Loading...
nl

Spiraal in mijn ogen

JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 18 '07
Hallo allemaal,

Vandaag heeft iemand een foto gemaakt van mij waarop iets in mijn ogen zichtbaar is, wat ik helemaal niet kan thuis brengen. Ik vroeg me af of iemand dit wel eens eerder heeft gezien en of iemand heeft hoe dit kan.
Dit is de hele foto:

Ingezoomd op alleen mijn ogen:

En 1 oog groot:

Ook zie ik rechts van dat ene oog een orb eronder, en een orb rechts.

Ik heb echt geen idee wat het is, en hoe het komt. Jullie misschien een idee?
Delen:
LPChip
LPChip feb 18 '07
Dit lijkt mij gewoon een reflectie van je flitser (die overigens ontzettend fel is vergeleken bij andere camera's).

Het licht wordt gereflecteerd op je netvlies en door de bolling van je ooglens zie je deze spiraalvorming.
JulienMoorrees
Leg eens uit hoe de bolling van mijn oog dan een spiraal kan maken? Tijdens mijn natuurkunde lessen heb ik dit namelijk helemaal niet gehad.
LPChip
LPChip feb 18 '07
Jeetje, dan moet ik een hele tekening gaan maken. Heb je nooit gehad dat door de bolling het plaatje omgedraait wordt etc? en dat lichtstralen daardoor eerst in elkaar gaan door het brandpunt heen, en dan vervolgens verder uit elkaar gaan? Datzelfde gebeurd hier in feite ook. In je oog tegen het netvlies zit ergens dat brandpunt en het licht wat weer terug keert dat wordt dan zeg maar uit elkaar getrokken...
JulienMoorrees
Ik begrijp dat je verstrooiing hebt, dat zie je normaal ook gesproken als het als een vage bol getoond word. Maar ik heb nog nooit een verstrooing in deze vorm gezien. Het zou het best kunnen zijn hoor, maar ik vind het erg apart dat het deze vorm heeft. Als het makkelijk te verklaren valt, moet het ook makkelijk zijn om soortgelijke foto's nogmaals te maken. Ik heb het nog geprobeerd, maar is me niet meer gelukt.
LPChip
LPChip feb 19 '07
Het lijkt me ook erg lastig om een foto van jezelf te maken als je de focus op iets moet leggen dat achter je ligt.
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 19 '07
Nee dat is eigenlijk vrij simpel. Ik heb zo'n klapschermpje waardoor je precies kan zien wat er gebeurd als je de camera op jezelf richt. Aangezien mijn camera gericht kan scherpstellen, is het uit focus krijgen niet heel moeilijk.
JulienMoorrees
Een collega van mij heeft er iets meer verstand van, en het lijkt hem een combinatie van het volgende:
Bokeh effect, die mijn ogen niet scherp gemaakt heeft.
Zie hier een mooi voorbeeld van een gewenst bokeh effect, zie de achtergrond
Dit effect is echter gebeurd op de voorgrond, waardoor de flits op mijn oog vaag is geworden.
Dit komt waarschijnlijk door de portret stand van mijn camera.

Daarnaast is er nog een rode ogen correctie geweest, waarvan het randje eromheen nog rood is.

Ook denkt hij dat het blooming effect heeft. Dat is het doorgeven van lichte pixels van de ene sensor cel, naar de andere.

De rare spiraalvorm wijt mijn collega aan de jpg compressie die geprobeerd heeft, veel detail in het effect te krijgen, maar daar totaal heeft gefaald.

De orbs kon hij echter niet verklaren. Wel is het zo, dat hij dit nog nooit heeft gezien, en niet helemaal sluitend kan verklaren.
LPChip
LPChip feb 19 '07
Kijk, hij weet de juiste termen! :)Maar dit is wel wat ik bedoelde. Ik dacht alleen niet aan een verkeerde jpeg compressie, maar aan een bollings probleem.
JulienMoorrees
Bollings probleem is er dus niet. Maar ik heb het aan de experts gevraagd ;). Ben benieuwd of er nog een reactie komt:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1010&message=22116962
jo
jo feb 19 '07
raar maar ik weet het ook niet! ben wel benieuwd of je er iets van hoort!

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki