Loading...
nl

De mens als boom.

Emuca
Emuca jun 16 '11
Undrill wees me er net op dat ik hier mijn stukje over bomen moest plaatsen.. die we samen hebben gemaakt. Dusssss... hier komt ie! laughEerder verschenen op mijn blog.. en met dank aan Undrill.


De levensboom


De boom neemt een bijzondere plaats in, in onze wereld. Wij hebben hen nodig om te overleven en gedurende de eeuwen heen werd zij in vrijwel alle culturen vereerd. Neem bijvoorbeeld de Yggdrasill uit de Noorse mythologie, waarmee de wereld en haar bestaan werd verklaard. Neem de heilige eik uit de Keltische mythologie, waaronder rechts werd gesproken. Het is echter niet zo gek dat er gekozen is voor een boom. Een boom staat statig en trots op de wereld, met haar wortels diep in de aarde. Ze straalt vrede uit en wijsheid.

Ik denk dat elke ziel en dus elk mens gelinkt kan worden naar een persoonlijke boom. Net als mensen zijn er verschillende bomen, die op zich ook weer allemaal uniek zijn. Geen boom is hetzelfde, net zoals geen mens hetzelfde is. Ja, overeenkomsten zijn er altijd, maar maak mij niet wijs dat elke Nederlander hetzelfde uiterlijk heeft. Nee, wij zijn uniek, ondanks onze gemiddelde kenmerken. Een groep mensen is net als een bos. Je kan ook wel stellen dat de boom symbool kan staan voor ons wezen als mens op aarde.

Een boom kan je kort door de bocht zien als een organisme bestaande uit drie onderdelen. De wortels, de stam en de kruin. Wij mensen hebben ook drie delen van ons wezen: de ziel, de geest en natuurlijk ons aardse lichaam. Deze drie kan je aan elkaar linken en dit toont ook aan waarom de geest, en daarmee het ego ook zo belangrijk is om te kunnen leven hier op aarde, ook al streven heel veel mensen naar het zogenaamde ‘verlicht zijn’, zonder ego.

De stam is ons lichaam. Een boom herken je vaak meteen aan de stam en dat is ook het eerste wat je ziet van zo’n grote groene reus. Dit is ook zo bij een mens, je kijkt meteen naar het uiterlijk, ook al zeggen mensen van niet.
Aan de stam kan je zien hoe het met de boom gaat en het maakt het zeker en sterk. Zonder stam is een boom kwetsbaar en zo is het aardse leven ook. Zonder lichaam geen mens. Tevens verbind het onze geest en ziel met elkaar. Onze geest en onze ziel huist in ons lichaam voor een leven lang.

De ziel huist zich in de kruin. Het rijkt tot in de hemel en heeft externe factoren nodig om te blijven leven. Factoren vanuit de aarde (voedsel en water), maar ook vanuit de hemel (zonlicht). Zij laat soms dingen vallen waaraan men zich kan herkennen, zoals emoties of een karakter. Dat is met bladeren net zo, een boom laat z’n blaadjes vallen en aan de blaadjes kan men precies zien met welke boom je te maken hebt. Via de stam en dus het lichaam haalt de ziel dingen uit z’n omgeving om zo te kunnen blijven bestaan. Een dode boom heeft geen bladeren, en zo is het ook net zo met de mens. Zonder ziel is ons lichaam nutteloos.

Dan de wortels, die misschien niet altijd even praktisch zijn, maar wel zo hard nodig. Zonder wortels zou de boom niet kunnen blijven staan en de ene boom heeft ook meer wortels nodig dan de ander. Naast dat zij voedingsstoffen uit de bodem opnemen grijpen zij zich vast in moeder aarde, waardoor zij niet omvallen als er eens een storm langs raast. Een belangrijk onderdeel van de boom dus! En probeer het nu eens te linken met de menselijke geest en het ego. Hoe lang zouden wij mensen het volhouden zonder ego of geest in deze maatschappij? Niet. Je zou omvallen als een boom zonder wortels. Het is namelijk zo dat, om te leven op deze aarde, je dat zal moeten doen met vele andere soorten mensen die zichzelf allemaal moeten zien te voeden met dezelfde voedingsbodem en dezelfde zon. Sommige bomen komen niet zo hoog, en hebben meer voeding nodig van de aarde. Deze bomen hebben meer wortels en hierdoor zullen aardse mensen die weinig met spiritualiteit of hemelzaken meer aardse voedingsstoffen nodig hebben. Zij hebben dus meer wortels nodig, en daar is niks mis mee. Want, als wij als mens ons volledig op zonlicht zouden zetten, zouden wij nog altijd omkiepen!

Je gebruikt je wortels om je ziel te voeden en om je lichaam te sterken. Alle drie de onderdelen zijn nodig om jezelf als mens een sterke boom te laten zijn.
Dus wees trots op jezelf, trots op je lichaam en trots op je geheel. Want je staat als een boom! En het maakt niks uit of je nou een jong appelboompje bent of een enorme dennenboom.

Emuca en Undrill
Delen:
Cialara
Cialara jun 23 '11
Ja, mooi stukje Emuca en Undrill.

En ieder heeft ook zijn eigen symbolische boom in zich. Bij mij is het een vijgenboom en de laatste tijd als ik in "zielenland" keek, stond ie in bloei, zo mooi met witte bloemen (al heb ik in het echt nog nooit een vijgenboom zien bloeien, lol).

Ook heb ik eens tijdens een zielenreis mogen zien dat mijn levensboom compleet is, dat alles klaar was en perfect. Maar misschien is ieders boom wel perfect en klaar en goed zoals ie is wink

Liefs Jorine
MoonFlowertje
MoonFlowertje jan 11 '12
Whehe...
Ik had een tijdje geleden ook ineens zo'n duidelijke boodschap doorgekregen over bomen...
Mijn verhaal ging wel iets anders eigenlijk... maar misschien is het wel leuk om mijn visie te vertellen, want er zijn veel verschillende varianten natuurlijk wink

Iedereen moet werken aan een goede basis (of beseffen dat ze dat al hebben)
Het is belangrijk dat we stevig en sterk in de grond staan (geaard zijn)
Net als een boom...
(wij staan boven de grond, maar onze wortels bestaan al eeuwen lang in de lessen van onze vorige levens)
deze neem je mee in je (onder)bewuste in het dagelijkse leven...
Vanaf de aarde ben je zichtbaar...
Elke tak staat symbool voor de wegen die we bewandelen...
zijtakken zijn zijwegen
De bloesem voor alle nieuwe lessen die zich aanbieden, en de vruchten die daar uiteindelijk van geplukt kunnen worden voor de voeding van de ziel, ook voor de voortplanting van deze innerlijke wijsheid...
Wat je zaait, zal je oogsten...
Wat belangrijk is, is dat je blijft staan, door weer en wind, hagel kou, wetende dat er weer "warme en zonnige" tijden zullen aan breken....

groetjes moonflowertje wink
Ariel
Ariel jan 11 '12
Heel mooi zeg deze verhalen.

Als een mens gelinkt is aan een boom dan ben ik dat aan onze Hazelaar achter het huis.
Als die boom alleen al gesnoeid wordt vind ik het al erg.
Terwijl de andere bomen gewoon gekapt mogen worden.
Deze boom doet het inmiddels ooj het beste in de tuin.
Dus liefde geven aan bomen en planten werkt wel.
In november deden ze onze tuin en de tuinman was heel verbaasd dat de hazelaar al begon uit te lopen.
Ja dat doe het ieder jaar. De blaadjes vallen eraf en hup de knoppen zitten erin.
Emuca
Emuca jan 11 '12
Ja Moonflowertje.. dat zijn mooie gedachtes. Een gewortelde basis.

Mooi he Kalilka, hoe iemand zo'n band kan hebben met een boom? Ik hou ontzettend veel van de treurwilg. smile
MoonFlowertje
MoonFlowertje jan 11 '12
Ik houd van de Denneboom, die in de natuur te vinden is...
(Dus niet van de Kerstboom) ja ook wel maar dat is eigenlijk een beetje nageleeft allemaal...
Als je een kerstboom neemt, vind ik het belangrijk dat de boom in leven blijft, dus met kluit!
en daarna ergens neerplant zodat hij verder kan met leven...
Tja waar denk ik eigenlijk allemaal over na smirk
ik word er zelf ook wel eens moe van tongue

groetjes moonflowertje
Emuca
Emuca jan 11 '12
De denneboom heeft lange naalden, toch? De kerstboom is een spar... Officieel gezien moet het een appelboom zijn, maargoed smile
Ariel
Ariel jan 12 '12
Waarom moet het eigenlijk een appelboom zijn?
Emuca
Emuca jan 12 '12
De appelboom staat en stond symbool voor vruchtbaarheid.. De appel is een symbool van vruchtbaarheid.
Gedurende yule vierde men de terugkomst van het licht en de terugkomst van de vruchtbaarheid van de aarde... Dus vandaar dat het een appelboom was die men officieel gebruikte als kerstboom en die versierde.
Ariel
Ariel jan 12 '12
Ah ok ik dacht altijd omdat de denneboom altijd groen blijft dat dat reden was om het te gebruiken vanwege het symbool van vruchtbaarheid.
Het gaat niet "dood" in de winter.
Zo zie je maar hihi.

Quote:
De denneboom heeft lange naalden, toch? De kerstboom is een spar...


Volgens mij is het net andersom.
Tegenwoordig wordt de blauwspar wel gebruikt ,maar eigenlijk is de denneboom de kerstboom.
Die met de korte naalden dus.
Emuca
Emuca jan 13 '12
Ik denk dat ze daarom zijn 'overgestapt' op de spar of de den (wij gebruiken de spar, maar beide blijven groen geloof ik, de spar in ieder geval wel)... Daarbij, in het noorden, dus Scandinavie e.d. is de kans op een appelboom natuurlijk wat kleiner... En Yule is oorspronkelijk een Germaans feest, dus dat is wel logisch dat het zo is overgenomen.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki