Loading...
nl

Meervoudige intelligentie

Enigma
Enigma jul 14 '12

Meervoudige Intelligentie laugh

Meervoudige intelligentie
Het begrip intelligentie kennen we allemaal uit het dagelijks spraakgebruik. Daarnaast kun je intelligentie meten via gestandaardiseerde tests. De resultaten worden uitgedrukt in quotiënt. Een IQ van 100 is normaal. Een eind eronder ben je zwakbegaafd en ver daarboven hoogbegaafd. Dat is het dan...
Begin jaren tachtig ontwikkelde de Amerikaanse hoogleraar Howard Gardner zijn theorie van meervoudige intelligentie. Intelligentie is voor hem de bekwaamheid om problemen op te lossen of om iets bestaands aan te passen aan veranderende omstandigheden. Mensen blijken dat op verschillende manieren te doen. Dat komt door de wijze waarop zij gebruik maken van een reeks verschillende intelligenties. Die zijn voor ieder persoon even uniek als een vingerafdruk. De mate waarin ze onderling in sterkte, mogelijkheden en samenwerking variëren, verschilt van mens tot mens.

Anders gezegd, ieder mens heeft zijn eigen profiel van onderling op elkaar inwerkende intelligenties. Elke intelligentie kan aan sterkte winnen, zij het niet ongelimiteerd. Intelligenties zijn dus op zekere hoogte ontwikkelbaar. Neurologisch onderzoek bij o.a. veteranen met een hersenbeschadiging bood steeds sterkere aanwijzingen voor het bestaan van deze vermogens of intelligenties.

Verschillende intelligenties
Onder elke intelligentie staan kenmerkende interesses van personen die de betreffende intelligentie sterker ontwikkeld hebben.

Verbaal-Linguïstische intelligentie
Taal: poëzie, spelling, lezen, verhalen

De vraag is niet hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent. Logisch-Mathematische intelligentie
logisch denken, cijfers, experimenteren
Visueel-Ruimtelijke intelligentie
tekenen, schilderen, architectuur, vormgeven

Muzikaal-Ritmische intelligentie
muziek luisteren, maken, componeren, herkennen

Lichamelijk-Kinesthetische intelligentie
lichamelijke inspanning, knutselen, toneel, dans

Naturalistische intelligentie
dieren, planten, verzamelen, ordenen, natuurverschijnselen

Interpersoonlijke intelligentie
zorgen voor mensen, vrienden, leiding geven

Intrapersoonlijke intelligentie
eigen gevoelens, dromen, alleen zijn, fantasieën

Bron: http://www.x-sie.nl/meervoudige_intelligentie.html
Delen:
MoonFlowertje
MoonFlowertje jul 14 '12
En het emotionele quotiënt...

Leuk dat je dit zo aankaart wink
Zit ik hier met mijn stomme kubus van Rubik tongue

Elke keer denk ik echt: nu is ie bijna af, vervolgens ben je verplicht om dat ding weer helemaal uit elkaar te draaien, om vervolgens weer laagje voor laagje in elkaar te draaien tongue

Hoe stom en tegelijkertijd; hoe geniaal eigenlijk laugh
Enigma
Enigma jul 14 '12
Die kubus lijkt mij ook echt iets voor ons moonflowertje tonguelaugh

Ik vind het mooi al die verschillende soorten intelligenties
Je kunt natuurlijk ook een combi zijn hahaha laugh

En ze zijn allemaal nodig om er in deze wereld samen iets moois van te maken wink
MoonFlowertje
MoonFlowertje jul 15 '12
haha... de wereld is niet rond, maar een kubus
(draaiende schijven, moeilijke draaien, het donderwolkje boven mijn hoofd als het alweer niet lukt, het zonnetje als het bijna lijkt te lukken (bijna )

oja... de ups en downs tongue)

Ik voel het soms echt kraken in mijn hoofd...
Maar het gaat me nog wel lukken hoor, dit leven nog!
Al is het het laatste wat ik doe tongue

wink
Enigma
Enigma jul 15 '12
Ja...ik herken dat laugh!!!

Niet op willen geven
En gaan voor 200 % tonguewink

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki