Loading...
nl

Nieuwetijdskind

Nyssa
Nyssa sep 16 '10
We hebben ons zoontje van 4.5 jaar laten testen en wat blijkt, hij is hoogsensitief. Een nieuwetijdskind dus.

Het is niet zo simpel om een dergelijk kind op te voeden, want ze reageren heel anders dan andere kinderen.

Ik ben op zoek naar mensen die ook een nieuwetijdskind/kristalkind/e.d. aan het opvoeden zijn. Misschien kunnen we, door ervaringen uit te wisselen, onze kinderen beter begeleiden zodat ze hun weg vinden in dit leven.

Kenmerken van Seppe:

- als baby huilde hij veel
- als hij teveel prikkels binnenkrijgt, krijgt hij "kriebels" in zijn buik.
- in een drukke omgeving verandert zijn gedrag: hij wordt wild op een zenuwachtige manier en is moeilijk te kalmeren. (wat doe jij in deze situatie?)
- een leugentje om bestwil is uit ten boze. Hij beschuldigd je dan van liegen.
- Hij is zeer empathisch en staat in de klas bekend als het kind dat troost, helpt, e.d.
- als hij iets niet eerlijk vindt, reageert hij heel heftig op dit "onrecht".
- Hij wil leren, leren en nog eens leren. Momenteel wil hij alles weten over de zon, de aarde en hoe dino's fossielen werden.
- Als iemand hem pijn doet (woorden of daden), wordt hij erg kwaad. Hij vindt dat iemand pijn doen echt niet kan.
- Hij zegt dat hij bezoek krijgt van geesten. Hij was er bang van, maar nu gaat het beter.
- Hij voelt stemmingen haarscherp aan, ook al probeerden we een slecht humeur of ruzie te verbergen.
- Hij merkt kleine veranderingen op (mama, je hebt nieuwe schoenen, waar is die vaas die op de kast stond?)
- Toen hij pas kon praten, sprak hij al met hele zinnen en grote woorden.
- De juf en wijzelf praten tegen hem alsof we tegen een volwassene praten. Kindertaal apprecieert hij niet.
- Hij stelt constant waarom-vragen en soms gaan die erg ver. Waarom hebben sommige kindjes geen eten? Wanneer ben ik gestorven? Wanneer zie ik bompa weer (gestorven, nooit gekend)?
- en ga zo maar even door.

Zijn er nog mensen die een nieuwetijdskind aan het opvoeden zijn? Wat zijn jullie ervaringen en hoe ga je ermee om?

Ben benieuwd!

Groetjes
Delen:
Nyssa
Nyssa sep 16 '10
Bedankt voor de link!
Ik heb voor de rest het net ook al afgeschuimd. Er is veel te vinden over de kenmerken, maar er zijn jammer genoeg weinig tips van ouders voor ouders.
Daarom dat ik dit onderwerp begon.
admin
admin sep 16 '10
Wat voor tips zou je dan willen Gwen?
Ikzelf heb ook een paar *nieuwetijdsen* (ik vind het zo'n rotwoord) rondlopen en ondanks de gebruiksaanwijzing vind ik het wel meevallen.
Heeft niet iedereen een aparte gebruiksaanwijzing?
De grondbeginselen zijn allemaal hetzelfde, verder pas je aan wat je aan zou willen passen.
Als je weet dat je kind gevoelig is voor geluid zet je de radio niet op tien bijvoorbeeld.
En mochten kinderen op het paranormale vlak ervaringen met je willen delen sta er dan voor open en wijs niets af.
Geef hem de info die hij wil op zijn of haar niveau en verder mag je altijd bij me aankloppen hoor.
Ik ben een ouwe nieuwetijdse dus ik kan me behoorlijk inleven smile
Nyssa
Nyssa sep 16 '10
Beste Karin

Zelf ben ik een kristalkind: supergevoelig en verlegen, maar tegelijkertijd ijzersterk.
Dus ik weet ergens wel wat mijn zoontje meemaakt met al die prikkels om zich heen.

Maar waar ik moeilijk mee om kan is dat hij ronduit wild wordt als het hem teveel is. Zoals ik al zei: ik ben zelf een heeeel rustig type en als hij zo nerveus wordt, wordt ik het ook heel erg.

Dat is zo een beetje de situatie waar ik mee zit. Ik zie hem doodgraag, maar hij overrompeld me zo.

Ik dacht: misschien heeft iemand tips om hem rustig te krijgen als hij ontploft. Op een liefdevolle manier, natuurlijk. En ja, het is een jongen van 4 jaar en hij mag zich natuurlijk uitleven. Maar als hij wild wordt door die prikkels, zou ik graag een manier vinden om hem te kalmeren.

Groetjes
admin
admin sep 17 '10
Hoi Gwen,

Ik doe niet zo veel met al die stickers.
Er zijn trainingen om je kinderen te leren met hun woede, verlegenheid, noem maar op om te gaan.
Jouw kindje is nog te klein denk ik, vier is wel jong.
Mijn kids hebben een soort pmt training gehad en dat heeft voor hen gewerkt.
Maar soms werkt het niet en ontploffen ze nog.
Ook kinderen die niet zo gevoelig zijn kunnen ontploffen, wat werkt is dat je het kind even uit die situatie haalt en even apart zet (dat werkt hier wel) soms helpt het om ze even apart te zetten en het daarna met ze te bespreken.
Het maakt niet uit eigenlijk of je kind, kristal, nieuwetijds of wat dan ook is.
En woede hoeft in mijn ogen niet altijd liefdevol worden aangepakt, soms zijn ze ook gewoon stront vervelend en mogen ze best even op hun plaats worden gezet.

Liefde en grenzen, ik blijf het roepen, maakt van kinderen leuke mensen.
Jij als moeder kent je kind het beste en weet wat het beste werkt.
Waar je je zoon mee kan helpen met al die prikkels is met Kristallen, mijn jongste heeft veel last van al die prikkels en kruipt eigenlijk altijd weg, meer dan 4 mensen om hem heen wordt vaak al een beetje lastig voor hem.
Hij draagt een kristal om hem een beetje af te schermen.
Kijk wel uit dat je hem of haar niet *te* speciaal maakt, ze zijn speciaal maar dat is elk kind, sticker of niet.
Als kinderen door hebben dat je snel reageert of schrikt als ze zo'n woede aanval hebben dan ben je de klos en gaan ze het *gebruiken* als je begrijpt wat ik bedoel.
Dan ga je kleine monstertjes kweken smile

Praat veel met je kind maar blijf op zijn of haar niveau (vier jaar) en maak het niet te ingewikkeld.
Ze zien misschien veel, en voelen veel maar zijn ook nog kinderen.
Viooltje
Viooltje sep 17 '10
Hoi Gwen,

Ik ga met Karin mee, liefde en grenzen. Vooral grenzen zijn zo belangrijk. Duidelijk zijn in wat je wel en niet wilt. Als onze jongste erg druk dreigt te worden moeten we zijn grenzen weer aangeven. Hij kan het vaak zelf niet en heeft het oook niet in de gaten. Onze jongste heeft diagnose ADHD/PDD-NOS. Zit wel iets van maar is voornamelijk een indigo kind. Maar er is zo veel overlap.
Toen onze jongste nog kleiner was, hij is nu 13, zijn we altijd heel consequent bij hem geweest (nog steeds wel, maar kunnen het nu meer loslaten, kan er nu beter mee overweg). Wel altijd gezorgd dat ik de consequenties die ik stelde ook altijd uit kon voeren. We hebben het met de 2 oudsten ook altijd gedaan, zijn 21 en 23, en zijn er niet slechter van geworden ;-)
Nyssa
Nyssa sep 17 '10
Ja, het is wel waar dat hij grenzen nodig heeft. Mijn man en ikzelf zitten gelukkig op dezelfde golflengte een we werken op dit gebied goed samen.

Maar het gekke is dat hij zelden stout is, hij wordt gewoon wild.
Ik heb nu een klein stoeltje in de living gezet, net zoals zijn juf in zijn klas. Als hij overprikkeld geraakt, mag hij daar even gaan opzitten. We zeggen hem dan dat het geen straf is, maar dat hij zo even terug kalm kan worden. Hij mag er dan ook zelf afkomen als hij terug kalm is.

Als hij toch echt stout is, volgt er natuurlijk een straf. En we leggen hem ook uit waarom het echt niet kan. Hij begrijpt dat heel goed.

Goh, het probleem ligt eigenlijk niet bij zoonlief, bedenk ik me nu net. Ik denk dat ik zelf een manier moet vinden om me niet te laten overrompelen.

Groetjes
Daisy
Daisy okt 28 '10
Ik heb ook een bijzondere dochter. Welke 'sticker' ze hoort te krijgen weet ik (nog) niet... ze is ook 4,5. Ik sluit me aan bij de vorige schrijvers. Zeker op deze jonge leeftijd is het zo lastig te herkennen allemaal. Mijn dochter is gewoon mijn dochter... het enige wat ik bij haar anders doe is dat ik af en toe midden in de nacht een tentje van licht maak omdat ze overstuur is, dat bij volle maan het sowieso een huis vol herrie is, en ze een uur later naar bed gaat, en dat ik af en toe wel heel moeilijke vragen mag beantwoorden, maar ze accepteert ook wel dat ik daar even over moet nadenken of iets moet opzoeken.

Enne... voor haar gelden dezelfde regels als voor de andere, en dezelfde straf (als dat nodig is).
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 28 '10
Hoi Gwen. Voor de meeste nieuwetijdse kinderen helpt het vaak enorm om ze te leren aarden. Ze gaan daarmee met hun energie naar beneden, en komt niet alles meer zo fel binnen (omdat hun energieveld zich letterlijk verlaagd, en de overgevoeligheid dus zakt).

Probeer eens het volgende met je kind:
http://nlforum.merudi.net/ubbthreads.php/topics/97991/Hele_Simpele_aarde_oefening.html#Post97991
Cialara
Cialara okt 29 '10
Een leuke aarde oefening voor kinderen is dit:

Lekker springen met je blote voeten op een cocosmat smile
Touwtjespringen, stampvoeten, met blote voeten lopen in de tuin, door het bos of op het strand.

En stampvoeten is ook heeeeel goed!!! oftewel met kinderen dingen doen die hun aandacht richt op hun voeten, de warmte erin voelen, het voelen stromen. Er zijn vast nog wel meer leuke stampvoet dingen te bedenken met kids wink

Groetjes Jorine.
Lin
Lin okt 30 '10
De meiden en ik schreeuwen wel eens voor de fun , zo hard we kunnen grintot we niet meer kunnen..ik moet zeggen das echt heel fijn,je bent inene een hele hoop overvolle energie kwijt.

Dieren; is vaak ook een uitlaatklep , kan je je geheimpjes aan vertellen die hij niet kan door vertellen . Aaien, kroelen, kontakt maken met het dier..thelepatisch. Maar stelt je kind ook in gelegenheid om er verantwoordelijk voor te zijn, hoe klein ze ook zijn.

Liefs Lin
Mimosa
Mimosa okt 31 '10
Wat een goede dingen worden hier aangedragen. Ik had meteen zoiets van dat ga ik ook met mijn kinderen doen. Sommige dingen deden we al, maar te weinig. Voor mij kan het eigenlijk ook geen kwaad en het samen doen is des te leuker.
angel-star
angel-star aug 21 '11
Beste karin
Onz zoontje van 4 is ook een nieuwetijdskind .
we waren ons vanaf zijn geboorte al bewust tot ons zoontje anders was als andere baby's alleen wisten we het niet echt teplaatsen tot een tijdje terug we op de site van indgno's terecht zijn gekomen en we in de kenmerken ons zoontje direct op heel veel kenmerken herkenden.nu merken we aan de opvoeding niet al teveel verschil bij andere kinderen hij is inalgemeen een makkelijk kind in omgang teminste wanneer je weet hoe je met hem om moet gaan.alleen de laatste tijd heeft hij voor ons onverklaarbaren driftaanvallen die we wel goed onder contole hebben maar niet echt berijpen waar ze vandaan komen hij heeft ze wanneer hij zijn willetje wil door zetten dit had hij eerder nooit,weet je een tip hoe we dit het beste kunnen aan pakken.O en nog een vraag hebben jou kinderen iets met vlinders.
groetjes onervaren indigno moeder
Groene_heks
Groene_heks aug 21 '11
Bij driftaanvallen om zijn zin door te drijven?
Ehm...eerst gewoon duidelijk aangeven dat je NEE zegt en niet te lang in discussie gaan.
Vaak zeggen ouders nee en leggen hun kind niet uit waarom het nee is.
Ook al is het een ukkie ze pikken wel dingen op die je verteld.
Mijn dochter had op een gegeven moment geprobeert om haar adem in te houden, zo ver dat ze echt van haar stokje ging.
Dat heeft ze twee keer geprobeerd en ik heb haar gewoon flauw laten vallen.
Ze heeft het nooit meer gedaan smile
Maar goed elk kind heeft een eigen gebruiksaanwijzing, nieuwetijds of niet, je moet grenzen aangeven en daar stug bijblijven en uitleggen waarom je die grens trekt.
Dat geld voor elk kind.
Uitleggen en afleiden, dat werkt hier nog steeds het beste, al wordt dat afleiden lastiger als ze ouder worden ha ha.

Mijn dochter houd heel veel van vlinders en ik ook, maar dat staat ook los van nieuwetijds, wie vind vlinders nou niet mooi smile
angel-star
angel-star aug 21 '11
Duidelijk zijn we altijd naar hem en het uitleggen waarom nee nee is doen we ook,dit stuk van je dochter klinkt me bekent in de oren die ons zoontje percies op de zelfde manier toen hij baby was ,daar is hij op een gegeven moment uitggroeid.maar de drif aanvallen van de laatste tijd is nieuw hij gooid met deuren en gaat als een olifantekude de trap op naar boven huilt of schreeuwd daar 5 min komt naar onder zecht sorry en het is weer voorbij als ouder moet je er soms zelf om lachen omdat het altijd het zelfde ritueel is.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki