Loading...
nl

Dromen herinneringen

MoonFlowertje
MoonFlowertje aug 18 '11
Omdat de meeste mensen zich niet meer kunnen herrineren wat ze gedroomd hebben
( ook ik)
Ben ik gaan zoeken op internet...
Daar vond ik iets interessants:
En wil het met jullie delen

1. Droomherinnering na de slaap
Dit is de meest gewenste en voorkomende droom herinneringsmethode, de aanpak is eenvoudig,
je moet na het wakker worden (bij voorkeur zonder wekker) gewoon blijven liggen, niet bewegen,
niet je ogen open doen. Maak je geest leeg en je zal merken dat er droomfragmenten terugkomen,
en nu komt het moeilijkste, je wil namelijk de hele droom herinneren, daardoor probeer je het fragment vast te houden,
als je dat probeert gaat het fout.
Je moet eigenlijk net langs het droomfragment kijken,
dus niet actief naar voren halen omdat je dan gebruik maakt van je dagelijks geheugen en
daarin zit geen herinnering aan die droom.
Probeer in het droomgeheugen te blijven en ontspannen,
langzaam aan rolt de droom weer uit en vind je vaste elementen (knooppunten)
waarmee je andere stukken oproept. Je moet de droom zien als een groot web met knopen en tussen die knopen
zitten allemaal draden. Doordat een knooppunt geactiveerd wordt komen daarmee ook andere knooppunten dichterbij.
Doordat je bezig bent met de hele warboel van die droom zal je merken dat je ook andere dromen
van die nacht naar voren haalt. Blijf echter ontspannen en laat je brein zelf bepalen wat terugkomt,
dwing niks, want dat helpt niet en zal vruchteloos blijken.
Het geeft niet als je een beetje van droom naar droom hopt,
probeer alles ontspannen langs te laten komen en pas later te ordenen.

Bovenstaande methode lijkt makkelijk, maar kan soms best tegenvallen wanneer je druk bent met school of werk.
Je staat op met een wekker, en je dagelijks geheugen wordt direct geactiveerd met allerlei zaken
die je die dag moet doen.
Ik kan natuurlijk makkelijk zeggen dat je rust in je brein moet hebben,
maar ook mij lukt dat niet als er veel dingen in het echte leven moeten gebeuren,
zeker als je daar al aan denkt voor het slapen gaan.
Dus probeer zoveel mogelijk rust in je brein te krijgen voor het slapen en niet direct te beginnen met denken na het slapen.
Lukt dat niet, dan kan je de herinnering op deze manier vergeten.
Maar niet getreurd, want we houden van dromen en ons brein laat ons echt niet in de steek,
er is een logfile en hij ligt klaar om gelezen te worden, dus op naar de volgende techniek.

2. Droomherinnering voor de slaap
Waarom zou je alleen dromen kunnen herinneren na het slapen, ook voor het slapen kan dit heel makkelijk bereikt worden.
Omdat de vorige methode soms faalt, is het handig dat er ook nog een methode is die oudere dromen op kan halen.
Eigenlijk is de werking precies het zelfde, voor het slapen ga je in een rustige ontspannen houding liggen
(degene die jij fijn vindt, al werkt bij mij op de rug het beste, omdat ik dan niet echt in slaap val).
Ontspan je lichaam (kies éÂén van de ontspanningstechnieken) en maak je geest helemaal leeg.

Het leeg maken van je hoofd is niet makkelijk, al gauw flitst er weer een gedachte door je hoofd,
schenk hieraan geen aandacht, maar blijf rustig.
Bij mij gaat het meestal fout als ik bedenk dat ik iets niet moet vergeten voor de volgende dag,
dit is echt een killer voor je droom herinnering.

Laten we er van uitgaan dat we in staat zijn onze geest leeg te houden,
vanaf dit moment kies ik een veel voorkomend droom thema (bijvoorbeeld mijn ouderlijk huis)
ik denk niet echt aan het huis en hoe het er uit ziet, alleen heel kort het onderwerp.
Vanaf dat moment beginnen beelden te ontstaan en zie ik weer oude dromen terugkomen over het ouderlijk huis.
Ik zie een droom waarin ik naar buiten ga en het blijkt te sneeuwen, aha nieuw knooppunt:
sneeuw, nu zie ik weer een droom waarin ik in de sneeuw op een brug loop,
weer een knooppunt: brug, nu zie ik een deportatie van mensen over een brug tijdens de 2e wereld oorlog,
weer een knooppunt, enz. enz.

Op deze manier haal je in korte tijd 100’en oude dromen terug en is je droomgeheugen dus superactief.
Nu kan je één van die dromen wat nader gaan bestuderen, kies één van de fragmenten en probeer de knooppunten
in de droom zelf te vinden. Knooppunten in de droom zijn vaste punten waar je zeker van bent,
je probeert die te zien en te herinneren wat daartussen gebeurde.

Voorbeeld: De droom ouderlijk huis, ik sta in mijn kamer (knooppunt)
en kijk naar buiten, het sneeuwt (knooppunt), ik doe de balkondeur open en loop het balkon op,
ik klim op de rand en spring er van af om te gaan vliegen (knooppunt)…. Etc.

3. Droomherinnering door situatie
Omdat je droomgeheugen sterk verbeterd is zal je brein eerder signaleren als een droom herkend wordt.
Dit heeft tot gevolg dat je soms overdag in een situatie beland,
of een persoon ontmoet die je een eerdere droom doet herinneren.
Probeer in zo’n geval even de tijd te nemen en de droom vollediger te herinneren via de knooppunten aanpak.
Deze droom wordt zo verscherpt en kan je zeker later weer makkelijker oproepen voor het slapen gaan.

Nawoord
Zoals ik al zei heb ik vele dromen opgeslagen in mijn geheugen, toch ben ik pas sinds een jaar of 4
actief gaan noteren in mijn droomnachtboek.
Ondanks dat ik dromen altijd wel ergens in mijn geheugen opsla vind ik het
nachtboek om de volgende reden een aanvulling:

Tijdens het schrijven herinner je jezelf meer details
De droom wordt gekoppeld aan een datum, dit is handig om later te kunnen herleiden waarom je toen iets droomde
Als je de droom later naleest herinner je hem direct zonder inspanning

Bron: http://www.droomvrienden.nl/dromen_onthouden.html
Delen:
floere
floere aug 18 '11
Op het moment dat ik wakker word, herinner ik me meestal mijn droom nog. Ik vertel dan altijd direct mijn droom aan mijn lief (soms midden in de nacht) en daardoor kan ik me hem daarna ook nog herinneren. Vertel ik mijn droom niet onmiddellijk, dan is 't daarna weg...
MoonFlowertje
MoonFlowertje aug 19 '11
Oke... dat doet me een beetje aan de serie Medium denken wink
misschien zou je een schrijfblokje en een pen naast je bed kunnen leggen smilesmile
is altijd interessant om nog een keertje terug te lezen!
soms lees ik wel eens terug... en dan komen er steeds meer dromen terug, die ik me herinner, of details wink

groetjes moonflowertje tongue

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki