Loading...
nl

Mijn droom

Marije22
Marije22 feb 3 '12
Hoi allemaal,

zoals beloofd (he Petra ;)) heb ik vannacht goed opgelet! Dit is wat ik heb gedroomd:

De droom begon heel realistisch, ik was namelijk bij mijn ex om spullen van mij op te halen uit ons appartement nadat we uit elkaar gegaan waren. Dit scenario heb ik al eens meegemaakt, toen ik de eerste helft van mijn spullen kwam ophalen. De tweede helft haal ik binnenkort op (.. ik hoop daarom dat mijn droom geen voorspellende kern in zich draagt tongue)

De sfeer in de droom was grimmig... een beetje duister. Mijn ex-vriend leek compleet in de put, in de war, een totaal ander mens. Ik was bang dat hij door zou draaien. Het grootste deel van de droom was ik heel rustig spullen van mij aan het verzamelen, ik leek geen moeite te hebben met de situatie. Mijn ouders hielpen me, en er werd zelfs een leuk uitje van gemaakt (we bestelden luxe broodjes gezond met alles erop en eraan). Het huis was niet zoals in het echt, maar veel groter. Het leek net alsof de slaapkamer was 'gekopieerd', er stonden wel 5 dezelfde bedden en kasten, wat het meer aan een slaapzaal deed denken. Mijn ex was constant op de achtergrond aanwezig terwijl ik mijn spullen in dozen inpakte. Op een gegeven moment vertelde hij me dat hij inmiddels met een ander meisje het bed had gedeeld, waarop ik boos werd en hem een kwetsende opmerking naar zijn hoofd slingerde. Dit was blijkbaar de druppel bij hem, want vervolgens kwam hij aanlopen met in zijn handen een aantal dartpijltjes, die hij op mij probeerde te mikken. Hij miste mij, maar raakte iemand in de nek (iemand van het Merudi-forum!). Daarna raakt hij ook een stel of echtpaar dat ineens in de kamer aanwezig was. Bij het eruithalen van dit dartpijltje voltrok zich ineens een 'horrorscenario': het echtpaar dat geraakt was 'liep leeg', waarbij de organen heel onsmakelijk naar buiten kwamen stromen. Ik dacht nog in de droom, die zijn er geweest, maar blijkbaar leefden ze nog. Ze leken ontdaan van al het slechte in zich, alsof zij 'verlicht' waren. De uitkomst leek in ieder geval positief..
Mijn ex werd daarna door de 'dienst' afgevoerd omdat hij compleet de weg kwijt was. Ik ging verder met inpakken, en voerde ondertussen nog een luchtig gesprek met mijn moeder. Op dit moment werd ik wakker.

Een erg rare droom moet ik zeggen... geen nachtmerrie maar wel een creepy sfeertje. Kunnen jullie er misschien iets uithalen?

Liefs!
Delen:
Petra
Petra feb 3 '12
Nou jij doet het meteen goed, top, hier zit zeker symboliek in grin

Allereerst heel erg bedankt voor het delen van je droom!

Qua sfeer in het begin, heb ik de indruk dat dit klopt met de werkelijkheid, je bent misschien verdrietig over de breuk, maar ook opgelucht en 'blij', ook met de steun van je ouders. Het feit dat je een luxe broodje gezond met hen ging eten duidt voor mij op de 'goede verzorging' waar je weer even in mag vallen en op mag leunen. Bij jouw thuis wordt ook op gezond eten gelet. Wellicht was je dit even kwijt in de periode dat je samenwoonde en valt het je daarom op.

De vijf slaapkamers komen voor mij over als de illusie die geleefd werd, door een misverstaan of verschil in beleving werden de dingen met name rond liefde en intimiteit groter gemaakt dan ze eigenlijk waren. Nu je er zo naar kijkt besef je dat zowel jij als je partner er soms meer van maakten dan nodig was. Omdat jullie beleving niet altijd overeen kwam, kwamen jullie in verschillende situaties 'bedden', terecht. je zou ook kunnen zeggen dat jullie, soms ten koste van jezelf steeds een ander 'bed', een andere manier van samenzijn geprobeerd hebben.

Het feit dat het echtpaar leegloopt, geeft aan de verbinding die jullie hadden aan, vandaar een'ander echtpaar', het is niet meer van jullie. Omdat jouw partner zich in de hoek gedreven voelt door jouw opmerking, geeft hij hiermee aan dat 'jullie' voor hem definitief over is.

Natuurlijk schrik je hiervan, maar jij weet hoe verslagen hij eigenlijk is. Hierdoor weet je ook dat dit houding is , omdat jij verbaal sterker bent dan hij, wil hij je doelgericht raken. Jouw opmerking over zijn 'nieuwe partner' grijpt hij aan als reden zich te weren. Dit in tegenstelling zoals hij is in het 'echte leven'. Ook wil hij de mensen raken die jou helpen in je proces. Het is maar houding. Hij voelt zich zwak, heeft voor zijn gevoel gefaald en dat wil hij niet, hij doet stoer en doelgericht om zijn werkelijke gevoelens te verbergen. Later blijkt dit opnieuw, op het moment dat het hem allemaal te veel wordt en weggebracht wordt.

Het bloed dat wegstroomt, is het leven dat uit de relatie is. omdat beiden licht geven, geeft dat aan dat jullie allebei het positieve meenemen uit deze ervaring op jullie eigen levenspad.

Het luchtige van jouw moeder betekend dat ze je de ruimte geeft deze ervaring op je eigen manier te verwerken.

Het is zomaar een reflectie op hoe ik jouw droom lees vanuit mijn perceptie. Wie weet halen anderen er weer andere interessante dingen voor jou uit.

Kun je hier al iets mee?

Liefs, petra

(excuses voor de aanpassingen, soms is het even zoeken naar de juiste woorden om weer te geven wat ik in je droom waarneem)
Marije22
Marije22 feb 3 '12
Haha, ik kan mezelf wel voor mijn hoofd slaan dat ik zelf niet meer uit de droom heb kunnen halen! Na jouw uitleg werden bepaalde onderdelen van de droom me duidelijk, Petra! Het lijkt veel logischer nu.

Wat me vooral opviel in de droom was mijn kalme houding. Zo heb ik de periode na het uitmaken ook ervaren. Het viel me op dat ik geen echte verwerking nodig leek te hebben van ons samenzijn, in tegenstelling tot mijn vriend. Die heeft zoveel verdriet (gehad), en die snapte er helemaal niets van. Want we waren toch leuk samen? De laatste tijd besef ik dat ik wel aan het verwerken ben, maar dan vooral 's nachts. Als ik droom, droom ik daar meestal over. Toch ben ik inderdaad blij dat ik de keuze gemaakt heb om het uit te maken, en daarmee eigenlijk voor mezelf en mijn eigen pad te kiezen. Ik zie ook dat de break-up uiteindelijk goed zal zijn voor hem. Ik was bijvoorbeeld zo zorgzaam bij hem, wilde altijd de controle hebben, dat ik hem bepaalde verantwoordelijkheden uit handen nam. Nog voordat hij de kans kreeg.. ik heb hem denk ik in zijn eigen levenslessen tegengehouden.. Vandaar de positieve wending nadat 'ons' voorbij was, oftewel het echtpaar niet meer een paar was.

Mijn ouders zijn inderdaad een grote steun geweest, en zijn er ook letterlijk bij (geweest) bij het ophalen van mijn spullen. Het broodje gezond zou heel goed mijn nieuwe eetpatroon kunnen weerspiegelen.. ik zorg de laatste tijd beter voor mezelf, eet bewuster. Aardappelen koken lijkt nu niet meer zo'n grote moeite als voorheen tongue

Leuk dat je noemt dat de 'gekopieerde slaapkamer' zou kunnen staan voor de beleving van de relatie, die achteraf toch ineens 'minder leek voor te stellen'. Dat zou kunnen, maar bedoel ik niet alleen de relatie op zich, maar vooral de onbelangrijkheid van het concept 'relatie' als je weet dat er zoveel meer is. Ook heb ik achteraf aan mezelf toegegeven dat er veel teleurstellingen zijn geweest, en ik mezelf door me veel aan te passen kwijt ben geraakt in de loop van de relatie.

Als je het hebt over die verschillende bedden in de droom, en andere manieren van samenzijn proberen, kan ik dat nog niet zo plaatsen. Misschien komt dat nog wink

Mooi, dat je de woorden 'stoer' en 'doelgericht' gebruikt. Dat is precies hoe hij zich nu tegen mij gedraagt, en ik weet inderdaad dat het een houding is. Want hij heeft er volgens mij nog steeds veel verdriet van. Hij weert zich uit zelfbescherming, dat is volgens mij erg waar. Ik denk wel dat hij het gevoel heeft dat hij gefaald heeft, omdat hij niet aan mijn verwachtingen voldeed. Ik had andere verwachtingen in de relatie dan hij, en deze verwachtingen pasten niet bij hem. Hij heeft zich daarover achteraf erg schuldig gevoeld, heeft hij me verteld. Voor mij was het alleen te laat; ik wilde hem niet nog een kans geven. Ik denk ook dat hij me dit erg kwalijk heeft genomen. In de droom gooide mijn ex ook het dartpijltje naar het echtpaar, misschien weerspiegelt dat zijn gevoel, dat hij degene is die uiteindelijk 'schuld' heeft aan het uitgaan van de relatie.

Wat me achteraf nog opviel, was dat het echtpaar echt verbonden was aan elkaar. Er was namelijk maar één pijltje voor nodig om de twee te laten 'leeglopen'. Ook schoot me nog te binnen dat de spullen die ik inpakte nog even oplichtten, extra duidelijk werden gemaakt. Dit waren spullen van vroeger, zoals een dagboekje dat ik vroeger had. Ik denk dat dit 'inpakproces' te maken heeft met hoe ik nu door het leven ga, ik vind steeds meer stukjes van mezelf terug!

Erg bedankt voor je steuntje in de rug om door de symboliek te helpen winken als ik mijn droom niet had opgeschreven, had ik de lessen er nooit uitgehaald! Ik ga er zeker een gewoonte van maken vanaf nu.....het boekje ligt klaar!

Veel liefs, Marije
tinkernel
tinkernel feb 4 '12
Quote:
Het huis was niet zoals in het echt, maar veel groter. Het leek net alsof de slaapkamer was 'gekopieerd', er stonden wel 5 dezelfde bedden en kasten, wat het meer aan een slaapzaal deed denken. Mijn ex was constant op de achtergrond aanwezig terwijl ik mijn spullen in dozen inpakte.


Dag Marije,

Bovenstaand stukje heb ik uit je droom gelicht. Het is namelijk het interessantste stukje uit je droom.

Een gekopieerde slaapkamer duidt op het feit dat wat er ook beleefd is in de slaapkamer tijdens je relatie, dat altijd 'gedeelde ervaringen' (kopieën) waren.
De slaapkamer is een ruimte waar geheimen en liefde gedeeld worden. Het getal van 5 wat bedden en kasten betreft duidt ook op het fenomeen 'delen'. Bekijk ik het getal 5 op een ander (hoger) niveau dan kan ik melden dat er tijdens de relatie sprake was was een bepaald soort 'egoïsme' waardoor de kracht van het ego te sterk werd/was om de relatie op langer termijn een 'liefdevolle' inhoud te geven.

Mooi stukje mystiek in je droom Marije!
Marije22
Marije22 feb 4 '12
Hmm interessant!

Dat zou dus eigenlijk de ultieme symboliek zijn winkMisschien zijn er wel geheimen gedeeld, maar of dat nu meer is geweest dan in de woonkamer? En ook al zijn er geheimen gedeeld... waarom zou dat dan zo van belang zijn voor de rest van de droom? Daar kom ik niet zo snel uit...
Ik heb wel 5 x gezegd qua aantal kopieën, maar dat was vooral om aan te geven dat er een behoorlijk aantal bedden en kasten stonden. Ik heb zo achteraf wel het idee dat er een even aantal was, omdat de kamer rechthoekig was en er symmetrie te zien was: aan elke kant gelijk aan elkaar een bed en een kast. Denk nu dat er wel een stuk of 8 kasten en 8 bedden stonden, om wat preciezer te zijn.

Wel zie ik dat 'egoïsme' waar je over spreekt.. we waren beide nogal verdwaald in ons eigen visie, eigen verlangens, onbewust-zijn. We waren niet op dieper niveau op elkaar afgestemd, de communicatie vertoonde ook gebreken. Vooral aan mijn kant, uit angst om hem te kwetsen..

Bedankt voor je uitleg! Het spoort me aan om echt beter stil te staan bij de onderdelen van een droom smilehet ene onderdeel is inderdaad belangrijker dan het andere. Bij mij 'licht' iets dan meestal op, zodat het langer in mijn geheugen blijft hangen. Wel iets om bij stil te staan...

Liefs!
tinkernel
tinkernel feb 5 '12
Met geheimen bedoel ik: het geheim van geboorte en dood en alles wat er tussen in zit 'leven'. Dus ook de 'start' van een nieuw leven (seksualiteit) Meestal zijn dit onderdelen in het leven die in een slaapkamer plaatsvinden.

Het getal 8 past in de context van het slaapkamergebeuren beter. Maar eigenlijk moet je altijd vanuit de eerste opgeschreven versie uitleg geven. Het getal 8 hoort bij leven en dood en valt onder het dierenriemteken Schorpioen wat weer gekoppeld kan worden aan seksualiteit en de geslachtsorganen die daarbij horen.

groet,
Marije22
Marije22 feb 5 '12
Je hebt wel gelijk hoor, 5 was echt mijn eerste ingeving, ook al klopte dit getal niet met het precieze aantal kopieën! Dan heeft dit op zich ook weer een betekenis, denk ik. Dank je!

Geheimen in die zin.. hmm misschien neem ik het te letterlijk, want ik heb niet het idee dat mij of ons toen iets duidelijk is geworden over het leven (geboorte/dood). Of kan het ook iets zijn wat mij nu duidelijk is geworden? Want dan klopt het als een bus namelijk. Voor mij is het echt de start van een nieuw leven, met allerlei nieuwe inzichten. Ik ga er nog eens over nadenken.. aangezien dit gedeelte van de droom er volgens jou echt is uitgesprongen, tinkernel. Dankjewel!

Groetjes!
tinkernel
tinkernel feb 7 '12
Origineel bericht van: Marije22


Geheimen in die zin.. hmm misschien neem ik het te letterlijk, want ik heb niet het idee dat mij of ons toen iets duidelijk is geworden over het leven (geboorte/dood). Of kan het ook iets zijn wat mij nu duidelijk is geworden? Want dan klopt het als een bus namelijk. Voor mij is het echt de start van een nieuw leven, met allerlei nieuwe inzichten. Ik ga er nog eens over nadenken.. aangezien dit gedeelte van de droom er volgens jou echt is uitgesprongen, tinkernel. Dankjewel!

Groetjes!


Neem het niet letterlijk Marije. Het leven is voortdurend in verandering en ook voortdurend gaan we figuurlijk 'dood' en worden we weer 'herboren'.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki