Loading...
nl

Meer dan ik dacht

Richie Richard
Richie Richard nov 4 '10
Tijd geleden dat ik dit gedaan heb, maar ik wil reacties hebben..

Ik ben aangemeld bij Antrea (soort GGZ achtig iets) en bij de GGZ: Gelderse Roos
Hier heb ik al wat gesprekken gehad, en binnen kort gaan ze mij uittesten op enige psychische afwijkingen, trauma's e.d.

Dit is met name aangemeld jegens problemen in de thuis situatie die ik des tijds had. Om herhaling te voorkomen zijn de 2 instanties ingeschakeld.

In het begin kregen ze direct sterke vermoeddens wat het zou zijn.
Ik zou een vorm van ADHD kunnen hebben, een soort autisme en een trauma van vroeger (Alcoholische Agressieve Vader).

Natuurlijk zijn we nu een heel stuk verder en hebben we welliswaar wat antwoorden gevonden.
Autisme kunnen we bijna uitsluiten (zegt de mevrouw van Antrea.) Ik zou inpreciepe geen afwijking hebben in die trent, welliswaar is er een ander mogelijkheid.

Volgens haar zou ik mogelijk hoogbegaafd kunnen zijn. Nu zie ik daar wel de ironie/humor in gezien 't niveau school dat ik doe, mijn prestaties op school en andere scholen. (Al had ik de beste examen cijfers met het middelbaar. Laagste was een 8, buiten tekenen, dat een 6.5 was.)

Nou heb ik ongeveer een jaar geleden een "IQ" test afgelegd, deze was op internet en dat vind ik dus niet betrouwbaar. Wel is waar was de score 147. Ik heb geen idee of dat hoog is.
Dekend naar ver terug, was mijn Cito score (basisschool score dat aangeeft welk niveau je kan doen voor het middelbaar) 543. Hoogste score mogelijk was 550. Nu weet ik dat, dat wel hoog is, maar dat hoeft niets te zeggen.

Volgens mijn mentrix leef ik in een wereld, dat anders is van deze wereld. Tenminste zo ervaart zij het. Ik zou niet bewust onderpresteren. Ook zij heeft het idee, gezien mijn gedrag e.d. dat ik hoogbegaafd zou zijn.

Nu weet ik niet of dat uberhaupt positief is voor mij en mijn omgeving. Wel weet ik, dat als dat zo zou zijn, dat het veel zal verklaren.

Nu heb ik niet per direct het idee, dat ik hoogbegaafd zou zijn.

Maar dan vraag ik me af, wat houd hoogbegaafd dan in? Is het alleen gebaseerd op een nummer (IQ) of zit er meer achter?

Enigste wat ik weet van hoogbegaafd heid, is dat je slim schijnt te zijn.

Nu is autisme uit de zaak, zo goed als. ADHD echter, niet.

Nu kan ik dat wel in mijzelf zien. Al is het aan de buitenkant niet erg merkbaar, is het binnen mij wel.

Volgens de mevrouw van Antrea, kan ik erg goed doordacht uitleggen. Elk puntje en gaatje vul ik direct. Nadat ik wat gezegd heb, zou men vragen hebben. 5 Seconden (gemiddeld) nadat ik mijn verhaal heb gedaan, vertel ik verder. En beantwoord ik direct alle vragen, zonder de vragen te "weten".
(Nogmaals, dit zei zij.)
Dus vroeg ze, of ik druk ben in mijn hoofd.

Ik antwoorde daar ja op. Vertellend dat ik eigenlijk discussieer in mijn eigen hoofd, tegen mij zelf en met mij zelf. Mogelijkheden uitdenk, uitkomsten uit denk. Dat op een rij zet, en daar gebruik van maken.

Nu heb ik niet concreet een vraag voor jullie, maar wil ik weten wat jullie hier over denken.
Delen:
Marenubium
Marenubium nov 4 '10
Ha Denzil wink

Je hebt de neiging 10 bruggen verder te denken dan mensen zijn!
Ja, dat heeft denk ik te maken met een hoger IQ dan het gemiddelde.
Het geeft ook aan, dat veel mensen jou niet kunnen volgen in jouw denkproces, omdat je gewoon een paar stappen verder bent, en voor de ander dan ook wat bruggetjes overslaat.

Jouw iq test op internet, hmzz.. dat is wel zeker erg hoog. Het gemiddelde zit op eh...100 geloof ik. Misschien is een opgave bij de Mensa iets voor je (www.mensa.nl).
Lees ook even die site door, overigens wink

Een hoog IQ komt (in mijn ogen) veel voor in combinatie met verveling op school en hooggevoeligheid.
Vooral jouw opmerking 'overal een antwoord op hebben' (nu ja, dan even wat genuanceerder ;)) komt hier sterk mee overeen.
Ja, dan is het wel erg druk in je hoofd!!
Want je gedachten razen 10x zo snel als die van anderen, en die anderen kunnen jou gewoon echt niet bijbenen.
Dat is wel cool! Anderzijds, is het ook een handicap frown

ADHD zeg je...of wordt enigszins bij jou geconstateerd...hmzz. ADHD is in mijn ogen ook *gewoon* weer een gevolg van dat vele denken van je, en jouw hooggevoeligheid. Er is wel wat aan te doen, daar niet van. Maar in sommige gevallen helpen medicijnen wel om je rustig in je hoofd te krijgen. Maar dat ligt puur aan in hoeverre je zo druk bent in je hoofd...
Volg hierin aub je eigen gevoel, kee?
Ik ben geen voorstander van dit soort medicijnen, maar misschien kan het je helpen...en ik heb zo'n gevoel dat de mevrouw van Antrea je medicijnen gaat voorschrijven...
Misschien ook niet, want op andere vlakken schijnt ze echt te begrijpen waar het 'm in zit bij jou.
Even afwachten maar, Denzil smile
Richie Richard
Richie Richard nov 4 '10
Bedankt voor je reactie.
En medicijnen? I don't do drugz! (not anymore)
Kiddin, ik heb wel eens geblowed (pas geleden nog, sinds een half jaar tijd). Gemerkt dat ik er niet meer tegen kan dus dat doe ik nooit meer.
Ik rook nu ook al voor een lange tijd niet meer (2 maanden ofzo? Hou het niet eens bij.)

En medicijnen moet ik gewoon niets van hebben. Paracetemol vind ik al te erg.

2 Jaar geleden had ik een hersenschudding en een scheur in mijn kaak. Moest 2 soorten medicijnen slikken, antibiotica en een pijnstiller.
Ik heb de doosjes nog steeds ongeopend..

Mensa klinkt goed, ik heb de "kenmerken" door gelezen. Ik kon op alles ja of sterk ja zeggen >.<.
Ook de minder leuke kanten ervaar ik. Maar alsnog wil ik wachten op de test waarmee antrea zal komen. (Welliswaar zal ik de mensa test doen.)
admin
admin nov 4 '10
Je bent nog jong, en deze etiketten die zullen ook een plek krijgen bij jou Denzil. Soms is het moeilijk om dit alles een plek te geven kan ik me zo indenken, omdat je anders om je heen ziet, en niet iedereen je gelijk begrijpt, maar je kunt het wel doorzien. Daarom ben ik ervan overtuigd dat dit je ook gaat lukken. Gewoon lekker je plek zoeken, door de bomen heen. Succes !!
Nyssa
Nyssa nov 4 '10
Denzil,

Mijn zoontje heeft hetzelfde aan de hand. De juf zegt dat hij waarschijnlijk hoogbegaafd is (hij is nog net te jong om te testen). Ik herken wel wat in je verhaal.

Als mijn zoontje het nut van een werkje niet inziet, steekt hij er gewoon geen moeite in en presteert hij dus ook ondermaats. Hierdoor krijgt hij het gevoel "ik kan het toch niet" en hij geeft dan snel op. En de verveling in de klas speelt hem ook parten. Hij vindt het gewoon geen uitdaging en steekt er dan ook verder geen energie in.

Is dit bij jou ook het geval?

Zo ja, dan kan ik je de tip meegeven die wij ook gekregen hebben voor ons zoontje.

Sommige dingen moeten nu eenmaal. Bijv. bij een test moet je studeren, hoe nutteloos de informatie ook lijkt. Probeer er eens een uitdaging van te maken op een creatieve manier. En vooral: geloof in jezelf!

Daarnaast kan je, buiten de schooluren, een eigen interesse of activiteit zoeken die je wel nuttig vindt. Daag je hersenen hiermee uit. Zoek iets waar uitdaging inzit! Iets waar je zelf voor kiest om je energie in te steken.

Als het bovenstaande niet voor je past, dan negeer je het maar gewoon he smile
Richie Richard
Richie Richard nov 4 '10
Het is niet zo dat ik bij testen slecht presteer, maar bij het maken van de opdrachten (dat telt ook mee voor als cijfer..) gaat het bij mij mis. Ik weet dat ik het kan, ik weet dat ik het allang snap, ik heb het ook allang laten zien, ik zou de toets met gemak kunnen maken, maar toch moet ik door oefenen terwijl het voor mij geen baat heeft.

Zolang ik het begrijp, snap en kan toepassen zie ik niet in waarom ik het nog zal oefenen.

Ook vandaag hadden we een toets basis ICT. Verkenning van componenten en begrippen. Ik heb geen opdrachten gemaakt, boek zit nog steeds in de boekendoos. Ik was in 5 minuten klaar met de toets en ik heb geen fouten gemaakt.

Ik verveel me zeer zeker in de klas. Ik irriteer me ook aan het niveau dat ik voorgeschoteld krijg, aangezien het allemaal oude koek is.

Buiten school uren hou ik mij veel bezig met: Programmeren, beheren van servers, vissen kweken, aquaria bij houden en gitaar spelen.

(trouwens, de "jonge" guppen beginnen al wat groot te worden, en aangezien het net een geboortegolf is, bied ik ze binnen kort gratis aan, pm voor interesse ^^)
Marenubium
Marenubium nov 4 '10
Hoi Denzil,

lol...ik heb vroeger gevraagd om een aangepast lesrooster eigenlijk...en van de opdrachten maakte ik altijd iets anders dan de bedoeling was. Ik volgde mijn eigen interesses gewoon, en draaide de opdrachten altijd zo, dat ze voor mij het beste uitkwamen smileCreatief met kurk.
Ook volgde ik lessen uit de hogere klassen, of stapte ik naar de docenten toe om te vragen of ze me andere stof konden geven.

Het is erg vervelend, want je loopt vaak tegen de beperking van het schoolsysteem aan. De examens/tentamens zijn namelijk opgesteld volgens vastgestelde normen, en dan is het niet zomaar mogelijk de lesstructuur aan te passen (want dan voldoe je immers niet meer aan de normen). Maar vaak is er ook wel een mouw aan te passen.
Misschien is het in jouw situatie wel mogelijk?

Programmeren is cool smileHaha misschien kun je zelfs wel opperen om de school-servers en workstations te onderhouden!
Viooltje
Viooltje nov 4 '10
Wat ik me nu zit af te vragen, heb nl even teruggekeken naar je voorstelbericht, waarom ben je met zo'n citoscore naar het VMBO gegaan? Dan ben je dus op een heel verkeerd niveau aan het werken. Ik dacht trouwens ook altijd dat die testen op internet maar wat zeiden, zitten vaak toch wel behoorlijk in de goede richting...
Heb je ondertussen die van de Mensa al gemaakt? Dan krijg je vanzelf te horen of je in aanmerking komt voor de officiele test.
Richie Richard
Richie Richard nov 4 '10
Ik heb de mensa test nog niet gemaakt. Met name omdat ik merk dat het nu bij mijn zus niet goed loopt. Ze moet terug thuis komen wonen omdat ze het financieel (en mentaal) het niet meer houd om op haar zelf te wonen, maar tegelijk botst het zo erg met mijn ouders, gezien dat ze nu veel vrijheid gewend is.
Dus ik ga mij nu even focussen op mijn zus, zodat ze hier weer bij kan voegen.

De reden dat ik naar VMBO was gegaan, was vanwege dat ik "gemiddeld" presteerde in de klas zelf van de basis school. Ook scheen ik "anders" te zijn, waren volgens hun tekenen van ADHD en kon ik niet mijn aandacht houden.
Nyssa
Nyssa nov 4 '10
Het valt me op dat je, gezien je jonge leeftijd, erg intelligent schrijft. Je neemt voor je leeftijd ook enorm veel verantwoordelijkheid op je schouders. Daar moet je toch mee oppassen hoor. Vergeet niet dat jij het ook nog waard bent om aandacht aan te schenken. Het is goed om voor mensen te willen zorgen, maar zorg ook voor jezelf! Jij bent niet verantwoordelijk om alle ellende op te lossen.

Ik wil je echt niet vertellen wat je moet doen hoor. Maar zou het niet goed voor je zijn om toch die test te gaan maken?
Richie Richard
Richie Richard nov 4 '10
Ben ik ook van plan, daar niet van. Het lijkt me beter voor mijzelf ook, om te weten of ik inderdaad hoogbegaafd zou zijn. Gezien het feit dat het veel zal verklaren.

Zelf ben ik van mening dat het intelligent schrijven alleen door mijn "uitgebreide woordenschat" komt. Intelligent over komen en intelligent zijn, zijn 2 totaal verschillende dingen.
Ik let gewoon op mijn zin opbouw en mijn woord gebruik.

Ik wil gewoon direct duidelijk proberen te zijn, door het juist, of eigenlijk, zo goed mogelijk te formuleren.

En wat ik doe is niet bepaald helpen, tenminste ik doe vrij weinig. I'm just there.
Ik luister naar wat mijn moeder over het probleem te zeggen heeft, en wat haar verhaal is. (Ik luister niet uit eigen wil op moment, ze dwingt het me als het ware aan, want zo is ze. Ze kan het niet uit haar eigen oplossen, dus probeert ze zo mensen aan haar kant te krijgen.)
Ik en mijn zus kunnen het de afgelopen jaren erg goed met elkaar vinden. Zeker door het feit dat we het zelfde denken over onze moeder. Dus ik ben vandaag naar haar toe gegaan, en ik heb gewoon gevraagd naar haar verhaal.

Toen ben ik met haar wezen discussiëren, over hoe ze het voor haar eigen en mijn moeder draagbaar kan maken.

Grappig, aangezien dat vroeger totaal niet zo was. We konden elkaar totaal niet uit staan. Nu dat we ouder zijn (zij is 19, ik 17), bespreken we zo goed als alles met elkaar.

Dat ter zijde, want ik dwaal af.

Ik denk dat de uitkomst van de test erg belangrijk zal zijn op zich.
'T informatie dat er van vrij komt is alles behalve onbruikbaar.

Nu zou ik niet direct met een score of uitslag wat kunnen doen. Dat zie ik al jaren in met alle informatie dat ik begin te snappen, leer of toe gediend krijg.

"Knowing everything, doesn't mean or make you smart. It's all about what you do with your knowledge."

Daar in tegen, wat zeer tegenstrijdig is. Houd ook iets mij tegen om de test te doen. Al weet ik totaal niet, wat mij tegen houd. Mogelijke suggestie zou angst kunnen zijn.

Ik bedoel, is het wel verstandig om het te weten. Ik weet dat het goed voor mij zou zijn. Maar is het ook positief voor mij? Heeft het een positieve werking op mij, en mijn omgeving..
Alkamari
Alkamari nov 7 '10
He!

De woorden van de instanties kleuren jou hele portret al in. Men spreekt van een afwijking van mogelijke problemen. Waarom kan een mens dat ander denkt en functioneert niet gewoon als mooi en interessant mens worden betiteld maar wordt er meteen een label aangeplakt? Je ben een gezegd mens (en niet in de regligieuze zin van het woord). Je beschikt over een geweldig hoofd, vol prachtige, vergaande ideeen, je energetische natennes zijn veel verder ontwikkeld dan die van de gemiddelde mens! Prachtig!

Nee er is geen probleem, geen afwijking! Er is slechts een andere set van elementen aan het werk, een ander kader, een andere energie!

Geniet er van zou ik zeggen en laat je vooral geen probleem aan praten. Het komt de samenleving wel erg goed uit als we allemaal het zelfde zijn, als we allemaal het zelfde denken en allemaal de zelfde voorgeporgrameerde dromen hebben. Laat je niet in dat stamien/systeem/kader praten, leef het leven zoals jij dat wil, loop de richting op die jou het meeste aanspreekt! Geniet van hoe je bent en ontwikkel jezelf nog meer! Wie heeft er een probleem? Jij? Of je omgeving die je liever omkneed tot een "gewone" jongen?
Tinne
Tinne nov 7 '10
Je bent >>> *Buitengewoon*<<<<<< grin

Iedereen is uniek! Iedereen heeft dat speciale uniek Goddelijke in zich.
En dàt te gaan ontdekken en naar buiten te brengen, daarvoor is een bepaalde weg te wandelen. Die is voor iedereen weer anders.
Dikwijls door eerst met de vinger op zere plekken te leggen, om daarna in je geheeldheid naar buiten te komen.
Jouw weg, Denzil is die van jou.. en ze ziet er mooi uit! Prachtig en uniek!!
Ik wens je heel veel succes daar verder in..

liefs van me
Tinne
karda
karda nov 7 '10
Er worden altijd etiketten op mensen geplakt door de instanties, ze hebben zelf allerlei naampjes bedacht voor mensen die in hun ogen anders zijn, inderdaad volg je eigen gevoel hierin en het zijn prachtige mensen het leven wordt alleen maar verwarrender door al die eteketten die er op ze geplakt wordt, ben er helemaal voor om ze zichzelf te laten zijn we zijn allemaal uniek zo als we zijn.
Richie Richard
Richie Richard nov 7 '10
Bedankt voor alle mooie woorden ^^. En dat zie ik ook allemaal in, maar ik ben juist bang voor veranderingen. (Groot schalige)
Met name omdat ik er moeilijk op aan kan passen.

Ik merk in mijn omgeving dat mensen mij proberen te veranderen. (met 2 personen in het bijzonder.) Wat hen niet zal lukken. Want inpreciepe wil ik niet veranderen omdat een ander het wil. Alleen als ik het wil..

Egoïstisch? Ik vind eerder van niet, want het is mijn eigen leven. Ik vind het juist Egoïstisch als je van een ander verlangt dat hij/zij veranderd.

En etiketten.. Dat is gewoon de mens, we geven alles etiketten. Zelfs elk persoon: We hebben allemaal een naam smile
Fout vind ik het opzich niet. Aangezien het goed bijdraagt bij het communiceren en het begrijpen van elkaar, als men een bepaald iets allemaal het zelfde noemt.
Eruan
Eruan nov 9 '10
Origineel bericht van: Richie Richard
Bedankt voor alle mooie woorden ^^. En dat zie ik ook allemaal in, maar ik ben juist bang voor veranderingen. (Groot schalige)
Met name omdat ik er moeilijk op aan kan passen.

Ik merk in mijn omgeving dat mensen mij proberen te veranderen. (met 2 personen in het bijzonder.) Wat hen niet zal lukken. Want inpreciepe wil ik niet veranderen omdat een ander het wil. Alleen als ik het wil..

Egoïstisch? Ik vind eerder van niet, want het is mijn eigen leven. Ik vind het juist Egoïstisch als je van een ander verlangt dat hij/zij veranderd.

En etiketten.. Dat is gewoon de mens, we geven alles etiketten. Zelfs elk persoon: We hebben allemaal een naam smile
Fout vind ik het opzich niet. Aangezien het goed bijdraagt bij het communiceren en het begrijpen van elkaar, als men een bepaald iets allemaal het zelfde noemt.


Daar sla je echt de spijker op zijn kop! Als iedereen elkaar accepteert zoals hij is, is het mogelijk om samen te leven met liefde. Dan zijn etiketjes ook niet meer nodig omdat niemand meer afwijkt omdat iedereen zichzelf en anderen accepteert, dat betekent dus dat we met zijn allen afwijken en er geen standaard persoon meer is. Als je grote veranderingen accepteert zal je vanzelf je aanpassen, vooral als de veranderingen een goede intentie hebben. Dan zal zelfs de grootste verandering te accepteren zijn.

Je hoeft niet te veranderen omdat anderen dat willen, je hoeft alleen te veranderen wanneer jij dat zelf wil, zolang je maar jezelf blijft, want je bent goed zoals je bent!
Richie Richard
Richie Richard nov 12 '10
Inderdaad, maar probeer dat maar eens aan de rest van de wereld te vertellen >.>
Richie Richard
Richie Richard nov 14 '10
Even een kleine update..

Uitslag van de GGZ is bekend ondertussen. Het is best een waslijst, en ik moet er nog op getest worden..

Gedragsstoornis
Hechtingsproblematiek
ADHD
Autisme
Hoogbegaafdheid

ADHD zou ik waarschijnlijk de H van Hyper niet hebben.

Om vast te stellen welke preciese vormen ik heb, moet ik testen afleggen.

Officieel was er een wachtlijst van bijna een halfjaar.
Gek genoeg ben ik nu direct aan de beurt.
Ik moet donderdag beginnen, met een IQ test.
Islandlady
Islandlady nov 16 '10
Dat is niet niks. Sterkte en succes met de testen!
karda
karda nov 16 '10
Ben benieuwd wat er uit de testen komt.
Zelf denk ik bij jou aan hoogbegaafdheid en HSP (daar vallen ook veel symptomen onder die de mensen zien als ADHD vormen van autisme en veel meer.)Heb je al eens naar de symptomen van HSP gegeken?

groetjes Karda
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki