Loading...
nl

Mijn broertje is mijn opa

MoonFlowertje
MoonFlowertje mrt 25 '12
Mijn Broertje is mijn Opa ( Pake, die ik nooit gekend heb)

Deze gedachten probeer ik voor mezelf op een rijtje te zetten
En nu ik het op een rijtje heb, wil ik het graag met jullie delen ...

Eigenlijk heb ik deze opa ( "pake") nooit in levende lijve ontmoet, hij overleed namelijk 2 jaar voor mijn geboorte
(1975) Hij was toen 75 jaar
"Pake" was de vader van mijn opa...
Een hele lieve en zorgzame man, die erg betrokken was met zijn kinderen en kleinkinderen
Hij deed houtbewerken, ik weet niet of hij dit hobbymatig deed of dat het beroep was?
Zelf heb ik redelijk wat gezien wat hij gemaakt had vroeger...
Waarvan een prachtige kapstok is me het meest bij is gebleven eigenlijk
Het is een eikenhouten kapstok met een houtsnede van druiven en bladeren, echt prachtig om te zien!
Ik zal eens vragen wat mijn moeder gedaan heeft met die kapstok... omdat ik misschien dan een foto
kan maken, om te laten zien...
Het is echt een vak appart, houtsnedes maken...
Waar vind je vandaag de dag nog iemand die dit doet?
Nou... tot mijn verbazing kwam mijn broertje ermee...
... Het was zijn hobby!
Hij zit in een pleeggezin, dus ik zie hem niet zo heel erg vaak helaas
Ik was een tijdje geleden op visite bij hem en zijn pleegouders...
Hij liet zijn tekeningen zien aan mij, echt heel goed!
Ik weet nog dat hij vroeger mijn tekeningen altijd over trekte en dat in de kleinste details
Nu tekend hij het zelf, en liet foto's zien van sommige tekeningen die hij uitgesneden had in hout!
Het was echt vet mooi!
En ik vertelde hem dat zijn opa, die ik ook niet gekend heb, ook houtsnijwerk maakte!
Verder dacht ik er eigenlijk helemaal niet zo bij na...
Tot hij ineens een keer bij mij op visite een leren etui tevoorschijn haalde met een pijp en pijp- tabak...
Hij is 21 en rookt af en toe een pijp!
Ik vond het wel een beetje grappig en raar... het zette me in ieder geval wel aan het denken!
Tja... wie rookt er tegenwoordig nog pijp?
Ik vroeg aan hem: "hoe kom je er bij om pijp te gaan roken? "
Hij zei: ik vind het lekker ruiken!
ik vroeg hem of misschien zijn pleegvader dat ook deed? maar hij zij van niet...
ook zijn pleegmoeder niet!
Naja hij moet het zelf weten natuurlijk, ik vind het ook wel lekker ruiken, zo'n toffee- achtige geur
Het geeft ook wel een vertrouwd gevoel eigenlijk...
Ook hier denk je op zo'n moment niet zo bij na verder...
Tot ik 2 weken geleden bij mijn oma was...
We hadden het over "Pake" die zij natuurlijk wel goed gekend heeft! (het was haar schoonvader)
Ze vertelde dat hij pijp rookte op zondag en op bijzondere gelegenheden...
Ineens ging er bij mij iets dagen...
Ik vroeg dus: is dat de opa die ook de houten kapstokken maakte?
Ja zegt ze...
Dat is de opa die jij toen op de trap gezien hebt, vroeger!
Ook haar jongste dochter zag hem na zijn dood nog regelmatig
Ze voerde hele gesprekken met hem
Mijn tante en ik schelen maar 5 jaar!
Hij overleed toen ik nog niet geboren was...
toen ik 2,5 was zag ik hem op de trap staan...
Gewoon als een hele oude man met een wandelstok...
Hij vroeg toen aan me: is je moeder thuis, of iets in die geest...
naja... volgens mij had ik het al eerder verteld hier op merudi dat ik me zo opgelaten voelde...
Ik voelde dat er iets niet klopte!
Dit gevoel werd 32 jaar later pas bevestigd, toen ik de man van de trap op een foto herkende bij oma
in een foto boek!
Ik was eventjes uit het veld geslagen en moest huilen toen...
Mijn gids vertelde me toen dat deze man mij nooit heeft willen laten schrikken!
hij zei dat hij voor mijn moeder kwam, ik wist dat dit klopte omdat hij destijds ook vroeg naar mijn moeder
Mijn moeder had een hele slechte periode destijds, daarom kwam "pake" haar altijd geestelijk bijstaan
Ik zei tegen mijn gids: "het is goed"
Het kringetje was voor mij rond! (dacht ik)
Maar toen oma 2 weken geleden ineens begon over dat pijp roken en bevestigde dat hij ook hout bewerkte
zei ik: "pake" is "Sylvester"
(mijn broertje heet Sylvester)
En ik vertelde mijn oma dat Sylvester ook pijp rookte en hout bewerkte, wat eigenlijk niemand hem had geleerd
Dat had ik ook van zijn pleegouders gehoord, dat hij er ineens zelf mee kwam!
Toen ik het tegen oma vertelde, zag oma het het ook in!
Mijn oma zei dat ze het echt heel goed van me vond, dat ik zo makkelijk de eigenschappen van mensen weet
te overeenstemmen met de eigenschappen van iemand die ik niet eens gekend heb!
En dat het nog klopte ook

Het zou dus betekenen dat "Pake" na 14jaar weer incaneerde en terug kwam als mijn kleine broertje
1975 +14= 1989 <--het jaartal dat mijn broertje werd geboren als na-komertje tongue
Ik ben van 1977 en mijn zusje van 1980
Inmiddels is hij ruim een kop groter als mij, maar het blijft mijn kleine broertje smile

groetjes moonflowertje smile
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 25 '12
Wat een mooi verhaal! Dank je voor het delen. Kan niet meer toevallig zijn. Wel leuk dat hij deze tijd nog wil meemaken!
MoonFlowertje
MoonFlowertje mrt 26 '12
Persoonlijk geloof ik niet dat dingen "toevallig" gebeuren...
Ik ben blij dat hij terug mocht komen als mijn broertje!
Wat wel jammer is, is dat hij in een pleeggezin zit...
( hij wordt bestempeld als schizofreen, en heeft een te laag iq om zelf te mogen bepalen wat hij zelf graag wil)
zo kan ik hem maar 4 x in een jaar zien! En elke keer als ik hem zie dan is hij al zo'n stuk verder eigenlijk...
Hij is zo gevoelig, en mijn moeder kan niet zo goed "opvoeden"
Ze laat hem zijn gang gaan, dat is niet goed voor hem...
Hij heeft structuur nodig en regelmaat
Waar hij nu zit, krijgt hij dat...
Zijn emotionele intelligentie, daar is niets mis mee!
Hij heeft al die tijd gedacht dat hij naar huis mocht zodra die 18 jaar zou worden!
Dat is echt heel zielig, vind ik...
want dat het niet mag omdat hij een te laag iq heeft, dat heeft hem ontzettend veel verdriet gedaan...
echt moeilijk om hem zo te zien frown

groetjes moonflowertje
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 26 '12
Jeetje wat een moeilijk verhaal voor hem. Opgroeien in een maatschappij die je niet begrijpt om zo te worden geleefd. Lijkt me voor jou ook moeilijk om mee om te gaan.
MoonFlowertje
MoonFlowertje mrt 26 '12
Dat is het ook, NiMS!
Toch zie ik wel in dat hij waar hij nu zit, wel de goede aandacht krijgt die hij nodig heeft!
Dit heeft ontzettend lang geduurd, voor ik dat kon accepteren...
Ik ben er nu mee bezig, om hem wat vaker te mogen bezoeken!
Dat heeft hij zelf aan me gevraagd...
Ik denk dat dat wel goed gaat komen smile
MoonFlowertje
MoonFlowertje mei 12 '12
Ik heb een foto van de Kapstok smile





Nu zal ik eigenlijk eens moeten vragen of mijn broertje een foto heeft van iets wat hij gemaakt heeft...
maar ik zie hem niet zo vaak, helaas

maar we komen er wel tongue

groetjes moonflowertje wink
jettie
jettie mei 12 '12
wat een bijzonder mooi verhaal heb het met kippenvel zitten lezen Moonflowertje ,ik hoop voor je dat je je broertje vaker mag opzoeken .

Veel liefs jettie
Novi
Novi mei 13 '12
Ben ook benieuwd of hij een foto heeft van wat hij gemaakt heeft.
obs
obs okt 14 '12
Mooi en triestig.
Hopelijk zie je hem zodra vaker.
Toen je zei dat je je pake op trap zag staan vroeger kreeg ik kippenvel want ik zag s'morgens mijn opa (die ik nooit gekent heb) op de trap zitten. Hij kwam vaak in mijn dromen en nam me mee in zijn tijd (zwart-wit) zoals oude fotos. Daar mocht ik jippie met de auto rijden en gingen we vaak naar moeders ouderlijk huis waar ze eens rond de tafel zaten en ons niet zagen. Ik vroeg hem hoe dat kwam maar hij lachte alleen maar. Later zei hij dat ik de groetjes moest doen aan mijn oma en de rest van familie, vooral mijn moeder want hij stierf net op haar eerste komunnie. Ik zei het tegen mijn moeder maar daar bleef het bij. Ik dacht: nou niemand zou me geloven.

Hopelijk zien we gauw een fotoke van je broertjes kunstwerken

liefs obs
MoonFlowertje
MoonFlowertje okt 14 '12
Mooi hè?
Ik kan me de hele gebeurtenis nog voor de geest halen, in geur en kleur...
Wat heel lang niet duidelijk was viel op zijn plaats bij mijn oma
het was haar opa... een erg geliefde man die ik omschreef als een soort herder (zo zag ik hem) mijn oma moest lachen want hij liep inderdaad met een stok en een wollen bodywarmer toen hij nog leefde ... ook had hij een paar schapen die het gras om zijn huis bij hielden dus ja, dat is grappig...


wat mijn oma heel knap vind van mij is dat ik de link kan leggen tussen mijn broertje en de opa die ik nooit gekend heb (in dit leven) toch herken ik de ziel (denk ik)
toen ik het vertelde zei ze gelijk: ja!
(ze herkende de ziel ook toen ik haar wees op de gelijkenissen)

helaas lijkt het erop dat pleegouders er alles aan doen om hem zo min mogelijk te kunnen zien...
Ook krijgt hij het pas te horen op de dag zelf, dat mijn moeder komt (meestal een uur van te voren)
Dit omdat ze bang zijn voor een terugval of iets dergelijks...
Ik zal een keer als ik hem zie vragen of hij een foto heeft van iets moois wat hij gemaakt heeft...
dat hij de volgende keer als hij er aan denkt dan de foto mee neemt, want we komen niet bij hem thuis...

krom maar ik ga er niet verder op in, (het maakt me zo boos namelijk)

Toen mijn oma 79 werd waren we allemaal bij oma en toen heb ik hem de kapstok laten zien... maar ik zag niet dat indruk maakte...
Wel dat hij het ontzettend mooi vond hoor!
Laten toen we in het wokrestaurant zaten en we buiten gingen roken... kon ik het niet laten om te vragen of het hem wat deed, of hij het herkende enzo...
Hij zei: tuurlijk, de maker van de kapstok is immers ook een timmerman, net als ik tongue
Ik zei hem wel dat ik in hem dezelfde ziel herkende, maar mijn broertje is helemaal niet bezig met vorige levens...
dus ik heb me er bij neergelegt...

(mijn broertje is schizofreen en krijgt best zware medicijnen,
ook krijgt hij akineton tegen de bijwerkingen van dat medicijn...
Verschijnselen
Sommige medicijnen kunnen problemen met bewegen veroorzaken. Dit is vooral het geval met antipsychotica. Deze worden gebruikt bij psychoses, schizofrenie en ernstige verwardheid.

Onder bewegingstoornissen verstaat men verschijnselen die lijken op de ziekte van Parkinson (parkinsonisme), plotselinge spiertrekkingen (acute dystonie) en rusteloosheid (acathisie).

Behandeling
Als u veel last heeft van de bewegingsstoornissen, zal uw arts proberen de dosering te verlagen of een ander medicijn te zoeken dat deze bijwerking bij u niet of in mindere mate heeft.
Is dat niet mogelijk of blijft u last houden, dan kan uw arts een medicijn als biperideen voorschrijven. Dit wordt vooral gedaan bij 'parkinsonisme' en 'acute dystonie'. Bij rusteloosheid schrijven artsen meestal een ander, rustgevend, medicijn voor, zoals een benzodiazepine of een bètablokker.

Soms zal de arts bewegingsstoornissen proberen te voorkomen door de eerste week een medicijn als biperideen voor te schrijven.

Werking
De hersenen sturen de spieren aan. Een bijwerking van antipsychotica is dat ze deze aansturing in de hersenen stimuleren. Biperideen remt de aansturing en herstelt zo het evenwicht in de hersenen.

Effect
U merkt het effect in het begin vooral aan het optreden van de bijwerkingen. Na enkele dagen zult u merken dat de bewegingsstoornissen afnemen.

ff opgezocht...

bron: http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Akineton.aspx?mId=10704&rId=655


Dus je zal begrijpen dat mijn broertje gewoon ontzettend wordt geremt in zijn doen en laten...

groetjes wink
obs
obs okt 14 '12
Ik krijg zo ineens een ingeving: zou het ooit mogelijk zijn dat je hem kan adopteren?

Natuurlijk met de zorgen die hij nodig heeft. Maar ik ben zelf verzorgende, ik oefen het beroep niet uit omdat het me mentaal zwaar viel. Te weinig personeel en bandjeswerk en mensjes dat ongelukkig toeven omdat ze geen gesprekje krijgen. Verschrikkelijk. Niet voor mij, ik neem alles rondom me op.
HSP, daarmee.

Maar ik weet wel dat mensen in een goede omgeving met liefde (bij je broertje jou dus) anders gaan reageren en veel rustiger worden. Ik weet zeker dat het goed voor hem zou zijn. En ik denk dat je dat graag zou doen. Mits het kan want dat weet ik niet. En als je het aankunt ook want ik denk dat het een rechtzaak zal worden en daarvoor moet je emotioneel heel sterk in je schoenen kunnen staan.

Ik heb een beetje schuw aan zorginstelling, waarschijnlijk omdat ik heel wat gezien heb en daardoor een minder goede vizie gekregen heb.
Ooit kende ik een meisje met schizofreen. Af en toe was ze een ander persoon en later weer dezelfde. Naar om te zien. Maar ik wende eraan. Ze had anders wel veel heldere momenten. Ik geloof dat ze er geen medicatie voor nam. Haar vader zorgde voor haar.

Maar ik heb echt iets tegen die verdovende middelen die alle zintuigen plat leggen en een mens een plantje doet zijn. En in zo'n zorginstelling zien ze het echt als ziekte en behandelen ze je als een zieke waardoor je echt wel ziek gaat wezen. Dat heb ik ooit ondervonden toen in de rusthuizen. Ze vonden het altijd vreemd dat demente mensen bij mij altijd helder waren.
En ik doe daar niets voor, maar ik kan ze niet behandelen als een kind zoals de anderen wel doen. Ik praat tegen hen zoals ik tegen jou of een vriend zal praten en ze antwoorden me heel normaal. Staan ineens op terwijl we ze meestal met twee moeten verplaatsen.

Daarom geloof ik er hard in dat als hij... goed zit, hij het beter zal maken.

Ik vind het zo erg he.

Maar hij moet zeker nog veel houtwerkjes maken en foto's ervan maken. Hij moet fier zijn op zichzelf. Zo te horen is dat zijn passie en liefde en ik vind het heel fijn dat hij die gevonden heeft:). Voort doen! smile

liefs obs
obs
obs okt 14 '12
Ik heb ook een broertje, nu al groot geworden:).
Hij is mijn tweelingziel en ik ken hem allang, dat weet ik gewoon.
Toen hij werd geboren (hij is vier jaar jonger dan mij) wachtte ik vol spanning. Ik was opgelucht dat hij er was en dacht toen 'eindelijk, waar bleef je nu'. Echt waar smile

Ik ben op 18 december geboren, mijn broertje op 18 maart. Mijn ma op 13 februari en mijn papa op 13 mei. Grappig he

X
MoonFlowertje
MoonFlowertje okt 14 '12
ja dat is inderdaad wel grappig... vooral omdat het bij meteen in mijn gedachte kwam dat de vader van mijn broertje is geboren op 01-08- (1955) en mijn broertje geboren is op 08-01-(1989)
dat had ik eerder nog niet gezien wink

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki