Loading...
nl

Waarom?

gast
gast aug 27 '10
Wat ik me al een hele tijd afvraag; waarom hebben mensen het nodig om aan universele wijsheden een persoon te koppelen. Is de wijsheid minder wijs als er niet een naam van één of andere meester, heer, of welk hyrarchische titel dan ook aan vast zit?
Luisteren mensen liever niet naar wijsheden die uitgesproken worden door niet bekende of "hogere" wezens?
Worden deze wijsheden alleen maar aangenomen omdat ze uitgesproken zijn door Jezus, meester Morya, de dalailama, Krishna, Osho e.a.

Waarom wordt hier zoveel waarde aan gehecht? Dus niet aan de wijsheid maar aan de persoon....
Delen:
gast
gast aug 27 '10
Ho, niet komen met; het is jou eigen invuling dat anderen er waarde aan hechten dus zal het iets van jou zijn.
Hetgeen wat van mij is in deze is dat het voor mij helemaal niet belangrijk is wie of wat er aan verbonden wordt want het is niet door iemand op te eisen wat wijsheid is.
Marenubium
Marenubium aug 27 '10
Ey smile

M.i. is het o.a. jouw eigen antwoord:
Quote:
Worden deze wijsheden alleen maar aangenomen omdat ze uitgesproken zijn door Jezus, meester Morya, de dalailama, Krishna, Osho e.a.


Anderzijds...zijn dit ook de meest aangevallen personen. Denk aan Jezus, die gekruisigd is.

We zijn met zijn allen 'opgevoed' alszijnde 'in zonde geboren'.
Derhalve zoeken we buiten ons verlichting, salvation, etc. Ja, dus buiten ons grotere en machtigere wezens, die we kunnen aanwijzen, die 'tastbaar' zijn. Maar ook, die we de schuld en verantwoordelijkheid van alles kunnen geven. Is God namelijk niet 'vrezend' volgens de kerk, en almachtig? En is het geen oordelende en straffende God?
Wat is ons in hemelsnaam allemaal wel niet met de paplepel direct dan wel indirect ingegoten?

Anderzijds willen we het niet horen wat ons gezegd wordt. Want immers, wij kunnen namelijk van nature uit niet 'goed' zijn. We zijn immers in zonde geboren, en allemaal zondaren. Er zijn maar een handjevol verlichte wezens "geweest" (weet, dat zij nog steeds onder ons zijn), die we echter weer met de nek hebben aangekeken. Want ach, iets wat zij verkondigen is zoo almachtig simpel, en de makkelijkste weg is immers toch de weg van de duivel? Nee, alleen de moeilijkste weg is de enige weg naar verlichting! Iets anders wat ons beloofd wordt, KAN niet anders dan het werk van de duivel (het kwaad) zijn!.

Hoe graag willen we dat het zo makkelijk is, maar hoe graag willen we ook geloven dat het niet zo makkelijk is. Want we moeten toch boeten?
Ach. We laten ons misleiden waar we bij staan, en niet door de 'duivel' of het 'kwaad', maar door onszelf smile
En dus zijn we geneigd veel buiten onszelf neer te leggen, en de verantwoording vooral niet op onszelf te nemen.
En ja, dan heb je pointers nodig, dan heb je het nodig wezens boven jou te stellen en te kunnen aanwijzen en te benoemen.

Simple as that, in my humble opinion that is.
gast
gast aug 27 '10
Maar heb je die echt werkelijk nodig? Of denk je alleen maar dat je die nodig hebt....

En ja Marenubium (blij dat je er weer bent) ik begrijp wat je bedoeld, de mens heeft iets buiten zichzelf nodig om niet zelf de verantwoordelijkheid op zich te hoeven nemen.
Ik ben dat station gepasseerd.....helaas misschien wel omdat er ook niets is wat ik de schuld in de schoenen kan schuiven....
New Moon
New Moon aug 28 '10
Hm mijn persoonlijke ervaring is dat mensen andere mensen en hogere wezens de schuld blijven geven van hun problemen, simpelweg omdat ze zichzelf niet in de ogen durven kijken. En omdat ze denken dat die wezens min of meer macht hebben over het leven en de levenden op aarde ...
Mensen zoeken een excuus buiten zichzelf, afleiding, een geloof.
Heb nu ook allergie voor mensen die zeggen dat slechte gebeurtenissen "gods wil" is of "het lot". Als mensen dat doen geven ze de kracht om er iets aan te doen uit eigen handen, simpelweg omdat ze te bang of te laf zijn naar zichzelf te kijken. Het zou niet best zijn als mensen afhankelijk zouden zijn van God of het lot, dan zijn we in feite een soort van machines. Dat heb ik ook lange tijd gedaan, terwijl ik mezelf vergat. Nu zeg ik, als er iets gebeurt "dat is mijn eigen schuld, ik ga er wat aan doen (desnoods met hulp)" Want ik heb iets wat God, Jesus, en al die andere belangrijke cosmische energieën niet hebben: hersenen.

Anderszijds gebruikte ik wijsheden om er zelf een draai aan te geven, ik merkte dat ik er van groei, oftewel ik gebruik die citaten als inspiratie. Of dat nou iemand op dit forum is of Jesus is of iemand anders, dat maakt me voor de waarde van de wijsheid helemaal niets uit. Ik vind het alleen wel prettig dat ik weet wie de citaat is zodat ik die kan bedanken (op wat voor manier dan ook) Ben er wel achtergekomen dat de meeste antwoorden op dit moment in mezelf zitten, en ik denk dat dat eigenlijk voor iedereen geldt als je dichter bij jezelf komt, als het punt aanbreekt naar jezelf te kijken, maar dan ook echt tot op de kern wink

Liefs
admin
admin aug 28 '10
Quote:
Want ik heb iets wat God, Jesus, en al die andere belangrijke cosmische energieën niet hebben: hersenen.


Ow....
New Moon
New Moon aug 28 '10
Sorry karin, maar dat is toch iets wat mensen en goddelijke wezens onderscheid van elkaar?
Marenubium
Marenubium aug 28 '10
lol @ karin.

Ik denk dat themoon het bedoelt zoals in mijn onderschrift staat..haha.

@gast: thnx! en ja, ik denk dat we denken dat we het nodig hebben. Alleen wordt er zo verheven over gedaan, en worden dit soort 'leraren' onbedoeld op een zeer hoog voetstukje geplaatst, en wordt het doel finaal voorbij gelopen (gerend). Met name door hen, die zelf de verantwoording niet willen of durven nemen (kudde enzo).
Maar zoals themoon het zegt: het zijn tevens leraren, die ons willen wijzen op het feit dat wat zij zijn, wij ook zijn. Dat zij doen, wij ook kunnen doen en bereiken. Dwz: je hebt alle wijsheid al in pacht, je moet er alleen aan herinnerd worden. En dan hebben die leraren hun doel bereikt, en zijn ze wat ze simpel zijn: leraren. Ipv goddelijke of hogere wezens smile
Je neemt voor jezelf mee wat voor/op jou van toepassing is, gewoon en simpel door het gebruik van het stel hersenen wat ons meegegeven is. En dan bestaat er geen onderscheid meer tussen 'hunnie' en 'wij'.
Lena
Lena aug 28 '10
Origineel bericht van: gast
Wat ik me al een hele tijd afvraag; waarom hebben mensen het nodig om aan universele wijsheden een persoon te koppelen. Is de wijsheid minder wijs als er niet een naam van één of andere meester, heer, of welk hyrarchische titel dan ook aan vast zit?
Luisteren mensen liever niet naar wijsheden die uitgesproken worden door niet bekende of "hogere" wezens?
Worden deze wijsheden alleen maar aangenomen omdat ze uitgesproken zijn door Jezus, meester Morya, de dalailama, Krishna, Osho e.a.

Waarom wordt hier zoveel waarde aan gehecht? Dus niet aan de wijsheid maar aan de persoon....


What's in a name? ik weet niet wie hoger is of lager winken het maakt mij niet uit....mijn kinderen zeggen ook wel wijze dingen..
de wijsheid zit in jou,dus hoe je er ook gebruik van maakt en met welke uitspraken dan ook, van wie dan ook moet niet uitmaken..zelfs van mensen hier ...leer ik weer wat van...
gehecht ben ik alleen aan die Ene.. smile.
gast
gast aug 28 '10
Helemaal gelijk Lena. Voor mij geldt precies hetzelfde. Het is ook niet dat ik me er altijd aan stoor dat anderen wel die behoefte hebben maar op dit moment ben ik in een periode dat me dit wel irriteerd. Ook omdat ik het idee heb dat het anderen in de weg staat om echt los te komen van het 3D leven. Het klinkt zo hokkerig.....maar dat zal wel aan mij liggen.
Maar goed, het is zeer zeker ook weer iets waar ik bij mezelf te rade moet gaan.
Het is een nogal dubbele tijd voor me. Aan de ene kant leuke vooruitzichten aan de andere kant dingen die ik los moet laten waar ik nog erg veel moeite mee heb. En in dit soort periodes lijkt alles wel veel meer uitvergroot en meer inpact te hebben en dat heeft zo z'n uitwerkingen bij mij.
admin
admin aug 28 '10

@ Gast

Bedoel je misschien een soort van "massahysterie" die net zoals "het geloof" is ontstaan?
Het ; "Waarom volgt men de grote jongens/namen hierin",waar is onze eigenwisheid gebleven? Pas eens op!!(jezelf vanzelfsprekend)

De vraag is eigenlijk nog niet eens aan jouw direkt gesteld maar eerder iets waar ik mezelf erg mee bezig houdt,het "wie zegt mij"?

Ik persoonlijk vind de wijsheid niet door maar iedere wijze tekst van Jezus of wie dan ook te volgen.
Gelukkig voor mij ben ik daar te eigenwijs voor.
Heb ik ook in mijn leven dingen zien gebeuren (ik stond erbij en keek ernaar) waardoor ik denk;"Er is niemand die mij kan vertellen of het paranormale of het ietwat meer weten ook meer wijsheid bevat of is. Niemand kan mij vertellen dat het paranormale niet weer de 1 of andere massahysterie is. Alleen voel ik me er meer bij thuis,that's all.
admin
admin aug 28 '10
Origineel bericht van: themoon
Sorry karin, maar dat is toch iets wat mensen en goddelijke wezens onderscheid van elkaar?


Ow hebben Goddelijke wezens geen hersens dan?
admin
admin aug 28 '10
Origineel bericht van: gast
Helemaal gelijk Lena. Voor mij geldt precies hetzelfde. Het is ook niet dat ik me er altijd aan stoor dat anderen wel die behoefte hebben maar op dit moment ben ik in een periode dat me dit wel irriteerd. Ook omdat ik het idee heb dat het anderen in de weg staat om echt los te komen van het 3D leven. Het klinkt zo hokkerig.....maar dat zal wel aan mij liggen.
Maar goed, het is zeer zeker ook weer iets waar ik bij mezelf te rade moet gaan.
Het is een nogal dubbele tijd voor me. Aan de ene kant leuke vooruitzichten aan de andere kant dingen die ik los moet laten waar ik nog erg veel moeite mee heb. En in dit soort periodes lijkt alles wel veel meer uitvergroot en meer inpact te hebben en dat heeft zo z'n uitwerkingen bij mij.


Hangt dit niet een beetje samen met de veranderende energieën Gast?
Ik merkte aan je begin bericht al dat je geïrriteerd bent smile
Het maakt toch niet uit wie het zegt? Wijsheid of waarheid blijft hetzelfde door wie dan ook uitgesproken lijkt mij.
admin
admin aug 28 '10
Mooi gezegd Lena smile
Marenubium
Marenubium aug 28 '10
Ay Gast. Doe U helemaal snappen. 'Waarom plaatsen we anderen boven ons'?
Als de Universele wijsheid immers binnen ons bereik ligt...why o why vinden 'we' dat anderen meer wijsheid in pacht hebben, en zijn wij geneigd 'hunnie' 'goddelijk' en 'wijs' te noemen.
Waar houdt het op?
Wat is er mis met de simpele wijsheden die bijv. kinderen ten toon spreiden. Wat is er mis met de simpele waarheden van de simpele mens, die zich direct naast ons bevindt?
Waarom hebben 'wij' oogkleppen op en zijn 'wij' geneigd alles buiten onszelf te plaatsen, en geloven en handelen we niet 'gewoon' naar onze eigen intuïtie...
Njah.
Leef en laat leven, zou ik zeggen. En handel zoals dat voor jou het beste is. De rest kun je niet veranderen, de wereld kun je niet veranderen. Wel jezelf.
Als het geloof in jouzelf aanwezig is, dan is er ook geen behoefte meer jouw omgeving proberen te veranderen.
Dan BEN je, en ben JIJ de leraar voor jouw omgeving. Op een manier zoals JIJ dat wilt.
Microkosmos.
Macro bestaat niet zonder micro wink
gast
gast aug 28 '10
Origineel bericht van: Karin
Origineel bericht van: gast
Helemaal gelijk Lena. Voor mij geldt precies hetzelfde. Het is ook niet dat ik me er altijd aan stoor dat anderen wel die behoefte hebben maar op dit moment ben ik in een periode dat me dit wel irriteerd. Ook omdat ik het idee heb dat het anderen in de weg staat om echt los te komen van het 3D leven. Het klinkt zo hokkerig.....maar dat zal wel aan mij liggen.
Maar goed, het is zeer zeker ook weer iets waar ik bij mezelf te rade moet gaan.
Het is een nogal dubbele tijd voor me. Aan de ene kant leuke vooruitzichten aan de andere kant dingen die ik los moet laten waar ik nog erg veel moeite mee heb. En in dit soort periodes lijkt alles wel veel meer uitvergroot en meer inpact te hebben en dat heeft zo z'n uitwerkingen bij mij.


Hangt dit niet een beetje samen met de veranderende energieën Gast?
Ik merkte aan je begin bericht al dat je geïrriteerd bent smile
Het maakt toch niet uit wie het zegt? Wijsheid of waarheid blijft hetzelfde door wie dan ook uitgesproken lijkt mij.


Natuurlijk dat is het juist. Het maakt niet uit wie het zegt of hoe het tot je komt. Het irriteerd me ook niet als er ene naam bij staat, de grootste irritatie komt door mensen die het voor hun eigen positie gebruiken. En door alleen dat te pakken wat hun toevallig goed uit komt. Dat irriteerd me het meest.
Maar goed ik houd er over op want het is mijn irritatie en niet die van iemand anders.....
gast
gast aug 28 '10
Origineel bericht van: nougnag

@ Gast

Bedoel je misschien een soort van "massahysterie" die net zoals "het geloof" is ontstaan?
Het ; "Waarom volgt men de grote jongens/namen hierin",waar is onze eigenwisheid gebleven? Pas eens op!!(jezelf vanzelfsprekend)

De vraag is eigenlijk nog niet eens aan jouw direkt gesteld maar eerder iets waar ik mezelf erg mee bezig houdt,het "wie zegt mij"?

Ik persoonlijk vind de wijsheid niet door maar iedere wijze tekst van Jezus of wie dan ook te volgen.
Gelukkig voor mij ben ik daar te eigenwijs voor.
Heb ik ook in mijn leven dingen zien gebeuren (ik stond erbij en keek ernaar) waardoor ik denk;"Er is niemand die mij kan vertellen of het paranormale of het ietwat meer weten ook meer wijsheid bevat of is. Niemand kan mij vertellen dat het paranormale niet weer de 1 of andere massahysterie is. Alleen voel ik me er meer bij thuis,that's all.




Oké maar wat is paranormaal? En ja, er zit altijd een gevaar in dat er in tijden van crisis massahysterie ontstaat. En degene met de beste propaganda machine zal het winnen.
Mensen zijn zoekende, bijna iedereen voelt dat er meer moet zijn dan dit leven. En iedereen ervaart het op zijn/haar eigen niveau. Ik ben niet tegen wijze woorden van anderen. Maar waarom niet de mensen leren dat ze die in zichzelf kunnen vinden i.p.v. ze te onderwijzen. (onder-wijs= niet wijzer maken dan je bent maar eerder minder wijs omdat je iets aanneemt van een ander)
Er komt een tijd (die is er feitelijk al) dat wij in staat zijn onze eigen realiteit te scheppen, waarom zouden we dan een copie van iemand anders willen maken!
gast
gast aug 28 '10
Origineel bericht van: Marenubium
Ay Gast. Doe U helemaal snappen. 'Waarom plaatsen we anderen boven ons'?
Als de Universele wijsheid immers binnen ons bereik ligt...why o why vinden 'we' dat anderen meer wijsheid in pacht hebben, en zijn wij geneigd 'hunnie' 'goddelijk' en 'wijs' te noemen.
Waar houdt het op?
Wat is er mis met de simpele wijsheden die bijv. kinderen ten toon spreiden. Wat is er mis met de simpele waarheden van de simpele mens, die zich direct naast ons bevindt?
Waarom hebben 'wij' oogkleppen op en zijn 'wij' geneigd alles buiten onszelf te plaatsen, en geloven en handelen we niet 'gewoon' naar onze eigen intuïtie...
Njah.
Leef en laat leven, zou ik zeggen. En handel zoals dat voor jou het beste is. De rest kun je niet veranderen, de wereld kun je niet veranderen. Wel jezelf.
Als het geloof in jouzelf aanwezig is, dan is er ook geen behoefte meer jouw omgeving proberen te veranderen.
Dan BEN je, en ben JIJ de leraar voor jouw omgeving. Op een manier zoals JIJ dat wilt.
Microkosmos.
Macro bestaat niet zonder micro wink



Ik kan je weer niets anders geven dan gelijk laugh
En nee, ik kan de wereld niet veranderen en dat wil ik ook niet. Maar op mijn manier mensen wakker proberen te schudden kan ik niet laten. Voel, denk voor jezelf, niets geloven van een ander maar zelf onderzoeken en weten wat wijsheid is, daar gaat het in de nieuwe wereld om. En die wijsheid heft inderdaad iedereen in zich alleen soms nogal bedekt met 3D filters.
admin
admin aug 28 '10
Origineel bericht van: gast
Origineel bericht van: Karin
Origineel bericht van: gast
Helemaal gelijk Lena. Voor mij geldt precies hetzelfde. Het is ook niet dat ik me er altijd aan stoor dat anderen wel die behoefte hebben maar op dit moment ben ik in een periode dat me dit wel irriteerd. Ook omdat ik het idee heb dat het anderen in de weg staat om echt los te komen van het 3D leven. Het klinkt zo hokkerig.....maar dat zal wel aan mij liggen.
Maar goed, het is zeer zeker ook weer iets waar ik bij mezelf te rade moet gaan.
Het is een nogal dubbele tijd voor me. Aan de ene kant leuke vooruitzichten aan de andere kant dingen die ik los moet laten waar ik nog erg veel moeite mee heb. En in dit soort periodes lijkt alles wel veel meer uitvergroot en meer inpact te hebben en dat heeft zo z'n uitwerkingen bij mij.


Hangt dit niet een beetje samen met de veranderende energieën Gast?
Ik merkte aan je begin bericht al dat je geïrriteerd bent smile
Het maakt toch niet uit wie het zegt? Wijsheid of waarheid blijft hetzelfde door wie dan ook uitgesproken lijkt mij.


Natuurlijk dat is het juist. Het maakt niet uit wie het zegt of hoe het tot je komt. Het irriteerd me ook niet als er ene naam bij staat, de grootste irritatie komt door mensen die het voor hun eigen positie gebruiken. En door alleen dat te pakken wat hun toevallig goed uit komt. Dat irriteerd me het meest.
Maar goed ik houd er over op want het is mijn irritatie en niet die van iemand anders.....


Maaarr...als je wel nou inzicht krijgt in waarom het jou irriteert?
Misschien zegt deze of gene iets waardoor jij denkt..oh ja!
En dan kun je er wellicht iets mee wink
Aan de andere kant ben jij volgens mij iemand die dat liever zelf uitpluist op haar eigen tempo.
Islandlady
Islandlady aug 28 '10
Amen!
ja jeetje Karin tegelijk posten hehe deze was bedoeld op Gast haar post... xxx
Pagina's: 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki