Loading...
nl

Foto's lezen van overleden mensen: kan dit wel?

L'arbre de vie
L'arbre de vie jan 14 '11
Heey allemaal,

het valt me op dat er de laatste tijd best vaak fotolezingen aangevraagd worden van overleden mensen.

Ik heb daar zelf eigenlijk wel wat problemen mee....weet niet echt of ik het vind kunnen... ik heb een aantal keer heel duidelijk het gevoel gehad dat de overleden persoon daar niet open voor stond zegmaar... vandaar dit topic...

ik bedoel, uiteindelijk lees je wel persoonlijke dingen over iemand die er niet meer is...ik vind dat dat eigenlijk wel privacy-gevoelig is...

hoe staan jullie daarin?
Delen:
Lin
Lin jan 14 '11
Ik kan me je gevoel daarin wel begrijpen,
maar anderzijnds vind ik dat degene die de foto's plaatst altijd de eindverantwoordelijke blijft. Als een ander familielid er moeite mee blijkt te hebben, dan is de fotoplaatser degene die de consequenties daarvoor moet dragen.
Wil niet zeggen dat de fotolezer bij ingrijpende beelden/genante dingen die hij/zij binnenkrijgt z'n woordkeuze kan bijstellen of zelfs sommige informatie niet vermeld.

Ikzelf heb tot al die tijd in de jaren ik op fora's zit met foto lezen nog nooit een foto laten lezen van een overledene dierbare
omdat ik niet weet of de familie van degene daar wel van gedient is. En dat ga ik ook niet uit proberen.

Maar voor degenen die achterblijven kan het verdriet,vragen en onbegrip een andere invulling krijgen, waardoor het beter te accepteren is.

Weetje,wat mij dan opvalt is dat zodra de begravenis/crematie en rouwperiode voorbij is , gaat de rest om je heen gewoon door
maar dan begint pas echt het rouwen...
Men mag er over praten als het maar niet te lang duurt..
en dan kan het laten readen van een foto van de overledene een goed steunmiddel zijn.

Liefs Lin
Marenubium
Marenubium jan 15 '11
Ik denk dat de verantwoordelijkheid ook deels bij de fotolezer ligt: als het voor de lezer niet goed voelt, dan ook gewoon niet doen.
Het is net als bij het lezen van levende personen en dieren; de een krijgt wel beelden door, de ander niet. Ik persoonlijk vraag altijd aan de persoon of deze gelezen wil/mag worden. En soms gebeurt het, dat jij zelf als lezer gewoon in bescherming wordt genomen; dan kun jij die persoon niet lezen, maar een ander weer wel.

Als fotolezer denk ik dat je voor jezelf grenzen moet stellen. Zo hanteer ik wat regels voor mezelf die afwijken van anderen en andersom. Het is maar waar jij je als fotolezer prettig bij voelt en achterstaat.
admin
admin jan 15 '11
Ik denk zelf dat als iemand, levend of overleden, niet gelezen wil worden dat je dat dan ook niet kunt, of alleen de info krijgt die die persoon wil loslaten.
admin
admin jan 15 '11
Ja dat denk ik eerlijk gezegd ook, en de gidsen houden dat ook wel in de gaten...
calenzia
calenzia jan 15 '11
Ik denk ook wel dat als een foto niet gelezen mag worden de fotolezer als het ware blokkeert
Beschermengel
Beschermengel jan 17 '11


Het kan soms heel troostend werken...en ook daar is bescherming voor.
davidvanh
davidvanh feb 3 '11
Ik heb in het gewoon enkel foto"s willen lezen van personen die nog in leven nadat ik letterlijk heb gevoeld hoe iemand is gestorven bij het lezen van die persoon zijn foto.

Ondertussen heb ik reeds meer dan 300 foto's gelezen, en ik moet zeggen ondertussen kan ik aardig foto"s lezen van overledenen, en ik heb er enkel positieve reacties over, ze zijn me dankbaar om hun geliefde nog de kans en kracht te geven om op bepaalde vragen antwoorden te krijgen. Dus ik vind het absoluut ok, indien een overledenen geen contact wil zal het ook niet komen. Maar in het hiernamaals is er enkel liefde en ervaren zij het als leuk dat de nabestaanden nog steeds zo met hun bezig zijn en met hun contact willen maken.
Ik weet dat ik door contact te maken voor veel mensen een hulp heb kunnen zijn om bepaalde zaken te kunnen afsluiten, en dat dankzij de persoon die er niet meer is.

dat is mijn mening ertoe :-)

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki