Loading...
nl

Heden, verleden, toekomst!

Tinne
Tinne feb 18 '11

" Leven in het heden is onmogelijk "

eens of oneens (onderbouw je antwoord, graag)

liefs
Tinne
Delen:
karda
karda feb 18 '11
leven in het heden, ik probeer zoveel mogelijk in het nu te zijn-blijven, maar dat lukt mij helaas niet altijd, want je gedachten gaan toch afdrijven bij mij dan, wel eens naar het verleden, of wel eens naar de toekomst en dat merk je dan bv aan handelingen die je op de automatische piloot doet.
voor mij is het helaas nog niet helemaal mogelijk om helemaal in het nu te zijn maar ik ben er wel bewuster mee bezig om in het nu te zijn te blijven.maar ik vind het nog een hele klus hoor.
Maar dan praat ik alleen voor mezelf.

liefs karda
Tinne
Tinne feb 18 '11
Het is niet mogelijk om te leven in het heden!
Mensen zeggen het wel " leef in het heden" en het wordt ons aangepraat.. maar je kan helemaal niet in het heden leven.
Omdat je van alle tijden bent..
Je bent verleden, heden én toekomst.
Marenubium
Marenubium feb 18 '11
Origineel bericht van: Tinne
Het is niet mogelijk om te leven in het heden!
Mensen zeggen het wel " leef in het heden" en het wordt ons aangepraat.. maar je kan helemaal niet in het heden leven.
Omdat je van alle tijden bent..
Je bent verleden, heden én toekomst.


grinn...welbeschouwd kun je dus toch wel in het heden leven!
Er zit wel een kern van waarheid in de uitdrukking overigens: verleden, heden en toekomst zijn namelijk 1.
Want tijd bestaat niet.
Verleden, heden en toekomst zijn zo gelijk aan het NU.

In die zin BEN je gewoon, en wordt er eigenlijk mee bedoeld/gezegd:
Leef in het NU. Want dan leef je in elke tijd. Het NU IS namelijk.

Mensen hebben zelf niet door wat ze nu eigenlijk zeggen met deze uitdrukking, er wordt in de volksmond iets anders mee bedoeld maar de essentie van deze uitdrukking is wel degelijk geheel en al juist!
Tinne
Tinne feb 18 '11
Wel en ik laat de stelling die ik had overgenomen van verschillende leermeesters vallen.
Het is nl Onmogelijk om in het Heden te leven.
Men kan een tijdslijn zien van verleden, heden en toekomst en zeggen dat dàt de NU is die ze bedoelen, maar dat is niet zo.
We zijn inderdaad deze drie en zelfs meer dan de som van deze drie. De drie verleden, heden en toekomst overlappen zich constant!
We "zijn " in het heden, en we kennen ons verleden, en zijn met onze gedachten in de toekomst! en we switchen kontstant, binnen de seconde van verleden naar toekomst naar nu naar verleden,enz.. enz (in willekeurige volgorde). Soms blijven we met ons ervaring even hangen in een toekomstbeeld of vertellen we iets, dat doorspekt is met de belevingswereld van eht verleden. Maar wordt het vertolkt naar het heden, terwijl we willen dat het in de toekomst anders wordt!
Iedereen kan deze gesprekken dagelijks observeren..



gast
gast feb 18 '11
Maar waarom is het dat je dat niet kunt zien als NU, Tinne?
Nu is de som van alles en heeft eigenlijk geen tijd.
Ik zie"het heden als het punt waarin alles zich in de fysieke wereld zich manifesteert; dus dat wat er IS materieel en dus fysiek. Verleden vind je hier ook want het merendeel van die fysieke materiele wereld was er in het verleden ook al en zal er in de toekomst ook zijn. Maar in het heden kunnen de dingen echt veranderen door jou of iemand anders toedoen. Dit geldt ook voor de denk wereld die zoals jij al zegt veel meer door elkaar heen lopen. Maar ook daar is op het punt dat we "heden" noemen het enige punt waar iets uit het verleden veranderd kan worden en waar de toekomst gevormd wordt. Maar in hoevere we hier als "ik" invloed op hebben......
Leven in het heden, in het NU, betekend toch niet direct dat verleden en toekomst er niet meer zijn! Dit zijn de uitersten op de schaal waar het heden/NU het midden van vormt. Althans zo zie ik het.
Tinne
Tinne feb 18 '11
even een korte inhoud gemaakt.. leek me overzichtelijk, en ook om discussie te vermijden. Ieder heeft er zijn kijk op, zo blijkt.

Gast :
"Nu is de som van alles en heeft eigenlijk geen tijd."
"Ik zie"het heden als het punt."
"Leven in het heden, in het NU, betekend toch niet direct dat verleden en toekomst er niet meer zijn"



Tinne :
"We zijn meer dan de som van deze drie( verleden, heden, toekomst)"
"Nu is geen tijdslijn van verleden, heden en toekomst."
"verleden, heden en toekomst overlappen zich constant!"


Marenubium :
"verleden, heden en toekomst zijn namelijk 1.
"Leef in het NU. Want dan leef je in elke tijd. Het NU IS"


Karda :
"ik probeer zoveel mogelijk in het nu te zijn-blijven"
"ik ben er wel bewuster mee bezig om in het nu te zijn te blijven,maar ik vind het nog een hele klus."
Marenubium
Marenubium feb 18 '11
Sja, Tinne, wat maakt die stelling van verschillende leermeesters DE WAARHEID?
Zeggen zij jou ook wat JOUW waarheid is? Waarom heb jij het overigens nodig om 'leermeesters' te gebruiken om jouw eigen statement te bewijzen?

Dan ga ik nog even verder:
Het NU is het kruispunt van het heden en verleden, wat IS wat misschien IS, wat zal zijn, en wat ooit zal zijn.
Stel jezelf als in een cirkel voor, met om jou heen wel zeker duizenden wegen.
Een aantal wegen hebben het label ' verleden', 'heden', 'toekomst'. Andere wegen hebben de naam 'ik', 'jij', 'wij', 'hen', 'ons'.
Weer andere wegen hebben de namen 'studie', carriere', 'leven'. Ga zo maar door.
Elke weg heeft weer een afsplitsing die heet: '1e dimensie', '2e dimensie', '3e dimensie' etc. En binnen al die afsplitsingen bestaat nog een afsplitsing: wat, als 'afsplitsing 3e dimensie', dan... Kun je je voorstellen hoeveel verschillende mogelijkheden dat geeft?
We zijn op 1 moment wel miljarden 'IKKEN' in miljarden staten en dimensies, in miljarden ' ZIJNS' en in miljarden levens en in miljarden NU's, HEDENS en TOEKOMSTEN.
En dat kun je allemaal zien vanuit die cirkel waarin je staat, vanuit je ZIJN, vanuit je ZIEL.
Vanuit het punt waar in je staat.
Zouden we dat allemaal kunnen bevatten met ons menselijke BREIN en BEPERKING?
Jouw Leermeesters zijn ook enorm beperkt in hun denken als MENS. Zij zien het zoals zij het zien, maar maakt hun visie het anders voor anderen?

Vertel mij maar eens hoe je dit alles als een spiritueel wezen, beperkt in een menselijk lichaam, het beste kunt omschrijven.
Als het NU toch?
Je zegt nu wel dat het HEDEN onmogelijk is, maar je komt ook niet met een andere visie of bewoording.
HOE IS HET DAN WEL, Tinne?
Hoe zou JIJ het ZIJN als een ZIEL willen bewoorden, in de woorden die je NU als ziel in een beperkt menselijk lichaam kent?
Dat is onmogelijk. Zo ook dat het onmogelijk is andermans stellingen en uitspraken jouzelf eigen te maken.

Ik denk dan, Tinne, dat je er geen woorden meer voor nodig hebt.
Zolang iemand beperkt is tot het gebruik van woorden, zal het ZIJN van de ZIEL nooit in zijn hoedanigheid omschreven kunnen worden. Sterker nog, het zal dan niet meer NODIG zijn deze staat te hoeven omschrijven.
Ergo: jouw leermeesters in deze zijn ook gewoon maar op zoek naar zichzelf en antwoorden. En met het overnemen van hun antwoorden en bewoordingen en stellingen en meningen blijft iemand hangen in het ZIJN van een ander.

Dus...wat probeer je nu eigenlijk te zeggen, Tinne?

[edit] je hebt toch ergens niet goed mijn eerdere bericht gelezen, gezien jouw bericht hierboven. Je probeert nu aan de hand van de uitspraken van o.a. Gast, Karda en mij jouw eigen statement te bewijzen. Met mijn berichten wil ik je alleen maar duidelijk maken dat in jouw aangehaalde statement wel degelijk een kern van waarheid zit. Onze berichten haal je nu aan om jouw eigen gelijk te behalen: dat er geen heden is.
Waar gaat het hier in godsnaam over joh? Je start een draad, en je wil vervolgens een discussie vermijden?????
Erm.....have it your way my dear. Your road is entirely yours.
Tinne
Tinne feb 18 '11
Neen, Marenubium, ik zeg niet dat er geen heden is!
ik zeg dat het niet mogelijk is om in het heden te leven.

En nee, ik schreef de uitspraken van jullie niet neer om m'n eigen statement te bewijzen.

En nee, ik heb jullie berichten niet aangehaald om m'n eigen gelijk te behalen. Ik hoef niets te behalen..



je kan op z'n minst het goede zien in wat ik deed, maar dat doe je (weer maar eens) niet.

En ja ik vermijd discussie, en zeker discussies zoals je ze nu verder zet.
gast
gast feb 18 '11
Tinne, ik vraag me nu wel af waarom je dit van anderen wilt weten en ook nog onderbouwd. Wat is jou beweegreden daar dan voor?
karda
karda feb 18 '11
Dit wil ik graag met jullie delen
een stukje uit het boek van een nieuwe aarde van Eckhart Tolle

Zelfs vroegere of toekomstige momenten bestaan alleen als je je ze herinnert of verwacht, en dat doe je door eraan te denken op het enige moment dat er is: dit moment
Marenubium
Marenubium feb 18 '11
Nee, ik beweer ook niet dat er geen 'heden' is. Alleen dat in jouw statement wel degelijk een kern van waarheid zit.
En dus, volgens het MENSELIJK opzicht en bewoording is een leven in het NU dan wel heden wel zeker mogelijk. Zoals wij dat kennen als human kind. Ik zeg daarmee ook, dat jij ook gelijk hebt, maar dat het niet ONMOGELIJK is. Want wat is mogelijk gezien ons beperkte verstand?

Ik zou het goede in iemand *weer eens* niet zien?!
GOD ZEG! Het moet povverdomme niet erger worden met de wereld hoor!
Waar haal je dat nu weer vandaan Tinne? Blijkbaar zit jij nog steeds in je eigen beperking en heb je anderen nodig om jezelf te ontdekken of te bevestigen. Ook niets mis mee, zo leren we allemaal namelijk. Maar heb het lef dan niet om anderen te veroordelen zeg, dat zie je mij ook niet doen.
Jouw persoonlijke opmerking naar mij toe slaat dus weer als een tang op een varken, want zoals gewoonlijk betrek je het weer teveel op jezelf. Blijf met je vingers van MIJ af, want dat heb je echt niet nodig! Hou het bij jezelf, en ga je niet verlagen door iemand persoonlijk aan te vallen. Heb je namelijk ook niet nodig.
Ik stel kritische vragen en "zoals gewoonlijk" worden deze vragen weer eens persoonlijk opgevat. Ghi, dat is wel een terugkerend patroon hier, heb je het zelf al door, Tinne?

Net als Gast zegt:
Jij haalt hier iets aan, wil het onderbouwd zien door anderen, maar vervolgens wil je een discussie vermijden.
Heb je zelf wel door hoe tegenstrijdig dit is?

Ik zou zeggen, lees eerst zelf maar weer eens alles rustig door, neem er afstand van en probeer het niet persoonlijk op te vatten. Ergens ben je daar heel goed in zoals je al eens bewezen hebt, dus doe dat nu dan ook ff zeg?

[edit]
Origineel bericht van: Karda
Zelfs vroegere of toekomstige momenten bestaan alleen als je je ze herinnert of verwacht, en dat doe je door eraan te denken op het enige moment dat er is: dit moment


AMEN. En in dat opzicht bestaat 'leven in het heden' alleen maar in of binnen een menselijk verstand/beperking. Want het begrip vanuit een ziel beschouwd KUNNEN we als MENS niet bevatten. Wij als mens hebben immers ervaringen en herinneringen. Wij als ZIEL bestaan alleen maar, zonder ervaringen en herinneringen zoals wij die als mens kennen.
Als je dit onderwerp wilt aansnijden zul je meer dan mens moeten zijn en alleen maar vanuit de ziel kunnen spreken. En wie kan dat? Ergo: dit onderwerp gaat ons menselijke verstand te boven en is met geen woorden te beschrijven. Dat zul je op zielsniveau alleen kunnen ervaren.
Ergo: hierover vragen stellen of discussies starten geeft alleen maar aan dat jezelf als mens nog steeds op zoek bent naar antwoorden, en meningen/antwoorden/stellingen van anderen nog steeds nodig hebt. Zaken die bij/in jouw werkelijk IK al wel duidelijk zijn.
Heb JIJ dan werkelijk nog antwoorden en meningen en visies en stellingen van anderen nodig, ook van andere mensen of menselijke leermeesters die JIJ daarmee nog steeds boven jouzelf stelt? Daarmee haal je jezelf toch naar beneden?

En nu even persoonlijk: Heb JIJ dit werkelijk nodig, Tinne?
En dan moet jij me nog eens zeggen dat ik voor de zoveelste keer een goede intentie van iemand niet zie. Oordeel pas over een ander als jij jezelf volledig kent en daarmee de ander.

admin
admin feb 19 '11
Origineel bericht van: Tinne

" Leven in het heden is onmogelijk "

eens of oneens (onderbouw je antwoord, graag)

liefs
Tinne


oneens.
uitleg: je kunt op bepaald bewustzijnsnivo volledig in het hier en nu aanwezig aan, en ook "gewoon" je dagelijkse dingen doen.
admin
admin feb 19 '11
lieve medeforrummers,

Ik heb al jullie stukken gelezen over dit onderwerp, en kan alleen maar voelen wat een ieder van jullie bedoeld dit is voor mij niet in woorden uit te drukken, ieder gesproken of geschreven woord doet afbreuk aan de diepte van dit onderwerp.
En aan jullie voelen en zijn.

Wat ik wel kan zeggen dat ik in jullie allen zie en voel dat jullie ieder op zijn eigen wijze, datgene wat hij van binnen voelt probeert uit te drukken.

Keer naar binnen de antwoorden liggen in de verbinding met de ander vanuit je hart...

Door woorden onstaan, verschillen omdat we mens zijn en nog niet voledig in staat zijn om vanuit het hart te communiceren

Wanneer we met zijn allen in meditatie gaan en de stilte van je hart laat spreken dan vallen alle barrieres weg in verbinden.

Laten we de taal van het hart gaan spreken...
Zon
Zon feb 19 '11
Origineel bericht van: Tinne

" Leven in het heden is onmogelijk "

eens of oneens (onderbouw je antwoord, graag)

liefs
Tinne


Heden, verleden en toekomst zijn 1.
Tijd bestaat niet, is een uitvinding van de mens.
Tinne
Tinne feb 19 '11
Origineel bericht van: Zon
Origineel bericht van: Tinne

" Leven in het heden is onmogelijk "

eens of oneens (onderbouw je antwoord, graag)

liefs
Tinne


Heden, verleden en toekomst zijn 1.
Tijd bestaat niet, is een uitvinding van de mens.




Lieve zon,

zoals je het schrijft, dan zie ik onmiddelijk wederom dat in het Heden leven onmogelijk is, juist door die éénheid met elkaar. We ZIJN verleden-heden-toekomst. We zijn ze alledrie.
En we leven vanuit deze drie-eenheid! zo ervaar ik het; he.
admin
admin feb 19 '11
wat ik voel dat we zelfs alle talenten en mooie dingen uit andere delen erbij kunnen krijgen in ons zelf is dit niet geweldig...dat alles in je zit en je alles als je dit wil kunt gebruiken en dat het er ook altijd al is geweest...

Universeel want we zijn al in in een...

3 D is en we gaan naar multi D

eerst is alles linear en wordt nu alles door elkaar een mooi mixje alles is terug te vinden in onze hartjes jippppie...

Ik ben al op zoek gegaan met een verlanglijstje...in mezelf

Ik zoek in alle hoeken en gaten van mijn hart en zet hem wagenweid open voor alle veranderingen en vernieuwingen...laat maar komen...doe ff dansje in het rond, heerlijk ff gek doen.
Tinne
Tinne feb 19 '11
Origineel bericht van: karda
Dit wil ik graag met jullie delen
een stukje uit het boek van een nieuwe aarde van Eckhart Tolle

Zelfs vroegere of toekomstige momenten bestaan alleen als je je ze herinnert of verwacht, en dat doe je door eraan te denken op het enige moment dat er is: dit moment


Dank je wel Karda.
Vele mensen hebben de boeken van Eckart Tolle gelezen.
Tinne
Tinne feb 19 '11
Origineel bericht van: AJÂDA
wat ik voel dat we zelfs alle talenten en mooie dingen uit andere delen erbij kunnen krijgen in ons zelf is dit niet geweldig...dat alles in je zit en je alles als je dit wil kunt gebruiken en dat het er ook altijd al is geweest...

Universeel want we zijn al in in een...

3 D is en we gaan naar multi D

eerst is alles linear en wordt nu alles door elkaar een mooi mixje alles is terug te vinden in onze hartjes jippppie...

Ik ben al op zoek gegaan met een verlanglijstje...in mezelfIk zoek in alle hoeken en gaten van mijn hart en zet hem wagenweid open voor alle veranderingen en vernieuwingen...laat maar komen...doe ff dansje in het rond, heerlijk ff gek doen.



Ja, en dat verlanglijstje heb je opgebouwd doorheen je verleden ( is misschien wie weet levens overheen gegaan, om dit volledig op te bouwen vanuit vertrouwen en ontvankelijkheid, heb eveneens zo'n verlanglijstje) en je zet je hart open voor veranderingen naar de toekomst toe, maw je bent toekomst, je bent verleden, je bent heden..
Ik vind het mooi hoor dat dansje grin

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki