Loading...
nl

Vrijmetselarij - gemengd of hetzelfde geslacht?

HeiligHart
HeiligHart dec 8 '11
Hey,

Ik ben de afgelopen tijd bezig met het onderwerp de vrijmetselarij.
Dit kwam al eerder geregeld op mijn pad, maar ik ging mij eerst iets meer verdiepen in mijn eigen bewustwordingsproces. 

Nu ben ik al op een vervolgafspraak geweest bij 1 lodge in mijn omgeving.
Aan mij nu de keuze om verder te gaan of niet..
Het klinkt tot nu toe goed in de oren, maar wil eigenlijk nog even kijken wat beter is qua samenstelling van de leden.
Waar ik geweest ben is alleen voor vrouwen bestemd.
Maar er zijn ook lodges voor beide geslachten en vraag mij dus af wat beter bij mij zou kunnen passen..
Wellicht heeft iemand hier op dit forum een goed idee/tip hiervoor?

Ik bemerkte ook op dat de jongste in de lodge waar ik geweest ben, tweemaal zo oud is dan ik. Zelf weet ik dat leeftijd wegvalt hierin, maar kreeg een gevoel dat dit zo nieuw is voor sommige leden dat dit ook voor verandering zorgt bij hun..
Zou het dan "verstandig" zijn om voor die "opschudding" te zorgen?

Ik ben benieuwd wat jullie visie hierin is..

Liefs
 
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 9 '11
Ik ben er zelf nog nooit naartoe gegaan, maar het lijkt me zelf wel erg interessant. Ik wil je aanraden om eerst de boeken van Drunvalo Melchidec - De geometrie van de schepping. Deel 1 en 2, te lezen. Deze gaat namelijk verder daar waar de vrijmetselaarij ooit is begonnen. Ik weet echter niet in hoeverre de kennis heeft stil gestaan die zij gebruiken, dus kan je daar misschien iets over vertellen?

Ik ben daar wel benieuwd naar namelijk laugh.
MoonFlowertje
MoonFlowertje dec 9 '11
Mijn zusje doet er altijd heel erg afkeurend over...
( sinds ze Christelijk geworden is)
Ik zelf weet niet eens wat het precies is?!
groetjes moonflowertje
HeiligHart
HeiligHart dec 9 '11
Nims, dankje voor je boekentip! smile..
Dat is een goede om te lezen denk ik..

Nou het verbaasd mij vaak dat er vaak anders gesproken word over wat ze nou eigenlijk doen.
Je kan het zien zoals dit forum!
Ze doen alles mbt het licht.. Ze zoeken hun eigen licht (verlichting)
en door samen te komen delen ze ieder hun eigen visie, zodat je je eigen visie weer kan verbreden..
Spiritualiteit speelt daarbij een erg grote rol.
Zo zeiden ze ook ga zo door met je spirituele ontwikkeling, toen het gesprek voorbij was..

Symbolen worden gebruikt om de taal/gedachtes makkelijker te kunnen communiceren naar elkaar toe.
Gewoon dezelfde symbolen als op dit forum worden gebruikt..
De weg naar inwijding is het bewustzijnsproces..
De inwijding biedt je een "nieuw" leven binnen de groep.
Dat je verwelkomt word!

Dat er gradaties zijn wil alleen maar zeggen dat je het over "grotere" onderwerpen hebt. Die niet voor alle leden nog te bevatten zijn.
Want ieder heeft zijn eigen tempo en fase waar hij inzit.
Net zoals hier, want de een is zich net bewust van een gave en de ander heeft er al tien ontwikkeld (bijv. Geesten zien, reuzen in ruimte en tijd etc.)

de bijbel word gezien als symbool, maar het geloof word niet ter discussie gelegd. Ieder mag daar zijn eigen geloof hanteren en ook kerkbezoeken doen. Je word in je waarde gelaten..
Ook is politiek niet een onderwerp dat besproken word..

Dus volgens mij de rede dat het "geheim" is.
Is omdat het moeilijk te bevatten is voor velen..
Kijk maar naar de reactie als je tegenwoordig vrijuit praat over spirituele ervaringen..
Dit is even grof neergezet om een beeld eraan te geven.
Als je nog iets wilt weten...............

Liefs
MoonFlowertje
MoonFlowertje dec 9 '11
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijmetselarij

Ik ben me ff aan het inlezen...
Me afvragende waarom Vrijmetselaarij zo wordt be(voor)oordeeld?

winkgroetjes
HeiligHart
HeiligHart dec 9 '11
Heel goed wink

ja ach er word ook zo over gesproken, omdat het veel verandering kan brengen.
Mensen met een bewustzijn vanuit het licht kunnen de maatschapij van tegenwoordig doen laten vallen..
En wie zijn daar de dupe van? De nu heersers.
Dus logisch dat het in een ander daglicht word gezet..
Misschien wel ter voorkoming van teveel aanhangers ofzo?
Zodat er een kleinere kans is op opstand??..

Op het nieuws was zelfs dat die vent die moorden had gepleegd op dat eiland?? (kijk niet veel nieuws) dat hij intresse had getoond in de vrijmetselarij..
Om zo nog meer angst aan te jagen..
Terwijl de vrijmetselaren naar mijn mening/beleving tegen moord zijn..

Achjah tegenwoordig kan je weinig nog op het woord geloven totdat jezelf de woorden gevonden hebt..
niels
niels dec 9 '11
Hallo iedereen,
Ik kom er nog even op het forum laugh

Ik vind dit interessant klinken . Ik wist ook niet wat de vrijmetselarij juist was want er hangt zoveel mysterie rond . Op het laatste dacht ik zelfs dat het meer met politiek te maken had omdat naar men zegt veel politici lid zouden zijn van de Vrijmetselarij. Maar eigenlijk als je het goed bekijkt hoe dat de vrijmetselarij word bekeken is precies een soort van dekmantel om ongewenste personen weg te houden ,zo komt het op mij over laugh
Oh wat betreft over de val van de samenleving. Dat deed me denken over iets wat ik af en toe zie als ik een van mijn rare buien ben laughIn die beelden zie ik zo de wereld zoals wij die kennen uiteenvallen beetje bij beetje. Eigenlijk zoals nu en dat uiteindelijk de wereld zo omgevormd is dat het niet meer te vergelijken is met de huidige in positieve zin. Die beelden heb ik altijd gekoppeld aan het verhaal van 2012. Maar ja zeker kunnen we er niet van zijn laughDat maakt het leven juist zo opwindend laugh
Maar ik hoop voor jou Maria Kim dat je je haven kunt vinden in een van die lodges van de Vrijmetselarij laugh

Heel veel liefs
Niels
HeiligHart
HeiligHart dec 9 '11
Hey Niels,
leuk dat je weer even een kijkje komt nemen wink..

Ik heb ook die beelden bij het 2012 verhaal geplaatst..
En daarbij een verandering in het bewustzijnsniveau..
Zodat mens en dier in vrede samenleven..
smile

en om zo alle opties te overdenken kleur je de toekomst mooi in..
En kom je niet voor evt verassingen te staan..

Ik merk wel dat de vrijmetselarij lijden door de term sekte.. Dit word zovaak toegeworpen dat ze zichzelf moeten verdedigen.
Vind dat wel zonde.. Maarja de tijd zal het leren.
En de juiste mensen weten de weg er wel naar te vinden toch..

Dankje voor je "wens" smile

liefs
niels
niels dec 9 '11
Graag gedaan hoor Kim Maria laugh
MoonFlowertje
MoonFlowertje dec 30 '11
@Kim Maria, ik heb mijn zusje gesproken met de kerst, en gevraagt aan mijn zusje waarom ze zo vijandig doet over vrijmetselarij...
En kreeg als antwoord: Ze doen allemaal zo geheimzinnig, het is gewoon een sekte...
Alleen dan een sekte die ook nog eens rijk is...
smirk
Dus ja...
Ik heb toen gezegt: ... volgens mij zijn toch alle geloven, sektes? blush

Ik heb er nog eens over nagedacht, en vindt niet dat vrijmetselarij een sekte is...
Daarentegen vind ik heleboel geloven dat wel (Katholieken, Jehova's, Christenen, Moslims)
En dat omdat ze mensen niet vrij laten, al roepen ze van wel!
Ik weet niet waarom, maar bij geloof gaan al mijn stekels overeind staan! en dat is al zo lang als ik me kan herinneren!
Ik geloof wel in iets, hoor... maar het is niet een geloof die beschreven staan in een boek, geloof ik...
Meer in de dingen die ik zelf heb meegemaakt!
En soms heb ik hele discussies met mijn zusje over het Christenlijke geloof, omdat ik altijd als ik iets vraag, ze het me uitlegt, op zo'n manier dat het bij mij alleen nog meer vragen oproept, die ze dan weer niet kan uitleggen...
Ik probeer alleen maar het plaatje compleet voor me te zien, en dat gaat niet!
Toch zijn er wel dingen die ze wel goed kan vertellen...
En soms zeg ik dingen die volgens haar in de bijbel ook staan!
Het enige wat ik erover kan zeggen is:

Hetgene wat ons en alles gemaakt heeft, heeft ons zo gemaakt, dat we kunnen doen en laten wat we maar willen!
Ook heeft Hetgene er voor gezorgd dat we daar zelf de consequenties voor moeten dragen...
Waardoor we soms wel eens in de problemen raken...
Die problemen geven weer de inzicht en bewustwording, dat het de volgende keer anders zou moeten...
Niets is eigenlijk slecht, als je er maar van leert...

Maargoed dat is ieder voor zich denk ik wink

Groetjes moonflowertje
HeiligHart
HeiligHart dec 30 '11
Hej moonflowertje smile

wat tof van je dat je nog eens "navraag" hebt gedaan.
En wat je zegt, veel geloven lijken net sektes.
Ze weten de diepere betekenis van de vrije wil bijv. niet en lezen de bijbel vaak "verkeerd/anders".

De bijbel staat vol van de spiritualiteit en geeft handvaten naar bewustwording
Want dat is volgens mij het doel van iedere ziel hier op en om de aarde.
Door bewust te worden van al het grote en kleine word je wijzer en kom je hoger in de hemelse sferen.
Netzoals dat geesten die niet weten dat ze "aards-dood" zijn eerst bewust moeten worden hiervan om verder te kunnen?.

Ik ben gelovig opgevoed, vader heeft vanaf zijn 17e tot eind dertig in een klooster gezeten en was na mijn geboorte pastoraal medewerker.
Maar dat wat mij geleerd werd kon ik niet eigen maken, omdat de diepere betekenis niet aanwezig was. Het waren maar verhalen voor mij dus kon ik er niet in geloven. Nu ik met mijn eigen verlichting bezig ben geloof ik zeker wel, maar dan vanaf een ander platform wink.
Juist door de eigen ervaringen etc.
Zo kwam ik net zoals jij erachter dat ik veel bijbelse teksten citeer, terwijl ik de bijbel 10 jaar geleden gelezen heb,en de precieze inhoud niet meer weet!
De bijbel zit volgens mij als het ware in je, omdat je de stappen instinctief onderneemt/ondergaat door je bewustwording/zijn smile

ik was op kerstavond naar een nachtmis geweest sinds jaaaaren.
Ik kreeg die drang en ging op zoek naar een "geschikte" kerk.
Ik kwam bij het apostolische genootschap uit, bij mij om de hoek.
Super interessant smilejuist omdat ze daar net een andere kijk hebben op het geloof en openstaan voor meerdere inzichten!
Ik hoef geen lid te worden, maar ben steeds van harte welkom!
Dus ga er gewoon om te snuffelen vaker heen denk ik..
Er zijn er ook vast wel die anders geloven, maar ach dat heb je binnen de spirituele wereld ook. Maakt het juist wel interessant vind ik..

En wat je zegt het is voor ieder opzich..

Liefs
MoonFlowertje
MoonFlowertje dec 30 '11
Ieder voor zich, en "de Bron" voor ons allen...

Persoonlijk blijf ik liever weg in de kerk...
De waarheid zit van binnen, weet ik...
En soms kom ik wel eens een boek tegen die ik als "de bijbel" zie
Alleen omdat er dan voor mij de waarheid (erkenning) in staat!
Zo'n boek lees ik meestal in 1 ruk uit...
(Marion Berendsen, Sarina Bruens en Liesbeth v Dijk zijn daarin mijn favorieten)
Omdat wat hun schrijven, klopt ( dat voel ik)

De bijbel vind ik persoonlijk ook veel te muf (haha)
Ik baal er dan soms ook wel een beetje van, dat als ik net iets heel wijs gezegt heb, en voel dat het klopt, dat mijn zusje dan zegt, ja dat staat ook in de bijbel shocked

Eigenlijk loop ik er al een tijdje mee in mijn hoofd, om zelf een bijbel te schrijven voor nu...
al bedenk ik me ineens dat er over 2000 jaar er ook weer mensen zijn die dit muf vinden!
Maargoed... er is wel een verschil vind ik...
Tussen 2000jaar geleden en nu...
vroeger had de mens een voorbeeld nodig, (personages in de bijbel, zoals, God, Jezus, Mozes, Johannes, Salomé enz)
Ik denk dat de mens van nu meer op zichzelf is aangewezen...
(niet meer bang voor God, of voor zichzelf, gewoon leren van je eigen fouten en de dagelijkse dingen en personen om je heen)
Misschien omdat ik een nieuwetijds- persoon ben?
Als je elkaar maar zijn leven laat leven!
in zijn waarde laat...
respect, is een kosmische wet...
Niemand is perfect, en toch ook wel...
Omdat alles een doel heeft!
Vrij zijn...

Dat is wat vrijmetselaars ook belangrijk vinden!
Dus dat vind ik wel goed (tot op zekere hoogte natuurlijk)

Groetjes wink
HeiligHart
HeiligHart dec 31 '11
Aah ik ga die schrijvers even opzoeken smile
ik zie soms best wat overeenkomsten in zienswijze bij jou,
dus ben daar wel benieuwd naar!

En klopt wat je zegt, ik heb ook heel veel "bijbels" thuisliggen!
Wel een leuk idee om een soort van tegenwoordige bijbel te schrijven..
Heb zelf ook wel eens een soortgelijk idee gehad, maar ik heb te veel ideeën op het moment, en nog niet de volledige concentratie daarvoor.

En jaa vrijheid is super belangrijk! Is toch ook eigenlijk super logisch dat je iemand niet mag vastbinden en zo zijn vrijheid beperken! We leven ons eigen leven en hebben ons eigen doel voor ogen, en kunnen zelf wel de weg vinden wink.

Geloven in je eigen goddelijke vonk en de vrijheid om die te laten groeien is voor mij op het moment mijn "geloof"..

Liefs
Morgana
Morgana dec 31 '11
Ikzelf ben dus het "produkt" van een moslim en een katholiek en ook met beide geloven opgegroeid alhoewel ik eigenlijk moslima ben. Met mijn kinderen doe ik hetzelfde. Mij zoons zijn wel besneden en de jongste heeft nu naar eigen keuze Islam les. Dit neemt echter niet weg dat zij ook weten dat er meer is tussen hemel en aarde. Gelukkig waren mijn ouders ook niet vastgeroest in hun beider geloof en natuurlijk komt dat door het spirituele in onze familie. Bij ons heerst 1 regel.. en dat is RESPECT voor ieder.

BTW.. ik ga me ook eens inlezen in de vrijmetselarij.. had er geen beeld bij en wist ook niet wta het echt inhield.

xxx
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 31 '11
Het enige verschil tussen een geloof en een sekte, is het aantal aanhangers dat ze hebben.
admin
admin jan 3 '12
Ik ben het daar niet mee eens NiMS, ik ken genoeg mensen die gelovig zijn en daar zonder verdere kosten, of meer aan moeten besteden dan ze zouden willen, terwijl een sekte toch vaak of contributie of tijdbesteding verwacht van haar leden.

En kun je gaan denken, maar beleef jij dat geloof dan zoals het geschreven staat "Koraan of Bijbel of De Vuurtoren... etc" of geef jij daar je eigen invulling aan?

Alles, behalve liefde imo, waar je teveel van jezelf moet geven is niet gezond.
Emuca
Emuca jan 3 '12
Ik vind een sekte een sekte als je in zekere mate, je vrije denken kwijt bent of die je wordt afgenomen.

Vrijmetselarij vind ik een interessant maar vooral raadselachtig fenomeen. Het is niet zo dat ik mezelf er erg in wil verdiepen, maar toch piept het af en toe mijn leven in.. Door boeken of dingen die ik zie. Zo had een van mijn ouders een boekje over de vrijmetselarij, en toen ik die eens wilde pakken om te lezen.. was het verdwenen. smile
admin
admin jan 3 '12
Als je vrijmetselarij google'd kom je een wikipedia link tegen en naar het een beetje doorgelezen te hebben klinkt het als een mooi al misschien wat overtrokken levens overtuiging.

Al werd ik zelf best overvallen door een "duh" idee. Waarom moeten mensen lid zijn van een collectief om te snappen dat als je alleen maar alleen staat in het leven je niet mee werkt naar een beter... zijn.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 3 '12
Gelovig zondere verdere kosten? Dat zit toch wel verschuild hoor, die kosten. Neem de kerk contributie, dat je betaald voor een bijbel, of de collecte voor de kerk. Je hoeft niet te betalen, maar is het wel echt gratis? Voor mij is dat niet echt een maatstaf.

Zo is het geloof van het vliegende spagethie monster een echt geloof: http://www.venganza.org/about/

Het gaat niet zozeer om wat er geloofd wordt, als het maar gemeenschappelijk is.

Zo zou je Merudi ook als een geloof of een sekte kunnen bestempelen en is het niet heel anders als een christelijk geloof. De onderwerpen zijn misschien anders, maar ook wij hebben met zijn alleen een bepaalde kern-begrippen zoals energie, engelen, chakra's, orakels, etc.

Dus wat betekend een geloof voor jullie?
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki