Loading...
nl

de diepere betekenis van woorden

Takhihiii
Takhihiii jan 1 '11
Ik ben een groot fan van Joseph Campbell en ik ben niet de enige. Ook Tijn Touber van de spoedcursus verlichting citeert veel uit Joseph Campbell's boeken.

Joseph Campbell verdeelt de mensen in twee typen; de gelovigen en de onderzoekers. Je kan bijvoorbeeld geloven dat alles wat in heilige schriften zoals de bijbel of de koran staat letterlijk waar is. Hieruit ontstaat dan gemakkelijk het religieuze fundamentalisme waar de wereld vandaag zo onder gebukt gaat. Een andere mogelijkheid is dat de bijbelse verhalen een spirituele waarheid verkondigen, een waarheid die niet zo makkelijk in woorden is te vangen en daarom met symbolen omschreven wordt. De reis naar het beloofde land is dan niet een daadwerkelijke reis, maar een spirituele reis richting je eigen thuiskomen.

Waarom symboliek gebruiken? Als ik tijdens mijn taiji training in de boomstand sta, dan sta ik nog steeds gewoon als een mens. Maar de boomstand heeft voor mij heel veel betekenis. Dat wat jij van mij ziet is slechts de helft, want de helft van de boom bevindt zich onder de aarde in de vorm van wortels. Ik sta dus net zo stevig als een boom, die met zijn wortels in de aarde staat. Dit is dan één van de vele betekenissen die de boomstand voor mij heeft. Iemand anders hecht er weer heel andere betekenissen aan.

Als ik het woord 'boom' noem, krijgen we beiden een beeld van een boom in onze gedachten, maar jouw boom zal er ongetwijfeld heel anders uitzien dan de mijne. Toch kunnen we via het woord boom elkaar begrijpen. Een symbool vergemakkelijkt de onderlinge communicatie, maar geeft tevens ruimte aan je eigen persoonlijke interpretatie. Stel je voor dat ik elke keer zou moeten uitleggen wat een boom precies voor mij betekent als ik met jou een boompje wil opzetten over een onderwerp. Dat zou mij vreselijk vermoeien en daarom zeg ik alleen 'boom'. En daarmee hoop ik dan dat je begrijpt dat die boom ook nog wortels heeft.
Delen:

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420