Loading...
nl

Voorwerpen energetisch reinigen?

JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 21 '10
Onze emoties kunnen vastgelegd worden in voorwerpen. Iemand die ergens last van heeft zal dit onbewust als negatieve energie opslaan in bijvoorbeeld sieraden die hij/zij draagt. Draag jij bijvoorbeeld een sieraad van oma of opa die erg last heeft gehad van zijn longen dan kan jij ook vreemde klachten krijgen als jij die sieraad draagt. Hetzelfde geldt voor edelstenen of kristallen die je van de overledene hebt.

Hetzelfde geldt ook als je voorwerpen koopt op de rommelmarkt of via de antiekhandelaar. Ook in voorwerpen kunnen emoties vastliggen van de vorige eigenaar. Dit kan pech veroorzaken, je kan je ongelukkig voelen, de stemming in huis kan veranderen. Heel onbewust voelen we ook wel of een voorwerp ons lekker ligt of niet.

Hou eerst een voorwerp een tijdje vast als je iets wilt kopen en luister naar je gevoel. Onbewust voel je wel of iets lekker ligt of niet. Mocht je zoiets in huis hebben en je voelt je daar niet gelukkig mee, doe het dan weg. Meestal klaart het in huis spoedig op.

Het lijkt eigenlijk een soort vervloeking, in feite is het ook zo, alleen zal de vorige eigenaar het niet met kwade bedoelingen hebben gedaan. Sommige voorwerpen hebben een energetische binding bij zich waardoor entiteiten worden aangetrokken. Het kan ook een hele sterke emotie zijn die het uitstraalt waardoor men beïnvloed raakt.

Een helderziende vertelde mij dat als zij in een tweedehandse zaak keek, wel eens de geesten zag van overleden mensen die bij hun spullen stonden. Ze keken boos en dreigend als iemand hun spullen wilden kopen. Pas dus op met kopen en luister goed naar je gevoel.

Een ander voorbeeld zijn tekeningen of schilderijen die gemaakt zijn door mensen die in die tijd depressief of zeer verdrietig zijn geweest. In de manier van tekenen en gebruik van kleuren kunnen deze emoties zo sterk vastgelegd worden dat anderen er last van kunnen krijgen. Ze kunnen de sfeer in de ruimte waar ze aan de muur hangen sterk beïnvloeden. Mocht je dus in huis een slechte sfeer ervaren nadat je iets gekocht hebt, dan weet je eigenlijk ook de oorzaak. Niet iedereen hoeft er last van te hebben, meestal zijn de gevoeligste mensen de eerste die er last van krijgen.

Andere dingen die een sfeer kunnen aantasten zijn dingen die echt vervloekt zijn. Ik noem hierbij schilderijen, afgodsbeeldjes, houtwerk, wajang poppen, krissen en kleedjes uit Indonesie, maar ook andere voorwerpen die door zwarte magie is bewerkt. Deze kunnen de sfeer in huis ook aantasten tot iets onbehaagelijks en gespannenheid. Meestal verdwijnt dit als de voorwerpen uit huis zijn.

Voorwerpen uit het verleden waar bijvoorbeeld iemand mee is omgebracht zoals zwaarden, messen, pistolen, kunnen ook een energetische belasting dragen. Maar ook hele normale dingen zoals een foto kan belastend aanvoelen.

Al deze voorwerpen moeten energetisch gereinigd worden. In dit onderwerp probeer ik uitleg te geven hoe je dit zelf kunt doen.

Er zijn verschillende manieren om voorwerpen te reinigen dus ik som er hier een paar op:
-Smudgen
-Aarde
-Zout
-Water
-Maanlicht
-Kristallen
-Verbinden met de universele energie

Smudgen
Door de eeuwen heen en in verschillende culturen worden er rituelen uitgevoerd waar men kruiden of wierook gebruikt om te reinigen. Zo zijn er ook sporen van vergelijkbare tradities van onze eigen voorouders te vinden in het branden van wierook.

De term smudgen (beroken) is afkomstig van de Native Americans die salie, sweetgrass en andere kruiden verbrandden en met de vrijgekomen rook mensen, dieren, ruimtes, kristallen en objecten energetisch reinigen. De heilige rook wordt verspreid met een smudgeveer.

Ook kan je het als voorbereiding gebruiken voor een andere rituelen, healing of meditatie. Maar je kan ook een ruimte smudgen, bijvoorbeeld je huiskamer als er veel mensen zijn geweest of als er een flinke "discussie" heeft plaatsgevonden. Ook aan gebruiksvoorwerpen kunnen energievelden zitten die niet van jou zijn, deze kan je ook reinigen door te smudgen.

Er zijn vele manieren om te smudgen, uitgangspunt is dat jij je er prettig bij voelt. Hieronder geef ik een mogelijke manier aan en wat je hierbij nodig hebt.

Voor het smudgen heb je een vuurvaste schaal nodig (schelp, smudgebowl) kruiden (salie, sweetgrass) een smudgeveer en vuur. Steek de kruiden met een lucifer aan. Leg eventueel wat zand op de bodem van de bowl, om je handen of je tafel tegen de warmte te beschermen. Gebruik je een abaloneschelp, dan beschermt het zand de binnenkant. Zodra de kruiden beginnen te roken start je met smudgen.

Met je Smudgeveer trek je de rook naar het voorwerp toe. Trek de rook over het voorwerp heen. Daarna trek je de rook naar beneden (altijd van je af werken) richting aarde.

De vier elementen zijn bij het smudgen alom vertegenwoordigd:
Aarde = kruiden
Lucht = rook/veer
Water = schelp/bowl
Vuur = branden

Aarde
Voorwerpen kunt u een nacht begraven in de aarde. Hiermee kan de aarde het voorwerp reinigen.

Zout
Voorwerpen kunt u een nacht lang in zee- of steenzout leggen. Veeg daarna elke zoutkorrel af, want dan kan het voorwerp niet beschadigen vooral in een vochtige atmosfeer.

Water
Voorwerpen kunt u onder stromend water houden. Houd daarbij de intentie voor ogen dat al het negativisme wordt afgewassen en dat het voorwerp opnieuw wordt geenergetiseerd.

Maanlicht
Als u een voorwerp een paar uur in het licht van de maan legt, wordt het energetisch gereinigd.

Kristallen
Bepaalde kristallen hebben het vermogen om voorwerpen kristallen te reinigen. Bewaar een carneool in een zak samen met het voorwerp en deze hoeft niet meer gereinigd te worden. Ook kan het voorwerp een nacht lang op een groep helder kwarts worden gelegd.

Verbinden met universele energie
Als U zelf uw energie veld kunt verbinden met de universele energie, dan kunt U ook op deze manier een voorwerp reinigen. Neem het voorwerp in de vlakke hand. Richt deze hand met de palm naar boven en stem uzelf af op het universele energieveld.

Laat dit veld stromen van uw kruin, tot aan uw voeten weer de aarde in. Leidt dan deze energie om via uw hand naar het voorwerp. Laat de negatieve energie uit het voorwerp komen, en voor het af de aarde in. Pas op dat U geen verbinding maakt met deze energie, maar het enkel laat afvloeien.

Als het voorwerp voldoende gereinigd is, sluit dan de stroom weer af van het voorwerp. Als de balans weer normaal stroomt, dan kan de verbinding met de universele energie weer worden afgesloten.
Delen:
admin
admin okt 21 '10
Gelukkig eindig je met de smudge en andere rituelen om te reinigen... wink
Toen ik het begin stukje las en ik las dat je zei gelijk wegdoen, dacht ik...
Dus inderdaad niet wegdoen maar reinigen, net als wanneer je een nieuw kristal koopt smile

Goeie tips Nims.
Lin
Lin okt 21 '10
Met het bovenstaande schoonmaak rituelen was ik niet echt mee bekend, heb het wel eens gezien maar heb niet geweten waar het voor diende.
Waar ik wel mee bekend ben is het schoonmaken en het opnieuw energie geven van kristallen/stenen die je om je hals draagt voor een bepaald doel als ondersteuning.
Je wast ze af met koud water, daarna door het vuur en dan een nacht in aarde.


Maar je info is erg nuttig NIMS! Want voel bij mijn moeder ook het 1 en ander , zij is helemaal bezeten van antiek, wat haar herinnert aan het enige warmte die ze heeft gekent bij haar oma.

Liefs Lin
admin
admin okt 22 '10
Door het vuur?
Ik heb heel wat kristallen gereinigd maar deze ken ik niet smile
Vertel eens Lin?
Lin
Lin okt 22 '10
Voor jaren terug woonden mijn moeder en ik samen op een flat.(dikke 16 jaar terug)
Mijn moeder was toen ook veel met kristallen bezig, ik kreeg ook een paar om m'n ketting en daarbij kregen we deze info bij de stenen om ze te reinigen en te heropladen met de 3 elementen van de aarde. En als ze dan van het (metalen) hangertje vielen hadden de stenen hun werk gedaan..uitgeput zeg maar.
En dat ben ik altijd blijven doen.

Liefs Lin
admin
admin okt 23 '10
Interessant om eens een andere manier te horen.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki