Loading...
nl

Dwarse peuter!

Fay
Fay jun 17 '10
Wat moet ik met hem!!

Hej.

Ik weet even niet meer wat ik met mijn zoon Max aan moet......
Max is nu 4 jaar en 3maanden en zit behoorlijk in de kleuterpubertijd.
Maar ik ben bang dat hij een beetje onhandelbaar aan het worden is.

Een klein voorbeeldje;
Gisteren waren we bij het 'sommarfest' (zomerfeest) van zijn 'schooltje'.
Daar was hij zoals gewoonlijk erg druk, maar dat is normaal voor hem. Toen we binnen gingen kijken naar de activiteiten en dingen die ze daar maken en doen, wist hij ineens van niks, kon niks, wou niks. Later toen we buiten op het speelplein waren en alle kindjes van zijn groep samen met de juf gingen zingen, kon hij alleen maar vervelend doen, dus niet meezingen maar erachter gaan zitten, lollig gaan doen, en alles behalve gezellig mee zingen. Moet zeggen dat ik me best teleurgesteld voelde in hem, terwijl ik normaal zo trots op hem ben....

Thuis is hij ook bijna niet meer te houden, hij is zoooo druk, en schreeuwt de hele tijd, gooit met deuren, luistert niet, zelfs niet nadat hij op zijn kamer heeft moeten afkoelen. Hij test ons tot de bodem uit. En steekt zijn broertje aan met zijn drukke gedrag.

Vandaag ook zoiets; Ik kwam hem ophalen van school, ze waren buiten aan het spelen, was warm. Ik zie de juf hem roepen of hij wat water wou hebben. Dus hij pakt netjes de beker aan, neemt een slok en spuugt het net zo hard weer uit, gooit zijn beker leeg op het gras met de beker erachteraan op de grond, en daarna rende hij naar mij toe zonder gedag te zeggen tegen de juf.......:S

Ik heb vandaag met hem proberen te praten, en dan luistert hij half en moet ik 10x zeggen dat hij me aan moet kijken als ik tegen hem praat, maar dan zegt ie jaaaaahaaaa mama en loopt weg.....

Hij gaat verder rond 19:00 naar bed zodra zijn broertje in dromenland is, maar dan gaat hij lopen spoken waardoor 9 van de 10x zijn broertje weer wakker word, wat hem geen bal kan schelen. En als hij dan in ons bed mag zodat hij zijn broertje niet wakker maakt gaat hij om het hoekje van het gordijn de keuken in liggen kijken (onze slaapkamer is naast de keuken, afgescheiden met een gordijn). Als hij eenmaal slaapt, slaapt ie tot een uur of 7 s'ochtends. Dus krijgt hij volgens mij wel voldoende rust.

Overdag is hij veel buiten en dan heel druk in de weer in de tuin. En als het regent heb ik een probleempje, want binnen kan/mag hij zijn energie niet kwijt. Maar het valt me ook op dat hij van 'school' komt hij overactief is i.p.v. moe van de dag zoals andere kinderen.....

Wat moet ik toch met hem, Dat is toch niet normaal meer hoe hij zich gedraagd?? Zal ik me nou zorgen moeten gaan maken? en moeten denken aan ADHD ofzo?? of hebben alle kleuters zo'n leeftijd??

PPPPFFFF sorry maar moet het even van me afschrijven en hoop dat jullie wat tips/adviezen voor me hebben.

Liefs Fay.
Delen:
Cialara
Cialara jun 17 '10
Hoi Fay,

Het is wel herkenbaar hoor, veel kleuters hebben dat wel. Zelf heb ik drie kinderen, en eentje is net zo oud als die van jou. Van maart 2006 is ze. Ook zij heeft enorm veel kuurtjes, zoekt alle grenzen op, schreeuwt, slaat met de deur, is boos als je haar wil helpen, enzovoort.

Ik weet van de andere twee, dat die ook zo'n periode hadden, waarin ze moesten wennen aan school en hun vermoeidheid niet uitten door te gaan slapen, maar door nog extra energie tentoon te spreiden. Energie overigens waarvan ze eindeloos veel blijken te hebben winken dat heel vermoeiend kan zijn. Ook druk doen is namelijk een vorm van uiting geven aan vermoeidheid, omdat ze het willen onderdrukken.

Ze zijn bezig zich los van je te maken, want ze moeten zelfstandiger worden, meer op eigen beentjes gaan staan en minder onder moeders vleugels. Dat gaat gepaard met het opzoeken van hun grenzen. Geef die dan ook rustig maar duidelijk aan, dat is de enige manier. Ik zou me vooral geen zorgen maken, het hoort er gewoon bij. En huilt ie omdat ie zijn zin niet krijgt... (hebben wij veel last van wink) eigenlijk moet je hem dan gewoon maar laten huilen smilehoe minder aandacht je eraan schenkt hoe sneller dat over is.

Liefs Jorine.
Cialara
Cialara jun 17 '10
Hebben ze eigenlijk aparte kamers?

Wat ik soms deed bij mijn oudste als hij niet kon slapen, dan legde ik mijn rechterhand op zijn kruin en mijn linker hand op zijn navel. Dan viel hij vaak snel in slaap smile
admin
admin jun 18 '10
op tv heb ik vroeger enkele goede programma's gezien..
"schatjes" heette het, heb de link gevonden,
wie weet vind je een gelijksoortige situatie, waar je wat uit kunt halen voor je gezin.

http://www.tvopjepc.nl/programma/874

Liefs,
Tinne
Fay
Fay jun 18 '10
Hej, bedankt voor de antwoorden!

Zo te lezen hoort het er allemaal bij, en denk ik dat wij er wel goed op reageren, we blijven consecuent en hij weet erg goed tot hoever hij kan gaan en (vooral ik) praat veel met hem, mijn man heeft een korter lontje tongue.
Max (en Sem trouwens ook) is altijd een drukke baby/peuter geweest maar deze 'fase' is het wel heel erg, maar gelukkig dus normaal voor zijn leeftijd. Als hij moe is b.v. na 'school' dan word hij inderdaad 3x zo hyperder en vervelender om na een uur uitrazen op de bank in slaap te vallen met het gevolg savonds niet meer te willen slapen. Maar gelukkig is dat maar 2x per week, want hier in zweden gaan ze pas met 7 jaar volledig naar school.

De jongens slapen op 1 kamer samen, omdat we het huis (gebouwt in 1894) nog aan het renoveren zijn, en we boven nog veel moeten doen, dus tot die tijd slapen ze samen beneden.

@Tinne, ja schatjes ken ik wel en meer van dat soort programma's, keek er altijd graag naar. Herken soms wel dingen uit dat programma, maar weet ook dat wij als ouder stevig in onze schoenen staan en voldoende consecuent zijn, dus we komen er wel doorheen.

Zat ook nog te denken, Denk dat deze 'fase' erg goed is voor de toekomst van hem, hij laat duidelijk merken als hij ergens niet mee eens is, en hij heeft temprament, en dat is wel belangrijk bij het groter groeien om voor jezelf op te kunnen komen wink

Liefs Fay.
admin
admin jul 10 '10
Quote:
Maar het valt me ook op dat hij van 'school' komt hij overactief is i.p.v. moe van de dag zoals andere kinderen.....

Hier wil ik nog graag even op reageren.
Op school houden kinderen zich vaak in. Ze volgen de regels van de school, moeten erg veel en hebben weinig mogelijkheid om uit de "rij" te stappen zeg maar. Dus thuis zal hij energie te óver hebben, die hij op school heeft in moeten houden. Dat is de reden van de tomeloze energie die hij ten toon spreidt op momenten dat hij weer even in jouw gareel [ws iets losser dan op school] mag lopen, rennen. En hij durft het ook bij jou, want jij houdt toch wel van hem, wat hij ook doet!
Zorg dat je op regenachtige/stormachtige dagen ook een programma voor hem hebt thuis waar hij energie in kwijt kan, op een andere manier. Zelf mogen schilderen/kleien. Gezelschapsspelletje met je doen etc etc.
En wees thuis echt heel consequent, zodat hij weet waar zijn grenzen liggen. Ook met het naar bed gaan. Lees hem nog rustig iets voor oid. Als de jongste in bed ligt. Geef hem dan even onverdeelde aandacht.

Hoop dat je er wat aan hebt, ik denk maar mee smile
Liefs Mar
Nyssa
Nyssa sep 14 '10
Wij hebben hier hetzelfde aan de hand met onze 4-jarige zoon. Ook wij dachten aan adhd of iets dergelijks. We hebben hem laten testen en wat blijkt ... hij is hoogsensitief.

We krijgen door de dag allemaal prikkels binnen van lawaai, licht, drukte, e.d.
Maar onze zoon is hier zo gevoelig voor dat die prikkels eens zo hard bij hem binnenkomen. Tik maar eens op google 'kenmerken hoogsensitieve kinderen' in.

Wij hebben zijn druk gedrag kunnen verminderen door een hoekje voor hem te maken waar hij terug even tot zichzelf kan komen als hij weer hyper doet. Ook in de klas heeft de juf een 'ruststoeltje' gezet voor hem en het schijnt te werken!

Hopelijk heb je er iets aan.

Groetjes
Gwen
bloempje
bloempje sep 14 '10
wat ook nog zou kunnen is een lichte allergie voor melkprodukten,
wij hadden dat met onze kleine man, hij was alleen druk, geen andere klachten, hij had geen concentratie en kon niet anders dan "gek" doen. nadat hij gestopt was met melk( ook melk in koekjes, brood, jus en andere produkten dus echt lezen bij alles wat je koopt) werd hij vele malen rustiger en kon weer gewoon zichzelf zijn.
het is niet erkend dat een melkallergie zo'n reactie geeft, maar geloof mij..... het is echt waar, het was niks anders.
later nadat we gestopt waren met de melk en hij kreeg het wel per ongeluk, dan was hij binnen 2 uur aan de diaree.

Groetjes Bianca
Serenity
Serenity feb 9 '11
Poeh,poeh die kindertjes ook.

Nou mijn ukkie is ook druk op het peuter schooltje en is al 2keer geobserveerd .
Straks mag die kleine naar het basis onderwijs en we hadden expres gekozen voor het montessori onderwijs en daar zijn de juffies er niet mee eens.
Ook niet dat ik die kleine ipv snoep een stukje pure chocolade geef.

Ukkie eet zat fruit thuis en krijg inderdaad 1á2 koekjes maar ook gezonde aanmaak limonade en vol op magere melk.
Ook komkommer en gerookte zalm gaat er heel goed in.
Bij de vader thuis is het anders ,hij is een goede vader maar verwent die kleine behoorlijk.
Pffff, best vermoeiend want alles wat bij mij thuis word aangeleerd is na het weekend zowat weer verdwenen.:s

En mijn partner die merkt dat op en herkent dat uit zijn eigen jeugd.
Een derde erbij maakt de boel moeilijker ondanks dat de opvoeding zelf bij mij gelaten word, komen er toch meningen maar dat is logisch.

Nu weet ik wel dat het niet allemaal aan mij ligt in ieder geval.^^

Zo pfff dat was een moeders hart die even vol zat.
Lin
Lin feb 9 '11
@Lilly, ja dat moet er soms even uit meid.
Ik heb inmiddels al wel heel erg goed in de gaten dat jij als moeder zijnde jij je kind als allerbeste kent, en geen ander.
En maak je een verkeerde afslag, het is altijd te herstellen door een ander pad te nemen waar dat wel beter bij past.
Ik weet niet wanneer je uk naar de basisschool gaat, maar er kan in een paar maandjes ook veel gebeuren.
Ik heb ondervonden met Marijke dat ze heel erg druk/grote mond gedrag vertoond als ze toe is aan een nieuwe uitdaging.

Op het moment gaat het eten slechter, ik pas me daarop aan dat er goed gegeten moet worden , maar ipv 2 broodjes, 1 krijgt. Maar ze krijgt dan ook geen lekkers.
Met drinken probeer ik zoveel mogelijk te wisselen,
smorgens is het de ene dag keuze uit ; thee of melk,
thee of choco , thee of yoki en ze kiest steeds verschillend.

Sinds een paar dagen zijn we met haar aan oefenen om haar eigen brood te laten smeren. De tafel gedekt tussen de middag en dan mag ze zelf een keuze maken en smeren en wonderbaarlijk ze eet heel erg goed.

En dan heb je de fases van hun gedrag en daar pas ik de regels weer op aan zodat het leuk en gezellig blijft, maar dat binnen de regels die wij op dat moment stellen. Nou zijn het geen schokkende veranderingen hoor, anders snap ze der niks meer van. Maar heel subtiel.

En onze jongste ziet dit natuurlijk ook van der grote zus en aapt haar gedrag na, en het is al zo'n slimme tante. En wat voor Marijke werkt , gaat Rosanne ook in mee en heb de jongste dan ook weer beter aan het eten.

Lilly over je "ergenis"dat als je uk bij der pap weg komt en anders is , is niks anders dan normaal.Omdat daar gewoon weg andere regels gelden en dat hebben kinderen door en zullen ook uittesten dat bij mam door te drukken. Vooral consequent blijven met je eigen regels, dat brengt haar stabiliteit en rust ook voor jou. Zolang je er geen compromisen van gaat maken.

Als Marijke wel eens bij opa en oma heeft geslapen weet ik dat ze dingen mag en doet die ik thuis niet wil dat ze doet. Maar anders bekeken weet ik dat ze daar veilig is en dat ze het naar haar zin heeft , en das je doel dat je kind gelukkig is en een vertrouwde band met opa en oma heeft.
Want zou er plots wat gebeuren dan hoef je geen zorgen te maken over je kids of ze zich wel of niet veilig voelen.
Ik leg ook heel duidelijk uit als Marijke zegt : dat mag bij oma wel: dan is mijn antwoord ; dat zijn oma's regels en van papa en mama mag het niet, dat is het verschil. En meer leg ik niet uit.

suc6 met je uk
Liefs Lin
Oma
Oma feb 9 '11
Lily: een moederhart wat even leeg moet. Ik vind, als het het zo lees, dat je heel bewust met ukkie omgaat. Dat je nadenkt over hoe en wat. Jammer dat je denkt dat alles aan jou zou liggen. Nee hoor meid. Jouw uk heeft een eigen karaktertje en als ik het zo lees is het gewoon een enthousiaste hummel. En de juffies het er niet mee eens wat jullie voor school kiezen? Moet toch niet gekker worden. Jij bent de baas over jouw ukkie en niet die juffies. (en een stukje chocolade is prima. Beter dan snoepjes met kleurstoffen)
Oma
Oma feb 9 '11
Kennen jullie het rijmpje:

ik ben twee, ik zeg dus nee.
Ik ben drie, ik doen het nie
ik ben vier, ik word een klier
Serenity
Serenity feb 10 '11
@Lin wat een leuk en inspirerende stuk heb je geschreven en het klopt allemaal wat je daar schrijft want zo werkt het wel het beste voor dat moment.
Voor jouw Ukkies en de mijne ook.

Ik vind hoe meer ik dingen uit leg aan Uk hoe beter het begrepen word (hoe klein ze ook zijn.) en het lijkt wel alsof het daardoor beter en makkelijker (zonder tegen sputteren ) na geleefd word en zo probeer ik de boel gezellig te houden en/of maken.

@Oma, welkom op het forum en dank voor uw woorden.
Ja de juffrouwtjes ,en voornamelijk eentje, die weten allemaal het beste hoe ik met mijn uk moet omgaan helaas werkt dit op mijn zelfvertrouwen.
Dus vraag ik er niet meer naar hoe het was die dag op school.
Ik denk dat ik het 1keer per week vraag nu zo van, 'hoe is de week geweest?'

Ze adviseerden mij ook om meer dingen met Uk te ondernemen om meer contact met andere kindertjes te komen zodat ik kon zien hoe ukkie zich gedroeg en dat ik het kon corrigeren.

Ukkie zit 4dagdelen op school!!!!
Ik vertelden dat ik daarnaast fiets met uk achterop om treintjes te kijken op een brug of een bouwput of boodschapjes of door het park fietsen en nu dat het beter weer word kunnen we weer naar de dierentuin fietsen.

Ik heb zelf ook zo mijn beperkingen en krijg er maar rugpijn van en word soms ook een beetje radeloos daarom vraag ik gewoon niet meer elke dag hoe het op school is gegaan en ga ik even wat vlugger de klas uit.... confused

April word uk 4 en daarna is het 'Dag dag peuterzaal' en 'Hallo Montessori school!! ' L.O.L.

Leuk versje!^^
Lin
Lin feb 10 '11
@Lilly, kinderen moeten al zoveel tegenwoordig,
laat der maar lekker kind zijn,achterop de fiets treintjes kijken.Dat soort momenten met mama zijn het meest waardevolst.
Wat is je uks der behoefte ? ipv van juf der behoefte?!
Is je kindje gelukkig ? een glimlach als ze mama ziet, een knuffel zo nu en dan met van die kleine armpjes om je heen..
dat zegt toch al genoeg ?!

Weetje, je Uk is wel gewend aan je beperkingen,kinderen zijn erg flexibel ingesteld. Maar laat jou gedachtengang over je eigen beperkingen niet je zelfvertrouwen beperken...

Liefs Lin
Serenity
Serenity feb 10 '11
Dank je Lin je woorden verwarmen mijn hart.
Jos Liebrechts
Jos Liebrechts feb 24 '11
Hallo,

Hieronder heb ik een stukje geplaatst dat ik van OTH-Channeling heb gekopieerd. Misschien kunnen jullie er iets mee.
Ook hier bij Merudi.net kun je veel lezen waarom kinderen zo anders zijn. Doe er je voordeel mee.

Op josliebrechts.blogspot.com kun je ook lezen wat ik voorstelde aan instanties die kinderen moeten opleiden. ze deden er niets mee omdat ze het niet kunnen begrijpen. De bakens dienen we te gaan verleggen. We gaan naar een totaal andere tijd. Het moet om het innerlijke kind gaan. De Kern van het wezen.
Jos.

Beste Oth, ik begeleid heel veel kinderen in mijn praktijk
en ik kom ontzettend veel boosheid tegen. Mijn vraag is
wat deze kinderen nodig hebben?

Deze kinderen kun jij ruimte en vrijheid geven om boos te zijn. Boosheid is aanwezig vanuit onmacht. Zij zien een wereld die niet van hen is. Zij zien een wereld waar ze niet voor gekomen zijn. Zij zien een wereld die hen een doel oplegt wat hun doel niet is. Ze zijn niet boos, ze zijn opstandig omdat zij nog niet aan hun trekken komen, omdat hun kwaliteiten als het ware nog niet gezien, herkend en erkend worden.
Dat is hun opstandigheid. En de nieuwe tijd zal hen vanzelf hun positie geven, hen de kans geven om hun kwaliteit te zijn. Maar in de tussentijd zijn zij gefrustreerd, voelen zij zich niet serieus genomen, voelen zij zich niet begrepen. Gun deze kinderen hun boosheid. Noem het geen boosheid, noem het opstandigheid. Daardoor zul je hen de ruimte geven – indien mogelijk – om hun eigen kwaliteiten te herkennen. Kijk waar ze goed in zijn. Benoem waar ze goed in zijn. Laat ze een uitlaatklep vinden in dat waar ze goed in zijn en ga niet steeds benadrukken waar ze niet goed in zijn. Geef hen de ruimte om hun opstandigheid te ventileren en leer hen met mondjesmaat wat het is om jezelf te zijn, wat het is om een vernieuwer te zijn. Want een vernieuwer wordt in de oude tijd niet begrepen. Het ligt niet aan de mensen, het ligt aan de tijd.
Sundance
Sundance feb 24 '11
het klopt wel.
herkende er ook van mezelf veel in, hoe ik soms (innerlijk)reageerde als kind en ook waarom kinderen/volwassenen nu nog zo reageren (merk dit sterk op bij readings van kinderen). Ik lees graag haar teksten. Het geeft gewoon veel duidelijkheid, hoe en waarom we zo of zo reageren/gedrag tonen.

Welkom Jos, op het forum smile
Petra
Petra feb 24 '11
Ik voel me soms net als deze kinderen smile
Sundance
Sundance feb 25 '11
Vertel eens Jos, waarom trok jou net dit stukje uit haar channel?
Jos Liebrechts
Jos Liebrechts feb 25 '11
Ik zelf maak me zorgen over jonge mensen in deze maatschappij.
Veel opvoeders weten niet dat het om het innerlijk gaat van een kind. We moeten beginnen het kind centraal te zetten. De wijsheid die zij in zich hebben is voor ons ouderen van onschatbare waarde.
Ik denk dat de maatschappij kan veranderen door naar hen te luisten en te kijken.Zij hebben een andere kijk op deze wereld. Wij gaan er van uit dat we superieur zijn. Dat is niet zo. Kinderen zijn hier niet voor ons als ouder op de aarde gekomen.Wij dienen alleen te zorgen dat het kind zichzelf mag en kan worden. Onze voorbeelden, die wij hen voorhouden dienen nergens toe. Kijk zelf eens om je heen. Het is te gek voor woorden. Dat vinden kinderen ook.
Toch verlangen wij van hen dat ze het normaal vinden.
Ze begrijpen er eigenlijk niets van. Hoe dom zouden ze ons vinden?

Op josliebrechts.blogspot.com kun je een artikel lezen over mijn idee van anders opleiden. Nieuwe Burgerschapsvorming heb ik het genoemd.Ik stuurde dit naar allerlei instanties. Zelfs het Min van Onderwijs. Geen respons.
DE GEVESTIGDE ORDE.
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske