Loading...
nl

Wat verhaaltjes

Seven
Seven sep 3 '10
Zo af en toe heb ik hele creabea buien en mag dan erg graag schrijven, vaak korte verhaaltjes, soms langer en heerlijk om te spelen met taal, lagen aan te brengen, 'boodschappen' te verpakken etc.
Onderstaand verhaal, de strekking althans, heb ik ooit als hele korte anekdote in een boek gelezen en is me altijd bijgebleven. Vanmiddag ontstond het plots in mijn woorden, er volgen waarschijnlijk nog veel meer verhaaltjes laugh






De Amerikaan en de Swami

Een materieel ingestelde Amerikaanse man was voor zijn bedrijf op zakenreis in India. Hij liep over straat en botste in de krioelende menigte per ongeluk tegen een Swami.

‘I’m sorry’ zei de Amerikaan, hij voelde zich schuldig.

‘Do not worry, you didn’t do it on purpose’ antwoordde de Swami kalm.

De Amerikaan voelde zich opgelucht. Sinds een jaar had hij grote interesse in het paranormale. Het toeval wilde dat hij voor zaken in India moest zijn en deze Swami, afgaande op zijn schitterend gewaad en krachtige uitstraling moest zeker erg spiritueel zijn. ‘Het zal vast geen toeval zijn dat ik juist tegen deze Heilige man bots’ dacht hij.

‘It has a reason why we meet’ zei de Swami op onmerkbaar gebiedende toon en keek de Amerikaan indringend aan.

‘That is exactly what I thougt!’ sprak de Amerikaan, hij voelde zich bevestigd.

‘I know. I also know that your wifes name is Isabella’ ging de Swami zelfverzekerd verder.

De Amerikaan viel zowat van zijn spreekwoordelijke stoel. ‘Yes!’ riep hij enthousiast uit. ‘You must be a very wise man’ sprak hij verder en knielde voor de Swami.

De Swami glimlachte en genoot innerlijk van de aandacht die hij kreeg van de onwetende Amerikaan. Hij ging verder.

‘You are here on a businesstrip’ zei hij.

De Amerikaan glunderde en zei ‘Yes I am. How can I thank you for you’re wise words!’.

‘Any way you want’ zei de Swami wetende wat hij wenste.

De Amerikaans trok zijn knip, overhandigde de Swami 10000 roepies en dankte hem nogmaals. ‘Thank you. You must be a Guru!’.

De Swami glimlachte nogmaals, zegende de Amerikaan met een plechtig gebaar, draaide zich om, liep weg en ging op in de krioelende menigte.


De Amerikaan voelde zich de koning te rijk en nam zich voor zijn familie en vrienden te vertellen over deze indrukwekkende spirituele ervaring. Hij vervolgde zijn weg, deed zijn zaken en zocht vervolgens moe en tevreden zijn hotel op.
De volgende morgen douchte hij zich, ontbeet, pakte zijn koffer en maakte aanstalten om te vertrekken naar het vliegveld. Net voor hij in een riksja stapte viel zijn oog op een onopvallend geklede man, hij stond onder een boom die groener oogde dan de overige bomen in de drukke straat. De tientallen bont gekleurde vogeltjes in de boom kwetterden van plezier. De Amerikaan werd door iets getroffen, wist niet wat het was, maar raakte nieuwsgierig en liep op de man af.

Met iedere stap waarop hij de man naderde voelde hij iets in zijn borst, die pijn begon te doen en tegelijk voelde zijn hoofd licht. ‘Ik heb vast iets verkeerds gegeten of het is de zon’ dacht de Amerikaan.

Hij was nu op een afstand dat hij de man in zijn ogen kon zien. Ogen die haast onpeilbaar diep waren. De Amerikaan raakte verward.

‘Yesterday I met my Guru’ opende de Amerikaan het gesprek ongemakkelijk maar trots en kon onderwijl zijn ogen nauwelijks richten op die van de voor hem onpeilbare man.

‘Your Guru?’ antwoordde de man.

‘Yes, he is a very wise Swami, he knows everything about me, my wifes name and that I’m on businesstrip. Everything!’.

De eenvoudige geklede man richtte zijn lichtende ogen op die van de Amerikaan en zei haast zingend: ‘But didn’t you know these things already?’.

De Amerikaan kon geen woord meer uitbrengen, groette de man vluchtig met een hoofdknik, draaide zich om en stapte in de riksja richting vliegveld. Dit rit voerde hem door sloppenwijken, langs tempels en een dierentuin.

Twee jaar later droomde de Amerikaan over de Swami en de eenvoudig geklede man. Die ochtend ontwaakte hij. Een maand later verkocht hij zijn bedrijf, schonk al zijn geld aan een goed doel en wenste te leven als een rijk man.
Delen:
New Moon
New Moon sep 3 '10
Goh, Seven laugh
Ik ben dol op dit soort verhalen, je bent een goede schrijver smile

Ik had vandaag toevallig een nieuw boek van Paolo Coelho gekocht (ben heel erg dol op zijn verhalen). Ik had zo zin in metaforische verhalen en dan verschijnt er prompt eentje op merudi! wink

Ik kijk uit naar je volgende verhaal smile

Liefs the moon
Seven
Seven sep 3 '10
He Maan,

Graag gedaan grindeze kwam voort uit het Meesters/wijsheid/goede therapeuten onderwerp, als er inspiratie is schrijf ik verder, komt en gaat altijd.

Nou wil het toeval (hihi) dat ik gister op zoek was naar een boek van Paolo Coelho in mijn boekenkast, heb er verschillende (mooi!), maar die ik zocht heb ik momenteel uitgeleend helaas.

Welke heb je gekocht trouwens?

liefs Seven
New Moon
New Moon sep 5 '10
Hee Seven smile

Ik was op zoek naar de nieuwste (de beschermengel), maar die was er nog niet in de winkel waar ik was, mijn oog viel op brida en die heb ik gekocht smile

Liefs the moon

ps: was je op zoek naar "als een rivier" ?
Seven
Seven sep 5 '10
Wat grappig! Dat boek wat ik zocht dacht ik gevonden te hebben, getiteld The Witch of Portobello, maar dat bleek dus een ander boek te zijn. Wat ik dus zocht en uitgeleend heb is Brida laugh

liefs Seven
admin
admin sep 5 '10
@De Amerikaans trok zijn knip, overhandigde de Swami 10000 roepies en dankte hem nogmaals. ‘Thank you. You must be a Guru!’.

ik heb even opgezocht, 10.000 roepies is ongeveer 250 dollar.
250 dollar is ongeveer 200 euro voor die rijke Amerikaan, is datniet zo veel.
New Moon
New Moon sep 5 '10
Origineel bericht van: Tinne
@De Amerikaans trok zijn knip, overhandigde de Swami 10000 roepies en dankte hem nogmaals. ‘Thank you. You must be a Guru!’.

ik heb even opgezocht, 10.000 roepies is ongeveer 250 dollar.
250 dollar is ongeveer 200 euro voor die rijke Amerikaan, is datniet zo veel.


De Swami daarintegen is nu een rijk man. Je zegt het zelf, 10000 is echt heel veel geld in India.
admin
admin sep 5 '10
Dus dat wil zeggen dat dit geen echte Swami was.
Want Swami's hechten geen waarde aan Geld, en lopen ook niet zomaar op straat tussen de menigte rond.
Het was in de ogen van de Amerikaan natuurlijk wel een Swami, en het enige wat ie kent is Geld geven. Hij had dus vanuit zijn eigen visie gehandeld, niet vanuit hoe het echt is.
Die eenvoudige man, bij die boom toen... dat was een Swami.
en hij werd zich daar naderhand van bewust. Daardoor veranderde heel zijn denksysteem, en maakte hij een transformatie door.
Die twee ontmoetingen te samen , zijn heel belangrijk geweest.
Mocht ie alleen de tweede persoon hebben ontmoet, had het hem misschien niet eens wat gedaan..
Seven
Seven sep 5 '10
Ja! Tinne, mooi dat je het zo in deze woorden weergeeft!
admin
admin sep 5 '10
Origineel bericht van: themoon
Origineel bericht van: Tinne
@De Amerikaans trok zijn knip, overhandigde de Swami 10000 roepies en dankte hem nogmaals. ‘Thank you. You must be a Guru!’.

ik heb even opgezocht, 10.000 roepies is ongeveer 250 dollar.
250 dollar is ongeveer 200 euro voor die rijke Amerikaan, is datniet zo veel.


De Swami daarintegen is nu een rijk man. Je zegt het zelf, 10000 is echt heel veel geld in India.

ja, die man voelde zich waarschijnlijk door dat geld rijk.
Wie stoort zich daar aan?
New Moon
New Moon sep 5 '10
Ik snap idd wat je bedoelt tinne. Blijkbaar had deze Amerikaan nog geen kennis gemaakt met universele liefde, en dat het doorgeven daarvan meer kan scheppen dan geld.
admin
admin sep 5 '10
grinwink
Als jij dat zicht hebt, heb jij die kennis al wel!

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki