Dit paard is een onzeker paard en heeft goede en duidelijke leiding nodig. Het is nog 'jong' tussen de oren wat dat betreft en vertrouwt de wereld nog niet zo goed.
Een soort van ' jaaajaaa' houding; sceptisch en wantrouwend.
Het is wel een paard wat hard wil werken, en als je zijn/haar vertrouwen weet te winnen zal het door het vuur gaan voor je.
Dat is tevens een heikel punt: dit paard is hard voor zichzelf en bijt letterlijk de pijn of het ongemak weg (verbijten). Het zal dan ook niet snel laten blijken als het ergens pijn of ongemak heeft.
Dit paard heeft erg veel spanning in zich en heeft grote moeite zich te ontspannen. Het zal onder de ruiter aanvoelen als 1 bonk energie, maar dat is meer spanning dan energie. Ik noemde het net al: dit paard 'verbijt' zich. Een ander bit zal wellicht uitkomst kunnen bieden, om in ieder geval de spanning rondom de kaken weg te halen. Dit zal een positieve invloed kunnen (!) hebben op de nekspieren en rugspieren. Verder zou dit paard beter los, laag en lang gereden kunnen worden als warming-up. Leer dit paardje zich te ontspannen, of zorg ervoor dat de ruiter zelf ontspannen kan rijden. Dit paard heeft zich krampachtig gezet naar de rijstijl van de ruiter, om zo in ieder geval minder weerstand/druk te voelen.
Angst voor springen.
Springen ziet dit paard niet zo zitten; ik krijg angstige en verstarde beelden door van hindernissen. Ik vermoed dat het paard biet zo heel fijne ervaringen heeft bij het springen.
Dit heeft echter meer te maken met ervaringen uit het verleden en de ruiter. Dit paardje heeft zoals al eerder gezegd goede en duidelijk leiding nodig. Het paard kan zich pas geven als het vertrouwen er is, en hij/zij een goede leider ziet in de ruiter. Als de ruiter vertwijfeld over komt is dit geen paard die dan zelf de leiding op zich neemt, maar eerder ook angstig wordt. Sommige paarden hebben zoiets van: ja daaag, als jij het niet weet weet ik het wel.
Maar dat heeft dit beestje niet: euh...jij weet het niet? hoe moet ik het dan weten! Help!
En dan zijn de rapen meestal gaar; dit paard gaat dan ontwijken en accepteert bepaalde hulpen niet meer. Zou ik ook niet doen overigens, als mijn leidinggevende onzeker en vertwijfeld overkomt; jaja...hulp van jou? dacht het toch niet he..dat komt echt niet goed.
Springen vindt dit paard echter en toch wel leuk! Maar dan liever wel samen met de ruiter en niet alleen...
Komen we bij eenzaam.
Dit paard is erg eenzaam en niet echt een allemansvriend. Eenkennig. Het heeft wel de sociale omgangsvormen, en het is en blijft vriendelijk 'omdat het zo hoort'.
Ik kan dit niet goed omschrijven; het is eerder een opgelegde omgangsvorm dan iets wat bij het paard van nature voorkomt: ik doe wel aardig en lief, anders krijg ik klappen.
Iets meer in die geest.
Hoewel dit paard eigenlijk van nature heel sociaal en vriendelijk is! Dit paard heeft zichzelf nog niet kunnen of mogen ontdekken; er 'mist' iets en heeft zich daarom een gedrag aangeleerd waardoor het algemeen geaccepteerd wordt.
Ook dit heeft te maken met het 'jong' zijn tussen de oren; het mist een bepaalde levenservaring.
Misschien iets uit de vroege jeugd.
Dit paardje heeft nog niet echt zijn/haar draai gevonden, en is afwachtend en gereserveerd.
Ontspanning is essentieel voor nu, en dan bedoel ik geen rust. Rust wil dit paardje niet; het wil graag aan het werk en bewegen.
Zet dit paard dan ook niet te hoog in de voeding; het temperament en de wil is er sowieso. Pas de voeding aan, want ik heb het gevoel dat er net even iets teveel in gaat dan er uit kan komen. Meer voer heeft geen zin, wel de supplementen. Er lijkt een tekort te zijn aan vitaminen/mineralen waardoor o.a. de spanning zich op blijft bouwen. Houd een goede balans tussen krachtvoer en ruwvoer.
Selenium zou in deze uitkomst kunnen bieden om stijfheid tegen te gaan en om de spieren goed te ondersteunen.
Wellicht fijn voor paard en ruiter om er eens een therapeut bij te halen die zowel ruiter als paard kan adviseren. Vooral om het paard in balans te krijgen en adviezen kan geven over het gebruik van de spieren.
Iemand die ik ken op dit gebied:
http://www.dryneedlingandrea.com/nl
Of anders een osteopaat inschakelen.
Ik denk dat dit paard daar baat bij zal hebben.