Loading...
nl

Jaarfeesten Mabon

admin
admin aug 26 '10
Jaarfeesten

In de hekserij is naast de Godin ook God van belang.
De Godin is de vrouwelijke component en symboliseert het leven en God is de mannelijke component en symboliseert de dood.
Zowel Godin als God zijn nodig voor de balans en voor de cirkel van geboorte- groei- verval- dood en wedergeboorte. Om dit te illustreren het volgende korte verhaal.

De Godin liep trots rond.
De aarde was voor de allereerste keer bevolkt met dieren en beplant met prachtige bloemen, planten, struiken en bomen. Ze kon haar geluk niet op en liep heel tevreden en gelukkig door haar schepping.
Maar na een tijdje zag ze dat er dieren en planten waren die het niet zo goed meer deden en uiteindelijk dood gingen.
Wat ze ook probeerde het lukte niet om de dieren en planten die dood waren gegaan nieuw leven in te blazen.
Ze zocht een oplossing en kwam er achter dat ze hulp nodig had.
Daarom ging ze naar het rijk van de God van de Dood in de onderwereld.
Hij was erg blij om haar te zien en had haar wel verwacht.
“Aha, daar ben je.
Kom binnen en deel mijn rijk met mij” zei hij.
De Godin vond het er wat somber uitzien en gaf aan dat het niet haar bedoeling was om hier te blijven.
“Jammer, wat kom je dan doen?” zei God.
“Ik heb een vraag” zei de Godin.
“Waarom kan ik wat dood is geen nieuw leven inblazen?” en de Godin vertelde haar verhaal.
“Tja, dat is nu magie” zei God lachend.
“Magie? Wat is dat en hoe kan ik dat leren?” vroeg de Godin.
“Dat kan ik je wel leren maar daar moet je dan ook wat voor doen” en God lachte weer.
“Goed” zei de Godin.
“Leer het mij maar.”
“Weet je het zeker?
Want je moet er wel wat voor doen en ben je daartoe bereid?”
“Ja, als ik mijn schepping daarmee kan redden ben ik daartoe bereid” zei de Godin na even nadenken.
God nam Godin liefdevol in zijn armen en liep met haar naar zijn bed en vroeg voor de zekerheid nog een keer of de Godin bereid was om te doen wat nodig was.
De Godin beantwoordde bevestigend.
Daarop bedreef God de liefde met de Godin en na afloop zei hij,
“Kijk mijn lief, voor wedergeboorte zijn drie dingen nodig. Jij het leven, ik de dood en de magie.
De magie van liefde, die wedergeboorte heet.
Alles wat leeft sterft en kan door liefde weer opnieuw worden geboren.”

Na deze gebeurtenis trekken de Godin en God veel met elkaar op.
In het voorjaar komt de Godin uit de onderwereld en even later volgt God.
Als zij beiden boven de grond zijn vindt er bevruchting plaats.
Er komen jonge beesten, vruchten, noten, zaden en granen.
In de herfst offert God zich weer op en vertrekt weer naar de onderwereld.
De Godin volgt even later.
Na de winter komt de Godin weer boven en zo is de cirkel weer rond.

bron:http://www.cirkelderseizoenen.com/hekserij/jaarfeesten



bron:www.heksenshop.nl
Delen:
admin
admin aug 26 '10
Mabon


Mabon op of omstreeks 23 september



Oude naam voor de herfstequinox, het hoogtepunt van het najaar.

Het oogsten dat rondom Lughnasadh is begonnen vindt nu een einde en het feest is voornamelijk een ritueel van dankzegging aan de zon en de maan, god en godin.

Men "bidt" voor het oveleven van de komende winter.
Het verschijnsel dat dag en nacht even lang zijn, net als op de dag van Ostara, wordt gezien als een balans tussen vrouwelijke en mannelijke krachten.

Op deze dag houden licht en donker elkaar in evenwicht, waarna het korten der dagen weer wordt ingezet.
Er wordt een oogstfeest gehouden waarbij de Goden worden gedankt voor de oogst die ons in staat zal stellen de koude winterperiode door te komen.

Volgens bepaalde tradities wordt de geest van de geofferde Graangod met Mabon op weg gezet naar de onderwereld waar hij, zoals gezien, met Samhain zal aankomen.

bron: www.cirkelvandegodin.nl
admin
admin aug 26 '10
Mabon



Tijdens de herfstequinox zijn dag en nacht weer in balans. Deze tijd markeert het keerpunt naar de donkere helft van het jaar, tijd om te oogsten.
Het is een tijd om dankbaar te zijn voor al wat ons gegeven wordt, voor wat we hebben bereikt.
De balans in de natuur nodigt uit om naar binnen te keren door middel van meditatie.
De tijd lijkt langzamer te gaan, we hebben geen haast en komen tot bezinning.
Neem de tijd om tot jezelf te komen en terug te kijken. Hierna is er weer ruimte om een blik vooruit te werpen.


Rond deze tijd daalt de Godin af naar de onderwereld. Met haar vertrek zien we de teruggang in de natuur en de komst van de winter.
Deze mythe zien we terug in de Sumerische mythe van Inanna en de Romeinse legende van Demeter en Persephone (in het Grieks: Ceres).


In september nemen we ook afscheid van de God van de oogst. Hij is de "greenman" , de cyclus der natuur.
Hij is de oogst en zijn zaad waarborgt de hergeboorte van de natuur.
Deze cyclus wordt gesymboliseerd in de mythe van de God Mabon.
Al met 3 dagen oud werd hij weggenomen van zijn moeder (de Moedergodin) en na verloop van tijd gered door een hert, raaf, uil, adelaar en een zalm.
Tijdens zijn ontvoering verbleef Mabon in de magische andere wereld, de baarmoeder van de Godin.
Tijdens zijn gevangenschap vergaart hij kracht en wijsheid. Zijn licht lijkt gedoofd maar niets is minder waar.
Bij zijn terugkeer in de wereld is hij de grote redder die de aarde bevrucht met zijn verworven krachten.





Mabon correspondenties.






Goden:
Mabon, Bacchus, Dionyssos, Greenman




Godinnen:
Persephone, Demeter, Ceres, Inanna




Voedsel en drank:
graanproducten, maïskolven, appels, noten, bessen, zaden, gedroogd fruit, wortelen, aardappelen, uien, wijn en ciderdranken.




Algemene symbolen:
alles wat je in het bos kunt vinden (herfstbladeren, noten, takken, paddestoelen, bloemen, bramen en andere vruchten), hoorn des overvloeds




Dieren:
roofvogels, wolf, hond, hert




Stenen:
gele agaat, carneool, gele topaas, saffier, lapis lazuli, amethist




Kleuren:
donker geel, oranje, rood, bruin, koper, paars.




Kruiden:
salomon's zegel, salie, mirre




Rituele magie:
rituelen voor welvaart, contemplatie, regressie




Traditionele gebruiken:
binnen halen van de oogst, offers brengen aan het land, het snijden van een wilgen staf (Druïden), boswandelingen, noten rapen, bessen plukken, wijn maken, verzamelen van mooie herfstbladeren.
Maak een hoorn des overvloeds: vul een rieten mand in de vorm van een hoorn met seizoensvruchten, bloemen, herfstbladeren en noten.





Recepten :



Mabon olie.

Ingrediënten:

Amandel als basisolie

4 druppels rozemarijn

2 druppels appel

1 druppel kamille



Mabon wierook.

Ingrediënten:

1 deel Benzoë

1 deel gedroogde jasmijn

1 deel gedroogde appelbloesem

een snufje zwarte peper

2 druppels patchouly

1 mespunt kaneel


Hoorn des overvloeds

Ingrediënten:

1x beslag basisrecept voor zoete pannenkoeken

1 el acaciahoning

250 gr bosvruchten

Poedersuiker



Bereiding:

Bereid het beslag volgens het basis recept en bak niet al te grote pannenkoeken.
Rol elke pannenkoek in de vorm van een horentje. Verdeel de poedersuiker over de borden.
Vul de horentjes met een deel van de bosvruchten. Leg op elk bord 1 horentje.
Garneer met de resterende bosvruchten.
Giet een straaltje honing over elke pannenkoek en dien onmiddellijk op.

bron: www.sea-priestess.com/mabon.
1stMoonofMars
1stMoonofMars aug 26 '10
interresante post.... leuke dingetjes... later nog eens verder doorlezen smile

Grt,

1stMoonofMars
Emuca
Emuca okt 24 '10
Bijna Halloween! Zet de pompoenen maar klaar mensen!
Mimosa
Mimosa okt 24 '10
Oh, wat ziet die pompoen er gaaf uit.
Zelf heb ik eigenlijk weinig Halloween, maar ik vind het wel heel leuk om te kijken wat anderen er mee doen.
Emuca
Emuca okt 24 '10
Halloween is mijn favoriete feest <3
admin
admin okt 24 '10
Een superfeest, samen met Beltane mijn twee favorieten.
Emuca
Emuca okt 24 '10
Beltane is ook mooi.. is zo vol liefde... Maar Halloween blijft het gaafst!

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki