Loading...
nl

Huisdier rustig houden tijdens jaarwisseling

MoonFlowertje
MoonFlowertje dec 30 '11
Omdat ik vorig jaar tot 04:00uur met 2 bange katers boven op de slaapkamer heb gezeten, naja op de grond gelegen om ze onder de kast uit te praten...
En omdat ik weet dat iedereen met huisdieren er last van heeft...
Wil ik langs deze weg vragen, hoe kan ik het beste mijn huisdieren rustig houden rond de jaarwisseling?
Zonder dat ik ze medicijnen hoef te geven,
want daar schrik ik een beetje van!
Je gaat je huisdier toch geen prozac geven?
Een mens heeft een lever die deze stof afbreekt, maar een huisdier niet!
Eigenlijk zou ik een geluidsdichte ruimte willen creëren voor ze...
Alleen daar kom ik alweer veel te laat mee blush

groetjes moonflowertje smile
Delen:
IkGeefJeEenRoos
IkGeefJeEenRoos dec 30 '11
Gordijnen dicht, ramen dicht, radio boven aan en beneden tv, en beiden een standje harder. Maak een paar extra verstopplekjes van dozen met een dekentje (en wat lekkers erin) en een gat erin.
Volgend jaar 2 weken van te voren feliway in de contactdoos. Dat helpt ook wel.

(en ik prijs me hier met 5 katten die er niet zo moeilijk om doen)
Petra
Petra dec 30 '11
1)Zelf rustig blijven en ze even zelf met hun stress om laten gaan, het niet voor ze willen oplossen, maar ze tijd geven.
2)Vandaag (beter is altijd een week van te voren) nog bij de goedkope drogist een flesje vloeibare valeriaan halen, de natuurlijke rustgever. Kost nog geen drie euro en zeker katten zijn er gék op. Beetje melk geven en dosering geven, hoeveel kun je op het flesje nakijken.
Marjanne
Marjanne dec 30 '11
Ik laat mijn katten geheel hun eigen gang gaan, spreek ze alleen heel rustig toe dat ze in huis veilig zijn. Aanhalen, ze oppakken e.d. heb ik geen goede ervaringen mee. Inderdaad wat extra verstopplekjes creëren is voor hun ook fijn. Zo heb ik vorig jaar in een kartonnen doos isolatiemateriaal aangebracht, kun je zo bij een bouwmarkt kopen; zo hebben ze hun eigen 'geisoleerde huisje' smile
HeiligHart
HeiligHart dec 30 '11
Ah weer een topic waar ik zelf ook al mee bezig was in mijn hoofd wink

ik vind het altijd zo zielig voor huisdieren en dieren in de vrije natuur. Vorig jaar waren er allemaal vogels dood neergevallen van de schrik!
Ik doe zelf ook nooit mee met het vuurwerk gebeuren..
Oorspronkelijk is het om kwade geesten te verjagen, maar dat zou dan toch ook alleen voor tijdelijk zijn toch?
Echt "verjagen" kan je alleen door zelf goed te zijn, om zo licht uit te stralen dat ze bij je vandaan houdt.
Ik steek gewoon mooie kaarsen aan met toegevoegde nieuwjaarswensen smile

ik heb zelf een tamme rat en ga dan ook gezellig met hem Nieuwjaar vieren.

Ik doe ook de gordijnen dicht, steek kaarsen aan,wierrook, ga tv kijken/film met lekkere hapjes (ook voor hem) en ik doe alsof het een "normale" avond is.
Als er knallen voor twaalf uur zijn praat ik tegen hem..
Haha zeg ik zoiets van woow dat was een harde knal! Schrok jij? Nou ik wel een beetje hoor en meestal moet ik dan een beetje gniffelen, want hij kijkt mij dan gewoon heel rustig aan alsof er niets gebeurd is..
Ik weet niet of het werkt, maar ik vertel ook wat er gaat gebeuren en dat het niet iets is om bang voor te zijn.
Om twaalf uur zend ik liefde naar hem en ben blij/dankbaar dat hij er is smile.

Hihi als de knallen erg hard zijn zing ik een liedje die ik al van jongsafaan voor hem zing blush...
you are my sunshine

haha ik geef mij nu lekker bloot tongue

maar wellicht heb je er iets aan.
Laat je lieve bezordheid niet merken, want dan voelen ze dat er iets is om van te"schrikken". Als jij gelooft dat er niets is om zorgen over te maken dan zijn ze denk ik veel rustiger. Want jij verzorgt ze dus ik denk dat ze jou ook volgen..?

Liefs,
MoonFlowertje
MoonFlowertje dec 30 '11
Ik had ook iets over de bachbloesem voor dieren...
Heeft iemand hier ervaring mee?

ik had nog een site gevonden tijdens mijn zoektocht op internet
http://www.vuurwerkangst.info/?gclid=CPOtw9bAqa0CFQMn3godRlI9mw

@Kim Maria, Ik heb voor de 2 de keer, een jong katertje uit een noodsituatie gered, zegmaar...
De vorige was ietsjes ouder maar al met 6 weken hier, die hebben ze afgelopen zomer aangereden frown
Maar die was erg bang!
De kat die we er nu bij hebben genomen, is eigenlijk pas met 12 weken bij de moeder weggehaald, omdat het bleef drinken bij de moeder, tot bloedens aan toe!
daarbij heeft het eigenlijk geen aandacht gehad, van een mens...
1x per dag een bakje voer, en water...
Het arme beestje is nu al een maandje bij ons, en als ik hem op schoot neem, zit ie helemaal verkrampt van angst!
Toch als ie wil spelen, of iets lekkers wil gaat ie om mijn benen heen koppies geven, keihard spinnen...
Echt zijn manier om aandacht te krijgen...
Ik heb daarbij een kater van 5 (Minky)... waar die godzijdank na 2 weken vollop mee aan het spelen is...
Minky moest eerst niets van hem weten, wat ik ook heel goed kan begrijpen... de dood, van het vorige katertje (Kruimeltje) is nog niet verwerkt... bij mij ook nog niet helemaal...
Toch heb ik het voor elkaar gekregen dat hij verdraagzaam is, tegenover Snorro ( zo heet de kleine smile)
Nadat Kruimeltje verongelukte merkte ik pas dat hij alles na- aapte van Minky!
Nu merk ik al dat de kleine Snorro, Minky wel stoer vindt! En hem ook nadoet!
Gelukkig geeft Minky nergens om...
Dus ik hoop dat hij dit gedrag ook na gaat doen!
(het eerste jaar dat we Minky hadden, was hij de hele nacht weg!
Ik was toen een klein beetje in paniek... want dit was niets voor hem!
Toch kwam hij om 08:00uur binnenlopen alsof er niets aan de hand was smile
Er viel een enorme last van me af, en besefde op dat ogenblik dat Minky niet in 7 sloten tegelijk loopt!

Groetjes moonflowertje
Papillon-Blanc
Papillon-Blanc dec 30 '11
Mijn hond is gelukkig niet bang voor harde knallen smile.
Wat ik geleerd heb in de hondencursussen is dat je angstig gedrag niet mag bevestigen shocked. Is je hond/kat bang en je gaat hem/haar troosten door te aaien, lief toe te spreken, op te pakken, te knuffelen of wat dan ook, dan bevestig je zijn/haar angst cry. Met andere woorden, voor het dier komt dit over alsof hij terecht bang is. Geleerd heb ik deze reacties te negeren (hoe moeilijk ook voor ons als mens). Als een dier merkt dat zijn baasje aan het knallen geen aandacht geeft dan brengt dat hem ook een bepaalde rust smile.
Als een dier eenmaal bang is gaat dat natuurlijk niet 1,2,3 over, maar het is een goed begin.
Natuurlijk moeten wij niet vergeten dat honden het knallen vele, vele malen harder horen dan de mens. Volgens Wkipedia:
Mens ~ 20 - 20.000 Hz, maximale gevoeligheid tussen 1000 en 4000 Hz.
Hond ~ 15 - 50.000 Hz (sommige bronnen spreken zelfs van 100.000 Hz), en waarschijnlijk zal dit bij katten ook zo zijn.
IkGeefJeEenRoos
IkGeefJeEenRoos dec 30 '11
ook bach moet je van te voren al mee beginnen en niet vlak voor het moment zelf.
Een vuurwerkcd kan wel helpen, door het geluid iedere dag even af te spelen en telkens harder.
MoonFlowertje
MoonFlowertje dec 30 '11
Origineel bericht van: Marjanne
Ik laat mijn katten geheel hun eigen gang gaan, spreek ze alleen heel rustig toe dat ze in huis veilig zijn. Aanhalen, ze oppakken e.d. heb ik geen goede ervaringen mee. Inderdaad wat extra verstopplekjes creëren is voor hun ook fijn. Zo heb ik vorig jaar in een kartonnen doos isolatiemateriaal aangebracht, kun je zo bij een bouwmarkt kopen; zo hebben ze hun eigen 'geisoleerde huisje' smile


Zoiets had ik ook in gedachten inderdaad smile
Maar had ik het met eierdozen bedacht smile
Maar isolatie schuim is inderdaad nog beter! (die plakken van 50cm², geloof ik)
en het ligt lekker zacht...
nu wel ff nog een paar dozen halen bij de supermarkt...
De creatieve ik komt omhoog smile
thanks wink

zo simpel eigenlijk shocked
groetjes moonflowertje
Morgana
Morgana dec 30 '11
R & R Essence is prima in te zetten voor dieren die onrustig, angstig of soms ook paniekerig worden van het geknal. Het is Homeopatisch. Ik gebruik het voor mn hondjes en mn kat.
gil
gil dec 31 '11
Niet alleen oud en nieuw kan voor problemen zorgen bij dieren (in mijn geval drie katers). Maar ook kerst ... mijn jongste kereltje van 8 maand wil maar niet inzien dat de kerstboom en bijhorende ballen geen dreiging vormen en dat hij niet mag voetballen met kindje Jezus ...
Niet te doen !! Deze morgen zijn er reeds 3 mooie kerstballen gesneuveld en kindje Jezus is weeral eens spoorloos.
En ... in het kerststalletje ... ligt nu een lief katje te slapen ...
Beschermengel
Beschermengel dec 31 '11


Ohh haha dat is ook leuk en lief smile( een katje in de kerststal )

Ik heb de tv iets harder gezet voor mijn hondje Bobby, hij is vreselijk bang en loopt constant achter me aan, het liefst zit hij nu op schoot maar hij is daarvoor iets te groot.

Het uitlaten doe ik nu niet voor de deur, ik neem hem mee in de auto ..na veel getrek en gesjor, om naar een rustige parkeerplaats te gaan waar hij zijn behoefte kan doen.

Ik zal blij zijn voor hem als alles weer rustig is, alle honden in de straat zijn zo zielig nu...ze lopen hijgend en zo gauw mogenlijk naar binnen willend en trekkend bij hun baasje.


Wat specifiek te doen op Oudejaarsdag?
•Laat uw hond bijtijds uit, wordt er in uw buurt veel vuurwerk afgestoken, zoek dan een rustige plek op zodat de hond nog even lekker kan uitrazen. Anders is voor een keer in de tuin uitlaten een alternatief.
•Houdt honden aan de lijn.
•Houdt katten zo veel mogelijk binnen. Een kat die schrikt kan in de paniek de weg naar huis misschien niet meer vinden.
•Doe de gordijnen dicht en zet een muziekje aan, denk erom: sommige radiozenders laten ook vuurwerkgeluiden horen!
•Ga niet in op het afwijkende gedrag van uw huisdier, dat versterkt de angst vaak alleen maar, af en toe gerust stellen mag.
•Laat angstige dieren niet alleen.
•Indien u pilletjes geeft: op tijd toedienen, wees voorzichtig met de dosering!


http://www.nojg.nl/Jachthonden/Nieuws%20berichten/Tips%20Vuurwerkangst%20bij%20hond%20en%20kat.htm
MoonFlowertje
MoonFlowertje dec 31 '11
Eigenlijk valt het wel mee! wink
Ik vreesde het ergste,
Gisteravond waren ze al flink bezig hier in de straat...
Mijn katten lagen te slapen, de kleine keek op van het lawaai...
maar hij zag dat minky gewoon door bleef slapen, dus ronde hij zich weer op, en sliep weer verder smile
Ariel
Ariel dec 31 '11
Nou de kat van ons is al de hele week binnen.
Er wordt ook al de hele week afgestoken en ik ben heel eerlijk erin als ik zeg dat ik het zat ben dat continue geknal.
Het is nog nooit zo erg geweest.
Ik geef de kat nu al 2 dagen rustgevende pillen en nog ligt ze de hele dag bang onder een stoel of tafel.
Ik vindt het niet gewoon meer hier.
Dochterlief heeft met oordopjes geslapen vannacht en eigenlijk had ik het ook moeten doen ,want om 2u30 waren ze nog bezig.
Nu begint het donker te worden buiten en het is nog erger meteen.
Ik hoop op een enorme plensbui dat ervoor zorgt dat ze naar binnen vluchten en dat het iets voor 12en over is.
Zal niet gebeuren ben ik bang.
Vanmiddag wezen zwemmen en in het zwembad hoorde je niks ervan wat een zaligheid was dat even na een week geknal voor de deur.
Ik heb altijd vuurwerk leuk gevonden ,maar hoef het niet de hele week te horen.
Zo is ook het speciale van oudennieuw eraf.
MoonFlowertje
MoonFlowertje dec 31 '11
Siervuurwerk vind ik prachtig!
Maar dat geknal hoeft van mij niet hoor!
Voor een kat heb je geen oordopjes, helaas

Hier zijn ook ongelovelijk veel harde knallen...
Ik kan me ook niet voorstellen dat het legaal is...
Nitraat en Lawine-pijlen...
Daarmee bliezen ze 10 jaar geleden de telefooncel op!
Het wordt steeds gekker!
terwijl het vorig jaar extreem rustig was...

Ik ga wel met mijn katten op de slaapkamer zitten, tot het ergste voorbij is...
Het kattenluikje heb ik dicht zitten...
Lekker muziekje aan
Het komt wel goed wink

groetjes moonflowertje smile
Ariel
Ariel dec 31 '11
Ja hier is het ook erger dan vorige jaren,maar als ik zie wie het afsteken zijn het de buurjongens.
Na hen zijn er geen kinderen die de leeftijd hebben die de komende jaren gaan knallen.
Dus het zal tijdelijk rustiger worden zoals het nu eruit ziet.
Dan komen mijn dochter en buurmeisje pas en die zijn net 6.
Dus voorlopig niet.
Daarbij is het mijn eigen kind en daar heb ik zeggenschap over. Dus dat knallen zal meevallen wat ze zal gaan doen.
Aangezien het ook niet mag zal ik er extra fel oo zijn ,want ons kind heeft gewoon de regels die de wet gegeven heedt op te volgen.
We leven in een land met deze regels dus geen geknal voor 12u.
IkGeefJeEenRoos
IkGeefJeEenRoos jan 1 '12
Ik heb van de 5 katten 2 gehad die het (totaal) niet waardeerden, die zaten verstopt telkens voor het vuurwerk, de rest boeide het niet.

In onze straat is er weinig van te voren afgestoken, daar het qua leeftijd nog laag ligt. Er stonden gisteravond slechts 3 groepjes vuurwerk af te steken en dan nog vooral siervuurwerk.

Onze kindjes sliepen er bijna helemaal doorheen: toen het bijna afgelopen was, werden ze eventjes wakker.
Ariel
Ariel jan 1 '12
Oh wat heerlijk. Anja is altijd wakker geworden door het vuurwerk.
MoonFlowertje
MoonFlowertje jan 2 '12
Nou, volgens mij heb ik me weer druk gemaakt voor niets...
Gelukkig maar!
uitgerekend om 23:00 uur werden ze wakker (door enorme harde knal)
Maar ik zei: poem « met een lieve stem...
Toen heb ik ze eten gegeven...
water ververst...
Minky wilde natuurlijk naar buiten, maar laugh
Neeej... eventjes wachten kereltje smile

Om 0:00uur waren ze aan het donderjagen met zijn tweeën... dus heb ik nog ff de blauwhelm uitgehangen (minky doet wel zachtjes, maar dat is soms wel eens ver te zoeken )
Dus ik ben samen met hun gaan spelen, tot ze er moe van werden
Heb ze nog snoepjes gegeven omdat ze zich zo goed gedragen hebben smile
en toen was het al weer 01:20 uur...
de ergste herrie was buiten over ...

De kleine lag alweer lekker te slapen...
En minky wilde naar buiten, naja toemaar dan...
Het zijn net kinderen smile

groetjes moonflowertje
HeiligHart
HeiligHart jan 2 '12
Hej moonflowertje,

wat fijn dat het zo goed verlopen is smile.
Ik was er al benieuwd naar en moest rond twaalven nog aan jou en je katten denken!!.

Liefs
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki