Loading...
nl

Zelfrealisatie: het ego

New Moon
New Moon sep 5 '10
Hoi lieve mensen,

Naar aanleiding van het topic "heeft de ziel een ego" vond ik dit op het internet, en wilde het graag met jullie delen omdat ik het fijn vond om me dit te realiseren, en ik het idee dat mensen hier wel wat mee kunnen wink

Liefs the moon

Bron: http://www.innerned.org/zelfrealisatie.html

Zelfrealisatie

Een bijdrage van Hans Laurentius
Over ego & overgave.

De woorden die van toepassing zijn op de fase van de indalende energie, of het loskomen van ego zijn: overgave; toelaten, loslaten, ontvankelijkheid, niet-doen...

Het is van belang in te zien dat alleen een sterke persoon, of een sterk ego in staat kan zijn zich te openen voor het Hogere. Een zwak ego, zal te bevreesd zijn dit echt te laten gebeuren, uit angst te verdwijnen of het niet aan te kunnen. Het is dus noodzakelijk dat je sterk genoeg wordt om het Hogere echt in je leven toe te laten. Dit sterk maken gebeurt tijdens de fase waarin het draait om de opwaartse energie, oftewel de bewustwordingsfase. Overigens is elke fase er een van bewustwording, maar in de fase van de bewustwording is een kern punt het gaan ontdekken en accepteren van Dat, wat meer is dan jij. In de fase waar we het nu over hebben, weet je dat allang en heeft het in wezen al een zekere plek in je leven verworven.

De neiging van het 3de chakra(gebied) of van ego is vaak om zich samen te trekken (te centreren) als er iets heftigs gebeurt. Dit heeft er onder meer mee te maken dat de fixatie of identificatie met gevoelens en emoties nog te groot is. Naarmate ego sterker of heler wordt, wordt de angst voor heftige gebeurtenissen minder. Of beter gezegd de angst wordt niet perse minder maar de neiging ervoor weg te lopen of deze gevoelens te blokkeren wordt minder. Dus: de weerstand tegen de angst of de angst voor de angst verdwijnt steeds meer. Een sterke persoon kan daarom dus veel meer toelaten, meer aanvaarden. Ook kan een sterk ontwikkeld ego gemakkelijker het offer brengen dat nodig is om het Hogere toe te laten.

De transformaties die ertoe leiden dat de normale aura omgevormd wordt tot subtiele velden hebben altijd van doen met het loslaten van ego, het afzien of voorbijgaan aan gevoelens en gedachten. Je kunt alleen je plek in de kosmos innemen als je je van ego hebt ontdaan. De momenten waarop dat gebeurt worden daarom ook als zegening ervaren omdat het 'normale' patroon van spanningen, van afwijzen en grijpen, die hele verkramping, even is uitgeschakeld en er een diepe voeding plaatsvindt vanuit subtielere werelden.

Om ego los te laten kun je in wezen niets doen. En dat is dan ook het beste: niet-doen. Niet nietsdoen in de zin van luieren of je tijd verknoeien, maar op een wakkere wijze afzien van handelen, van ingrijpen, van afgeleid worden. D.w.z. jezelf openen, op een volstrekt passieve wijze toelaten, ontvangen, laten gebeuren. Een geheel geopend en helder wachten zou je kunnen zeggen. Dan, wat komt door je heen laten gaan, nergens naar grijpen, geen conclusies trekken, niet tot handelingen laten verleiden, je niet mee laten nemen door gevoelens of ervaringen, niet wegvluchten voor wat dan ook. Enkel ontvankelijk zijn, voelend en waarnemend aanwezigzijn, zodat Het zijn werk kan doen.

Begrijp het goed. Loslaten, toelaten zijn geen handelingen. Handelingen zijn agressief, dit is passief. Het is een afzien van. Je doet eerst niet-doen (ego kan niet anders dan alles opvatten als een actie, een handeling). Op het moment dat het niet-doen geen doen meer is gebeurt het. Omdat ego zo gefixeerd is op handelen is dit ook zo lastig en worden er vaak eerst allerlei handelingen verricht voordat men overgaat tot een of andere vorm van overgave. Dit soort handelingen zijn dan rituelen om de juiste voorwaarden te creëren (zoals in de cursus het mediteren, luisteren naar muziek, de aanwijzingen en inleidingen die je krijgt etc). Op deze wijze wordt ego gerust gesteld of in vervoering gebracht, zodat het hem duidelijk is dat dit alles goed voor hem is (dat er plezier valt te beleven of pijn kan verdwijnen). Ego moet dus overtuigd worden van de noodzaak, het voordeel van overgave of in het algemeen van spirituele ontwikkeling. De basis mechanismen van ego zijn het zoeken naar geluk en het willen vermijden van pijn. Ego is een on-vrij respons apparaat dat op basis van genoemde principes werkt, en is altijd uit op profijt. Dat kan zijn erkenning, kennis, vermogens, genegenheid, aandacht etc. Als iemand dus een paar keer heeft ervaren dat meditatie of het volgen van een bepaalde cursus, of het spreken met iemand over deze zaken voordeel oplevert, dan zal die persoon (of diens ego) bereid zijn zich verder te ontwikkelen, zich verder te openen. Is ego eenmaal overtuigd van het voordeel van iets dan zal hij je helpen. Dus in eerste instantie gaat het erom ego het voordeel te laten ervaren van spirituele ontwikkeling, of waar wij nu over spreken, het voordeel van Overgave, van Niet-doen.

Het is daarom ook dat ego altijd vraagt:'hoe moet dat dan', of 'maar wat gebeurt er als' of 'hoe weet ik zeker dat'. Ego stelt voortdurend vragen, wil liefst alles van tevoren weten, wil een risico/profijt analyse hebben voor elke belangrijke gebeurtenis of beslissing. M.a.w. elke beslissing vindt plaats op basis van de afweging tussen het willen vermijden van pijn en het verkrijgen van geluk. Is ego echter eenmaal zover dat hij het spirituele ziet zitten, dan is je tegenstander - zo wordt ego immers vaak gezien - zich aan het omvormen tot een helper. En dat is nu net waar het om gaat. Dat ego zijn eigenlijke plek inneemt van dienaar, van helper, in plaats van de angstige, resultaatgerichte streber die het meestal is.

Waar het dus om gaat is ego bereid te krijgen niet tussen beide te komen - en uiteindelijk op te lossen, d.w.z. nooit meer tussenbeide te komen. Dan kan er een verandering plaatsvinden. In die context kunnen we dus ook het belang van spirituele ervaringen duiden. Niet de ervaringen op zich zijn zo belangrijk, maar het niet tussen beide komen van ego en het effect van die ervaringen op het hele systeem zijn dat wel. Elke keer als er een diepe spirituele ervaring is, wordt ego als het ware geïnjecteerd met het Hogere, en aldus steeds meer omgevormd. Waar overigens voor gewaakt moet worden is dat ego zich de spirituele ervaringen en 'verworvenheden' niet gaat toeëigenen, want dan ontstaat het zogenaamde spirituele ego. In het begin zal dit echter onvermijdelijk zijn.

Hoe verder we komen, hoe meer we in staat zijn tot werkelijke overgave, tot een waarlijke ontvankelijkheid, des te meer kan ons wezen gevoed en getransformeerd worden door de Hogere Energieën. Vandaar het belang van 'afstand doen van de gevoelens'. De gevoelens geven als het ware de Poort aan. Wanneer het hart zich opent kunnen liefde gevoelens erg sterk zijn. De vreugde die dit oplevert is gelijk het 'gevaar'. Het gevaar daar te blijven hangen, in de ontroering te blijven steken. In het begin van de spirituele ontwikkeling is dat niet erg, is het zelfs een doorbraak te noemen als deze aanraking door Universele Liefde plaatsvindt. Verderop moeten we hier niet blijven steken, moeten we verder durven gaan. En dat kan, zoals gezegd, wanneer ego overtuigd is geraakt dat het grootste genot slechts mogelijk is wanneer het zichzelf opheft. Aangezien ego pijn wil vermijden en geluk wil hebben, zal het er op een gegeven moment van doordrongen raken dat de toestand van egoloosheid de te verkiezen toestand is. Want, alleen als 'jij' er niet bent, ben je "DAT".
Hans Laurentius
Delen:
admin
admin sep 5 '10
TheMoon, dat is een heel mooi stuk wat je hier plaatst.

Graag wil ik nog wat eraan toevoegen wat ik een soort van mis in de tekst en dat is namelijke liefdevol zijn.

Als je ontvankelijk bent of je laat inspireren voor de liefde diep in je hart, van de cosmos, van je gidsen en of geliefde. Dan vind je vanzelf het pad naar een betere zelf vorm waarin je meer in je kracht staat met je ziel op aarde.

Wees ervan overtuigt dat je hier op aarde bent voor jouw levensplan en niet die van een ander. Als je dit niet doet denk je met een zekere vorm van ego en raak je los van de liefde in jezelf.

Sta dicht bij jezelf en weet dat je altijd op de juiste plek bent op de juiste tijd omdat je overal van kan leren als je ontvankelijk bent. Dan is er geen plek voor die zekere vorm van ego.

Beperkingen leggen mensen zichzelf op, niet het ego. Mensen verliezen zelf hun wilskracht, niet door het ego. Mensen zien wat ze zelf willen zien, niet door het ego. Maar als je je overgeeft zal je geen beperkingen hebben, zal je weer wilskracht krijgen op de nodige momenten en kan je weer zien wat je hoort te zien.

Overgave is voor mij dan ook een belangrijk onderdeel in je mens zijn samen met liefdevol zijn.

De tekst van Hans Laurentius vind ik dan ook erg mooi, maar vond dat ik dit er even bij moest type om het compleet te maken voor wat ik voel op merudi.


Groetjes, Robbert.
New Moon
New Moon sep 5 '10
Dat vind ik een mooie toevoeging Core smile
Bedankt.

Groetjes the moon
Seven
Seven sep 5 '10
Hele mooie tekst, sluit aan bij wat ik als Spirituele Psychologie zie, waarbij het ego een voertuig, persoonlijkheid, is dat liefdevol ‘opgevoed’ kan worden om zo tot zijn/haar functionele essentie te komen.
gast
gast sep 5 '10
Ja juist. Zo zie ik het ook Seven. Het ego mag er zijn en is er om van kind naar volwassenheid te groeien.
New Moon
New Moon sep 5 '10
Fijn dat jullie het mooi vinden smile

Liefs the moon
admin
admin sep 5 '10
Hele mooie tekst, en ook fijn dat jullie daarmee eens zijn.
Ik belicht nog graag het laatste stukje, dat voor mij de grootste kern draagt.

Wanneer het hart zich opent kunnen liefde gevoelens erg sterk zijn. De vreugde die dit oplevert is gelijk het 'gevaar'. Het gevaar daar te blijven hangen, in de ontroering te blijven steken. In het begin van de spirituele ontwikkeling is dat niet erg, is het zelfs een doorbraak te noemen als deze aanraking door Universele Liefde plaatsvindt. Verderop moeten we hier niet blijven steken, moeten we verder durven gaan. En dat kan, zoals gezegd, wanneer ego overtuigd is geraakt dat het grootste genot slechts mogelijk is wanneer het zichzelf opheft. Aangezien ego pijn wil vermijden en geluk wil hebben, zal het er op een gegeven moment van doordrongen raken dat de toestand van egoloosheid de te verkiezen toestand is.

"
gast
gast sep 5 '10
Tinne; zie jij jezelf als egoloos?
admin
admin sep 5 '10
Op dit moment niet, Gast.
Maar je kent m'n evolutie niet, en ik de jouwe niet.
Ik weet van mezelf waar het voor mij naartoe ga, en hoe het in de toekomst zal zijn. Dat staat niet ter discussie.
gast
gast sep 5 '10
Maar waarom dan niet nu zijn wie je nu bent; een mens met een ego en een ziel en een geest. Waarom in de toekomst leven?
admin
admin sep 5 '10
Ik leef niet in de toekomst hoe kom je erbij? das een interpretatie van jou hoor. Ik leef in het nu.
Gast, ik ben hier al meer dan een jaar en ik heb de indruk dat je me niet eens hebt leren kennen. Vele anderen al wel, die komen dichter .. jij blijft op een afstand.
Je ontmoet me niet. je zet me dikwijls in een vraag vanuit een stelling van jouzelf.
gast
gast sep 6 '10
Vind je dat ik dat moet doen? Dichter bij jouw komen?
Ja ik stel vragen omdat het voor mij verwarrend is om andere signalen op te vangen van jouw dan wat je in je schrijven uitzend. Het zou best zo kunnen zijn dat het aan mij ligt en dat het dingen in mij zijn, en dat klopt ook deels zeker. Mijn assendant is weegschaal en die zoekt altijd de balans in mij en in mijn omgeving. En aangezien ik weet dat de natuur altijd op zoek is naar balans let ik daar heel erg op. Bij jouw komt het nog al eens voor dat ie in de "positieve" kant doorslaat. Er is dus geen balans in de energie die tussen jouw en mij zit. Hierdoor reageer ik "negatief" om de balans waar ik naar op zoek ben te herstellen. Dit is vaak wel energie die door het ego beinvloed wordt en niet door "het geheel".
En ja, de invulling van de rest komt uit mij, dat is niet zo moeilijk lijkt mij aangezien ik degene ben die wat ik voel interpreteer.
Ik heb overigens het zelfde maar dan omgeeerd bij mensen die erg veel "negatieve" energie uitzenden, dan sla ik om naar het positieve om de balans weer te herstellen.
Dit doe ik niet bewust maar komt vanzelf in me naar boven. Alleen de interpretatie ervan komt bewust uit mij.

Met mensen die zelf bewust of onbewust in balans zijn heb ik geen moeite om te ontmoeten in wie ze zijn, met mensen die bewust het "positieve" aanhangen en daardoor in onbalans zijn heb ik moeite mee...
Maar van mij mag je zijn wie je wil zijn......ik ook van jouw?
New Moon
New Moon sep 6 '10
Oeffff de meeuw pikt nu opeens een zak open... wink
admin
admin sep 6 '10
Origineel bericht van: gast
Vind je dat ik dat moet doen? Dichter bij jouw komen? Nee, Gast je "moet" niets hoor, je mag.. zo leer je me beter kennen. Mensen doen dat hier op Merudi met elkaar. Maar het inderdaad volledig aan jou. Ik merk alleen heel regelmatig op dat er gedachtes en indruken van jou over mij zijn, waarvan ik denk "Maar dat ben ik helemaal niet" toch voel ik dat je een bepaald beeld over me hebt gecreeerd, dat je steeds wil doorprikken. dus eigenlijk doorprik je steeds dat beeld. En toch draagt het mijn naam, toch is dat naar mij gericht. En dat voelt soms heel vreemd aan!

Ja ik stel vragen omdat het voor mij verwarrend is om andere signalen op te vangen van jouw dan wat je in je schrijven uitzend.
Volgens mij is het anders. M'n schrijven komen niet altijd overeen met het beeld dat je over me hebt gecreeerd. Je ziet dan alleen het beeld, en als ik dan schrijf is het anders.. en daar wil je doorheen.

Het zou best zo kunnen zijn dat het aan mij ligt en dat het dingen in mij zijn, en dat klopt ook deels zeker. Mijn assendant is weegschaal en die zoekt altijd de balans in mij en in mijn omgeving.
Je weet niet eens dat ik zelf een weegschaal ben, en harmonie voor mij het allerbelangrijkste is. Dus als jij bezig bent met een tegenpool te creeeeren voor mij, dan is dat voor mij disbalans. Want wat ik schrijf, en doe op Merudi is puur mij, zoals ik ben. In alles wat ik doe.. Ik lees heel dikwijls van jou dan opmerkingen van dat ik anders zou zijn. Mensen die me in het echt gezien hebben, of die met me op msn zijn, weten en zien en ervaren, zoals ik ben, ben ik ook op Merudi. Met dat verschil dat ze veel meer ervaren, vanuit m'n spirituele kwaliteiten en krachtige inzet naar situatie's toe voor derden. En ook zij ervaren me al eens boos, verdrietig, verbouwereerd, of welk ander gevoel. En dat is zoals het is, op dat moment.


En aangezien ik weet dat de natuur altijd op zoek is naar balans let ik daar heel erg op.
Goed, maar ergens heel erg op letten, lijkt me niet zo'n spontane houding! Daar mis ik dan weer dat stukje natuurlijkheid dat een weegschaal ook graag heeft.
Bij jouw komt het nog al eens voor dat ie in de "positieve" kant doorslaat.
Ik ben positief, en kan niet anders zijn dan die ingesteldheid. Wanneer ik negatief ben, laat ik dat ook merken. Maar daar hebben mensen niets aan, integendeel, dat is dan een pakje oud vuil van me.. dat hoef ik nergens niet bij iemand op uit te strooien.
Uiteindelijk vind ik het vreemd dat jij daar als een soort rechter gaat uitmaken hoe mijn balans in elkaar zit. Ik heb dus iemand die mij in het oog houdt en op me let. Dat is het geen wat ik al een hele tijd voel hooor. Dat is nu duidelijk.


Er is dus geen balans in de energie die tussen jouw en mij zit. Hierdoor reageer ik "negatief" om de balans waar ik naar op zoek ben te herstellen. Dit is vaak wel energie die door het ego beinvloed wordt en niet door "het geheel".
En ja, de invulling van de rest komt uit mij, dat is niet zo moeilijk lijkt mij aangezien ik degene ben die wat ik voel interpreteer. Juist! en nu je het uitgelegd hebt, kan ik het beter plaatsen, zie ik het ook beter in wat je doet, en kan ik het ook loslaten. Jij bent jij,dat is wat je doet, en een soort idee dat je dat hebt te doen.
Ik heb overigens het zelfde maar dan omgeeerd bij mensen die erg veel "negatieve" energie uitzenden, dan sla ik om naar het positieve om de balans weer te herstellen.
Dit doe ik niet bewust maar komt vanzelf in me naar boven. Alleen de interpretatie ervan komt bewust uit mij.
Misschien dat je er toch eens bij stil blijft staan, wat de echte oorzaak is daarvan. Want de balans is voor mij herstelt omdat ik nu weet wat je doet. Het heft het dan op.

Met mensen die zelf bewust of onbewust in balans zijn heb ik geen moeite om te ontmoeten in wie ze zijn, met mensen die bewust het "positieve" aanhangen en daardoor in onbalans zijn heb ik moeite mee...
Maar van mij mag je zijn wie je wil zijn......ik ook van jouw?



Die laatste zin ' maar je mag van mij zijn wie je wil zijn, dat klopt niet, Gast. Je aanvaart me niet. Je aanvaart m'n positieve houding niet, en maakt een eigen beeld aan.
Ik ben wel blij dat je het uitlegt, zoals ik al eens schrijf. En ik ben nu eenmaal een aanhanger van het Positieve. Daar zal je mee mogen dealen. Of niet.. maar ik hoop van wel. Want dat zegt me dan dat je meer in jezelf naar jezelf kijkt, dan energie te steken in schijnbare disbalansen met de buitenwereld recht te trekken.

admin
admin sep 6 '10
En dat allemaal in een topic genaamd: "Zelrealisatie: het ego".

De mooiste balans vind je als je balans los laat en het van nature laat gaan zoals je het diep van binnen wil. Ja dat mag ik zeggen omdat ik vroeger net als gast volop bezig was balans overal in te brengen.

Een visuele uitleg:
Als je bewust balans brengt is het hetzelfde als een weegschaal met 2 gewichten waarbij je steeds te veel gewicht blijft leggen of eraf haalt op 1 kant. Maar als je het los laat zijn er geen gewichten meer die ergens aan hangen en is er ook balans.

Mocht er dan toch gewicht hangen aan 1 kant kan de zwaardere kant altijd omhoog kijken en zelf zien hoe het is om zijn gewicht los te laten.

Edit: Een voorbeeld hiervan in deze situatie: Tinne als bijna gewichtloos en gast met gewicht en dan als je balans wil brengen haal je tinne naar beneden. ^^
Cialara
Cialara sep 6 '10
@ Gast,

Het idee om de balans bij een ander te moeten "herstellen" door middel van negatieve dan wel positieve reacties vind ik vreemd, en ik vraag me af waar dat vandaan komt... Hoe komt het dan dat jij die disbalans voelt waar anderen dat niet hebben?

@ Core,

Hele mooie beeldende uiteenzetting smile

@ The Moon,

Een prachtige tekst heb je hier geplaatst waar velen iets mee kunnen zo blijkt.

@ Tinne,

Je weet het smile

Liefsssss allemaal
Jorine.
Seven
Seven sep 6 '10
Ik sluit me helemaal bij de woorden van Jorine aan, ook bijzonder om te zien en ervaren wat er gebeurt hier op een 'forum' ;-)
gast
gast sep 6 '10
Tinne het is mij volkomen duidelijk dat het wederzijds is wanneer je denkt en zegt dat ik jou niet kan zien wie je bent.
Jij kunt dat van mij duidelijk ook niet.

Enne, gewichtloos???? Als je geen gewicht bezit kun je het ook niet voelen want dan weet je niet wat het is.
Maar dat het soms lijkt alsof er iemand naar beneden getrokken wordt......
Ik reageer alleen op dat wat er gezegt wordt, het is niet dat ik bewust balans aanbreng, ik geef het alleen wel bewust door. Dat balans aanbrengen ben ik me pas bewust van geworden dat dit bij mij gebeurd na jaren van mezelf afvragen waarom ik voel en reageer op een bepaalde manier op bepaalde mensen en kwam tot deze conclusie en laat het bestaan omdat het voor mij van hogerhand afkomstig is. Ik (ego) ben toeschouwer, voertuig, doorgever.

En nog iets; het komt allemaal voort uit Liefde, want er is niets anders dan dat.
admin
admin sep 6 '10
Misschien moeten we stoppen met naar anderen te kijken en gewoon lekker in onszelf duiken.

Gast je bent een schat en ik leer zo ontzettend veel van hoe jij dingen bekijkt, vaak net effe iets anders dan ik waardoor ik een completer beeld krijg.
Ik weet dat jij soms kritisch bent, maar je bent het op een heel open en eerlijke manier, dat vind ik echt tof, ik houd daar wel van.
Gewoon lekker recht voor zijn raap smile
Blijf jij maar lekker je balans zoeken, als dat voor jou goed voelt dan IS het ook goed, wat anderen daar ook van vinden!
Maar dat hoef ik jou niet te vertellen haha, jij trekt je plan toch wel.

Tinne, lief mooi mensje, als ik jou zie zingt mijn hart, ik heb al langer het gevoel dat ik je ooit eerder heb gekend.
Lieverd, het maakt niet uit hoe anderen over je denken, als iemand je niet ziet zoals jij bent dan is dat voor de ander, niet voor jou.
En het is niet erg!

Ik vind jullie beiden kanjers met alle plussen en minnetjes smile
En dat is dan weer balans voor mij... wink
admin
admin sep 6 '10
Ik ben een bemoeial hoor ik nu lol!
Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki