Loading...
nl

(com)passie

gast
gast okt 8 '10
Naar aanleiding van iets wat aangehaald werd in een andere topic wil ik deze uiteenzetting delen met jullie. Het komt van deze site http://www.animalfreedom.org/passie/kanttekeningen.html en ik kwam het op het spoor toen ik googlede naar compassie. Vind dit wel een mooi onderwerp voor een gesprek hier op het forum.

Kanttekeningen bij (com)passie

Het boeddhisme heeft het vaak over compassie, over mededogen, over de ontwikkeling daarvan in de menselijke ziel. Dit dus in tegenstelling tot passie.
Bij passie kun je snel fanatiek worden, geëmotioneerd, verblind waardoor je niet meer helder ziet en hoort.
De passie van Calvijn was er mede de oorzaak van dat andersdenkenden dan hij, op de brandstapel eindigden.
De fundamentalisten zijn erg gepassioneerd gelovig net als de Ku Klux Klan.
Kortom gepassioneerdheid leidt nogal eens naar onverdraagzaamheid. Ook Hitler was een gepassioneerde man.......
Een belangrijk aspect van {Zen}meditatie is juist de onthechting van de hartstochten.
Daarvoor in de plaats ontstaat dan een kalme geest die tot inzicht leidt en last but not least tot mededogen.
Het moge duidelijk zijn dat mededogen c.q. compassie van een heel andere orde is dan passie.
In dit laatste geval is de uitspraak dat de weg naar de hel vaak geplaveid is met goede voornemens misschien ook wel van toepassing.

Vergelijk een stil meer maar met een door de wind woest opgestuwd meer.
Het woeste meer wordt geheel en al door zichzelf in beslaggenomen terwijl als je een klein kiezeltje in het stille meer gooit het meer dat duidelijk zal laten merken.

Vergelijk in dit geval ook emotie en gevoel.
Het woeste meer is a.h.w. geheel al door zichzelf in beslag genomen, gepassioneerd, terwijl het stille meer ontvankelijker, gevoeliger is. Genoemde twee begrippen worden binnen onze cultuur vaak op een hoop gegooid. Net zoals liefde en sex bijvoorbeeld.
Onze cultuur lijkt nog niet ontwikkeld genoeg om zich van dit onderscheid tussen gevoel en emotie bewust te zijn.
Jezus lijkt me ook meer de figuur van het mededogen dan van de passie, hoewel ik me kan voorstellen dat theologen hierover een gepassioneerd debat zouden kunnen voeren.
Kortom enige kritiek op het begrip passie lijkt me niet overbodig.

Over de personen die genoemd worden wil ik er graag even Maria Magdalena uitlichten.
In een onlangs verschenen boekje van de hoogleraar in de theologie Auke Jelsma wordt zij ook genoemd. Het boekje heet: Doorgevingen van Jezus.
Jezus, die in een soort visioen aan Auke Jelsma verschijnt, praat daarin ook over wie Maria Magdalena eigenlijk was. Daar blijkt Maria Magdalena een paranormaal hoog ontwikkelde vrouw te zijn. En hoewel ze erg veel van elkaar hielden hadden ze nooit een erotiese relatie want daar had Jezus, volgens eigen zeggen in dat boekje, geen tijd voor. Het ontbreken van elke vorm van pathetiek, volgens mij familie van de passie, droeg voor mij bij aan het waarheidsgehalte van dit geschrift.

Tot zover Ruud Steenbergen.
Delen:
New Moon
New Moon okt 8 '10
Tsja.. het lijkt wel alsof we geen passie mogen hebben en hier slechts leven voor de ander, sorry maar ik ben hier toch vooral voor mezelf. (het lijkt wel alsof we geen passie MOGEN ervaren van ... vul zelf maar in) Ik vind compassie een groot goed. (ik ben namelijk dol op delen, mensen laten oplichten, ik heb respect voor de natuur en andere mensen en ga daar helemaal in op) ik ben dol op me heel klein voelen en 1 met alles, onder de indruk zijn van de schoonheid van de natuur, en meeleven met anderen die het moeilijk hebben, of glimlachen in mezelf omdat ik prachtige mensen om me heen heb, maar ben ook groot fan van passie (misschien nog wel meer)- door passie kan ik anderen enthousiast maken, laten lachen, doelen bereiken, mensen inspireren, gevoel leggen in dans, muziek en kunst, noem het maar op. Zonder passie geen leven voor mij, passie hangt voor mij ook samen met levenslust en spiritualiteit "uiten" in het aardse. Passie is voor mij mijn diepste verlangens van mijn hart, en dat is iets waar meer mensen naar zouden moeten luisteren. Passie is voor mij krachtiger dan compassie, omdat als je iets diep uit je hart wil (of juist niet wil), je dat veel krachtiger kan creeëren dan als je iets voor een ander wil. Liefde heelt, dat klopt, maar passie creërt. Passie is voor mij de vlam van creatie, door passie kom ik uit bed. (het voelt als vlam). Als ik iemand wil helpen bijvoorbeeld, gebruik ik het liefst een combinatie van die twee (passie en compassie). Ik warm iemand op met mijn compassie, en vanuit passie inspireer ik die persoon of kom ik met een concreet idee om iets op te lossen.
gast
gast okt 8 '10
Ik vind niet dat hier in staat dat we geen passie mogen hebben. Passie is er voor wie er voor open staat en het is een manier om je zelf te ontwikkelen denk ik. Wat er wel staat is dat passie kan leiden tot onverdraagzaamheid voor anders denkenden. En dat bereik je als je jou passie niet alleen bij jouzelf houd maar ook je omgeving betrekt bij die passie. Passie en compassie zijn twee helften in het dualistische denken en daardoor net als bij alle schijnbare tegenstellingen niet zonder elkaar kunnen en beide in jouzelf in balans moeten komen in het leven op aarde. In balans kun je ze beide ten volle ervaren en uitdragen. Net als Jezus zou ik bijna willen zeggen......
gast
gast okt 8 '10
Dat zou nog eens mooi zijn laugh
gast
gast okt 9 '10
Nou dan gooien we er toch ook compassie voor passie in. Zijn we weer in evenwicht wink
Balans is nooit statisch maar altijd in beweging. Dus is het nooit het een of het ander maar beide kanten, het geheel van de twee kanten. Dualisme is opzich niet waar we van af zouden moeten, want alles komt in tweeen, maar wel van eenzijdigheid waar het niet om het geheel gaat. Dus daar waar we maar een kant van het geheel accepteren en toelaten ontstaat onbalans. En als het gevolg hiervan, de andere kant die je er dan vanzelf bij krijgt, niet geaccepteerd/aanvaard wordt wordt de onbalans steeds groter. Dus daar waar passie is is er ook compassie als er balans is.
gast
gast okt 10 '10
Iets waar geen beweging in zit is dood zo leren we in dit aardse leven toch. En alles wat in de materie geldt doet dit ook op geestelijk/gevoels/ziels/emotioneel niveau. Het is maar net op welk niveau je het ervaart maar beweging betekend iig leven.
admin
admin okt 10 '10
Nou mijn kristallen zijn niet dood hoor.. smileook al bewegen ze zich niet vanzelf.
gast
gast okt 10 '10
Als wij het niet zien bewegen betekend dit nog niet dat het niet beweegt winkDe moleculen in het kristal zullen echt wel in beweging zijn, net als de energie die erin zit.
gast
gast okt 11 '10
Jaja, alles is met elkaar verbonden. En alles wat je doet heeft invloed op de rest, op welke manier dan ook.
Mimosa
Mimosa okt 14 '10
Een hele mooie tekst. Dank je voor het delen.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki