Loading...
nl

Geven en ontvangen

Marije22
Marije22 apr 17 '12
Naar aanleiding van een kaart die ik vaak trek, die van 'geven en nemen' (ik denk dat er een onbalans is bij mij), heb ik een stukje tekst gevonden dat ik heel mooi vind. Het gaat over de balans tussen geven en nemen.



Geven en ontvangen

Als je iets geeft, laat je linkerhand dan niet weten wat je rechter doet.
Jezus (Mt. 6:3)


Er bestaat een wet in het universum die maar weinigen echt kennen en toepassen: wat in liefde gegeven wordt, keert veelvoudig in liefde terug. Deze wet is niet bedoeld om miljonair te worden. Maar wie hem begrijpt en toepast, zal in zijn leven nooit iets tekortkomen.

Geven en ontvangen komen voort uit dezelfde bron. Zoals door de wortels en de kruin van een boom dezelfde levensenergie stroomt, zo stroomt door geven en ontvangen dezelfde energie als gever en ontvanger afwezig zijn. In zelfloos geven en ontvangen is geen sprake van een tekort of teveel. Er is slechts stromen en doorstromen. Het water dat de wortels van een boom geven aan stam, takken, bladeren en kruin hebben ze ontvangen van de regen, want niets staat op zichzelf. Zoals de golven in elkaar overvloeien tijdens eb en vloed, zo vloeien geven en ontvangen in elkaar over als er niemand is die geeft en als er niemand is die ontvangt. Wanneer geven niet onvoorwaardelijk is, wordt de stroom van energie verstoord.

In liefde iets geven doet het ik geleidelijk verdwijnen. Als we onze tijd, aandacht, zorg, energie, geld, iets van onze bezittingen, kennis of inzicht in liefde aan een ander geven, zal hetgeen gegeven is vroeg of laat in veelvoud naar ons terugkeren. Zoals de granaatappel talloze zaden bevat voor nieuwe vruchten, zo bevat de vrucht van geven talloze zaden die eens tot rijping komen. Iedere keer als we iets van harte geven, verdwijnt er een harde schil rondom het hart, gaat er meer liefde stromen vanuit de bron van het ware zijn. Geven maakt vrij van egoïsme. Op de juiste wijze ontvangen eveneens. Wanneer we niet durven te ontvangen als iemand ons in liefde iets geeft, worden we misschien gehinderd door trots, schaamte, eergevoel of andere gevoelens die het ik in stand houden. Ook zo wordt de stromende energie van geven en ontvangen verstoord. Leren ontvangen is vaak moeilijker dan leren geven. Ontvangen leert de hand immers net zozeer te openen als bij het geven.

Als we vrijgevig zijn, geven we onszelf vrij, maken we onszelf vrij van bezit, van vasthouden, van gehechtheid. Het is het loskomen van het oeroude hechten, pakken en grijpen. Vrijgevigheid is de kortste weg tot zelfloosheid, tot het zichtbaar worden van ons ware gelaat: liefde en mededogen.
Als we onthecht kunnen geven en ontvangen, zijn geven en ontvangen verbonden met vreugde en dankbaarheid.
Dan vormen ze twee bloesemende takken aan de boom van liefde. Wie vrij is van vasthouden, kan een ander mens inzicht in het leven geven. Dan kunnen wijsheid en mededogen opbloeien. Wanneer we zien dat alles één is, is er geen plaats voor twee, geen ruimte voor winst en verlies, voor geven en ontvangen. Bestaat de gedachte aan twee, dan is er een ik en een jij. Dan ontstaan lijden en smart. In eenheid is geen tussenruimte voor een ik. In tweeheid is zelfs de weidse hemel niet ruim genoeg om alle ballonnen van verlangen op te laten stijgen.

Wie zich dagelijks oefent in zelfloos geven, zal merken dat vreugde zijn metgezel zal zijn op zijn levenspad. Als we geven, laten we er dan nooit aanspraak op maken dat wij de gever zijn. Niets is van ons. In werkelijkheid bezitten we onszelf niet eens. Als we de gever willen zijn, nemen we iets in plaats van te geven. Dan verlangen we heimelijk iets terug en worden we de dief van het eigen geven. Een ander proberen te overtreffen met geven is de wieken van de molen van macht in beweging zetten. Met geven en ontvangen als een en dezelfde stroom van liefdesenergie heeft dit niets te maken. Elk gevoel van vreugde en dankbaarheid wordt erdoor vernietigd.

Dankjewel zeggen is heel iets anders dan dankbaarheid. Bedanken is aangeleerd en kan zonder enig gevoel van dankbaarheid plaatsvinden. Dankbaarheid overkomt je en vervult het hart met een vredige energie. Ze rijst spontaan op tijdens het aanschouwen van een zonsondergang, het zien van een boom, een bloem, de bergen, tijdens het luisteren naar een waarachtig mens of serene muziek, het ruiken van de lentegeur, een liefdevolle ontmoeting. Er staat geen denken tussen. Als de linkerhand niet weet dat de rechter geeft, als er geen dualiteit is in het geven, zal dankbaarheid het hart vervullen van zowel degene die ontvangt als van degene die geeft. Maar als er gegeven wordt uit berekening, wordt hetgeen gegeven wordt als een dor stuk hout dat afbreekt in de eigen hand. Wie kan dat in liefde ontvangen? Bij onvoorwaardelijk geven is het de liefde zelf die zich wegschenkt in ontelbare handen. Zal de linkerhand dan nog weet hebben van de rechterhand?

Dankbaarheid ontstaat als we ons niets meer willen toe-eigenen, als we volkomen in het nu kunnen zijn, volkomen tevreden met al wat is, en elke vorm van onwaarachtigheid verliezen. Dankbaarheid brengt het bewustzijn tot rust en vrede, omdat verlangen, grijpen, begeren en lijden op dat moment afwezig zijn. Het leven zelf komt in ons tot ontspanning. In een gebaar, een woord, een oogcontact. Dan viert heel het bestaan het leven. In een tijdloos nu.




Bron: Een land zonder pad. Stromend als water, Altamira-Becht, Haarlem 2007, 2e druk, p. 31-33
Auteur: © Marcel Messing
Tekening: © Sarah Zoutewelle-Morris
Delen:
MoonFlowertje
MoonFlowertje apr 20 '12
Geven is ontvangen, en ontvangen is geven smile
Als je iemand iets geeft met liefde, maakt dat jou ook blij!
( tenminste als diegene het waardeert)
Mijn moeder is al vanaf oktober de kerst inkopen aan het doen...
Ze heeft daar zo'n voorpret van smile
als het dan eindelijk kerstmis is, komt ze aan met ik-weet-niet-hoeveel kadootjes voor iedereen! terwijl ze altijd geldnood heeft...
als je haar een kadootje terug geeft, legt ze het aan de kant smirk
omdat ze het niet belangrijk vindt...
Ik heb met haar een goed gesprek gehad over geven en nemen...
en haar verteld dat het niet leuk is, voor ons dat ze haar kado niet uitpakt!
het gaat ook om de aandacht die je eraan schenkt...
wij verheugen ons ook op haar blijdschap tongue
mijn moeder cijfert zichzelf altijd weg, want vind zichzelf niet belangrijk! Terwijl ze eigenlijk wel belangrijk is! misschien niet voor zichzelf ( juist wel)
maar voor ons is ze sowieso wel belangrijk!
mooie tekst, Marije smile

groetjes moonflowertje
Marije22
Marije22 apr 20 '12
Heel herkenbaar, Moonflowertje smileLeren ontvangen is net zo belangrijk als leren geven...
Ik denk bij jouw verhaal gelijk aan mijn oma. Zij is altijd druk in de weer met iedereen voorzien van eten en drinken als de familie bij elkaar komt.. geen momentje tijd voor zichzelf. Ook bij andere familiezaken staat ze altijd voor iedereen klaar. Soms wordt ook gewoon misbruik gemaakt van haar 'diensten'. Dat geeft mij altijd een naar gevoel... vooral omdat ik weet dat zij er zelf iets aan zal moeten doen, voordat die balans kan herstellen. Eigenlijk creëert ze haar eigen zorgen en drukte. Het is soms moeilijk toe te kijken hoe iemand worstelt met zijn of haar levenslessen...

Wat ik me nu pas besef is.. hoe belangrijk geven en nemen eigenlijk is. Het is een belangrijk evenwicht... dat losmaakt van ego, en eenheidsgevoel schept.
Geven en nemen is altijd iets geweest dat ik als vanzelfsprekend zag. Mijn ouders hebben steeds voor mij klaargestaan als ik ze nodig had (zelfs als ik ze niet nodig had).. en daarvoor heb ik ze altijd willen bedanken op mijn eigen manier (bijvoorbeeld door te helpen in het huishouden). Wat ik niet zag is dat hier een liefdevolle balans is, die eigenlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend is. Want hoe vaak wordt het geven door een ander niet voor lief genomen?
Ook besef ik dat de manier van geven niet uitmaakt, als je het maar uit liefde doet. Bij geven wordt toch vaak aan cadeautjes of geld gedacht... maar geven kan er ook zijn in de vorm van er voor iemand zijn als hij of zij ziek is of pijn heeft, meehelpen bij iets dat iemand zo graag wil, of gewoon een fijne knuffel wanneer iemand dat nodig lijkt te hebben. Het zijn juist de kleine dingetjes...

Wat ik niet snap is waarom ik de kaart van 'geven en nemen' trek, omdat ik niet het gevoel heb dat er een onbalans is smileMisschien juist omdat er een goede balans is? Of misschien omdat ik daardoor dit verhaal op Merudi heb gezet wink

Liefs, Marije
Novi
Novi apr 20 '12
Mooi en interessant stukje Marije.
Het zit m ook in de kleine dingen, maar ook wat hierboven staat, dat je ineens zo veel liefde voor iets of iemand voelt. Gewoon dat je zo blij bent dat je energie genoeg lijkt t hebben.

Geen idee waarom jij hem pakt?
Misschien inderdaad de bevestiging, of het feit dat je deze waarheid graag deelt met iedereen op het forum.
Marije22
Marije22 apr 20 '12
Het geeft inderdaad energie, Novi laugh

Ik denk dat het zich nog wel zal ontvouwen... Achteraf lijkt iets vaak een stuk simpeler wink
amor
amor mei 19 '12
hier kan ik wat van leren. Heb pas net geleerd een klein beetje te ontvangen ipv afwijzen. Dankje voor deze wijze tekst
Marije22
Marije22 mei 24 '12
smile
MoonFlowertje
MoonFlowertje mei 25 '12
geven is eigenlijk gewoon je hart openen

Helaas is dit best moeilijk als je bedenkt dat heel veel mensen vaak al op jonge leeftijd te maken krijgen met "andere" mensen die zo nodig moeten laten zien wie de "baas" is...
Terwijl eigenlijk het probleem bij hun zelf ligt...
(stress, of zelf een slechte jeugd, te streng opgevoed, of juist verwaarloost en noem maar op)
Als je nog jong bent, ben je vol van vertrouwen, je bent je letterlijk van geen kwaad bewust, totdat er iets of iemand op je weg komt, die je zoveel verdriet doet, dat je uit bescherming je hartje dicht doet, sommige bouwen er zelfs nog een muurtje omheen...

Eigenlijk is dat niet meer dan logisch...

Belangrijk is dat je jezelf de tijd gunt om jezelf te leren kennen...
Want als je de deur dichthoud, voor de keiharde wereld om je heen, kan je zelf ook niet naar buiten...
Sommige keren daardoor naar binnen wink

Het hartchakra heeft als enige chakra, een poort naar buiten en naar binnen...
zoals geven en ontvangen...

deze kennis komt duidelijk van mijn gids... want zo wijs ben ik niet dus shocked

Ik ben me er van bewust dat ik ook nog heel erg veel moet en wil leren tongue

groetjes moonflowertje wink
Marije22
Marije22 mei 25 '12
Je hebt gelijk Moonflowertje, en heel mooi omschreven ook.

Er zijn maar weinig die hun hartje niet hebben dichtgedaan in meer of mindere mate.. anders houd je jezelf amper staande in de maatschappij waarin aan alle kanten aan je wordt getrokken. De een wil dat, de ander zegt dat, er wordt zo over je heen gewalst als je niet uitkijkt. Misschien leer je op dat moment minder open te zijn, en minder liefde te geven dan je misschien eigenlijk zou willen. Dus aan de ene kant maar goed dat we een beschermingsmechanisme hebben smileMaar aan de andere kant, als mensen weer het belang van geven leren, en de balans hersteld wordt, kan dat hartje weer gerust opengedaan worden, en het muurtje weer afgebroken. Ook al voelen sommigen zich zo vast gemetseld dat ze geloven dat ze niet meer los kunnen komen.
Gelukkig zijn er dan altijd mensen die andere mensen kunnen laten inzien dat het oke is om dat hart weer te openen, door heel veel te geven, en daarmee uit liefde een voorbeeld te geven, zodat de balans weer kan herstellen.

Ik had eigenlijk geen idee hoe belangrijk de balans van geven en nemen eigenlijk is, maar ik heb me gerealiseerd dat het een sterke basis is waar een prettig samenleven uit kan ontstaan. Een balans die in stand gehouden wordt door liefde en die zelf ook weer liefde doorgeeft..

Die deuren mogen dus open smile
Gisteren heb ik daarin zelf ook een stapje gezet door een openhartig verhaaltje op Facebook neer te zetten.. en ik merkte dat het wel wat losmaakt en gewaardeerd wordt wanneer je vanuit je hart spreekt. Er zijn genoeg mensen die het vanuit hun gevoel spreken missen, omdat ze zich tegengehouden voelen door de maatschappij.

Ik ben het helemaal eens met wat jij en je gids hier zeggen, Moonflowertje!!

Liefs, Marije
MoonFlowertje
MoonFlowertje mei 26 '12
mooi om te lezen dat je de jou verhaal "openlijk" vertelt op facebook...
Dat is geven en ontvangen tegelijk...
Je verteld "iets" wat je mee-gemaakt hebt, en ontvangt waardering terug... waarvan je weer leert dat mensen helemaal niet zo verkeerd zijn soms wink

vanuit je hart spreken, is eigenlijk ook jezelf durven zijn...
Je hart heeft 2 openingen
De ene is naar buiten, die ken je
De ander is naar binnen...
Naar binnen is vertrouwen op jezelf, of gids
bijv: Ergens weet je soms gewoon dat iemand je probeert te belazeren, ... dit komt binnen door de andere poort... waarschijnlijk door je gids, die jou al probeert te waarschuwen... het is soms vanuit het niets, lijkt het dan...
Natuurlijk luisteren we hier meestal niet naar, want het is vaak iets waarvan je het zog. "kwaad" niet van wil zien!
Het begint ook vaak onschuldig...
gelukkig is mijn gids geen mens, die zou meteen roepen, nadat ik uiteindelijk inzie dat de waarschuwing niet voor niets is geweest, van zie je wel, ik had gelijk, shocked
En me nog even verder de grond intrappen...

Vaak wordt ik gewoon bewust dat de waarschuwing zeker wel verteld is, alleen soms heb ik gewoon het idee dat ik de les gewoon moest leren...
Dat is luisteren naar "jezelf"
Open staan voor wat jezelf (gids) tegen je zegt...
dat is de 2de deur zegmaar smile
via deze 2de poort kun je ook zielen-reizen maken, eigenlijk is dat de poort die in contact staat met gene zijde wink

groetjes moonflowertje
Marije22
Marije22 mei 26 '12
Zo had ik het nog niet bekeken!

Dat is waar.. je kunt je hart ook naar binnen toe openen en vertrouwen op wat je ingeeft, luisteren naar je intuïtie/gids. Meestal merk ik niet eens dat ik gewaarschuwd ben haha! Maar misschien ook wel omdat ik tot nu toe nog nooit echt belazerd ben.. waardoor het voor mij misschien minder moeilijk is dan voor sommige anderen dan mijn hart naar buiten toe te openen. Het naar binnen toe openen is denk ik bij mij vooral een kwestie van leren, omdat ik gewoon niet echt weet hoe wink

Mooi dat jij dit weet van jezelf, Moonflowertje. Zo kun je jezelf aanleren om van tevoren aandacht te besteden aan deze waarschuwingen, en kun je van tevoren ingrijpen.

Ik heb in ieder geval besloten beter te gaan luisteren, en daar wil ik mee beginnen door mijn gevoel vaker onder woorden proberen te brengen. Als je ergens aandacht aan besteedt komt er ruimte om te groeien smile
Wel grappig dat het principe van geven en nemen ook geldt binnen in jezelf! Soms moet je ergens keihard voor werken als je iets graag wilt, dan zul je dat van jezelf moeten nemen door er energie in te stoppen, maar rust zul je jezelf ook moeten gunnen en in die zin aan jezelf geven. Een mooie balans is een gelukkig mens nietwaar? laugh

Groetjes, Marije
MoonFlowertje
MoonFlowertje mei 27 '12
smileAan jou tekst te zien, is de boodschap overgekomen...

Wat ik voel bij jou, Marije, is een hele positieve energie...
Hetgene wat jij naar buiten gooit, hier op merudi, roept bij mij de inzicht in bepaalde dingen op...
En dat inzicht spiegel ik weer terug naar jou toe...
Je staat open om te leren...
Je pakt dingen heel snel op...

Quote:
Mooi dat jij dit weet van jezelf, Moonflowertje. Zo kun je jezelf aanleren om van tevoren aandacht te besteden aan deze waarschuwingen, en kun je van tevoren ingrijpen.


Wat ik weet( waarschuwingen) is helaas niet te veranderen... tenminste: het is me nog nooit gelukt shocked
Vaak is het gewoon een mededeling ipv een waarschuwing
Maar ja... ook ik moet nog een hoop leren van mijn "dwalingen"
Toch zie ik wel hoe dingen in elkaar steken, meestal zie ik het achteraf pas "helder"
Op het moment dat ik het "helder" zie, weet ik ook welke les er in zit...
En dat het onderdeel is van iets waar het naar toe groeit...
De schade en schande die me wijzer maken blush

Soms moet je juist door het diepste dal gaan om uiteindelijk bij iets "goeds" te komen...

^^ het laatste stukje wat je schrijft, is prachtig omschreven Dat is "inzicht" laugh

groetjes moonflowertje
Marije22
Marije22 mei 27 '12
smile
Dat vind ik heel fijn om te lezen!!
(Je had me eens bij dansles moeten zien, daar was ik altijd het traagst van de groep in choreografie oppikken hahaha)

Ik denk dat ik een stevige portie nieuwsgierigheid heb, en de wil om verder te komen. Het geeft me een 'kick' als ik iets opeens door heb, en zolang iets leuk of interessant blijft is het makkelijk om ermee door te gaan smile
Net wat je zegt.. ik blijf net zo lang tegen dezelfde dingen aan hikken totdat alles ineens op zijn plek valt. En die heldere momenten zijn geweldig want het maakt zoveel los en dat ruimt weer op. Vorige week merkte ik dat bij mijn vader.. dat hij een stapje vooruit deed en naar zijn gevoel durfde te kijken terwijl hij juist erg handelt vanuit zijn verstand. Hij en ik hebben veel dezelfde lessen in het leven ontdekte ik, en het was opeens zo duidelijk dat ook hij een spiegel voor me was op die gebieden.. dat wij ons beide erg aanpassen aan onze omgeving zodat we op een gegeven moment niet meer weten wie we zelf zijn. Dat is bij ons beide een hoofdthema is geweest in ons leven lijkt het wel. En nu snap ik het geven en nemen.. als je heel erg je best doet om in de smaak te vallen in je omgeving, neem je eigenlijk best veel van jezelf (en geef je in die zin weer wat teveel aan je omgeving haha het wordt steeds ingewikkelder). En daar word je niet gelukkig van..
Maar ik weet ook dat er een lange weg te gaan is nog smilewat jij zei, moeten en willen leren. Het is goed zo!

Wat die waarschuwingen/mededeling van je gids of intuïtie betreft.. misschien is dit de beste manier om te leren. Je krijgt een raadsel dat je vooraf niet begrijpt, maar dat achteraf precies op zijn plek valt zodat je les blijft hangen zeg maar. Dat maakt dat je het helder ziet. Dus als dit systeem nut heeft, hoeft het eigenlijk ook niet veranderd te worden smileAl zul jij dan wel weer door schade en schande moeten gaan.. maar alleen dan kun je ervaren.
Het leven is een pickle laughoftewel een zure bom volgens Carlo en Irene haha

Ik ben wel blij nu dat ik dit topic gestart ben winkmisschien was ik anders nooit op deze antwoorden gekomen. Met jouw hulp! Dankjewel smile

Groetjes, Marije
Ariel
Ariel mei 27 '12
Laatst was er een vrouw in de winkel vlak voor moederdag en ze mopperde:ik zal vast weer niks krijgen van de kinderen.
Ze zei het tegen mij dus ik moest er wel op ingaan.
Zeker omdat ik nu in funktie was en een klant mag je niet negeren wat ze ook zeggen.
Uit het gesprek werd me duidelijk dat ze het zelf eigenlijk afgeschaft had ,maar toch verwachte ze wat te krijgen.
De kinderen zijn zich dus van geen kwaad bewust.
Mijn moeder zegt altijd:als je van je moeder houd laat je dit het hele jaar door blijken en niet op een verplichte moederdag.
En dat is zo.
Uit liefde geef je elkaar al is het alleen aandacht.
Je geeft liefde en he ontvangt het en dat hoeft niet materialustisch te zijn.
We hebben altijd geleerd dat ontvangen egoïstisch is en daarom hebben we er moeite mee.
Marije22
Marije22 mei 29 '12
Mee eens, Kalilka laugh
Hetzelfde vind ik van Valentijnsdag: als je van iemand houdt richt je daar niet 1 dag voor in zodat je de rest van het jaar vrij kan nemen zeg maar...vind ik dan.. Bovendien vind ik het karakter van Valentijnsdag en moederdag/vaderdag behoorlijk commercieel geworden, waardoor ik het helemaal niet fijn vind om verplicht naar de winkel te gaan. Vroeger stonden mijn broer en ik altijd vroeg op, en maakten we zelf een ontbijtje klaar op vader- en moederdag, en dat was dan een combinatie van alles eetbaars wat we maar in de kastjes konden vinden. Chocola, snoepjes, en dat dan heel mooi neerzetten op zo'n dienblad tongueEn dat moest dan natuurlijk allemaal opgegeten worden... op een gegeven moment hoefde het vader- en moederdag gebeuren daarom niet meer van paps en mams hahaha. Afgelopen moederdag heb ik mijn moeder wel een beschuitje met jam gegeven smile(aangezien ze eind april jarig is, is ze altijd vlak van tevoren al in de watten gelegd).

Het is natuurlijk het belangrijkste om de dingen die je voor een ander doet met liefde te doen. Als je iets koopt voor iemand, is dat natuurlijk mooi, maar er zijn zoveel manieren waarop je het hele jaar door iemands leven een beetje gemakkelijker kunt maken. Een goed gesprek kan al heel fijn zijn.. jammer genoeg leven we in een materialistische wereld.. Vrijgevig zijn kan op zoveel manieren, ik denk dat dat nogal eens vergeten wordt.

Wat jij zegt, ontvangen wordt gezien als egoïstisch.. maar eigenlijk is het juist egoïstisch (de weg van het ego) om jezelf weg te cijferen.. hier is ook de middenweg het belangrijkste geloof ik. Hebzucht en jezelf wegcijferen/jezelf als niet waardevol zien zijn twee uitersten daarin.

Raar hoe zulke dingen werken in de wereld waarin we leven, vind je ook niet? laugh

Groetjes, Marije
MoonFlowertje
MoonFlowertje mei 29 '12
Quote:
Het is natuurlijk het belangrijkste om de dingen die je voor een ander doet met liefde te doen. Als je iets koopt voor iemand, is dat natuurlijk mooi, maar er zijn zoveel manieren waarop je het hele jaar door iemands leven een beetje gemakkelijker kunt maken. Een goed gesprek kan al heel fijn zijn.. jammer genoeg leven we in een materialistische wereld.. Vrijgevig zijn kan op zoveel manieren, ik denk dat dat nogal eens vergeten wordt.

Wat jij zegt, ontvangen wordt gezien als egoïstisch.. maar eigenlijk is het juist egoïstisch (de weg van het ego) om jezelf weg te cijferen.. hier is ook de middenweg het belangrijkste geloof ik. Hebzucht en jezelf wegcijferen/jezelf als niet waardevol zien zijn twee uitersten daarin.

Raar hoe zulke dingen werken in de wereld waarin we leven, vind je ook niet?


Alles wat `recht` heet, is eigenlijk krom...

Er zijn mensen die het proberen af te dwingen shocked
Die rustig durven zeggen(terwijl je 24-7 voor ze klaar staat) dat je alleen maar aan jezelf denkt shocked
dat is manipuleren... en als dat niet lukt gaan ze jammeren
Het zijn de lammeren die jammeren,
En betreft valentijn moederdag vaderdag verjaardag kerst en oud en nieuw... het is een verplichting geworden, waar de winkeliers echt misbruik van maken!
Ook spelen ze keurig netjes in op de maand dat je je vakantiegeld krijgt...
het folderaanbod is 3x zo dik als normaal...
En dan hebben ze het over Crisis?

Geven en ontvangen doe je met je hart
lief en leed samen delen...

Helaas worden mensen in een positie gedwongen,
vanaf je geboorte tot de dag dat je sterft zal je mee moeten draaien in de maatschappij...
dat noemen ze leven :X

groetjes smile
Ariel
Ariel mei 29 '12
Nu mijn dochter op school zit maakt ze leuke dingen voor moeder en vaderdag.
Zo kreeg ik daarbij nog een ontbijtje op bed.
Dat vindt ik geweldig.
Als ze die leeftijd voorbij is hoeft het voor mij ook niet meer.
Zo hebben we met de buren een afspraak om niks te geven als we de verjaardagen vieren.
Gewoon gezellig samen zijn.
Dat is veel leuker vindt ik.
Ik werk in een winkeldus en het valt me op hoeveel mensen zich laten leven door dergelijke verplichtingen.
En maar mopperen.
Maar bedenken ermee te stoppen ho maar.
Ik vind het aan de ene kant niet erg ,want zij kopen en ik heb salaris wink
Ik blijf het alleen apart vinden dat mensen zich laten verplichten.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki