Loading...
nl

Zus

amethist
amethist mei 19 '11
Een jaar of 9 geleden heb ik één jaar geen contact met mijn familie gehad, ook met zussen niet. Bewust omdat ik zowiezo met mijn ouders iets moest uitwerken, en zussen ook. Na jaar brief geschreven aan zussen om te praten met iemand erbij die het gesprek begeleide en op neutraal terrrein. Dat ging redelijk goed, alhoewel mij wel het eea werd kwalijk genomen, ten op zichte naar mn ouders.
Eén zus daar bleef het wat stroef mee gaan. Bij haar en nog een zus ben ik niet op kraamviste geweest destijds.
Ik heb haar een kaart gestuurt, met mijn vraag of zij een gesprek met mij wilde om meer tot elkaar te komen met begrip voor elkaar. Daar kreeg ik reactie op dat zij dat wel wilde. Op één voorwaarde, zij wilde geen ''oude koeien uit de sloot'''(gezegde; niet praten over wat er in het verleden is gebeurd/gezegd)

2 jaar ben ik niet bij mijn familie met kerst geweest omdat ik daar geen behoefte aan had. Dat jaar ervoor voelde en merkte ik dat mijn zus mij nauwelijks aan keek. Tijdens mailen ivm ziekte van mijn vader of regelen van feest voor mijn ouders hebben we mailcontact,( verder geen contact) ik voel dan dat zij, niet op mijn mails reageerd.

Afgelopen weekend was ik op de 25 jarig huwelijks feest van een andere zus. De bewuste zus was er ook. Ik voelde aan mezelf dat ik geen behoefte had om haar aan te kijken of met haar te praten. We begroeten elkaar bij binnenkomst wel, maar van harte ging het van mijn kant niet.

Ik ging om ongeveer 11 uur weg en zwaaide naar mn andere zussen, dat ik weg ging,2 zussen kwamen naar me toe om een kus te geven.

De bewuste zus, deed een stap naar mij toe en zei; je gunt me ook geen blik waardig hé. Nou ik zei dat is wel heel zwart/wit. Maar dat klopt dus? Ik zei;dat is mijn gevoel. Jammer zei mn zus.

Ik heb nauwelijks contact met haar, wel met kerst en soms als er een feest tussen door is.
Een aantal jaren geleden heb ik het innitiatief genomen om een gesprek met mijn zus te doen, omdat ik niet tegen de spanning kon die ik toen voelde tussen haar en mij.

Ik weet al dat als ik mijn zus weer ga zien en een spanning zal zijn...omdat zij nu weet dat mijn gevoel naar haar niet is, zoals naar mijn andere zussen. Ik ben sterker geworden en zelfverzekerder, het kan zijn dat mijn zus dat merkte afgelopen weekend.

Ik twijfel de afgelopen dagen, zal ik weer haar vragen om te praten, omdat ik het gevoel heb dat er iets is tussen haar en mij(dat denk ik tenmiste, ik denk dat zij mij nog iets kwalijk neemt van jaren terug. Alhoewel een medium ook een keer zei; dat ik een jaloerse zus heb, en dat alleen zij dat kan zijn.)

Ik denk dat het mischien deze keer goed is mijn zus het initiatieff te laten nemen om te gaan praten, als zij daar behoefte aan heeft tenmiste.....

Mischien kan iemand iets voelen bij haar naam en geboortejaar om te voelen, hoe zij hierin staat)

wat me opvalt is dat ik me er nu nauwelijks druk om maak. Paar jaar geleden zou het een enorme spanning bij mij hebben opgeroepen, mijn houding naar mijn zus afgelopen zaterdag avond.

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven bijv Moet ik niks doen, en kijken hoe het gaat als we elkaar weer ontmoeten. Of afwachten tot mijn zus contact met mij opneemt om te praten, als zij wil praten en wil weten waarom mijn houding naar haar toe zo is, en het contact beter tussen ons wil, zij wel mij dat laat weten omdat als zij contact met mij zoekt, het haar keus deze keer is en erover nagedacht heeft.

Ik verwacht geen kant en klare oplossing van iemand, vind het fijn om meerder reacties te lezen om daaruit te halen wat bij mij past.

Alvast bedankt Lieve groet Amethist
Delen:
Lena
Lena mei 19 '11
Origineel bericht van: amethist

Ik denk dat het mischien deze keer goed is mijn zus het initiatieff te laten nemen om te gaan praten, als zij daar behoefte aan heeft tenmiste.....


wat me opvalt is dat ik me er nu nauwelijks druk om maak. Paar jaar geleden zou het een enorme spanning bij mij hebben opgeroepen

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven bijv Moet ik niks doen, en kijken hoe het gaat als we elkaar weer ontmoeten. Of afwachten tot mijn zus contact met mij opneemt om te praten, als zij wil praten en wil weten waarom mijn houding naar haar toe zo is, en het contact beter tussen ons wil, zij wel mij dat laat weten omdat als zij contact met mij zoekt, het haar keus deze keer is en erover nagedacht heeft






Heel herkenbaar amethist... Ik ben sterker geworden en zelfverzekerder
Ik twijfel de afgelopen dagen, zal ik weer haar vragen om te praten, omdat ik het gevoel heb dat er iets is tussen haar en mij(dat denk ik tenmiste, ik denk dat zij mij nog iets kwalijk neemt van jaren terug.

Ik denk dat het mischien deze keer goed is mijn zus het initiatieff te laten nemen om te gaan praten, als zij daar behoefte aan heeft tenmiste.....

Moet ik niks doen, en kijken hoe het gaat als we elkaar weer ontmoeten. Of afwachten tot mijn zus contact met mij opneemt om te praten, als zij wil praten en wil weten waarom mijn houding naar haar toe zo is, en het contact beter tussen ons wil, zij wel mij dat laat weten omdat als zij contact met mij zoekt, het haar keus deze keer is en erover nagedacht heeft.

Deze zaken even er tussen uitgelicht...
Wat wil je met deze zus,wil je contact houden omdat het je zus is? en omdat het famillie is?

Zelf zit ik ook in deze herkenbare situatie van jaren...alweer
contact gaat heel moeizaam...

Maak alleen contact als je voelt dat je dit ook wil,vaak is het een opstapeling van gebeurtenissen die je eerst voor jezelf een plek moet geven...
Zelf probeer ik zo integer en eerlijk mogelijk te zijn,wat voor aandeel heb in dit moeilijke contact...
Kwam tot de conclusie dat het soms in ons geval wel erg kinderachtig allemaal is...
Ook had ik met het anders voorgesteld,zeker nu we al wat ouder zijn...en onze ouders al lang niet meer leven...
Of hebben wij elkaar nog nooit eerlijk leren kennen...?

Ik geloof niet in wachten tot de ander contact maakt...
Misschien toch een keer afspreken en zien wat je nu wilt samen met het feit dat je zussen bent...voeg jij nog iets toe in haar leven en zij in dat van jou?

amethist
amethist mei 19 '11
dankjewel voor je reactie! Fijn dat je objectief blijft en je het herkent.

Je zegt; ik geloof niet in wachten tot de ander reageert. Ik vroeger paar jaar geleden ook niet, maar in mijn geval, leefde ik voorheen anders dan nu. Bij bijna alles dacht ik altijd aan de ander, ik wilde het altijd zo graag en snel mogelijk weer goed hebben. Nu voel en vind ik dat het niet altijd van mij hoeft te komen, het goed maken. Ik vind het ook fijn te merken dat het initiatief eens bij een ander vandaan komt, maar is mijn mening.
Ik weet nog niet wat ik wil hiermee, het is nog geen kerst wink
Lena
Lena mei 19 '11
Nu voel en vind ik dat het niet altijd van mij hoeft te komen, het goed maken.

dan is het goed voor zoals het nu is...

gelukkig is kerst nog ver weg...en ben zelf van plan om deze door te brengen met diegene die mij lief zijn wink
amethist
amethist mei 19 '11
winkje hebt gelijk. Dat is ook wat ik zou willen. Het punt is dat ik ook een man heb en onze 2 dochters die het leuk vinden om mijn zussen en ouders met kerst te zien en in het speciaal mijn nichtjes en neefjes vinden ze erg leuk te zien. Mijn neefjes en nichtjes vind ik ook heel leuk te zien , zag ze zelf afgelopen weekend bij het feest van mijn zus en haar man. Daar kan ik zo van genieten. Heb met mijn nichtje van 5 jaar gedanst, heerlijk zij stond erna voor mij en hielden elkaars hand vast. maar volwassen heb ik minder mee, althans mijn familie dan he.
Ik heb 4 zussen, zij zijn jonger dan mij, met de andere 3 klikt het veel beter dan met de middelste zus.
admin
admin mei 20 '11
Ook ik heb zo'n situatie ervaren! Het moment dat ik besloot om afstand te doen van mijn Mams kreeg ik een rustig gevoel en er verscheen een SMILE smileop mijn gezicht! Ik wist dat ik er goed aan deed! Ik had haar medegedeeld dat ik mijn EIGEN STEM wilde horen......en NIET die van haar! Het heeft bijna 3 jaar geduurd voordat ik weer contact met haar opnam! Mijn broer en zus vonden het maar raar en het duurde wel heel erg lang! Ik liet me niet pushen. Intussen werd mijn contact met de Angels steeds beter! Ik vroeg de Angels of zij mij een seintje konden geven als het contact hersteld kon worden! Dus als ik er klaar voor was (en Mams ook)! Tot ik op een ochtend wakker werd en ik met de Angels sprak....zij zeiden tegen mij "Als je anderen kunt helpen, waarom help je je mams niet".......Ik zei, oké de eerst volgende keer dat ze contact met me probeert op te nemen, zal ik antwoorden! Je gelooft het of niet......ik was net klaar met douchen....en ik hoor "bliepbliep" een sms-bericht van mijn Mams! Je had me moeten zien stampvoeten.....NU al! Maar beloofd was beloofd! Ik heb mijn Mams direct een bericht toegezonden! En ik help haar! We kunnen nu echt "UREN" met elkaar bellen! Ze vraagt mij ook nu om advies voor haar zussen, mijn tantes! Omdat ze zich nu veel vrijer, zekerder voelt en weer volop van het leven geniet! En ook ik heb geleerd en geniet daardoor ook meer van het leven! En dit allemaal dankzij de Angels!

Ik kan je alleen maar zeggen, vraag het Goddelijke om inzichten hoe hier verder in te handelen! Je zult dan weten/voelen wat de juiste stap zal zijn! Het weten/voelen zal je een smile geven, en een ontspannen liefdevol hart! smile

JustLove Xx
Groene_heks
Groene_heks mei 20 '11
Waarom wachten tot kerst..:)
amethist
amethist mei 21 '11
JustLove, ik voel de liefde in je schrijven. Mooi en ontroerend(l)!

Dankjewel voor je verhaal. Liefs Amethist
amethist
amethist mei 21 '11
Ik heb niet geschreven dat ik wacht tot kerst, groeneheks.
Groene_heks
Groene_heks mei 21 '11
Zo is het ook niet bedoelt, ik bedoel aan te geven: waarom is kerst een limiet? Het is nooit te laat of te vroeg om iets uit te spreken smile
diebrabander
diebrabander mei 21 '11
Ja idd, maar beter vroeg dan laat. laugh
Je weet maar nooit wat er de volgende dag gebeurt..
Groene_heks
Groene_heks mei 22 '11
Ja zo bedoel ik het, maar is niet zo overgekomen begrijp ik.
MoonFlowertje
MoonFlowertje mei 22 '11
ach... Amethist,
dit is echt zow herkenbaar!

wat ik denk, Amethist (mooie naam eigenlijk wink)
dat in elke familie met een paar meiden wel een beetje onderlinge "strijd" is!
is het altijd al zo geweest, dat jou zus zo doet?
en doet ze dit alleen tegen jou?

misschien is ze blijven hangen in de tijd dat je helemaal ff geen contact had ( 9 jaar)
ik bedoel, vaak, vooral in het begin is het modder gooien naar elkaar, elkaar zwart maken enzo...
iig een hoop ellende en verdriet, onbegrip...
jou zus heeft dat waarschijnlijk van dicht bij meegemaakt, of ze is nu eenmaal iemand die de kat uit de boom kijkt!?
volgens mij is zij niet echt iemand die een ander makkelijk vergeeft!
Jij bent veranderd, gegroeid, en heb door bepaalde ervaringen, inzicht gekregen op de situatie,
waardoor je besloten hebt dat je weer contact wil met jou familie!
Wat ontzettend moedig is! ik bedoel, ik heb daar wel respect voor, want het is volgens mij een hele moeilijke tijd geweest!
jou ene zus kan het niet goed accepteren, ( sommige mensen denken: eerst zien , en dan geloven!)
2 jaar ben ik niet bij mijn familie met kerst geweest omdat ik daar geen behoefte aan had.
Dat jaar ervoor voelde en merkte ik dat mijn zus mij nauwelijks aan keek.
Tijdens mailen ivm ziekte van mijn vader of regelen van feest voor mijn ouders hebben we mailcontact,
( verder geen contact) ik voel dan dat zij, niet op mijn mails reageerd.

^^ toen wilde ze het waarschijnlijk nog niet accepteren (de trots wink)

en De bewuste zus, deed een stap naar mij toe en zei;
je gunt me ook geen blik waardig hé.
Nou ik zei dat is wel heel zwart/wit.
Maar dat klopt dus?
Ik zei;dat is mijn gevoel.
Jammer zei mn zus.

^^ dat zegt mij, dat ze het nu wel accepteert, alleen weet ze niet hoe ze dit moet aanpakken
(zonder dat ze haar masker af hoeft te doen) ( ook de trots waarschijnlijk)
anders zou ze wel helemaal niets zeggen wink


ik zou zeggen: trek de stoute schoenen aan, en ga naar der toe...
je wilt graag dat zij de eerste stap zet... maar ik denk dat ze daar te trots voor is
zodoende denk ik ook, dat zij niet de eerste zal zijn die, die stap zet!
anders had ze dit allang al gedaan.

wat ik wel denk is, dat als je het nog 1 x probeert, je zal zien dat ze het zal accepteren
alleen, laat dan wel de ouwe koeien waar ze zijn...
ik bedoel, laat haar der masker maar op houden winkvoorlopig dan wink

heel veel succes Amethist tongue
MoonFlowertje
MoonFlowertje mei 22 '11
dit heb ik ook wel eens meegemaakt namelijk in de familie...
groetjes moonflowertje
amethist
amethist mei 23 '11
klopt, zo heb ik ook altijd gehandelt. Nu ik sterker en zelfverzekerder ben geworden is het veranderd in die zin, over denken hoe ik een contact nu wil, wat wil ik gaan zeggen, wil ik het écht, bezinningstijd noem ik het maar...
amethist
amethist mei 23 '11
Dankjewel voor je verhaal, Moonflowertje.
A.s zondag ga ik een familie opstelling dag doen.

Daar heb ik zin in!

Vraagje Moonflowertje.
Hoezo schrijf je , laat haar masker nog maar even ophouden? (mijn zus)

Liefs Amethist
MoonFlowertje
MoonFlowertje mei 23 '11
met masker bedoel ik, dat ze zich verstopt achter haar trots
ze geeft niet makkelijk haar fouten toe, of kan misschien ook moeilijk sorry zeggen, omdat ze daar te trots voor is...
trotse mensen tonen niet graag hun ware aard

eigenlijk net zoiets als: een soort 'onzichtbare'muur om je heen bouwen... omdat je je emoties niet onder controle kan houden, kom je aan de muur, of pak je er een steen af, raak je ineens een gevoelige snaar , waardoor je ineens ziet, dat de persoon, ook een gevoelige kant heeft! de binnenkant is zacht, de buitenkant van steen! wink
wat telt is de binnenkant... soms kun je beter de muur ff om een persoon heen laten, daarmee bedoel ik, ff degene laten voor wat ie is, wel gewoon mee praten, maar beter ff wachten, om het verleden weer naar buiten te halen...
je zal merken, dat na verloop van tijd, de persoon ( in dit geval, jouw zus) vanzelf naar buiten komt wink
of terwijl, ze gaat uiteindelijk vanzelf de "oude koeien" uit de sloot halen, waarover ze meteen al begon te roepen, dat ze dat niet wil... wink
sommige mensen hebben meer tijd nodig om dingen te verwerken, ik denk als je haar die tijd ook geeft, en rekening houd met dat ze tijd nodig heeft.... je toch heel anders tegen haar aankijkt
ik hoop dat ik het zo goed uitgelegt heb...
ik onderbouw veel dingen met spreekwoorden en gezegdes

groetjes
Lena
Lena mei 23 '11
Origineel bericht van: amethist
klopt, zo heb ik ook altijd gehandelt. Nu ik sterker en zelfverzekerder ben geworden is het veranderd in die zin, over denken hoe ik een contact nu wil, wat wil ik gaan zeggen, wil ik het écht, bezinningstijd noem ik het maar...



mooi omschreven en heel belangrijk...hoe,wat,en wil...
met vooral het belangrijkste punt dat jij kunt zijn wie je bent...take me as i am...
veel succes met de familie opstelling...ben benieuwd of jezelf er in herkend... ook..

zelf kan ik er nu wel makkelijk in berusten,maar moet wel toegeven dat het een proces van jaren is geworden...
amethist
amethist mei 24 '11
Ja zo snap ik het beter. Raar he het houd me toch bezig, ookal niet meer zo erg als een paar jaar geleden.

Na de familie opstelling kijk ik wel hoe het verder gaat.

Oja toen ik met mijn zus een gesprek ging hebben en waarbij zij geen oude koeien uit de sloot wil. Ik vind je moet toch van elkaar weten waar de pijn zat/zit. Dan is het voor mij goed om aan te halen om mijn verhaal te doen. Niet als fout, met de vinger wijzen, maar puur waar het me raakte, iets miste of gemis. Wat zij toen ook nog aanhaalde herinner ik me nu ineens is; zand erover. Dat is ook prima, maar wel nadat er gesproken is en geuit waar het verdriet zit of boos was.

Iig zal het goed zijn uit te leggen waarom ik zo reageerde op die feestavond.
Lena
Lena mei 24 '11
uitleggen en je verhaal kunnen doen is altijd fijn,als het dan ook door beide wordt begrepen...
maar begrijp je zus ook heel goed,zand erover is voor haar op dit moment een gevoel van ik ben er klaar mee..niet meer achterom kijken...
dus op dit punt is het wel fijn als je tot overeenstemming kan komen..
dan is dit al een eerste stap die toch genomen zal moeten worden...
wil je elkaar wel verstaan?
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki