Loading...
nl

Het leren van kaartleggen

Sbabe4
Sbabe4 okt 18 '10
Hallo

Sinds vorige week heb ik het tarotset van Rider Waite gekocht. Een set met kaarten en een gids. Alleen ik snap er niks van. Ik weet dat je niet 123 zomaar kan leren kaartlezen je moet er wel eerst in verdiepen. Ik zoek dus een boek waarin je duidelijk en makkelijk (te begrijpen is) kunt leren kaartlezen. Een cursus vind ik gewoon te duur. Ik vind het heel moeilijk om een kaart te intepreteren. Ik leg elke dag een dagkaart en voor vandaag heb ik de hoge priester getrokken maar hoe belees ik hem!!!. Wie o wie kan me wat tips geven.

Alvast heel hartelijk dank alvast

Groetjes Sbabe4
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 18 '10
Hoi Sbabe4, wat ik heb gemerkt in mijn kaartleggen is hetzelfde proces als jij. Ik begon ook met rider-waite, maar kwam erachter dat ik dit veel te moeilijk vind om de kaarten te begrijpen. Er zitten teveel facetten verwerkt in een kaart, die nogal overweldigend kunnen zijn om te interpreteren. Ik heb toen een boek gekocht die heel diep inging op de kaarten van het boek en wat erachter zit. Daar kreeg ik al veel meer inzichten op de kaarten en de symboliek die erin zit. Toch maakte dit voor mij nog veel moeilijker om een goede legging te doen.

Wat ik heb gedaan is over gestapt op een andere set kaarten, namelijk het Osho-Zen Tarot. Dit was voor mij zo'n verademing omdat die kaarten heel duidelijk zijn. Ja, ze zijn grof opgezet, maar de nuances haal ik zelf wel door mijn inzicht. Ik zelf hou liever van een grove richting en dan de verdieping, dan eerst de kleine details, en dan de grote lijnen zoeken.

Uiteindelijk is het een kwestie van: "Zoek wat bij je past". en bij mij past op dit moment Osho-Zen tarot veel beter.

Groetjes Julien.
Emuca
Emuca okt 18 '10
Wat ik zelf had was dat ik mijn kaarten echt niet begreep en het totaal niet zag zitten om de betekenissen uit mijn hoofd te gaan leren.. Ik liet de kaarten dus een tijd links liggen. Tot dat een vriendin haar kaarten mee naar school nam.. Die kaarten waren veel duidelijker en gaven een soort gevoel af. Dat gevoel kon ik vervolgens meenemen naar mijn eigen kaarten, waardoor ik ze veel beter begrijp. laugh
admin
admin okt 18 '10
Ja had ik precies hetzelfde, ik ben nu aan het sparen voor een deck waar ik veel beter mee uit de voeten kan.
Sbabe4
Sbabe4 okt 18 '10
Hallo

Bedankt voor jullie reacties. Ik vind in princiepe de raider waite wel mooie kaarten, alleen zie ik er niet echt wat in wat ervaren personen wel in zien. Dan gaat het mij om in de kleine details. Kleur van de kleren etc. Toch blijft mijn keuze wel de raider waite, alleen moet ik iets hebben wat mij wat duidelijker uitlegt waar die kaarten voor staan. Heb voor mij het gevoel dat ik het echt nooit ga leren terwijl ik het wel wil leren. Daarom zoek ik ook een goed overzichtelijk boek dat in makkelijke taal (ben slecht in snelle begrip) uitlegt waar de kaarten voor staan.

Groetjes Sbabe4
Maryssa
Maryssa okt 18 '10
Ik begrijp goed dat al die kaarten met hun verschillende betekenissen en combinaties best wel overweldigend kunnen zijn. Ik heb zelf ook Rider Waite en toen ik ze kocht had ik hetzelfde.

Ik ben toen begonnen met elke dag een dagkaart te trekken en aan het eind van de dag te kijken wat ik die dag had ervaren en hoe dat overeen kwam met de betekenis van die kaart. Ik heb dus mijn eigen interpretatie gebruikt en getoetst aan de hand van het boek.

Het steeds opnieuw opzoeken van de betekenissen van een kaart blijft op een gegeven moment vanzelf bij je hangen. En nu gebruik ik vooral mijn intuitie bij het duiden van de kaarten.

Gun jezelf de tijd om rustig aan je kaarten te verkennen en leg ze voor vrienden of bekenden die je ook eerlijk terug geven of je ernaast zit of niet. Vooral veel DOEN daar leer je het meest van! Ik kan je wel een goed boek aanraden maar weet even niet of ik dat hier mag vermelden.(reclame uiting?) Anders stuur ik je wel een pb als je wilt.

Veel plezier met je kaarten!
Sbabe4
Sbabe4 okt 18 '10
Hoi Maryssa je mag me wel een pb sturen als je wilt. Ik trek ook iedere dag een kaart. En 2 daarvan (die ik voor mijn man had getrokken) klopte we zo'n beetje. Die van mezelf kon ik nog niet echt plaatsen. Maar idd hoe meer en vaker je het doet des te beter je het uiteindelijk gaat leren kennen.

Bedankt voor je reactie
Lotusje
Lotusje okt 18 '10
Heel herkenbaar hoor,
heb dit probleem ook.
Heb dezelfde kaarten als jij, vind ze vrij lastig maar ook trekt het me heel erg.
Als ik heel eerlijk ben trekken de Lenormand kaarten me nog meer, die lijk ik makkelijker uit te leggen en beter te snappen,
maar jeetje zeg, die zijn me bijna "te voorspellend"
En dus wil ik stiekem bij de tarot aansluiten, terwijl mijn gevoel én de kaarten me toch heel erg bij de lenormand vastgrijpen hahaha
Sbabe4
Sbabe4 okt 18 '10
Maryssa bedankt voor je pb. Ik zal eens bij de bibliotheek op zoek gaan naar dat boek en is bestuderen.

Lotusje heb net ook eens gekeken bij de Lenormand kaarten. Idd die zien er iets duidelijker uit. Het zijn waarschijnlijk voor jou de juiste kaarten om mee te werken.

Groetjes Sbabe4
Maryssa
Maryssa okt 18 '10
Graag gedaan Sbabe4.

smile
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 18 '10
Origineel bericht van: Sbabe4

Toch blijft mijn keuze wel de raider waite, alleen moet ik iets hebben wat mij wat duidelijker uitlegt waar die kaarten voor staan. Heb voor mij het gevoel dat ik het echt nooit ga leren terwijl ik het wel wil leren. Daarom zoek ik ook een goed overzichtelijk boek dat in makkelijke taal (ben slecht in snelle begrip) uitlegt waar de kaarten voor staan.

Groetjes Sbabe4


Dan wil ik je echt dit boek aanraden:
"De Tarot als levensweg" van Karen Hamaker-Zondag. isbn 978-90-6378-309-9

Dit boek gebruik ik ook als ik wel de rider waite leg, en is heel goed en makkelijk opgezet. Een echte aanrader!
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 18 '10
Oh en maryssa, je mag zeker wel even de naam van een boek noemen. Vind ik niet echt reclame.
Sbabe4
Sbabe4 okt 19 '10
Nims bedankt voor je tip. OOk deze boek ga ik eens bestuderen.

Groetjes Sbabe4
Vari
Vari jan 5 '11
Ik heb de Raider Waite kaarten en ook de Lenormandkaarten. Ik heb me nu ingeschreven voor een cursus Lenormand. Ik zou ook wel een cursus tarot willen volgen maar tja, de tijd ontbreekt me om alles in 1 keer te doen. Ik denk echter dat de tarot meer mogelijkheden geeft dan Lenormand aangezien je toch over 78 kaarten beschikt ipv 36. Er moet ergens een verschil zitten. Bij Lenormand heb je wel de kaart en het medaillon die iets verteld. Dit opent natuurlijk ook bijkomende perspectieven.
Nuja, op vandaag ben ik er zeker nog niet bedreven in. Ik hoop dat in de toekomst wel te worden.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 5 '11
Gewoon veel doen en er zelf achter komen met welke kaarten je het liefst werkt. Als je de wil hebt, gaat het zeker goed komen! laugh
Vari
Vari jan 5 '11
Origineel bericht van: NiMS
Gewoon veel doen en er zelf achter komen met welke kaarten je het liefst werkt. Als je de wil hebt, gaat het zeker goed komen! laugh


Dat zal ik zeker. Waar een wil is, is een weg. En moeilijk gaat ook. wink

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki