Loading...
nl

Leren mediteren.....

Esther
Esther feb 26 '11
Hoi allemaal....

Weten jullie misschien een site (of iets dergerlijks) waar ik kan leren mediteren....
Of misschien een andere manier hoe ik het leren kan... ik heb t al zo vaak geprobeerd.... maar, of ik val in slaap.. tired...of ik kom er na 5 minuten achter dat ik met hele andere dingen bezig ben (aan van alles en nog wat aant denken)..... t lukt gewoon niet....
ik zit hier een beetje tussen de "profs" in heb ik t gevoel.... dus misschien dat iemand me een tip kan geven... grinlijkt me fijn om even tot mezelf te kunnen komen op die manier..... op vakantie kon ik uren (in mn eentje) aan de zee zitten.... met mn hele hoofd leeg.. Dat kan ik dus wel.. maar aangezien alleen de Maas door Limburg loopt, gaat m dat niet worden....

Grtz Esther
Delen:
L'arbre de vie
L'arbre de vie feb 26 '11
Misschien kan je het beste eerst wat lessen volgen, zodat je kan leren hoe je daarmee om kunt gaan, zodat je het daarna thuis zelf ook kunt?
Sundance
Sundance feb 26 '11
er ontstaan steeds meer mediteergroepjes, mss is er ook een bij jou in de buurt of mss samen beginnen met een buur en/of vriendin?
Esther
Esther feb 26 '11
Ja... dat kan ik wel eens opzoeken.. (wist niet dat dat bestond...).

Ik ga eens googlen...

thnx!
Serenity
Serenity mei 10 '11
Waneer je relax een interessant boek of artikel leest met meditatie muziek, of gewone relax muziek naar eigen smaak, ben je dan ook aan het mediteren, vroeg ik mezelf af?

Want waneer ik die dagelijkse meditatie en denkstof aanmaak luister ik naar de meditatie clip en daarna ga ik opzoek naar een passend artikel (de rede waarom ik een artikel uitkies kan ik ook eigenlijk wel vermelden, vanuit mijn oogpunt gezien…) anyway ik ga dan helemaal op in het stuk en de muziek en denk dat het één het andere effect aanwoekert waardoor ik een heel breed zicht krijg alleen dat onder woorden brengen is wat moeilijker. ^^
Het gevoel wat ik dan erbij krijg kan ik vertalen met een plaatje sorry woorden ontbreken bij mij soms.
Marije22
Marije22 feb 6 '12
Ik ga graag nog even in op dit oude topic. De laatste tijd ben ik dagelijks aan het oefenen met mediteren, maar ik weet eigenlijk niet of ik wel echt aan het mediteren ben tongueik word altijd wel heeeel rustig, en het lukt me aardig om mijn gedachten echt stil te krijgen. Maar is het normaal dat je soms even 'wegvalt' tijdens de meditatie of val ik dan gewoon bijna in slaap? Het voelt in gedachten alsof ik val, duurt maar even. Als ik mijn ogen dan snel weer open doe, ben ik heel kalm maar niet moe..

Hoe hoort het? of wat is normaal om te ervaren bij meditatie?

Groetjes, Marije
Nathan
Nathan feb 6 '12
Ligt er een beetje aan, als je "wegvalt" ben je iets te ontspannen.
Ik probeer voor mezelf altijd met iets bezig te zijn tijdens meditatie, (sieraden maken, messen slijpen) iets repeterends wat ik zo onder de knie heb dat het geen denken meer nodig heeft.
Wat je ook kan proberen, (iets wat we bij Pencak gebruiken) is het "overdreven" sturen van je energie met je handen, en het aanpassen van je ademhaling, als je je op die dingen focust zal je merken dat je heel diep in meditatie kan komen.
Marije22
Marije22 feb 6 '12
Dus eigenlijk zeg je dat als je compleet stil bent in je hoofd, bijv door een hobby te beoefenen, je al in meditatie bent?
Ademhalingsoefeningen zijn trouwens wel een goeie... Meestal adem ik diep in met mijn buik (niet middenrif), maar je kan natuurlijk ook erg concentreren op de ademhaling. Vroeger deed ik dat trouwens wel altijd als ik niet kon slapen.. dus blijkbaar is dat ook slaapverwekkend bij mij tongue

Maar hoe weet je dat je in meditatie bent? Een ander bewustzijn? Een diepe kalmte? Een nieuwe wereld waar je in belandt?
Nathan
Nathan feb 6 '12
Vanwege mijn controle over alles wat er zich in mijn hoofd kan afspelen (hoogbegaafd, fotografisch geheugen) kan ik mijn hoofd nagenoeg op comando leegmaken.
Ik merk dat ik in meditatie kom als alles scherper word, als de ruis wegvalt en alle kleine prikkels sterker doorkomen.

Met concentratie op je ademhaling bedoel ik het echt is de sterkste zin van het woord. Dus focus je op alles dat met je ademhaling te maken heeft, voel de lucht via je neus je lichaam binnen gaan, voel hoe je buikspieren uitdijen. voel de lucht via je mond naar buiten gaan, voel de koelte op je tong, voel je buikspieren slinken.
Als je dat zover door oefend dat je zelfs je hartslag door heel je lichaam kan voelen dan ben je heel ver op de goede weg smile
Marije22
Marije22 feb 6 '12
Dankjewel, hier heb ik wat aan! laugh

Nu besef ik pas hoe lui ik ben geweest, haha
Nathan
Nathan feb 6 '12
Niet lui, je hebt de wil om te leren en te groeien.
Het is alleen heel moeilijk om iemand iets echt goed te leren, zeker omdat er zoveel manieren zijn om iets te doen.
Over mijn techniek heb ik op dit moment 7 jaar gedaan, en nu pas begin ik echt te begrijpen wat mijn lichaam en ziel doen als ik heel diep ga.
Het enige waar ik nu tegenaan loop is dat mijn lichaam enorme stuiptrekkingen vertoont zodra ik echt diep ga
Marije22
Marije22 feb 6 '12
Wow.. klinkt wel indrukwekkend zeg, met stuiptrekkingen shocked.. En 7 jaar! .. je zou er les in moeten geven! wink

Ik ben in ieder geval begonnen smiledat is al wat. Ik heb wel 2x gehad dat ik vanzelf zachtjes met mijn hoofd begon te knikken. Ik had niet het idee dat ik dat onder controle had..

Het is me wel ietsje duidelijker nu smileik focus me liever op bijv het ademhalingsproces dan dat ik een reeks dingen moet inbeelden, want dat kan ik niet goed onthouden.. tongueen om nou alle stappen die je in je hoofd moet doorlopen op papier te zetten en die voor je neer te leggen zodat je af en toe even kan spieken.. volgens mij is dat niet echt de bedoeling haha
Nathan
Nathan feb 6 '12
Klopt, daarmee zat ik dus ook altijd, aangezien ik de hele dag bezig ben mijn fotografisch geheugen te onderdrukken is het voor mij moeilijk om me te focusen op een tekst. Dus ben ik het maar gaan doen met natuurlijke dingen, zoals mijn ademhaling of mijn hartslag.
Ik geloof niet in echt les geven, in mijn ogen zitten er dan teveel mensen bij die het maar half willen leren.
En met mijn Pencak mentaliteit zou dat dan snel afgelopen zijn voor hun. smile
Marije22
Marije22 feb 6 '12
Wat is Pencak? Of is dat nu een domme vraag blush

Ja lesgeven heb je wel heel veel geduld voor nodig.. maar als je op meditatie cursus gaat, ben je toch wel gemotiveerd om te leren lijkt me.

Ik vind dat je het wel goed uitlegt in ieder geval. Fijn dat je zo goed hebt leren omgaan met je fotografisch geheugen smilelijkt mij ook een hele opgave.. daarom denk ik dat jouw tips erg nuttig/doeltreffend kunnen zijn!

Morgen ga ik ermee oefenen! Bedankt smile
Nathan
Nathan feb 6 '12
Pencak Silat Pecutam Cobra, zoek maar op smile
Het is niet zozeer het geduld waar ik problemen mee heb, kan uren besteden om iemand iets te leren, waar ik wel een probleem mee heb is mensen die iets doen zonder volledige overtuiging, die dingen laten vallen alleen omdat het moeilijk is smile
Marije22
Marije22 feb 6 '12
Nou mijn spirituele overtuigingen zijn wel hardnekkig winkde rest doet me alleen niet meer zoveel...
al blijf ik een eeuwige perfectionist. Ik houd niet van half werk..

P.s zal het nog even opzoeken, PSPC
Nathan
Nathan feb 6 '12
Is wel de beste insteek die je kan hebben als je echt iets wil leren. Spons spelen en voordat je informatie gaat openemen zorgen dat je kopje leeg genoeg is.
Marije22
Marije22 feb 6 '12
Haha dus jij deelt harde treffers uit als je meditatie leerlingen zich niet genoeg inzetten? winktonguedan zou lesgeven inderdaad niet zon goed idee zijn tongue

Een leeg kopje. Dat is nog best moeilijk.. laat staan als je een fotografisch geheugen hebt.. ik word soms echt knettergek van mijn gedachten.. alsof je bij kakelende theeleutende tantes-visite zit waar je eigenlijk helemaal niet wilt zijn. Ik krijg er letterlijk een druk van in mijn hoofd.
Daarom wil ik leren mediteren smile
Nathan
Nathan feb 7 '12
Nah, ik krijg problemen met mijn leraar als ik mijn techniek zou gebruiken om aan te vallen smile
Met leeg kopje doel ik meer op een kopje water, als het kopje al vol is, dan ik wel blijven schenken, maar alles wat er dan meteen weer uitstroomt word toch niet meer opgepikt.
Wat je ook kan proberen tegen die "druk" is het opbouwen van een schild.
MoonFlowertje
MoonFlowertje feb 7 '12
Dat is toch ook een soort van symbool van je Hooffie, Nathan? tongue
als je hersenen het te druk hebben met de dagelijkse dingen te verwerken... heeft het totaal geen nut om daar nog meer info in te willen proppen tongueDat gaat gewoon niet...
Ik heb het zelfde probleem, hoor... Er zijn zoveel "stoorzenders" om mij heen dat ik gewoon niet helemaal in mezelf kan komen... zelfs niet als ik slaap shocked
Naja de laatste tijd ben ik er zeker wel mee bezig... ben het strijk-kamertje aan het opruimen (was aan het wegstrijken)
We hadden we een tijdje een logé die hier 3 maanden heeft gewoond, en rookte als een ketter...
Alles was doordrongen met die vieze zware shag geur... dus kon alles weer opnieuw wassen enzo smirk
Nu nog strijken... waar ik als een berg tegenop zie shocked
Omdat het ook meer de kleding is die we toch niet dragen met deze -6 temperatuur... dus dat schuif ik door.
Ik ben me er zeker wel bewust van dat het om te mediteren opgeruimt moet zijn om je heen.
Een opgeruimde geest in een opgeruimde omgeving.
Hoor ik ook vaak van mensen om me heen...
En klink heel logisch eigenlijk...
Je voelt geen druk van: hmmz ik moet nog opruimen.
En als je hebt opgeruimd, voel je je al een stuk rustiger, vaak...
Ook is het van belang dat je de rust om je heen hebt... (dus geen moeder, broer, of vriend, enz.) die je kan storen in het mediteren...
Ook geen mobieltje bij de hand...
het beste is een vaste plaats, waar je je veilig voelt, en waar je niet gestoord wordt door anderen...
Zo'n plaatsje kun je ook (jou eigen plaatsje maken, zoals NiMS in een ander forum uitlegt)
Je zou daarvoor het plaatsje spiritueel kunnen reinigen dmv salie branden (witte salie) of Wierook... Kijk wel goed uit voor brand... <-- want het hoeft ook weer niet echt "brand" schoon tonguete zijn smile
Misschien heb je wat edelstenen die je in jou mediteer- plaatsje kwijt kunt?
Zorg voor een zachte ondergrond... (om te zitten of staan of zelfs liggen)
Als je dit allemaal voor elkaar hebt... en je voelt dat je er klaar voor bent...
Dan heb ik een hele mooie site waar hele goed oefeningen op staan die je kunnen helpen met mediteren smile
eerst zal je moeten zorgen dat je "ge-aard of gegrond" bent
http://www.dewegvanhethart.com/meditaties/aarden.html

is heel belangrijk ^^

daarna heb ik verschillende linken die je kunnen helpen met mediteren...
Deze zijn gewoon gratis te downloaden op de site en daar kun je naar luisteren...
Het is in het Nederlands en het is gewoon makkelijker als iemand je verteld wat je moet doen, zegmaar:)
http://www.dewegvanhethart.com/meditaties/meditaties.htm

Ook op youtube zijn verschillende gesproken meditaties te vinden
(moet je zelf ff zoeken smile)

Ik zou zeggen: heel veel succes, Marije
( en de rest die dit ook wil gaan proberen of gaan doen)

De eerste stap hebben jullie al genomen, dmv de interesse die je ervoor toont...

Ow en Marije... je kunt ook Mediteren met mandala's hè?
Ik heb daar ooit een boek van gehad... waar je met stift, mandala's kon in kleuren, met een beschrijving bij elke mandala
Waarop je verder kon denken en voelen...
volgens mij heette het boek: Mediteren met mandala's

groetjes moonflowertje smile

PS... Ik weet het allemaal wel goed te vertellen maar in het dagelijkse leven, gaat het vaak ( altijd) anders shocked
(indigo- druk druk druk met van alles en eigenlijk met niks tongue
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki