Loading...
nl

Kind uit een vechtscheiding

Spud
Spud sep 10 '12
Nu ik binnenkort 1 van mijn ouders tot de orde ga roepen samen met mijn broers, ben ik toch benieuwd of er mensen zijn met dezelfde ervaring?

Ik heb mijn broers namelijk nooit echt gekendt totdat de focus van onze ouders, elkaar kapot willen maken wat minderde. En wij zelfstandig werden, hebben we elkaar ontmoet. En dat is nog niet zo heel lang, maar het is een fantastische ervaring om iemand te ontmoeten die precies hetzelfde denkt en voelt als jij. winkEn dat heb ik met mijn oudste broer zeker, we liggen op 1 lijn, behalve dat ik ons ma in bescherming neem omdat ik daar opgegroeit bent en hij ons pa. Onze middelste broer, die heeft pas echt alles moeten ervaren, omdat hij geen keuze wilde maken groeide hij op bij allebei, de sterkste dus van ons allemaal en een mega binnenvetter! We maken ons zorgen om hem, omdat we vanonszelf weten, met veel spanning spatten we uit elkaar, en dan is het ook weer goed. Onze broer is nooit ontploft, en die uitbarsting zou welleens nu kunnen komen. Als dat gebeurt dan sta ik achter mijn broer, want zoals ik allemaal ben gaan zien, heb je veel meer aan broers of zussen dan aan je ouders.
Delen:
MoonFlowertje
MoonFlowertje sep 10 '12
Het komt een beetje over alsof je jou ouders verwijt dat ze destijds verkeerde keuzes hebben gemaakt...
Jou ouders houden van jullie hoor...

wat ik denk is dat de middelste broer de gulden middenweg heeft gevonden... hij zal nooit en ten immer kunnen kiezen tussen jou ouders, geen partij trekken... En dat hoeft ook niet!
Voor jou en je broer zou dit het zelfde moeten zijn!
je ouders zijn je ouders... hoe je het ook wendt of keert...
Je zegt zelf: ze zijn er minder mee bezig, met elkaar kapot maken!
Als je broer tot uitspatting komt, en je gaat achter hem staan
Heb je kans dat je straks met iedereen ruzie hebt
En dat kan niet de bedoeling zijn, toch...
Je ouders hebben geen energie meer om te vechten met elkaar,
das alleen maar een goed teken!
Laat het rusten...
bouw een goede band op met je broers...
je kunt beter daar je energie in stoppen, dan in de vete van je ouders... want echt hoor, het kost je zoveel energie en je zet de relatie met je broers op het spel...
ik weet waar ik het over heb! ik heb niet precies hetzelfde ervaren als jou... dat heeft trouwens niemand! (iedereen ervaart het op zijn eigen manier!)
Mijn moeder heeft 3 verschillende mannen gehad... waarvan ik mijn eigen vader nooit heb ontmoet! en mijn eigen zus 1 keer...
mijn halfzusje heeft zwaar borderline en mijn moeder heeft een schizotypische persoonlijkheidsstoornis en borderline!
Ik was de boeman zegmaar als ik me er mee ging bemoeien!

ik schrijf dit niet om je aan te vallen ofzo hoor
het is gewoon mijn gedachte erover...
misschien dat je er iets aan hebt

groetjes Moonflowertje
diebrabander
diebrabander sep 11 '12
Origineel bericht van: Spud
Nu ik binnenkort 1 van mijn ouders tot de orde ga roepen samen met mijn broers, ben ik toch benieuwd of er mensen zijn met dezelfde ervaring?

Ik heb mijn broers namelijk nooit echt gekendt totdat de focus van onze ouders, elkaar kapot willen maken wat minderde. En wij zelfstandig werden, hebben we elkaar ontmoet. En dat is nog niet zo heel lang, maar het is een fantastische ervaring om iemand te ontmoeten die precies hetzelfde denkt en voelt als jij. winkEn dat heb ik met mijn oudste broer zeker, we liggen op 1 lijn, behalve dat ik ons ma in bescherming neem omdat ik daar opgegroeit bent en hij ons pa. Onze middelste broer, die heeft pas echt alles moeten ervaren, omdat hij geen keuze wilde maken groeide hij op bij allebei, de sterkste dus van ons allemaal en een mega binnenvetter! We maken ons zorgen om hem, omdat we vanonszelf weten, met veel spanning spatten we uit elkaar, en dan is het ook weer goed. Onze broer is nooit ontploft, en die uitbarsting zou welleens nu kunnen komen. Als dat gebeurt dan sta ik achter mijn broer, want zoals ik allemaal ben gaan zien, heb je veel meer aan broers of zussen dan aan je ouders.



Prachtige reactie! Hier sluit ik me volledig bij aan!
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 11 '12
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar blijf vooral bij jezelf. Het is de ontwikkeling die je maakt, als je niet langer je ouders als ouders ziet, maar als een volwassene net zoals jij. Met hun lessen, hun dingen die ze mochten leren.

Het lastigste voor de ouders is, hun kinderen ook al volwassenen te gaan zien. Dat jullie dan ineens geen kinderen meer zijn, en dus ook iets te zeggen en geleerd hebben.

Veel sterkte en blij vooral bij jezelf! Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.
Spud
Spud sep 13 '12
Ik denk dat je dat heel goed ziet, want wij alle 3 hebben er een verschillend plaatje bij hoe onze vader gaat reageren. wink

Mooie van alles is wel, vind ik tenminste, en een super winst ongeacht hoe dit gesprek gaat lopen... Dat mijn jongste broer eindelijk stukje bij beetje over zijn gevoel begint te praten, iets wat hij zijn hele leven al niet doet en ervoor weg lijkt te lopen. En het lijkt alsof wij als broers en zusje steeds hechter beginnen te worden. Gesprekken eindigen vaker met, hoe ons beeld altijd was over een hecht gezin en de steun die je dan kon verwachten van je broers of zus. We zijn het er allemaal overeens, dat verlange was onvoorwaardelijke steun. En we zeggen dat niet hardop, maar momenteel voelt dat wel echt zo voor mij. We zullen wel zien of mijn broers dat ook zo voelen.

Blijf het een raar iets vinden, en nog steeds zinloos eigenlijk dat een kind zijn ouders gaat corrigeren, dat past niet in mijn plaatje van ouders. grinDie zijn al zo´n ingesleten pad van gedachtte patronen ingelopen. Maar zoals jij dat verwoord Nims, is weer vanuit een ander perspectief waar ik heel veel mee kan, vrnl in mijn eigen ingesleten paadje van ouders sturen, een andere pad bouwen. wink
HeiligHart
HeiligHart sep 13 '12
Hoi Spud,

Je verhaal klinkt super herkenbaar voor mij op mijn eigen manier dan..
Vooral het gevoel dat je zo verlangt naar de onvoorwaardelijke liefde die je jaren gemist hebt en nu erachter komt dat dit zoveel invloed heeft gehad op je beleving (toch?)
En dat je altijd een stuk hoop koesterd dat je ouders weer je ouders worden..

Ik denk dat het voor jezelf belangrijk is om goed te kijken wat nou precies je doel is van het gesprek.
Wil je dat jullie alle opgekropte verdriet,teleurstelling en woede eruit kunnen gooien en dat jullie vader dan hiermee de kans krijgt om hier als een ouder mee om te gaan? En wat is dan de tochwel verwachte reactie die hij kan geven die "goed" is voor jullie? Dit is dan meer een confronterende vorm van je gevoel uiten.
Maar wees hier voorzichtig mee, want deze vorm kan echt nog veel meer kapot maken. Als een mens zich aangevallen voelt kunnen er hele onverwachte reacties uit komen namelijk. "een kat in het nauw maakt rare sprongen!".
Of wil je graag zijn kant horen over het verhaal en wat zijn beweegredenen waren voor die keuzes? Zodat je het achter je kan laten en accepteren dat je ouders nou eenmaal ook mensen zijn met een eigen verleden en de daarbij komende trauma's (uit hun tijd).

Uit eigen ervaring weet ik dat ouders soms niet graag willen horen/zien dat de keuzes die ze hebben gemaakt mbt opvoeding van de kinderen, hoe negatief dit eigenlijk was voor de kinderen. Je hebt dan een beetje te maken met het oogkleppen verhaal, maar dit gaat meestal onbewust want die pijn is voor ouders echt bijna ondragelijk.
Ik weet bijna zeker, ongeacht het onderwerp waar het bij jullie over gaat, dat ze veel liefde voor jullie hebben en altijd het beste zouden willen voor jullie.Dat de keuze van hun vanuit HUN best haalbare intentie is gemaakt wil gewoonweg niet altijd zeggen dat dit de beste keuze was voor jullie als persoon.
Heel mooi en knap dat jullie zelf goed zien waarin dit heeft gezeten en dit kan je dan ook goed meenemen als les voor jullie eigen verdere leven. Niet voor niets zijn jullie in dit gezin gekomen in mijn optiek.

Ik begrijp heel goed dat dit erg zwaar voor jullie is en super moeilijk en ik wens jullie (incl ouders) heel veel herlderheid,openheid en liefde toe voor tijdens het gesprek en de tijd die volgt. Probeer sommige emoties je gedachten/gevoel niet te laten beinvloeden, scherm je hiervoor af is mijn tip.. Anders kan het een dweilen met de kraan open verhaal worden.

"Blijf niet boos op je ouders het is ook hun eigen leven.
Ook al wou ik dat die pijn je bespaart was gebleven.
Je hebt ervan geleerd, dus schatje zie het als een zegen." (uit een NL rap nummer van thc)

Liefs Kim
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 13 '12
Hoi Spud,

Ik wil even reageren op wat je hier schrijft:

Origineel bericht van: Spud

Blijf het een raar iets vinden, en nog steeds zinloos eigenlijk dat een kind zijn ouders gaat corrigeren, dat past niet in mijn plaatje van ouders. grinDie zijn al zo´n ingesleten pad van gedachtte patronen ingelopen. Maar zoals jij dat verwoord Nims, is weer vanuit een ander perspectief waar ik heel veel mee kan, vrnl in mijn eigen ingesleten paadje van ouders sturen, een andere pad bouwen. wink


Mooi hoe jij dit inziet dat je geen ouders meer voor je ouders hoeft te zijn. Want het lijkt erop dat je die rol hebt overgenomen, omdat je ouders die rol niet hebben gepakt.

Echter lees ik in je verhaal ook een beetje het zorgen voor je broertjes. Alsof je daar nog wel in de ouder rol zit. Misschien is het tijd, om die ook los te gaan laten, zodat iedereen zijn / haar eigen verantwoordelijkheid kan nemen?

Anders blijf je voor elkaar elkaars problemen oplossen, terwijl de ander daar juist van hoort te leren.

Wat ik heb geleerd is dat je best iemand mag ondersteunen. Echter je hoeft niet te voorkomen dat iemand valt. Als je er maar bent, om hem / haar overeind te helpen.
MoonFlowertje
MoonFlowertje sep 13 '12
inderdaad!!
Spud
Spud sep 15 '12
Fijn die reacties van jullie te lezen, want ik merk toch wel dat ik behoorlijk nerveus begin te worden.

De aanleiding van dit gesprek is eigenlijk dat mijn pa keer op keer over de grens van mijn broer gaat en hoewel mijn broer het besef heeft dat hij al veel eerder had moeten ingrijpen, hij daar nu pas klaar voor is. Daarom is het verzoek van mijn broer om er alle 3 bij te zijn wanneer hij nog eens met hem praat, zodat we allemaal weten wat er afgesproken is en wat er is gezegd.
Ik denk dat het van ons alle 3 niet de bedoeling is dat we onze ouder gaan confronteren, maar dat het meer voor ons onderling contact is omdat meer in balans te krijgen. Immers onze ouders worden ouder en ik geloof wel tussen de regels door te horen, dat zij ook zoiets hebben veranderen gaat niet meer.

Wat me verontrust in dit gesprek is het aangetrouwde gedeelte, die zitten behoorlijk met wrok en frustaties omdat zij heel lang gewoon maar aan hebben moeten zien wat hun geliefde onderging.
Dat kan ik me ergens ook best voorstellen, want als ik om iemand geef kan ik er zelf ook niet tegen als deze met zich laat sollen.
Maar ik denk dat confronteren en eisen, juist niet het doel is van dit gesprek.

Controle kan ik niet uitvoeren op emoties, behalve mijn eigenste dan, zeg ik vandaag maar de hele dag tegen mezelf. En dat confronteerd mij dan weer met het feit dat stiekem toch wel een controle freakje ben wat betreft alles goed willen hebben voor de naasten die ik liefheb.

Klopt denk ik inderdaad, dat ik me nog steeds ouder voel over het welzijn van mijn broers. En blijkbaar schrijf ik dat ook zo op want jullie hebben het over mijn broertjes, terwijl ik nog steeds de jongste ben in ons gezin. Dat zo ook door probeer te laten schemeren maar dat dat helemaal lukt. grin
Ik heb dus zelf ook nog steeds een boelveel te leren.
Maar dat jullie het even weten, mijn broers zijn 9 en 7 jaar ouder dan ik. wink

Nou ik ga me klaarmaken, spannend! Zeer spannend! Vooral het stukje dat ik de controle weleens mag laten vieren!
MoonFlowertje
MoonFlowertje sep 15 '12
succes ermee!

gewoon jezelf blijven

groetjes Moonflowertje
Spud
Spud sep 16 '12
Nondeknetter! Ik ben helemaal van de wap door wat voor moois ik deze avond heb mogen meemaken en daarbij de ontlading van alle spanningen die ik voor dit gesprek stiekem opgebouwd heb, zorgen ervoor dat ik gevoelsmatig even van de ene mooie verbazing in de andere duikel.
Dus inhoudelijk kan ik er nog niet veel over tikken, want dan verwijder ik het weer om iets anders te vertellen. Lijkt me dus handig om het even te laten bezinken wink

Maar ik wil jullie toch laten weten, dat het dus goed gegaan is. Tenminste, dat we allemaal inclusief ons ouder met een tevreden gevoel het gesprek afgesloten hebben. Nu allemaal op ons in laten werken natuurlijk en zien wat de toekomst ons brengt.
De aanzet tot een open gesprek zonder aanval is iig gemaakt.

Zo en nu ga ik het lekker op me in laten werken, zonder me af te laten leiden door te proberen in woorden over te brengen wat ik nu voel. Lukt me nu toch niet zoals ik dat wil. grin
MoonFlowertje
MoonFlowertje sep 16 '12
Daar ben ik blij om Spud!
Want ik weet hoe moeilijk het is...
Eerst lijkt het of er geen weg is,
dan vind je toch een weg...
En als je eenmaal de eerste stap gezet hebt, dan
is er geen weg terug smile

groetjes wink
admin
admin sep 16 '12
Niet meteen reageren,
het laten bezinken,
op je in laten werken,
voelen zonder het meteen in woorden te vertalen,
voelen zonder afleiding,
niet weggaan bij je gevoel,
bij je gevoel durven blijven,
niet snel weglopen bij je gevoel uit angst voor wat je tegenkomt en meteen in discussie,
stilstaan,
het niet meer zoeken buiten jezelf,
gewoon weer voelen,
binnenin jezelf...
Gefeliciteerd!
Spud
Spud sep 18 '12
Dank je Mars, want zo is het! wink

Hoewel we alle drie die avond wel leukere dingen te doen hadden, hebben we geloof ik die avond wel een generatielang probleem doorbroken in onze familie. Namelijk dat voor het eerst sinds 3 generaties lang de diepere geschiedenis ken ik niet, dat de kinderen tov van hun ouder op 1 lijn liggen en verbondenheid met elkaar voelen. Van We hadden totaal niks afgesproken over hoe we het aan zouden pakken, 1 broer heeft gezegd dat hij ons erbij wilde zodat we wisten wat er gezegd werd en afgesproken, zodat we niet steeds weer aan de telefoon hoeven te hangen bij nieuwe ontwikkelingen.
En het was gewoon bijzonder, aangetrouwd begon aanvallend en dat lieten we alledrie toe. Pa was ook defensief en ontkennend, maar vanzodra iemand van ons sprak op het moment van hoever deze pa kende werd hij ook milder. We hadden alle 3 een taak om het gesprek tot een punt te brengen waarover wij het wilde hebben en er niet omheen draaien. En elk van ons wist op het juiste moment heel vriendelijk ons pa tot bedaren te brengen zodat hij ging luisteren.
Of hij de boodschap begrepen heeft? Wij allemaal hebben onze twijfels daarover omdat onze pa nu eenmaal zo is, dat hij er later over na gaat denken en dat er dan weer hele andere uitslagen uitkomen. Maar volgens mij zijn wij daar gewoon aangeraakt. Was ook niet zo belangrijk voor ons toen we het gesprek beëindigde, belangrijker is dat we ons pa nu beter kunnen sturen als hij dreigt er weer een heel ander verhaal van te maken als dat het nu is. Nu kunnen we hem allemaal meteen bijsturen zonder dat we eerst navraag moeten doen aan elkaar.

En waarom dat ik denk dat er iets doorbroken is?
Dat komt omdat mijn pa grinnekend zei; “ Oh, dus ik moet iets fout doen alvorens ik mijn kinderen alle 3 tref?” Waarop mijn oudste broer zei; “Nee pa, zie het maar dat wij de enige broers en zussen zijn in de familie, die wel op 1 lijn liggen”
En dat klopt, mijn broer komt niet overeen met zijn broers en wijt dat zijn ouders, mijn opa en oma kwamen ook niet overeen met hun broers en zussen en danken dat ook aan hun ouders en dieper weet ik het niet. Maar door die opmerking raakte ik wel van de wap, omdat het direct binnen kwam.
Ik kom uit een gezin van zeer gevoelige mensen, dus niet ongewoon dat ik dat ook ben.
En ik was er al zo van onder indruk, dat we zo goed op elkaar ingespeeld waren elkaar gewoon aanvoelde en ons ouder. Terwijl we elk onze eigen manier van leven aangegaan zijn en elkaar los gelaten en terug gevonden. Voor het eerst durf ik in mijn leven te zeggen, ik ben blij met mijn familie! Vroeger zocht ik mijn familie altijd in mensen buiten mijn familie, wat mijn broers ook gedaan hadden, dan had je die problemen niet zo. Nu ben ik super trots dat ik 2 broers heb, die avond zijn wij qua vertrouwen ook dichterbij elkaar gekomen denk ik. Voor het eerst kan ik wel zeggen, we zijn ineens heel closer.

En ja, mijn ouders zijn nog steeds manipulatief, maar wat doe je eraan? Dat is wat zij geleerd hebben en ik kan ze daarom enkel dankbaar zijn. Doordat ze me daardoor in laten zien dat ik zo niet wil zijn. In deze uitspraak wil ik nog wel een veiligheid inbouwen, want ik heb het soms echt nog wel nodig om te mopperen op hen. winkVooral nu ze ouder worden, heb er zeer veel moeite mee dat ze ouder en hulpbehoevend worden. Het oudere gedeelte, dat je ze maar moeilijk kan confronteren omdat ze de helft vergeten zijn, waardoor je soms geen vragen meer kan stellen die je nog wel hebt, en het hulpbehoevende deel, ik ben nooit van het zorgzame type geweest, 1 of 2 dagen gaat me goed af, maar dan moet iemand ook weer beter zijn. Het komt mij wel goed uit, dat mensen wel die verantwoording voor mijn ouders voelen om voor ze te zorgen. Ik voel me er wel schuldig over, maar ondanks alles vind ik het toch belangrijker dat ik me prettig voel bij wat ik doe. Best erg en egoïstisch, maar zo is het wel.
Niet omdat ik ze haat, maar omdat ze me al vroeg volwassen gemaakt hebben, want ik zie het zelf ook helemaal niet zitten om afhankelijk van mensen te worden. wink
Spud
Spud sep 18 '12
Manipulatief, vind ik een gemeen woord, maar op 1 of andere manier, hoewel ze elkaar zeggen te haten. (haat en liefde ligt dicht bij elkaar)
Weet mijn moeder het altijd klaar te spelen, dat als ik op een vooravond zit mijn pa, zonder dat zij dat weet, dat ze hun geschiedenis weer gaat herhalen, en andersom is het precies hetzelfde, het lijkt alsof die 2 ook op een bepaald level zitten hoor.
Ik weet niet wat, want als ik gekscherend zeg dat ze op een bepaald level zitten omdat het een beetje maf is dat ze allebei hetzelfde zeggen op het moment. Pffff, dan weten ze niet hoe vlug ze een passendere mening kunnen vormen. grinInmiddels duidelijk, maar verdoezeld het gevoel niet, dat ik me soms tussen 2 vuren in vind zitten.
En da zal voor mijn jongste broer ook niet anders zijn, dus ook gesprekje met de mums?
MoonFlowertje
MoonFlowertje sep 18 '12
haat komt voort uit liefde, want als je terug gaat kijken
naar voordat je iemand ben gaan haten, zie je dat je eerst
ven diegene hield en vertrouwde wink

trouwens... alle andere emoties komen voort uit liefde...
liefde- bang diegene te verliezen- angst
liefde-vertrouwen beschaamt- woede
liefde-elkaar proberen te veranderen- frustratie-haat

enz...

en in een relatie doet het pijn om gekwetst te worden, maar bij je eigen ouders (het zog. veilige thuishaven, geborgenheid, liefde en troost) is het veel erger om gekwetst te worden!
(dat vind ik persoonlijk)

je ouders zijn te trots om hun gevoelens bloot te geven, denk ik
en trots laat zich niets leren!

is moeilijk...
Maar het maakt je wijzer (uiteindelijk)
Spud
Spud sep 18 '12
Nu dit draadje, toch weer een draadje lijkt verworden tot mijn draadje, hoop ik toch dat mensen er iets aan zullen hebben. Voornamelijk de mensen die zich gevangen voelen tussen, zichzelf en wat van hen wordt verwacht. winkSorry!
Spud
Spud okt 14 '12
Nou, nog eentje dan en dan hoop ik dit onderwerp achter me te laten met een positieve afsluiter.
Onze ouders kunnen we niet veranderen, maar met deze stap zijn wij kinderen wel dichterbij elkaar gekomen lijkt het. We hebben onderling veel meer contact en zijn vandaag met zijn 3en en aanhang naar een Doe Maar concert geweest! En dat was hoogst waarschijnlijk niet gebeurt als we niet eerst een moeilijk en spannend gesprek hadden gevoerd.
Wat kapot is maak je niet meer heel, maar ik ben hierdoor wel gesterkt in de gedachtte dat je zelf wel controle uit kan voeren op zaken zodat het niet verder kapot gaat. Moeilijke zaken die je het liefst uit de weggaat, aangaan, worden uiteindelijk toch wel heel super tof beloont. Waardoor je gemotiveerd raakt om vaker een gevoelsmatig "risico" te durven lopen. Wat dat betreft ben ik in het leven werkelijk een puppy, die leren ook beter met beloning. wink
MoonFlowertje
MoonFlowertje okt 14 '12
haha... dat heb je mooi verwoord wink

Quote:
Wat kapot is maak je niet meer heel, maar ik ben hierdoor wel gesterkt in de gedachtte dat je zelf wel controle uit kan voeren op zaken zodat het niet verder kapot gaat.


... what doesn't kill you , will make you stronger!!!
smile( maar dat zie je meestal pas achteraf... als je het in je bewustzijn hebt opgeslagen en terug denkt, ...jaren later)

Wat kapot is (beschadigd) dat tekent je tot wie wie je nu bent...
het zijn een soort van veteranen littekens...
Iets wat je hebt overwonnen "Still standing"

(Het is ook wel een kwestie van; op tijd het probleem herkennen en zeggen HO!! ...)


Quote:
Moeilijke zaken die je het liefst uit de weggaat, aangaan, worden uiteindelijk toch wel heel super tof beloont.


dat is inderdaad iets waar ik zelf ook vaak mee geconfronteerd tongue
Soms ga je dingen uit de weg, omdat je er al moe van wordt als je er aan denkt... toch loont het als je het durft toe te laten...
weer een overwinning!

Het is een koekje voor een puppy, en het smaakt altijd naar meeeeeeeer tongue

groetjes Moonflowertje smile

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki