We hebben ons zoontje van 4.5 jaar laten testen en wat blijkt, hij is hoogsensitief. Een nieuwetijdskind dus.
Het is niet zo simpel om een dergelijk kind op te voeden, want ze reageren heel anders dan andere kinderen.
Ik ben op zoek naar mensen die ook een nieuwetijdskind/kristalkind/e.d. aan het opvoeden zijn. Misschien kunnen we, door ervaringen uit te wisselen, onze kinderen beter begeleiden zodat ze hun weg vinden in dit leven.
Kenmerken van Seppe:
- als baby huilde hij veel
- als hij teveel prikkels binnenkrijgt, krijgt hij "kriebels" in zijn buik.
- in een drukke omgeving verandert zijn gedrag: hij wordt wild op een zenuwachtige manier en is moeilijk te kalmeren. (wat doe jij in deze situatie?)
- een leugentje om bestwil is uit ten boze. Hij beschuldigd je dan van liegen.
- Hij is zeer empathisch en staat in de klas bekend als het kind dat troost, helpt, e.d.
- als hij iets niet eerlijk vindt, reageert hij heel heftig op dit "onrecht".
- Hij wil leren, leren en nog eens leren. Momenteel wil hij alles weten over de zon, de aarde en hoe dino's fossielen werden.
- Als iemand hem pijn doet (woorden of daden), wordt hij erg kwaad. Hij vindt dat iemand pijn doen echt niet kan.
- Hij zegt dat hij bezoek krijgt van geesten. Hij was er bang van, maar nu gaat het beter.
- Hij voelt stemmingen haarscherp aan, ook al probeerden we een slecht humeur of ruzie te verbergen.
- Hij merkt kleine veranderingen op (mama, je hebt nieuwe schoenen, waar is die vaas die op de kast stond?)
- Toen hij pas kon praten, sprak hij al met hele zinnen en grote woorden.
- De juf en wijzelf praten tegen hem alsof we tegen een volwassene praten. Kindertaal apprecieert hij niet.
- Hij stelt constant waarom-vragen en soms gaan die erg ver. Waarom hebben sommige kindjes geen eten? Wanneer ben ik gestorven? Wanneer zie ik bompa weer (gestorven, nooit gekend)?
- en ga zo maar even door.
Zijn er nog mensen die een nieuwetijdskind aan het opvoeden zijn? Wat zijn jullie ervaringen en hoe ga je ermee om?
Ben benieuwd!
Groetjes