Loading...
nl

Adhd/Autisme/what's in a name: hoe denk jij erover

Marenubium
Marenubium okt 3 '10
Hallo lieverds!

Onder jullie zijn ouders met speciale kinderen.
Voor mij bestaan de labels zoals autisme/adhd/pdd-nos/asperger syndroom/etc gewoon niet; het komt namelijk allemaal op hetzelfde neer: hoogsensitief. Ook daarin zijn verschillende labels ontstaan: indigokinderen, kristalkinderen...what's in a name?
Onze nieuwe generatie beleeft de buitengewone wereld heel wat intenser dan de 'oude' generatie (ouders van nu, om zo maar te zeggen).
Voor mijn gevoel, als ik deze speciale kinders behandel, lees, of verbinding met ze maak, dan hebben ze een verstoorde energiehuishouding. Verstoord, vanwege voornamelijk het conflict tussen hoe ze denken en zijn, en hoe ze zouden 'moeten' denken en 'zijn' volgens ons reguliere geneessysteem (en maatschappij).
We zouden in staat moeten zijn met zijn allen, om te leren van dit soort kinderen, om hun belevingswereld ECHT en TASTBAAR te maken. Om naar ze te gaan luisteren.

Ik wil dit graag de wereld in helpen, in de vorm van een boek, waarin ik o.a. de voorgaande termen behandel.
Echter loop ik tegen iets op:
Ik voel de kinderen, hoe ze zijn, en in het leven staan. Ik voel hun conflicten. Maar dit echt goed kunnen verwoorden/benoemen, en kunnen aanwijzen waar het 'm in zit, daar heb ik moeite mee.
Graag wil ik jullie hulp inschakelen om het 1 en ander te kunnen verduidelijken, en/of voor aanvullende opmerkingen etc.


Bij autistische kinderen voel ik dit:
- Een overdaad aan 'prikkels' (energieen), het compleet afsluiten van energiekanalen. Ze zijn niet in staat die energieen buiten zichzelf om te zetten, of er wat mee te kunnen doen. Het voelt aan, alsof de kinderen hier niet WILLEN zijn, en zichzelf automatisch gaan afsluiten voor die prikkels/energieen. Ze zijn zeeeeer hoogsensitief, maar op een passieve wijze. Ze gebruiken voor henzelf voornamelijk de verbinding met 'boven', en in extreme gevallen 'leven' ze zelfs helemaal in die dimensie, in dat contact met 'boven'. Dat noem ik: met 2 benen buiten deze wereld leven.

Sommigen leven met 1 been hier, en met 1 been in die andere dimensie. Die kinderen hebben zich nog niet helemaal compleet afgesloten, en kunnen dus nog wel redelijk omgaan met de energieen van 'hier'. Zijn deze energieen wellicht te 'aards' voor ze?

Maar zou dat kunnen kloppen, dat ze zich volledig afsluiten?
Sommige kinderen in deze 'toestand'(autisme) hebben zelfs geen aura (of een heel kleine). Dat houdt in, dat ze eigenlijk een 'open energiekanaal zijn'. Volledig open staan, dus.
Dat strookt met hetgeen ik voel, namelijk: ze hebben zich compleet afgesloten (zijn in zichzelf gekeerd).
Wat is nu 'correct'? Of zijn er nog meerdere gradaties te kennen binnen het autisme?
Hoe zou jij dit alles enzo benoemen?

Bij ADHD kinderen voel ik dit:
- Niet overweg kunnen met prikkels van buitenaf: chaos, 'fladdergedrag', maar toch ergens een poging wagen om in deze wereld 'aanwezig' te willen zijn (in tegenstelling tot de autistische kinderen). Op hun manier.
Ze zijn ook zeeeeer sensitief, maar dan op actieve wijze.
Ze hebben, in tegenstelling tot autistische kinderen, toch de wil om om te kunnen gaan met de energieen buiten henzelf om, maar ze kunnen er maar weinig mee. Een gevolg is, dat ze heel erg hun omgeving gaan spiegelen: Wat ik krijg, geef ik terug, op een andere manier kan ik niet communiceren. Of, anders gezegd: op een andere manier kun jij mij niet begrijpen.
ADHD kids staan in mijn ogen ALTIJD met 1 been in het NU, deze wereld, en met 1 been in die andere dimensie.

Wat zijn jouw gedachten hierover?
Delen:
admin
admin okt 3 '10
Ik ben adhd'er en je hebt hier exact omschreven hoe mijn benen staan smile

Ik herken zeer zeker het *wegfloepen* zodra teveel prikkels binnen komen.
Toen ik kleiner was was het extremer, dan verstopte ik me gewoon en weigerde contact met wie dan ook, behalve met mijn moeder.
Exact zoals mijn jongste zoon ook is.
Hij heeft echter geen adhd dus adhd staat los van het wegfloepen voor mij persoonlijk.


Wow, ik sta er van te kijken hoe goed jij deze kids kan zien.
Respect!
Marenubium
Marenubium okt 3 '10
Thnx meis smile

Hierboven 'gewoon' mijn gevoel weergegeven, echter..vraag ik me af of andere mensen hier wat mee kunnen. In jouw geval dus wel, Karin.
Ik ben op zoek naar een 'algemeen aanvaardbare' oorzaak...en ook dat weet ik niet goed te benoemen confused
Op zoek eigenlijk, naar een oorzaak BUITEN de reguliere geneeskunst om.
Het blijft lastig smileOok omdat voor mijn gevoel 'autisme' of 'adhd' gewoonweg geen goede om- of beschrijving is.
Maar wat in godes naam dan WEL? Ik herken veel in deze kinderen, vanuit mijzelf. Maar hoe in godsnaam dit goed te verwoorden? Hoe dat gevoel in gangbare termen te verwoorden??
Het heeft te maken met energie. De energiehuishouding. Maar hoe en wat en hoezo en en en en en en...vragen vragen vragen wink

Karin, mag ik constateren dat dat 'wegfloepen' bij jou, vroeger, wellicht wat 'autistische' neigingen vertoonde?
Dat 'wegfloepen' bij jouw zoon, wanneer wordt dat getriggerd?

Mag ik constateren...dat adhd en autisme eigenlijk niet veel van elkaar verschillen?
Soms komt het op mij over, alsof het 2 tegenstrijdigheden zijn: autisme = een teveel aan binnenkomende energie, adhd = een te weinig aan binnenkomende energie.
Of heb ik dat verkeerd?

Hier een stukje uit mijn boek:

Quote:
Een hsp-er is in staat over zijn of haar eigen grenzen te gaan, en teveel energie ‘op te nemen’ of te reflecteren van de omgeving. Ze zijn een soort energie-centrales die energieën opnemen, verwerken, verdelen, en weer uitstralen. Op zich hele mooie fabriekjes, als de omgeving ook zo zou omgaan met energieën winkHelaas is dat in veel gevallen niet zo. Een hsp-er straalt vaak meer energie uit dan dat er binnen komt. Dat kan reuze slopend zijn, en in ‘zichzelf gekeerd’ gedrag bewerkstelligen (extreem voorbeeld: autisme; volledig afsluiten van energiekanalen). Anderzijds kan het weer heel druk gedrag veroorzaken (extreem voorbeeld: adhd; volledig open gooien van energiekanalen).
Hoe dan ook, een teveel of een te weinig aan energie bewerkstelligd vaak lichamelijke en geestelijke klachten.


Het is voor mijzelf gewoonweg nog niet echt duidelijk eigenlijk...
Marenubium
Marenubium okt 3 '10
duh...is begrijpend lezen nou echt zo moeilijk, of ben ik niet duidelijk genoeg geweest?
Blijkbaar heb jij er ook zo jouw ideeen over eth smile
Zet ze eens neer! Uitnodiging.

Of anders: als je het niet begrijpt, of er niets mee hebt, of wel niet jouw gedachten hierover verder wil ventileren...hou dan je mond svp, als je dus niks aan dit topic toe te voegen hebt.
Je HOEFT dit niet te lezen enzo...en er ook niet mee bezig te zijn. Jij mij begrijp?

admin
admin okt 4 '10
Origineel bericht van: Marenubium
Thnx meis smile

Hierboven 'gewoon' mijn gevoel weergegeven, echter..vraag ik me af of andere mensen hier wat mee kunnen. In jouw geval dus wel, Karin.
Ik ben op zoek naar een 'algemeen aanvaardbare' oorzaak...en ook dat weet ik niet goed te benoemen confused
Op zoek eigenlijk, naar een oorzaak BUITEN de reguliere geneeskunst om.
Het blijft lastig smileOok omdat voor mijn gevoel 'autisme' of 'adhd' gewoonweg geen goede om- of beschrijving is.
Maar wat in godes naam dan WEL? Ik herken veel in deze kinderen, vanuit mijzelf. Maar hoe in godsnaam dit goed te verwoorden? Hoe dat gevoel in gangbare termen te verwoorden??
Het heeft te maken met energie. De energiehuishouding. Maar hoe en wat en hoezo en en en en en en...vragen vragen vragen wink

Karin, mag ik constateren dat dat 'wegfloepen' bij jou, vroeger, wellicht wat 'autistische' neigingen vertoonde?
Dat 'wegfloepen' bij jouw zoon, wanneer wordt dat getriggerd?

Mag ik constateren...dat adhd en autisme eigenlijk niet veel van elkaar verschillen?
Soms komt het op mij over, alsof het 2 tegenstrijdigheden zijn: autisme = een teveel aan binnenkomende energie, adhd = een te weinig aan binnenkomende energie.
Of heb ik dat verkeerd?

Hier een stukje uit mijn boek:

Quote:
Een hsp-er is in staat over zijn of haar eigen grenzen te gaan, en teveel energie ‘op te nemen’ of te reflecteren van de omgeving. Ze zijn een soort energie-centrales die energieën opnemen, verwerken, verdelen, en weer uitstralen. Op zich hele mooie fabriekjes, als de omgeving ook zo zou omgaan met energieën winkHelaas is dat in veel gevallen niet zo. Een hsp-er straalt vaak meer energie uit dan dat er binnen komt. Dat kan reuze slopend zijn, en in ‘zichzelf gekeerd’ gedrag bewerkstelligen (extreem voorbeeld: autisme; volledig afsluiten van energiekanalen). Anderzijds kan het weer heel druk gedrag veroorzaken (extreem voorbeeld: adhd; volledig open gooien van energiekanalen).
Hoe dan ook, een teveel of een te weinig aan energie bewerkstelligd vaak lichamelijke en geestelijke klachten.


Het is voor mijzelf gewoonweg nog niet echt duidelijk eigenlijk...


Ja ik kan wel zeggen dat ik autistische neigingen heb en had, moeilijk contact maken, eigenlijk liever helemaal niet.
Het wegfloepen van mijn jongste is bij drukte, meer dan vier mensen in een kamer is al veel (vind ik ook al druk worden).
Tom trekt zich terug dan, het is bij hem vooral met teveel geluid, drukte.
Feestjes zijn aan ons niet besteed zeg maar smile
(terwijl ik wel jaren vreselijk heb gestapt crazy)

ADHD is een autismespectrumstoornis, dus dat kan wel kloppen denk ik.
ADHD is niet een tekort aan binnenkomende energie, het is zo druk in je hoofd dat je automatisch word meegezogen in je gedachten en floep weg ben je.
Ik denk dat de meeste kids met autismespectrumstoornissen hooggevoelig zijn, teveel info is teveel, of het nu in je hoofd druk is of dat je teveel aan omringende energie binnenkrijgt, het blijft teveel en daar wil je van weg.
Het is lastig uitleggen, voor mij zijn veel dingen normaal terwijl ik in de loop der jaren wel heb ontdekt dat dat toch niet zo is.

Ik kan me helemaal vinden in het stukje van je boek.
ADHD kost veel energie dat weet ik wel, ik ben vaak erg moe.
Of het een tekort aan binnenkomende energie is weet ik niet, lastig voelen want ik ben wel hooggevoelig, dus hoe leg je dat dan uit.
Marenubium
Marenubium okt 4 '10
Origineel bericht van: Karin


Ja ik kan wel zeggen dat ik autistische neigingen heb en had, moeilijk contact maken, eigenlijk liever helemaal niet.

Komt die combinatie denk je, vaker voor? Merk het bij mezelf namelijk ook. Maar is dat dan 'algemeen geldend'?

Het wegfloepen van mijn jongste is bij drukte, meer dan vier mensen in een kamer is al veel (vind ik ook al druk worden).
Tom trekt zich terug dan, het is bij hem vooral met teveel geluid, drukte.
Feestjes zijn aan ons niet besteed zeg maar smile
(terwijl ik wel jaren vreselijk heb gestapt crazy)

lol smileahah ergens tussen mn 24e en 30e was dat stappen plotseling over. Kon niet meer tegen al het lawaai en vooral de discolichten niet! Grappig.
Ben heel benieuwd of Tom kan uitleggen waarom hij wegfloept?
Ik ben op het moment ook veel bezig met de pijnappelklier, die staat ergens in verband met de (subtiele) energieen om ons heen. Bij hooggevoelige kinderen en mensen schijnt deze klier actiever en ronder te zijn dan bij anderen. Ik zoek connecties, zeg maar smile
Met Adhd en autistische personen is heel goed contact mee te maken op een subtieler niveau, anders dan 'normaal' in een conversatie. De reguliere geneeskunde in deze schiet erg tekort, en is in mijn ogen zelfs gewoon gedateerd


ADHD is een autismespectrumstoornis, dus dat kan wel kloppen denk ik.
ADHD is niet een tekort aan binnenkomende energie, het is zo druk in je hoofd dat je automatisch word meegezogen in je gedachten en floep weg ben je.
Ik denk dat de meeste kids met autismespectrumstoornissen hooggevoelig zijn, teveel info is teveel, of het nu in je hoofd druk is of dat je teveel aan omringende energie binnenkrijgt, het blijft teveel en daar wil je van weg.
Het is lastig uitleggen, voor mij zijn veel dingen normaal terwijl ik in de loop der jaren wel heb ontdekt dat dat toch niet zo is.

*knikt meede* vandaar ook een begin gemaakt met een boek over hoogsensitief zijn.


Ik kan me helemaal vinden in het stukje van je boek.
ADHD kost veel energie dat weet ik wel, ik ben vaak erg moe.
Of het een tekort aan binnenkomende energie is weet ik niet, lastig voelen want ik ben wel hooggevoelig, dus hoe leg je dat dan uit.


Yuh! hoe leg je het uit laugh
Adhd kost veel energie zeg je, heb je dan het gevoel alsof deze energie al in je zat, maar gewoon wegvloeit?
Bedankt voor je reactie!!!
Marenubium
Marenubium okt 4 '10
Origineel bericht van: E.t.H.
eekhuh?
Ik vroeg het omdat ik me afvroeg of je het na aanleiding van de discussie van Karin en mij dit er op had gezet...

Oh. Welke discussie? haha, ik lees niet alles hier smile

En om je vraag te beantwoorden ja begrijpend lezen is wat moeilijk voor mij... smirkfijn dat je daar begrip voor hebt

OK smilezal proberen wat duidelijker te schrijven dan!

Maar autistische en adhd kinderen worden groot en volwassen krijgen kinderen en leven hun leven......
Dat wil niet zeggen dat hun aan geboren problemen hiermee over zijn.....
Wat als er vroeger er niet naar is gekeken naar dat kind, waardoor het onbegrepen kind nog steeds onbegrepen is .... maar dan nu volwassen is,
Wil je voor hen ook de wereld tastbaarder en echt maken door te luisteren en begrip te tonen ,hoe begin je ermee?

EXACTEMUNDO!
En met een BOEK smile
Aanleiding voor mij is mijn eigen 'bewustwording' daarin. Maar wat zou ik zelf daar graag een helpende hand bij gehad willen hebben! Waarom stuk voor stuk dat wiel zelf uitvinden? Wat handreikingen zouden voor mij althans wonderen gedaan hebben destijds winkHet boek schrijf ik ook met het oog op onze nieuwe generatie; misschien wordt deze wat beter begrepen in zijn behoefte, als de ouders zelf ook beseffen dat ze door hetzelfde heen gegaan zijn. Veel mensen staan daar namelijk niet echt bij stil. Dus ja, ik probeer ook voor de ouders van nu/vorige generatie deze wereld wat tastbaarder en echt te maken


Er zijn een heleboel volwassenen die onbegrepen zijn omdat vroeger er nog geen diagnose/benoeming ervoor was.
Misschien nu ook weer niet, en vind jij de connectie daarin?!?!?!

Wellicht...

Nu met 2012/armageddon/de nieuwe fase naderen, hoe kunnen mensen ,die hsp'ers willen helpen, dat het beste doen?

Eheh dat gedoe rondom 2012 etc is niet aan mij besteedt. Kan er weinig aan doen ALS het zo is, dus waarom je er druk om maken?
We leven in het nu. Nieuwe fase: ja, de aarde wordt op dit moment gebombardeerd door nieuwe en snelle energieen, wat op ieder van ons invloed heeft. Vooral op de hooggevoelige mensen. Als je je nog niet bewust bent van jouw hooggevoeligheid, dan zijn dit hele absurde, chaotische en vervelende tijden.


Jij voelt die kinderen aan heb je toevallig ook dat gevoel naar volwassenen?
Misschien kan je een hoofdstuk wijden aan de volwassenen hoe om te gaan met hun zelf...da's heeel moeilijk op zich zelf natuurlijk winkhahahaha
Maar het is frusterend voor de mensen met zo'n probleem zich steeds maar weer aan te passen en te begrijpen wat wel en niet goed is er is geen kwaad opzet bij deze mensen ze snappen het gewoon niet...jij mij begrijp?

Yupyup smile

grinSucces met je boek het lijkt me een fascinerend onderwerp waar inderdaad heel veel mensen er wat aan hebben...

dankjou!

en ik vind het wel een hele klus om zo'n verantwoording op je te nemen mensen gaan vanuit dat wat in het boek staat waar is en hebben hou vast eraan..... whistle

ben ik mij van bewust...en die insteek heb of gebruik ik niet.

heel goed van je!!!
Ik denk dat je veel dankbetuigingen krijg daarvoor...mensen zitten met hun handen in hun haar en weten niet wat te doen met hun opgroeiende kids in deze snel groeiende maatschappij.....

ik hoop dat je kracht , sterkte , mooi inspirerende wijsheden, en compassie toe krijgt van je beschermengel
ik weet niet hoe jij erover denkt maar soms komt die inspiratie bij hen vandaan vraag erom misschien krijg je meer inzicht ermee!! smile

Ik vraag me rot, maar soms komen de antwoorden niet helemaal duidelijk door, dan maar beter gewoon aan mensen zelf vragen, toch? En wat Karin al zei: je voelt iets, maar het is niet goed te benoemen. Achteraf pas krijg je door wat het geweest moet zijn enzo, en vallen de puzzelstukjes beetje bij beetje wel in elkaar. Maar niet alles wink

Uhm wat bij mij weleens werkt is de vraag afvragen in je hoofd , hoe iets te verwoorden en dan loop ik dus vast op iets... dan staar ik naar het scherm en automatisch laat ik mijn gedachte los tot dat mijn hoofd leeg is ...wat gebeurt als je aan het staren bent.... en plop opeens krijg je automatisch precies de juiste woorden in je hoofd!!

Echt het floept er heel mooi uit heel inspirerend!!!

Haha, klopt inderdaad! Thnx voor je advies smile

Ik hoop dat jij daar wat aan hebt!!
winkgr E.t.H.



Zeker wel. Dankjou!
admin
admin okt 4 '10
Origineel bericht van: Marenubium
Origineel bericht van: Karin


Ja ik kan wel zeggen dat ik autistische neigingen heb en had, moeilijk contact maken, eigenlijk liever helemaal niet.

Komt die combinatie denk je, vaker voor? Merk het bij mezelf namelijk ook. Maar is dat dan 'algemeen geldend'?

Dat durf ik niet te zeggen, mijn Tony heeft ook adhd maar die floept anders weg, bij hem komen dingen niet binnen terwijl dat bij Thom en mij wel gebeurt, ik denk dat het per persoon anders is. Tony floept anders weg, die staat echt meer met beide benen in de andere wereld, Thom en ik staan ieder met 1 been zoals je dat beschreef, jeej je zou gewoon eens langs moeten komen dan zie je het verschil hahahahaha

Het wegfloepen van mijn jongste is bij drukte, meer dan vier mensen in een kamer is al veel (vind ik ook al druk worden).
Tom trekt zich terug dan, het is bij hem vooral met teveel geluid, drukte.
Feestjes zijn aan ons niet besteed zeg maar smile
(terwijl ik wel jaren vreselijk heb gestapt crazy)

lol smileahah ergens tussen mn 24e en 30e was dat stappen plotseling over. Kon niet meer tegen al het lawaai en vooral de discolichten niet! Grappig.
Ben heel benieuwd of Tom kan uitleggen waarom hij wegfloept?
Ik ben op het moment ook veel bezig met de pijnappelklier, die staat ergens in verband met de (subtiele) energieen om ons heen. Bij hooggevoelige kinderen en mensen schijnt deze klier actiever en ronder te zijn dan bij anderen. Ik zoek connecties, zeg maar smile
Met Adhd en autistische personen is heel goed contact mee te maken op een subtieler niveau, anders dan 'normaal' in een conversatie. De reguliere geneeskunde in deze schiet erg tekort, en is in mijn ogen zelfs gewoon gedateerd


Deze kinderen en volwassenen zijn volgens mij telepathisch heel goed, ook mede door de hooggevoeligheid denk ik. Het is een combinatie van spreken, de manier waarop je kijkt en je lijf beweegt, maar ook wat je uitstraalt denk ik.

ADHD is een autismespectrumstoornis, dus dat kan wel kloppen denk ik.
ADHD is niet een tekort aan binnenkomende energie, het is zo druk in je hoofd dat je automatisch word meegezogen in je gedachten en floep weg ben je.
Ik denk dat de meeste kids met autismespectrumstoornissen hooggevoelig zijn, teveel info is teveel, of het nu in je hoofd druk is of dat je teveel aan omringende energie binnenkrijgt, het blijft teveel en daar wil je van weg.
Het is lastig uitleggen, voor mij zijn veel dingen normaal terwijl ik in de loop der jaren wel heb ontdekt dat dat toch niet zo is.

*knikt meede* vandaar ook een begin gemaakt met een boek over hoogsensitief zijn.


Ik kan me helemaal vinden in het stukje van je boek.
ADHD kost veel energie dat weet ik wel, ik ben vaak erg moe.
Of het een tekort aan binnenkomende energie is weet ik niet, lastig voelen want ik ben wel hooggevoelig, dus hoe leg je dat dan uit.


Yuh! hoe leg je het uit laugh
Adhd kost veel energie zeg je, heb je dan het gevoel alsof deze energie al in je zat, maar gewoon wegvloeit?
Bedankt voor je reactie!!!


Nou dat raak ik kwijt doordat het zoveel energie kost om gefocussed te blijven, als ik ritalin gebruik heb ik daar minder last van, maar ik gebruik ritalin alleen op mijn werk, thuis niet dan ben ik gewoon van de wap af en toe haha
Lotusje
Lotusje okt 4 '10
Mooi topic dit!
Ik weet sinds een jaar ongeveer dat ik adhd heb,
dingen waren heel gewoon voor mij, ik had m'n eigen gebruiksaanwijzing zei ik altijd, en ineens bleek er toch een handleiding te zijn, mijn adhd.
Probleem kwam bij mij aan het licht toen ik een burn-out kreeg, een verrotte combinatie met de adhd als ik het zo zeggen mag, want door de adhd ga ik door terwijl ik eigenlijk gewoon stil moet staan en bijkomen.
Hoogsensitief ben ik dus ook, maar weet me er eigenlijk geen raad mee, sterker nog ik merk het niet bewust op als ik dingen oppik of meeneem.
Begrijpen en herkennen is iets van de laatste maanden, toevallig had ik herkend en gevoeld dat ik iemand zn enorme spanning over had genomen maar raakte het niet kwijt, was erg vervelend.

Het wegfloepen is ontzettend herkenbaar nu het hier zo staat,
ik heb het zo vaak, mijn hoofd is te druk, er gebeurt teveel en ik raak het spoor bijster.
Ik floep alleen niet weg zoals hier omschreven wordt, ik ga stotteren (iets wat ik normaal gesproken totaal niet doe; ben juist een (bijna) vlekkeloze spraakwaterval), ik raak erg gestressed en kan niet meer met mijzelf en m'n emoties omgaan.

Ben benieuwd naar je boek, het zou zo fijn zijn om niet alles zelf uit te hoeven zoeken/ te ontdekken.
De hulpverlening schiet hierin idd chronisch tekort en ze kijken naar hele andere dingen, daarbij moet ik zeggen dat de "reguliere handvaten" eigenlijk niet van toepassing zijn, het helpt gewoonweg niet.
Hoogstens om het ietsjes te beperken maar echt ermee om leren gaan of het "op te lossen" is niet aan de orde.

De ritalin(methylfenidaat) werkte bij mij erg kort, 2,5uur was het maximaal haalbare, gebruik nu dexamfetamine maar ben daarmee nog in de "instel-fase"
Hoop dat je hier iets mee kan, maar vooral hoop ik dat je boek aardig gevorderd is zodat ik hopelijk iets aan je boek heb laugh
New Moon
New Moon okt 4 '10
Prachtig topic, en wat een goed idee.. dat boek!

Nu kan ik ook beter plaatsen waarom ik (een "normale" hsp-er) telkens erg boos wordt als ik lees of leer over personen met adhd/autisme/etc in de reguliere gezondheidszorg (psychologiestudie). Ik hoop daar later wat aan te doen smileIk ken zelf best veel mensen met adhd/add/autisme noem maar op, en dit zijn inderdaad hsp-ers, ieder op een eigen manier en vanuit een eigen perspectief. Het zijn allen prachtige mensen met bijzondere talenten, maar ook bijzondere valkuilen... Hier val ik zelf dus ook onder als hsp-er, en als ik bij deze personen (maar ook kinderen) invoel, voel ik hele bijzondere (fijne, maar ook kwetsbare) energie. En inderdaad, daar mag best wel meer onderzoek naar worden gedaan, en dan vooral waar deze kinderen veel baat bij hebben (behalve medicijnen bv extra rust, andere taken op school, voeding, etc), tevens mag er vanuit veel hoeken wat meer respect komen voor dit soort mensen, inplaats van er maar een labeltje op te plakken. Ook op de werkvloer is het belangrijk dat deze mensen op de juiste plaats in de juiste omgeving komen. Zo smile

Liefs the moon
New Moon
New Moon okt 4 '10
@ Lotus

Ik heb een trucje gevonden, ik weet niet of het "mag", maar ik ga hem hier nog delen....

Als ik merk dat iemand energie van me steelt, jat ik het terug (inderdaad, dat klinkt als kwaad met kwaad verdelgen). Ik stel me dan voor dat ik mijn energie weer als een soort vloeibare lichte olie met mijn hart weer uit die persoon zuig (die vaak een meer donkere/boze/jaloerse energie heeft op dat moment). Ik stel deze energie dan voor als een andere kleur (dat doe ik automatisch, omdat ik dat voel). Hierbij zeg ik in mezelf: "ik heb jou geen toestemming gegeven van mijn energie gebruik te maken". Als ik daarmee klaar ben, check ik of mijn licht-piramide dichtzit. Dit doe ik echter alleen als ik zeker weet of die persoon energie van me heeft gestolen, en als ik me er echt miserabel van voel. Meestal weet ik dat, omdat ik goed naar mijn intuitie luister, of me opeens ongemakkelijk voel en intens moe/boos en dan merk dat iemand dicht bij me gaat zitten of aankijkt op een "bepaalde" manier, of praat op een bepaalde manier. Hierbij maak ik zo'n mood/gevoel switch (daarmee bedoel ik van liefdevol naar uitgeput), dat ik het eigenlijk altijd wel opmerk. Als het achteraf niet goed voelt dat ik energie heb teruggenomen (Dat kwam in het begin nog wel eens voor), stuur ik gewoon wat (onbedoeld gestolen) energie weer terug naar die persoon, zodat de balans goed is. Andersom geef ik ook energie, daarbij stel ik me zelf voor als een vlam en geef ik de ander warmte... heel leuk hoe vooral dieren en kinderen daarop reageren, die daar erg van kunnen opleven of lachen smileEnergie stelen gebeurt bij mij het meest in de winkel, op school, of bij het ov (echt een dooddoener is spitsuur in de trein of bus, hier lopen veel vermoeide mensen rond die graag energie van personen zoals jij en ik nemen) Zet je piramide als een nachtlampje aan als je de deur uit gaat wink

Liefs the moon

ps: ik lees nu dat je het niet expliciet hebt gehad over zuigers.. maar heb toch het idee dat dit wel het geval is.. klopt dat? Dit principe werkt ook met woede en verdriet (wat ik ook heb beschreven in mijn verhaal eigenlijk) weer terugzenden naar de oorspronkelijke eigenaar. Vaak kan je die eigenaar wel onderscheiden van je eigen verdriet. Luister goed naar jezelf en je intuïtie... dan leer je de eigenaar van de energie te onderscheiden en te herkennen.
Marenubium
Marenubium okt 4 '10
AMEN!

misschien zelfs een idee, om zo'n boek gezamenlijk te schrijven...?
Er is zoiets als Wikibooks! (http://nl.wikibooks.org/wiki/Hoofdpagina)

"mijn" boek schrijf ik vooral vanuit mijn beleving, vanwege dus mijn gevoel zoals al eerder beschreven (je voelt wat, en je probeert er zo goed mogelijk woorden aan te geven). Het is vanuit mijn waarheid geschreven.
Voor diegenen die het willen, pm me eventjes, dan stuur ik je alvast op wat ik heb.

Maar als ik jullie zo lees, is er echt wel behoefte aan een meer en algemeen boek. Waarom daar niet samen aan werken???
Is dat wat??
admin
admin okt 4 '10
Het heeft geen nut boos te zijn, het is onbegrip en ik kan me dat best voorstellen, als ik bedenk hoe enorm moeilijk ik het vind om mijn eigen gedachten voor mezelf te snappen hoe moet dat dan voor iemand zijn die geen adhd heeft.
Gebruik de energie van de boosheid positief en geef er een draai aan zoals Mare, zo'n boek helpt begrijpen smile

HSP is normaal, zet er geen haakjes bij wink

In eerste instantie is het het allerbelangrijkste dat wij zelf door hebben hoe wij in elkaar zitten, hoe moet je anders je werkgever uitleggen dat jij op een bepaalde plek niet functioneert?
Daarna is het de taak van de werkgever om zich te verdiepen in die materie.

Veel onderzoek kun je zelf doen, leg niet alle verantwoording bij artsen en hulpverleners, ga zelf googelen met voedingsmiddelen, laat kleurstoffen achterwege, suiker ook al zoiets, koffie, cola, noem maar op.

Ik vind dat veel mensen de verantwoording tegenwoordig afschuiven terwijl ze zelf zoveel meer kunnen, het is gewoon een kwestie van doen en het maakt niet uit of je lang moet zoeken, maar ga op zoek en ontdek jezelf smile
Marenubium
Marenubium okt 4 '10
alweer AMEN...(ik zit een bietje achter de feiten aan te lopen nu, geloof ik, lol)
Dit topic gaat even wat sneller dan verwacht!
*gaat eens even alles rustig nalezen...ahaha
Lotusje
Lotusje okt 4 '10
@themoon,

ik snap wat je schrijft, hele fijne tip ook, en duidelijk uitgelegd, top.
Probleem is voor mij vooral dat ik het niet merk, ik krijg ongemerkt iemand anders zn energie,of ik neem het onbewust over.
Het is pas van de laatste tijd dat ik het soms opmerk, zoals mijn voorbeeld, dat ik merkte die spanningen bij me te hebben maar het ook niet kwijt raakte,
Bewuste situatie was van een heel lief mens, totaal niet de intentie het over te geven of te delen, dus in dat opzicht ben ik zo groen als gras.
Tevens ben ik ook veel te moe en gespannen (lekkere combi he hihi) om het daadwerkelijk op te merken.
Wat dat betreft struikel ik nog veel te veel over mezelf.

@ Karin,
denk niet dat je het letterlijk aan mij gericht geschreven hebt, misschien begrijp ik je verkeerd, maar ik wijs niet beschuldigend naar de hulpverlening, maar het is wel gebleken dat ik het elders moet zoeken als daar, dat is de fase waar ik me momenteel in bevind, zoeken naar....???..... zoeken dus.
(voel me overigens niet persoonlijk aangevallen ofzo wink)

@ Marenubium,
met z'n alle een boek schrijven zou heel interessant kunnen zijn,
vraag is alleen, hoe dat op een juiste manier aan te pakken met allemaal adhd'ers hihi

De zoektocht naar mezelf is zowiezo ontzettend lastig,
ben momenteel vooral bezig met overleven en mezelf in een bepaalde balans proberen te krijgen zonder dat ik mijn nukken en impulsen de overhand laat hebben.
Klinkt heftiger dan het is hoor,
maar heb al zoveel ontdekt en dan blijkt een hoop ook nog samen te hangen, het is me de taak wel laugh
Viooltje
Viooltje okt 4 '10
Hoi,
Kom ook even mijn mening geven wink. Onze jongste heeft zowel diagnose ADHD als PDD-NOS. Wij zijn hier wel in meegegaan omdat het wat makkelijker hulp krijgen was. Heeft ook als voordeel dat hij n u op een havo/vwo voor autisten zit. Binnen het gewone voortgezet onderwijs was er niets van hem terechtgekomen.
Maar, voor mijn gevoel zit er bij hem ook veel meer achter. Hij is ook hoogsensitief, voelt veel aan en het autistisch gedrag is bij hem eigenlijk een soort schuilplek. Kan zich heerlijk terugtrekken. Wij lopen nu, sinds januari, met hem bij iemand die zowel cranio-sacraal therapie doet, als NAET, maar ze gebruikt ook veel sjamanistische vaardigheden.
Ze heeft ondertussen al heel wat allergieen uit zijn systeem weten te halen en hij begint steeds opener te worden, ondanks dat hij volop in de pubertijd zit nu (13 jaar). Hij leeft ook heel duidelijk niet hier op aarde. Hoe vaak we al neit gezegd hebben dat hij van een andere planeet komt... En dit is ondertussen door meer mensen bevestigd. Als je meer/specifieker wilt weten, laat maar horen! Hij kan zelf gelukkig heel goed benoemen waar hij tegen aan loopt. ZIet ook het nut van werken op school niet in, want hij weet alles al...
admin
admin okt 4 '10
Quote:
@ Karin,
denk niet dat je het letterlijk aan mij gericht geschreven hebt, misschien begrijp ik je verkeerd, maar ik wijs niet beschuldigend naar de hulpverlening, maar het is wel gebleken dat ik het elders moet zoeken als daar, dat is de fase waar ik me momenteel in bevind, zoeken naar....???..... zoeken dus.
(voel me overigens niet persoonlijk aangevallen ofzo wink )


Nee lieverd, niet kwaad bedoelt smile
Je wil niet weten hoe ik heb gevloekt en getierd soms, ik weet hoe je je voelt.
Je voelt je machteloos en onbegrepen en ook dat kost bergen energie vergis je niet!
Voordat je wilt dat een ander met jou moet kunnen omgaan en begrijpen, zul je dat eerst bij jezelf moeten doen als je me begrijpt?
Als je je eigen gebruiksaanwijzing niet kent, hoe wil je die dan aan een ander uitleggen?
Dat is onmogelijk smile
En het valt echt niet mee, en in veel boeken lees je onwaarheden of dingen waar je gewoon echt niets mee kunt, Niet iedere adhd'er is hetzelfde.
admin
admin okt 4 '10
Origineel bericht van: Viooltje
Hoi,
Kom ook even mijn mening geven wink. Onze jongste heeft zowel diagnose ADHD als PDD-NOS. Wij zijn hier wel in meegegaan omdat het wat makkelijker hulp krijgen was. Heeft ook als voordeel dat hij n u op een havo/vwo voor autisten zit. Binnen het gewone voortgezet onderwijs was er niets van hem terechtgekomen.
Maar, voor mijn gevoel zit er bij hem ook veel meer achter. Hij is ook hoogsensitief, voelt veel aan en het autistisch gedrag is bij hem eigenlijk een soort schuilplek. Kan zich heerlijk terugtrekken. Wij lopen nu, sinds januari, met hem bij iemand die zowel cranio-sacraal therapie doet, als NAET, maar ze gebruikt ook veel sjamanistische vaardigheden.
Ze heeft ondertussen al heel wat allergieen uit zijn systeem weten te halen en hij begint steeds opener te worden, ondanks dat hij volop in de pubertijd zit nu (13 jaar). Hij leeft ook heel duidelijk niet hier op aarde. Hoe vaak we al neit gezegd hebben dat hij van een andere planeet komt... En dit is ondertussen door meer mensen bevestigd. Als je meer/specifieker wilt weten, laat maar horen! Hij kan zelf gelukkig heel goed benoemen waar hij tegen aan loopt. ZIet ook het nut van werken op school niet in, want hij weet alles al...


Ik heb dat exact hetzelfde gedaan, dan maar een label, boeien, maar je hebt dan wel je rugzakje en je extra hulp smile
Mijn jongste vind echt dat degene die vroeger school heeft uitgevonden beter niet geboren moest worden haha.
School is saai, ik weet het allemaal al zegt hij..
Precies hetzelfde dus.

Haha autisme staat wel centraal vandaag laugh
admin
admin okt 4 '10
Zo je hebt iets losgemaakt Mare!

I looove it *steekt dikke sigaar op* laugh
Marenubium
Marenubium okt 5 '10
oi...meer dan ik gedacht had...

Het gaat mij althans te snel, maar o zo bedankt voor al jullie reacties!
Ik neem ze nog eens op mijn gemakje door...en steek er zelf ook even een dikke sigaar bij op wink

linkje naar mn boek...omdat mensen hier toch naar vragen per pm.
Oké, dit vind ik heel eng, want vooralsnog is het heel persoonlijk...en nog nooit (!!) heb ik mijzelf zo gedeeld.
Maar wellicht..weet ik veel wat ik hoop...voor mij is het althans niet 'mijn' bezit. Het is kennis, wat gedeeld mag en moet worden in mijn opzicht. En misschien wordt het wel wat meer dan alleen mijn eigen waarheid...who knows...bij deze dus schop ik m'n 'kindje' de wijde wereld in.
Het is bij lange na nog niet af, hou dat s.v.p. voor ogen smile

http://www.kruiderie.nl/Docs/Mijn%20verhaal%20als%20kind-Deel2.pdf
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki