Loading...
nl

Pas op! Het machtmisbruik van een therapeut

JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 5 '12
Dit is mijn 3e bericht op het forum, maar nog steeds relevant.

Origineel bericht van: NiMS
Je hebt als paragnost of paranormaal therapeut vaak behoorlijk wat invloed. En zeker als mensen niet stabiel zijn. Ik had eens een cliënt die tegen mij zei: 'Ik heb zoveel vertrouwen in hetgeen je zegt. Als je zou zeggen: 'loop de trap een paar keer op en neer', dan zou ik dat doen.' Dat geeft toch te denken... Als ik wil kan ik die macht misbruiken, terwille van mijn ego...

Helaas zijn genoeg paragnosten of 'genezers' meer met hun ego bezig dan met de mens tegenover zich. En helaas zetten zij maar al te vaak een trend voor het hele vakgebied.

(bron: elly)


Wees voorzichtig met de spirituele ego's van vandaag die de client gebruiken voor hun eigen ego. Als een therapeut een client nodig heeft om daar zijn / haar eigen gevoel van "dan kan ik diegene helpen", mee te voeden, is er al spraken van macht-misbruik.

Onbewust wil de therapeut namelijk de client helemaal niet helpen omdat de therapeut zich dan niet meer de helper kan voelen. Hij / zij haalt dan ook (onbewust) zijn bestaansrecht uit deze client.

Ze zijn heel makkelijk te herkennen, want deze therapeuten halen vooral alle kwaaltjes en klachten bij je weg, zonder dat je zelf enig inzicht krijgt in de oorzaak van je eigen klacht. Als een therapeut bij je komt en zegt: "Ik los het wel voor je op", zouden eigenlijk de alarmbellen moeten afgaan. Want dan heb je te maken met een therapeut die last heeft van het "Hulpverleners syndroom".

Onder het hulpverlenerssyndroom wordt dwangmatig hulpverlenend gedrag verstaan. Deze mensen dringen hun hulp eigenlijk aan anderen op. Zelf zien zij dat als goede bedoelingen. Of de ander om deze hulp heeft gevraagd of niet, is niet van belang.

Iemand die aan hulpdwang lijdt, is ervan overtuigd dat wat hij te bieden heeft, heel belangrijk voor de ander is en dat die ander desnoods geholpen moet worden om dat in te gaan zien. Is de ander desondanks niet blij met de hulp, dan raakt deze hulpgever op den duur opgebrand of boos en verongelijkt. "Ik heb zoveel voor hem gedaan, maar nu krijg ik stank voor dank."

De volwassenen die het snelst prooi vallen aan deze hulpdwang zijn als kind dikwijls het slachtoffer geweest van parentificatie. Parentificatie treedt op wanneer de ouder- en kindrollen in een gezin worden omgedraaid. Het kind wordt dus als het ware de ouder van de ouder.

Dit gebeurd vaak in gezinnen waar (meestal) de moeder emotioneel labiel en behoeftig is en geen volwassen partner heeft om haar problemen mee te bespreken. Ze heeft een slecht huwelijk of geen partner. In beide gevallen kan ze zich gaan verlaten op haar nog jonge kind. Het kind "troost" mammie als ze verdrietig is - dat gebeurd veel bij jonge kinderen - of is haar beste vriend of vriendin met wie ze alles kan doorpraten - dat gebeurd veel bij met iets oudere kinderen.

De ouder gebruikt in dit geval het kind voor het vervullen van de eigen emotionele behoeften, behoeften die hij of zij bij een volwassen partner zou moeten bevredigen. Kinderen die geparentificeerd zijn, lijden later niet zelden aan hulpdwang.
Delen:
admin
admin jun 5 '12
Ik verwoord het wel eens als 'please' gedrag. De ander altijd maar willen helpen en dat willen is eigenlijk al niet meer neutraal. Willen is een signaal voor de zender (therapeut of wat dan ook) waar hij naar mag luisteren. De zender stuurt een signaal uit naar de ontvanger welke meestal ontvankelijk is simpelweg omdat deze niet zomaar een therapeut consulteert. De ontvanger hoort het signaal ik wil je helpen en neemt dit aanbod aan of het nu goed voor hem is of niet hangt van de zuiverheid aan intentie af die de zender stuurt.
De zender heeft mischien zichzelf wel af te vragen waarom stuur ik dit signaal, waarom heb ik die behoefte? Laat de ander verantwoordelijk zijn voor zichzelf...reik handvaten aan of een spiegel maar voor wat in het hoofd van iemand anders zit is de ander niet verantwoordelijk. Enkel voor wat hij zelf uitzendt al dan niet zuiver van intentie. Het is aan de ontvanger om dit te onderzoeken in zichzelf, wat is er kwetsbaar waardoor ik niet mezelf help en anderen daarvoor 'nodig' heb?
MoonFlowertje
MoonFlowertje jun 5 '12
Ja NiMS... daar zeg je wat tongue

Persoonlijk kom ik ook uit een gezin waarin ik de "oudste"
was...
Het gezin waarin ik leefde was niet bepaald stabiel om het zo maar te zeggen...
Aan de ene kant herken ik mezelf erin... maar aan de andere kant ben ik eigenlijk te onzeker om het uit te voeren...

Toch zijn er regelmatig mensen die hun probleem bij mij neerleggen
Ik voel dan dat het mijn probleem is geworden
En ik (als buitenstaander) zie het probleem en de oplossing...
de oplossing voor hun probleem geef ik ze...
Maar heel vaak lijkt het erop dat ze liever met een probleem rondlopen dan het probleem op te lossen...
Ik kan daar stevig van balen, omdat de oplossing vaak zo dichtbij is smirk
en ik kan ze niet dwingen tongue

Ik ben niet zo goed in troosten...
waarschijnlijk omdat ik zelf ook nooit getroost ben, door mijn moeder...
Mijn moeder is nogal labiel...
Het lijkt soms wel alsof ik haar moeder ben, tegenwoordig...
Ik voel gewoon dat ze de verkeerde trein instapt... en ren terug naar 8a... (in Utrecht centraal)
Laat de conducteur haar naam omroepen...
Ze komt een beetje beschaamt naar buiten de trein uit, waarop ik zeg: mam, je moet de andere trein hebben (8b)
Gelukkig maar... want anders had ze zo in Leiden terwijl ze naar Amsterdam moet...

Ja dat hulpdwang dat ken ik wel...
Al ben ik er allang achter dat sommige mensen niet geholpen willen worden smirk
die laat ik maar
Ik help mensen alleen maar als ze er echt om vragen
Of er moet een noodsituatie zijn natuurlijk... dan gaat het vanzelf...

groetjes moonflowertje
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 5 '12
@Moonflower,

Als je steeds mensen tegenkomt in je leven die maar om je hulp vragen, maar eigenlijk niet geholpen willen worden dan wordt jij juist uitgenodigd om deze hulpdwang in jezelf te helen. Zeker als ik jouw verhaal lees over dat jij als oudste verantwoordelijk was voor het gezin, heeft dit een belankrijke indruk op je leven achtergelaten. Het heeft iets in jouw vastgezet, waardoor jij (onbewust) bent gaan geloven, dat de enige reden waarom jij bestaat, is dat jij er bent om te helpen.

Herken je dit?
MoonFlowertje
MoonFlowertje jun 5 '12
Ja! dit herken ik wel smile

eerst dacht ik dat ik er was voor de troost...
mijn moeder heeft zich altijd aan me vastgeklampt, vroeger
mijn vader is samen met mijn zus bij mijn moeder weggegaan, nog voor mijn geboorte...

Ik heb nog steeds het gevoel dat ik mensen moet helpen, ook heb ik sterk het gevoel dat ik mensen ga helpen die "overleden" zijn...
vaak hebben deze nog een boodschap voor de gene die ze achterlaten...
maar zover ben ik nog niet...
Mijn gids zegt letterlijk: zorg jij nu eerst maar dat je je eigen problemen oplost tongue
Ik heb ook sterk het gevoel dat er een boodschap is, die iedereen op de aarde moet weten...
Dat dat 1 van de redenen is dat ik hier ben...
Mensen over een bepaalde streep te trekken
ze inlaten zien dat die "streep" niet bestaat....
misschien komt dat door mijn jeugd ?

groetjes moonflowertje
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 5 '12
Dat klinkt inderdaad alsof dit uit je jeugd komt. Hiermee geef je jezelf het recht om er te mogen zijn. Bestaansrecht zeg maar. Toch wil ik je uitnodigen om er van jezelf te mogen zijn, zonder dat je hierbij anderen nodig hebt die jou het gevoel geven dat je er mag zijn.

Mag je er ook helemaal van jezelf zijn?
MoonFlowertje
MoonFlowertje jun 5 '12
laughik snap wat je bedoelt!!

Ik heb geen andere mensen nodig om mezelf "welkom" te voelen...
vroeger had ik dat wel nodig, continue bevestiging dat ik er wel mocht zijn...
Nu is het gewoon zo...
Op sommige punten ben ik best onzeker...
Terwijl dit eigenlijk een stukje beschadigd is, denk ik
( mensen troosten maakt me onzeker, ik kan er niet goed mee omgaan)

Voor de rest voel ik me overal thuis, en ben misschien iets tè eigen soms...

En dat ik er ben, ( in levende lijve) is een feit...
Volgens mij heb ik er nog niet over nagedacht of ik het er mee eens ben of niet tongue
admin
admin jun 5 '12
Wanneer je onvoorwaardelijk van anderen houdt hou dan ook onvoorwaardelijk van jezelf,anders is er onbalans. Geven uit liefde is prima maar geef jezelf evenveel liefde door te 'ontvangen'. Bestandje dowloaden van de kosmos hoe accepteer ik geheel mezelf in liefde? Liefde= niet oordelen over jezelf, noch veroordelen, mild leren zijn voor jezelf, gewoon zijn wie je bent.Zonder te willen veranderen om anderen te behagen en mezelf te verloochenen? beetje dualisme in jezelf denk ik, goed/slecht juist/fout?
MoonFlowertje
MoonFlowertje jun 5 '12
laughik moet nog een heleboel leren
wat ik wel weet is: je moet anderen niet proberen te veranderen
Dit gaat namelijk niet werken
Het enige wat je wel kan veranderen is je eigen denkwijze over diegene ( het proberen te begrijpen)

Ik geloof ook niet persé in goed of slecht
Soms doe je iets wat je beter anders had kunnen doen...
Pas als je dat inziet, zal je het veranderen...
trouwens om even terug te komen op het onderwerp...
Ik heb een verhaal gelezen in het boek van 25 jaar paravisie
waarin ook een therapeut misbruik maakt van een client
Het verhaal heet : in zijn macht

http://fansite.jacklance.nl/boeken/rp_er%20is%20meer.htm

ik kan het verhaal zelf helaas niet vinden op internet, maar het boek wel ^^

groetjes moonflowertje
Ariel
Ariel jun 5 '12
@Moonflowertje: Ja het is me geregeld opgevallen dat je graag mensen wil helpen.
Ik merk het omdat je al advies geeft voordat iemand het vraagt.
Dit heb je ook vaak bij mij gedaan.
Dan gaf je advies terwijl ik dit niet vroeg en/of nodig had.
Ik denk dan:"ach ze bedoeld het goed. wink"

Op de spirituele fora zie je veel mensen met dit Hulpverleners syndroom.
Het is niet verkeerd of betweterig bedoeld van degenen.
Ze doen het uit gevoel te moeten helpen.

Zoals je zelf al schreef jij was de "oudste" thuis dus je bent gewent te helpen.
Je bent opgegroeid met het idee.

Ik vindt het heel goed dat je inziet dat niet iedereen geholpen wil worden en je daar dus ook wat aan wil gaan doen ,zodat je je niet meer "opdringt" aan de persoon.
En dat je het ook niet op jezelf betrekt als afwijzing,want je wordt niet afgewezen.
Je bent dus al op de weg van healing.
Vooral zo door gaan laugh
Ariel
Ariel jun 5 '12
Een vriendin van mij heeft dit overigens heel sterk.
Toen ze 12 was gingen haar ouders uit elkaar en haar vader wilde niks liever dan dat zijn dochter vrienden met hem wilde zijn ipv een ouder kind relatiie.
Hij was ook alcohol verslaafd dus ze had bot gezegd niks aan die man.
Zellfs toen ze zei :"Papa ik wil niet dat je mijn vriend bent maar mijn vader.Ik heb maar 1 vader en vrienden kan ik zat uitzoeken." Zelfs toen veranderde hij niet.
Haar moeder was zelf niet stabiel waardoor mijn vriendin het gevoel had voor beide ouders te moeten zorgen.
Nu op het werk(ze is ook collega) helpt ze vaak collega's ongevraagd.
Ze heeft niet door dat dit naar de klant overkomt alsof de collega die ze helpt niet capabel genoeg is.
Toen werd een collega een keer boos erover en was ze verbolgen.
Ik heb haar toen ook eerlijk gezegd dat de collega zelf wel kan bepalen of hij/zij hulp nodig heeft.
Ze is ook in therapie door de slechte jeugd.
Mijn zus ligt nu in scheiding en meteen schoot die vriendin omhoog:"hoe gaat het met de kinderen?Vang je die wel goed op?"
Ik woon 50km verderop terwijl ze weet dat mijn broer letterlijk om de hoek woont bij mijn zus en de broer van mijn zwager komt er ook heel veel over de vloer en neemt de kinderen mee naar huis om te logeren etc.
OPa's en oma's wonen ook om de hoek.
Toch moet ik ze goed opvangen.
Ze wilde meteen regelen dat alles goed zou gaan met de kinderen.
Ik heb het haar gezegd dat er dus genoeg familie om de hoek woont.
Toen werd ze rustig.

Als je bedenkt om verder te gaan met het topic die Nims begon: Als je een therapeut bij je hebt die ook zo denkt dan heb ik diegenen inderdaad liever niet aan me.
MoonFlowertje
MoonFlowertje jun 5 '12
haha... ik moet hier om lachen omdat ik het ineens ( met terug werkende kracht) inzie...
ik herken het heel erg... shocked

Ik snap alleen nog steeds soms niet dat mensen niet geholpen willen worden shocked
dat mensen liever met de ziel onder hun arm verder gaan...
Terwijl de oplossing soms zo simpel is...

Als ik er over nadenk, dan hadden ze het zelf ook kunnen bedenken ...
bedankt voor het stukje inzicht smile

groetjes moonflowertje
MoonFlowertje
MoonFlowertje jun 5 '12
Origineel bericht van: Kalilka
Een vriendin van mij heeft dit overigens heel sterk.
Toen ze 12 was gingen haar ouders uit elkaar en haar vader wilde niks liever dan dat zijn dochter vrienden met hem wilde zijn ipv een ouder kind relatiie.
Hij was ook alcohol verslaafd dus ze had bot gezegd niks aan die man.
Zellfs toen ze zei :"Papa ik wil niet dat je mijn vriend bent maar mijn vader.Ik heb maar 1 vader en vrienden kan ik zat uitzoeken." Zelfs toen veranderde hij niet.
Haar moeder was zelf niet stabiel waardoor mijn vriendin het gevoel had voor beide ouders te moeten zorgen.
Nu op het werk(ze is ook collega) helpt ze vaak collega's ongevraagd.
Ze heeft niet door dat dit naar de klant overkomt alsof de collega die ze helpt niet capabel genoeg is.
Toen werd een collega een keer boos erover en was ze verbolgen.
Ik heb haar toen ook eerlijk gezegd dat de collega zelf wel kan bepalen of hij/zij hulp nodig heeft.
Ze is ook in therapie door de slechte jeugd.
Mijn zus ligt nu in scheiding en meteen schoot die vriendin omhoog:"hoe gaat het met de kinderen?Vang je die wel goed op?"
Ik woon 50km verderop terwijl ze weet dat mijn broer letterlijk om de hoek woont bij mijn zus en de broer van mijn zwager komt er ook heel veel over de vloer en neemt de kinderen mee naar huis om te logeren etc.
OPa's en oma's wonen ook om de hoek.
Toch moet ik ze goed opvangen.
Ze wilde meteen regelen dat alles goed zou gaan met de kinderen.
Ik heb het haar gezegd dat er dus genoeg familie om de hoek woont.
Toen werd ze rustig.

Als je bedenkt om verder te gaan met het topic die Nims begon: Als je een therapeut bij je hebt die ook zo denkt dan heb ik diegenen inderdaad liever niet aan me.


inderdaad, ook dat kan ik me heel goed voorstellen...
Je hebt therapeuten die je maar wat aanpraten, soms
als je niet sterk in je schoenen staat, dan ga je het geloven...
Dat is denk ik ook de reden dat ik nog steeds geen stap gezet heb om in therapie te gaan...
Ik kijk eerst liever de kat uit de boom...
Wil weten hoe een ander het heeft ervaren bij die therapeut

tongue
Ariel
Ariel jun 5 '12
Origineel bericht van: MoonFlowertje
haha... ik moet hier om lachen omdat ik het ineens ( met terug werkende kracht) inzie...
ik herken het heel erg... shocked

Ik snap alleen nog steeds soms niet dat mensen niet geholpen willen worden shocked
dat mensen liever met de ziel onder hun arm verder gaan...
Terwijl de oplossing soms zo simpel is...

Als ik er over nadenk, dan hadden ze het zelf ook kunnen bedenken ...
bedankt voor het stukje inzicht smile

groetjes moonflowertje

Graag gedaan lieverd.


Iedereen heeft zo zijn/haar eigen leerlessen en moet dit dus zelf zien op te lossen.
Je kan een helpende hand aan bieden ,maar als ze die niet willen aannemen is het hun eigen keus.
Ik snap je gevoel wel hoor.
Ik vindt het ook moeilijk als ik zie hoe mensen het zichzelf moeilijk maken en ook nog anderen mee erin trekken.
Zeker als het hun kinderen betreft.
Toch kun je niet Atlas zijn en moet je dus niet de wereld willen dragen.
Ariel
Ariel jun 5 '12
Quote:
inderdaad, ook dat kan ik me heel goed voorstellen...
Je hebt therapeuten die je maar wat aanpraten, soms
als je niet sterk in je schoenen staat, dan ga je het geloven...
Dat is denk ik ook de reden dat ik nog steeds geen stap gezet heb om in therapie te gaan...
Ik kijk eerst liever de kat uit de boom...
Wil weten hoe een ander het heeft ervaren bij die therapeut


is ook heel goed hoor wat terughoudendheid.
Trouwens je kan veel helen bij jezelf.
Eigenlijk alles.
Luister naar je intuitie en je gidsen.
Je hebt contact met ze en ze willen je met liefde helpen.
Dat doe ik ook en dat betekend ook dat je ervoor moet gaan ,want zij hebben wel door als je even niet meewerkt.
Dan heb je weleens een pittig nachtje vol bizarre dromen en dergelijke.
Het is om je te helpen te helen.
De gidsen weten exact waarmee ze je kunnen helpen en wat de knelpunten zijn bij je.
En ze doen het zonder invloed van het ego.
Betere therapeuten kun je niet vinden. wink
MoonFlowertje
MoonFlowertje jun 6 '12
uiteindelijk ben ik zelf degene die het zal moeten inzien...
Vanuit mijn bewustzijn

Mijn gids kan me een duwtje geven de goede richting op, maar ik moet het zelf doen (inzien) tongue
Ariel
Ariel jun 6 '12
Dat heb je helemaal goed.
Echter als je (ik zeg niet dat je het doet),maar als je de woorden van je gids steeds negeert zul je er ook nooit wat mee doen. wink
Novi
Novi jun 6 '12
Tjonge ja, als je zelf bij zo'n therapeut bent ga je misschien nog wel eens met meer problemen weg dan je bent gekomen dan?
Zouden die mensen zelf wel aan zichzelf hebben gewerkt voordat ze het beroep gingen uitoefenen?
Misschien is het ook wel in gradaties?

Ik heb bij vrienden wel erg de drang om te willen helpen, omdat ik ze juist ken. Maar dan let ik heel erg op mijn woorden en praat alleen over de koetjes en kalfjes tenzij ik specifiek word gevraagd over iets. Nou gebeurd dat ook wel eens smileDat ik op een feestje min of meer uitgehoord word over al mijn kennis. confused

Aan de andere kant, de reacties van jullie die erna staan deden me wel ineens aan iets denken. Ik was dus ooit bij een kennisje die ook graag therapeut wil worden. ZIj zat allemaal om mij heen te plukken en vertellen wat er allemaal mis was aan mij. (Mijn aura dan) Maar ik voelde me er niet goed bij, ik kon niet plaatsen wat het nou precies was. Ik kon niet plaatsen wat zij nou niet 'goed' deed bij me. Maar nu snap ik het, ze had geen enkele vraag gesteld over wat ik ervaar of waar ik denk dat ik aan zou moeten werken.


Als mensen mij on hulp vragen, dan stel ik soms wel te veel vragen of soms trek ik ook een soort conclusie, is ook iets om aan te werken.
Als je het echt belangrijk vind als therapeut om mensen te helpen is het belangrijk bij jezelf te beginnen.
Mensen helpen doe je als zij erom gevraagd hebben. Eigen wil om te beslissen over hun eigen leven, hè. Heel belangrijk. Vrienden met rust laten ook.

Het gevaar zit zoals te lezen in een klein hoekje...
Toch als je op een beurs zou zitten en iemand komt aan je tafeltje, dat is toch wel toestemming dat ze om hulp vragen , niet?
Ariel
Ariel jun 6 '12
Ik heb zelf quantum touch geleerd en 1 van de dingen die ik leerde was:stel constant vragen aan de patiënt als je aan het healen bent.
Zij voelen of het goed is wat je doet ,er zijn maar weinig therapeuten die het aanvoelen.
Dus vragen.
Ik merk alleen als het klaar is.
Dat leer je ook hoe dat te voelen.

Je moet vragen want de kans dat je jezelf spiegelt aan een persoon is namelijk ook heel groot.
Misschien zag die kennis van je dingen in jouw aura die helemaal niet de jouwe waren maar van diegene zelf.
Je voelde je er niet goed bij dus daarom denk ik in dat geval enorm aan spiegelen.
Al die dingen die de persoon zei waren misschien gewoon van de persoon zelf.
En zag je aura er niet zo slecht uit. wink
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 6 '12
Origineel bericht van: MoonFlowertje

Ik snap alleen nog steeds soms niet dat mensen niet geholpen willen worden shocked
dat mensen liever met de ziel onder hun arm verder gaan...
Terwijl de oplossing soms zo simpel is...

Als ik dit zo lees, is het een heel mooi voorbeeld van hoe iemand met het hulpverlenerssyndroom denkt.

Sorry moonflower dat ik het even zo uitvergroot, maar ik doe het even bewust ook voor de anderen. Want de bovenstaande zin is namelijk zo treffend voor iemand die alsmaar wilt helpen. Het is namelijk uit de beste bedoelingen en het lijkt allemaal zo simpel voor de hulpverlener. Eigenlijk heeft degene die hier de hulpverlener is, het niet door dat dit eigenlijk een hulpverleners uitspraak is.

Bedankt voor dit mooie voorbeeld!
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki