Loading...
nl

Is het leven een droom?

Eruan
Eruan nov 9 '10
Vandaag moest ik plots even denken aan een vraag die ik op 6 jarige leeftijd aan mijn moeder stelde. Is het leven een droom? Droom ik overdag? Ben ik hier wel echt of droom ik dat ik hier ben?
Hier antwoorde mijn moeder op dat het allemaal echt is, maar nu 12 jaar later kan ik het me nog moeilijk voorstellen dat alles echt echt is, het voelt soms zo niet echt.
Daarom mijn vraag: Is het leven een droom of is het echt?
Delen:
Nyssa
Nyssa nov 9 '10
Ik stelde me die vraag ook als kind, maar ik ben er nog altijd niet uit.

Soms denk ik dat de echte ik ergens anders is en dat dit leven gewoon ervaren wordt.

Maar zoals gezegd: ik heb echt geen antwoord hierop.
gast
gast nov 9 '10
Dit is ook een vraag van mij geweest als kind zijnde en ook nu nog steeds heb ik af en toe het idee dat het een droom is, maar dan niet die van mij....
admin
admin nov 9 '10
Een droom of schouwspel waar de gebeurtenissen symboliek zijn voor processen die niet te zien zijn in de dagelijkse realiteit. Dus dromen, ja....
gast
gast nov 9 '10
Ik voel me ook meer toeschouwer. En soms ben ik de regiseur (of dat denk ik wink)
admin
admin nov 9 '10
Hehe ja winkActeur, regisseur, toeschouwer, speler, hoofdrol, bijrol, on-screen and off-screen...eens laugh
Eruan
Eruan nov 9 '10
Wow bart, daar moet ik even over nadenken hoe die in elkaar zit. Bedoel je dat dromen wel echt zijn? Of dromen wij ons levend?

Het leven is een schouwspel, ja zo zie ik het wel ja, en vaak bekijk je de dingen van afstand, en soms ben jezelf een personage, een pion op het schaakbord.

Nyssa ik herken me wel in wat jij zegt, dat je echte alles ergens anders is. En dat je er gewoon bent, maar dat je ergens anders het beleefd en niet hier, mijn hoofd voelt ergens anders, alsof ik denk dat ik denk, maar eigenlijk niet denk omdat het zo is...
Eruan
Eruan nov 9 '10
Klinkt erg moeilijk, heb de film ook niet gezien.
Maar dus kan je eigenlijk zeggen dat wanneer het leven een droom lijkt met jezelf als karakter je de rode pil moet nemen om bewust te worden van het leven. Dus eigenlijk een soort van mindfullness, geaard zijn en leven bewust van alles en dan zou het theaterachtige idee weg kunnen zijn?
Is het dus eigenlijk dat je echt zelf een werkelijkheid creëert om je heen waardoor het lijkt alsof je droomt? Of is niets de echte werkelijkheid, en zit de echte werkelijkheid ergens op een plaats waar we niet zo makkelijk bij komen?
Ik denk dus ik ben dus ik leef, dus ik ben er echt, aangezien iedereen denkt, is dus alles echt?
Emuca
Emuca nov 9 '10
Ik denk dat iedereen het leven ziet als een soort film.. als een droom.. Waarin jij de hoofdrol speelt.
Maar in een kinderhoofd kan ook veel meer... dan is de wereld nog specialer en aparter... En sommige kinderen gaan zich dan dingen afvragen.

Ik droomde er vroeger altijd van dat de wereld zo zou zijn als hoe ik het zag als ik op de kop hing. Dan ging ik op de bank liggen en liet ik mijn hoofd ondersteboven bungelen. Vandaag weer gedaan, en de wereld is dan inderdaad mooier. Haha.

Wij spelen allemaal verschillende rollen in verschillende films.. Zo ben ik een figurant of een medespeler in jullie films, en jullie ook in die van mij. smile
admin
admin nov 9 '10
Origineel bericht van: Ann_ik
Wow bart, daar moet ik even over nadenken hoe die in elkaar zit. Bedoel je dat dromen wel echt zijn? Of dromen wij ons levend?


Er valt overal uiteindelijk wel iets voor te zeggen Ann_ik. Jezelf levend dromen is mogelijk op een bepaalde manier, dat denk ik wel ..

Eigenlijk bedoel ik ermee te zeggen dat elke ervaring op aarde verweven zit in een schouwspel wat aan de buitenkant (voor degeen die niet verder kijkt) een platte betekenis heeft, maar van binnen (als je hiervoor openstaat) hele andere werelden (waarin je jezelf levend droomt misschien wel) zich verder ontvouwen. Uiteindelijk verliezen die ervaringen (waar iemand soms na 20 jaar nog op terug komt) zijn waarde, omdat deze uiterlijke ervaring een hele andere schakel heeft geraakt dat in zich in de film van deze wereld liet zien.
Eruan
Eruan nov 10 '10
Aha, dankje bart ik geloof dat ik begrijp wat je bedoelt smile
niels
niels jun 21 '11
Ik kan zelf geen antwoord geven op deze vraag maar ik weet wel wat Descartes zei over het leven laugh
Hij was er van overtuigd dat het leven 1 grote droom was. Zijn argumenten waren simpel en bondig : We kunnen niet op onze zintuigen vertrouwen. Sommige dingen die we in de verte zien kunnen helemaal iets anders als je het van dichtbij bekijkt, Het gehoor kan je ook bedriegen zelfs dromen bedriegen je want in een droom denk je dat wat je ziet en meemaakt echt is .

Hij stelde zich voor dat wij allemaal alleen hersenen waren die door allerlei draadjes aan een grote machine zijn verbonden. Die machine wordt bestuurd door een demoon zeg maar. Via die machine manipuleerd hij ons zodat we denken dat we bijvoorbeeld aan een tafel zitten of een appel eten ,etc..

Voor de matrix fans zullen metteen weten wat Descartes met dit laatste bedoelde laugh
Serenity
Serenity jun 21 '11
hihihi yep! Ik heb trouwens de trilogie en mijn vriend heeft de animatrix de animatie versies wat er voor af speelden.
Echt zo kicken! Allemaal verschillende soorten stijlen van animeren, hihi als ik er nu zo over denk kan het zijn dat ze ook weer de diverse soorten werkelijkheden voorstellen, a different point of view.
Maar goed, er is blijkbaar maar 1 waarheid en dat is de werkelijkheid en hoe je die wilt interpreteren is aan jouw, denk ik.
Maar wat we daarmee aan moeten weet ik ook niet, er is geen goed of slecht, het is slechts een pad die je bewandelt.
En uit die wandeling daar haal je je ervaring uit en je leer, zo groei je verder in de evolutie.
Maar of de werkelijke waarheid of je eigen waarheid hier een rol in mee spelen dat weet ik ook niet.
Ik weet niet of dat wel relevant is voor je groei…. humzz.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki