnen.

Bron: http://www.kruidenkorf.nl/...omblog&Itemid=15

vaak wordt het gedronken als thee...

----------
waarschijnlijk helpt het wel, maar
Het is wel belangrijk dat als het niet helpt, je naar de dokter zal moeten gaan, want ik ben geen dokter...
Het kan zijn dat er iets anders aan de hand is

veel succes en beterschap wink

groetjes Moonflowertje smile
rosalba
rosalba okt 14 '12
Vriendelijk bedankt moonflowertje!!!! Ja zeer interessant, ga het zeker uitproberen!!!! Ja ga zien of het me helpt en anders eens naar een dokter gaan. Dank je wel groetjes
rosalba
rosalba okt 14 '12
Euhm juist boven de navel.
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 15 '12
Boven de navel zit je 3e chakra. Je zonnevlecht. Deze is verbonden met de straal van de Nephilim (ook wel bekend als de duivel). Thema's die hierop spelen is macht en onmacht. De 3e dimensie en kracht. Misschien dat je hierin iets herkend?
PrettyGirl23
PrettyGirl23 okt 15 '12
Hey Rosalba,

Heel erg herkenbaar. Ik denk dat het met negatieve emoties te maken heeft. Je geeft aan 's morgens al last van te hebben. Misschien neem je onbewust teveel negatieve emoties op je? Daardoor trekt het naar je gevoelsplek( buik) waardoor die opgezwolle raakt. Probeer negatieve emoties van je af te sluiten. Ik merk dat het vooral komt bij negativiteit, spanning etc.
rosalba
rosalba okt 18 '12
Hey prettygirl bedankt voor je reactie:) Het kan zeker kloppen dat het door spanningen komt. Je raadt het goed:) Vaak denk ik dat ik geen rust meer ken met mijn innerlijkheid en constant gespannen ben, het minste wat mis gaat uit ik in negatieve emoties ja. X
Anne_marie
Anne_marie okt 18 '12
Oh wat herkenbaar allemaal.
In het boek van "Wat je eet, ben jezelf". Daar staan ook recepten in met venkel, mungbonen en nog veel meer gezonde recepten.
Wat een uitkomst........
Mijn opgeblazen buik was voor enige tijd weg, maar toen kwamen er een paar spanningen in mijn leven die niet tevermijden waren en daar was die buik weer.

Nu probeer ik zoveel mogelijk negatieve spanningen van macht en onmacht uit mijn leven te bannen en mijn buik wordt per dag minder opgeblazen. Stress gaat bij mij ook altijd in mijn buik zitten.
Gisteravond heb ik een wierook stokje gebrand, heb een kaarsje aan gedaan en ben gaan mediteren. Ik heb alle liefde die in mij zit door mij heen laten stromen. Voelde me al weer een beter en liefdevol mens.
Van morgen was mijn buik zoals die hoort te zijn....heerlijk gewoon.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki