Loading...
nl

Nieuwetijdse kinderen zijn niet heilig

JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 3 '10
Ik kwam iets op het internet tegen waardoor ik eigenlijk wel geprikkeld werd om hier een discussiepunt over te starten. En dan gaat het mij vooral om de heiligverklaring door ouders die sommige nieuwetijdse kinderen moeten ondervinden. Ik zal even het artikel hier neerzetten:

Onderstaande citaten zijn afkomstig uit het Volkskrant Magazine van zaterdag 5 december 2009. De tekst is geschreven door Hanna Bervoets (tevens columniste van datzelfde Magazine). Op een onderkoelde ironische wijze laat zij moeders van zogenaamde ’sterrenkinderen’ (‘hoog sensitieve’ kinderen) aan het woord en beschrijft zij een uiterst schrijnend en verontrustend beeld van de bijna misdadige opvoedingsloze omstandigheden waarin de kinderen moeten opgroeien. Ouders komen ongestraft weg met deze middeleeuwse opvoedingspraktijken.

Quote:
“ Joshua zat inmiddels op een Vrije School, en op een dag draaide hij weer rondjes om zijn eigen as. ‘Weet je wat dit is’, zei een andere moeder, ‘hij pikt trillingen uit de kosmos op.’ Karin ging googlen en vond wat ze zocht. Sites over kinderen als Joshua. Druk, slim, eigenwijs, soms vervelend, maar vooral: verkeerd begrepen. Nu wist Karin zeker: mijn zoon ís niet gek, hij is een indigokind.

Ze worden indigokinderen, sterrenkinderen of regenboogkinderen genoemd. En daarbij soms ‘nieuwetijds’, ‘hoogsensitief’ en ‘paranormaal begaafd’. [...] Standaardwerk is The Indigo Children (vertaald als De Indigo-kinderen: Een nieuwe generatie dient zich aan, uitgeverij Petiet, 2000) van het Amerikaanse medium Lee Carroll. Volgens hem zijn indigo- en sterrenkinderen te herkennen aan hun aura, waarin de kleur indigo (blauwpaars) zou overheersen.Als kenmerken noemt hij: (hoog)gevoeligheid, afzetten tegen autoriteit, nieuwsgierigheid, (bovenmatige) intelligentie en eigenwijsheid. Ze zijn op aarde met een missie om een nieuw tijdperk in te luiden, een tijdperk vrij van oorlog en vervuiling.


Quote:
Barbara gelooft niet in het reguliere circuit. Heel zweverig is ze niet, maar toen ze zelf niet lekker in haar vel zat, had ze meer aan reiki dan aan therapie. Psychologen praatten haar alleen maar nog dieper de put in.
En dus schreef Barbara de school een brief: ‘Mijn dochter is een sterrenkind en bovendien hoogsensitief.’

Maar boven alles zorgt Barbara ervoor dat Sofie altijd zichzelf kan zijn. Al betekent dat soms dat ze andermans grenzen overschrijdt. Laatst waren ze bij opa, Barbara’s vader. ‘Uw nieuwe auto heeft een lelijke kleur’, zei Sofie. En dat bleef ze maar herhalen. Totdat opa zijn hand hief; hij had haar bijna geslagen. Toen rende Sofie naar de slaapkamer. ‘Je had moeten ingrijpen,’ zei opa later tegen Barbara. ‘Nee’, antwoordde die, ‘dat doe ik niet. Sterrenkinderen zoeken nou eenmaal grenzen op, dus ook Sofie.’ Want als er een ding is dat Barbara heeft geleerd: Sofies gave is het probleem van de omgeving. Niet dat van Sofie. En al helemaal niet het hare.


Quote:
Soms geeft ze ook praktische tips. Bijvoorbeeld: hoe je het verschil ziet tussen een indigokind en een autist. Autisten hebben tics. Soms drummen ze op tafel: tik tik tik. Indigo’s drummen ook. Maar anders. Geen ‘tik tik tik’, maar ‘tik, tak, baf!’


Quote:
"Pieter slaat geregeld zijn klasgenootjes in elkaar. Nee, dit is geen onbeschoft gedrag volgens de moeder. Pieter leert zijn klasgenootjes zich weerbaar op te stellen. Hij bereidt ze daarmee voor op de toekomst, waarin je het soms zwaar te verduren krijgt en sterk in je schoenen moet staan."


Quote:

"Ik ben de beste vriendin van mijn dochter, verder hebben ze niemand nodig"


Bron: Volkskrant Magazine van zaterdag 5 december 2009
Delen:
Anke
Anke aug 3 '10
Waar wil je precies een discussie over voeren?
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 3 '10
Oh ja sorry dat is misschien niet helemaal duidelijk. Wat ik me afvroeg als ik het artikel zo lees, of de nieuwetijdse kinderen niet teveel ruimte krijgen, terwijl ze juist omkadering en afkadering nodig hebben in het vinden van hun eigen grenzen. En ik bedoel dan niet onderdrukking en inperking, maar wel dat zij bewust worden van de energetische uitwisseling die ze hebben met anderen.

Uit het artikel en de quotes haal ik een beetje dat deze kinderen juist zo vrij worden gelaten dat ze totaal grenzeloos worden.
Anke
Anke aug 3 '10
Ik denk dat een opvoeding zoals in het artikel beschreven wordt vrij weinig voorkomt en dat de meeste nieuwetijdskinderen wel de grenzen en structuur krijgen die ze nodig hebben.
Ook onder niet-nieuwetijdskinderen komen losgeslagen kinderen voor en waarschijnlijk in dezelfde mate als onder nieuwetijdskinderen.

In mijn omgeving merk ik in ieder geval niet dat de nieuwetijdskinderen als bijzonder worden gekenmerkt en meer verantwoordelijkheid krijgen dan ze kunnen dragen.

Om trouwens ook nog iets over de topictitel te zeggen. Nee, naar mijn idee zijn nieuwetijdskinderen niet heilig of zelfs maar bijzonder. Het zijn kinderen, individuen, mensen. Net zo uniek en net zo gewoon als ieder ander.
admin
admin aug 3 '10
Dat zijn 5 moeders Nims, denk je nu gelijk dat ze dat allemaal doen? Nee toch!
Die van mij zijn ook nieuwetijds maar als ze niet luisteren kunnen ze net zo goed een schop onder de kont krijgen als een ander kind.
Liefde en grenzen maakt van kinderen leuke mensen, ik kan het niet vaak genoeg zeggen smile
admin
admin aug 3 '10
Ha, leuk onderwerp NiMS wink

Ik heb zelf geen kinderen en ga amper met kinderen om. Toch kan ik met een beetje gezond verstand zeggen dat Kinderen zijn en blijven Kinderen. Ook al worden ze bestempelt tot iets, kinderen blijven kinderen.

Als je een kind niet als kind op voedt zal het menselijke in die gene zich niet goed ontwikkelen. Of dit nou goed of slecht is, de mens ontwikkelt zich nu al duizende jaren en het werkt. Waarom dan in een paar jaar tijd al die methodes in twijfel trekken?

Ook de gedachte van het bestempelen van kinderen, van wat ze zijn. Dat vind ik afschuwelijk, het slaat namelijk nergens op in mijn ogen. Mensen proberen altijd overal een verklaring voor te hebben, dat is waar het probleem ligt volgens mij.

Heb ondertussen redelijk wat van die "nieuwetijds kinderen" voorbij zien komen met readings of in het leven.

Maar het klopt gewoon niet, ze zouden blauwe aura's hebben...ik voel en zie soms aura kleuren, maar dat van het blauwe? Nee hoor, bedacht. Ze zouden een ander gedrag hebben dan normaal, nou dit gebeurt al sinds mensen bestaan en is hiervoor ook al vaak zat met andere termen bestempelt, waarom zou dit dan wel waar zijn?
gast
gast aug 3 '10
Het is maar goed dat ik geen kinderen heb wink
admin
admin aug 3 '10
Je hebt ze niet en toch denk ik dat jij een dijk van een moeder zou zijn.
gast
gast aug 3 '10
Nou, in de ogen van veel mensen zal ik ze alleen maar verwennen en verpesten wink
admin
admin aug 3 '10
Jij? Ik heb je nooit ontmoet maar ik denk dat dat niet waar is smile
1stMoonofMars
1stMoonofMars aug 3 '10
Omkadering en afkadering...krijg ik totaal de kriebels van tongue

Maaruh wat je daarop laat volgen lijkt me idd wel belangrijk...
ze moeten wel Universele waardes meekrijgen...en wat richtlijnen e.d.

En dan lijkt me dit ook nog wel een belangrijk punt; op welk punt en over welk onderwerp er een "stop"( afkadering) wordt geplaatst... (stuk context en situatie gebonden uiteraard...)...




Bv (beetje open deur maargoed... wink) :

Een kindje laten aanprutsen op zun eigen manier, met iets wat totaal niet in de schoolboekjes voorkomt moet je niet gaan afkaderen...

Maar een kindje dat op ten duur denkt van; "hmmm, wat is het maximaal aantal andere kindjes dat ik binnen 1 uur een klap kan geven" ... ja, dan lijkt me duidelijk niet ok...

(er wordt hier trouwens vanuit dezelfde gedachte gewerkt; hoe kan ik grenzen verleggen...maar het gebied waarop grenzen verlegt worden moet wel ff in de gaten worden gehouden)...

Logisch allemaal lijkt mij, maargoed... mijn extra input winksmile


Grts
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 5 '10
Origineel bericht van: Anke
Ik denk dat een opvoeding zoals in het artikel beschreven wordt vrij weinig voorkomt en dat de meeste nieuwetijdskinderen wel de grenzen en structuur krijgen die ze nodig hebben.

Dat is goed om te horen. Ik heb niet veel ervaring met ouders van nieuwetijdse kinderen, dus kan dat niet inschatten. Ik was benieuwd naar jullie ervaringen en hoe hier over het algemeen mee wordt omgegaan.
Cialara
Cialara aug 5 '10
Hoi hoi,

Zoals jullie wellicht weten ben ik ook moeder van nieuwe tijds kinderen. Weliswaar geen kinderen die gediagnostiseerd zijn als zijnde wat dan ook. Maar wel een helderziendheid en helder voelend en wetend bij alledrie.

Eigenlijk heb ik niet het idee dat ik ze anders opvoed dan andere moeders doen... en eigenlijk ben ik juist best wel streng op sommige vlakken en misschien iets losser op andere vlakken. Zo ben ik geneigd om ze wat meer eigen verantwoording en zelfredzaamheid bij te brengen, maar ben ik weer strenger met bijvoorbeeld het soort spelletjes dat ze spelen. Dat zijn echter slechts accenten.

In mijn ogen heeft ieder kind recht op een "opvoeding" (ik vind dat zo'n akelig woord frown) waarin het zichzelf kan zijn, in respect tot anderen. Ofwel ze moeten wel degelijk een sociale opvoeding meekrijgen. Ze zijn tenslotte niet alleen op deze wereld, hoe speciaal ze ook mogen zijn. Het heilig verklaren vind ik wel erg ver gaan... zou ik niet echt goed vinden. Tenslotte zijn het kinderen als alle kinderen welk talent ze ook mogen hebben, en laten we wel wezen, ieder kind heeft een talent voor iets, een talent om ons op deze wereld mee te verblijden, een talent met een speciaal doel waarvoor ze hier aanwezig zijn, zoals ieder mens dat is wink

Liefs Jorine.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki