Loading...
nl

Meester Morya...het overvloedige leven..

admin
admin jun 15 '10
Hij zegt :
" Het leven dat je van binnenuit leert te begrijpen en te ordenen, maakt dat je doorzicht krijgt en inzicht in de levens van anderen en dat je een gemeenschap leert ontdekken. Je ziet dat je tot een bepaalde groep mensen behoort die ook me deze dingen bezig zijn. Je krijgt een soort affiniteit, een gevoeligheid ten opzichte van ander mensen waardoor je beter kan kiezen. Het is altijd belangrijk dat je mensen kiest die bij je passen. Als je tot een groep wil behoren, kies dan zorgvuldig wat je wil. Je hoeft niet met ieder mens op te schieten. Je hoeft niet alle mensen te begrijpen van binnenuit. Je hoeft niet zover te gaan dat je ruimte maakt in je eigen hart voor elk en iedereen, want dat kan niet. Het houdt een groeiproces in en daar is veel geduld mee gemoeid. Want als je groeit in inzicht kan je duidelijkheid steeds meer mensen in je eigen hart sluiten, en wees daar oprecht in. Je zal zien, wat je vandaag aankan, welke mensen je vandaag kan ontmoeten, dat kan evolueren, dat kan verruimen, dat kan veranderen. Je kan bepaalde mensen uit je leven zien vedwijnen en nieuwe mensen in je leven zien komen. Dat is allemaal mogelijk en het is belangrijk dat je dit leert te bekijken en voor jezelf leert te beoordelen. Veroordeel of beoordeel je medemens niet , maar moet jezelf daarin durven beoordelen en bekijken en zien wat er belangrijk is en wie er belangrijk is v oor jou. Als je dit durft te doen, krijg je een open visie en wordt het heerlijk om met mensen samen te zijn. Dan mogen ze nog zo lastig , nog zo vervelend en nog zo anders zijn, maar je doorziet waarom ze lastig, vervelend en anders zijn. Je kan zelfs zover zien inde medemens dat je dat begrijpt en dat je een hint kan geven hoe ze zelf ook anders zouden kunnen zijn.
Je moeT de mensen niet helpen, dat hoeft niet. Je hoeft niet altijd klaar te staan om anderen tot inzicht te brengen. Nee, weeS bereid om jezelf te ontdekken, wie jij bent en hoe jij vooruit kan. En als je dit kan zien, als je dus jezelf kan leren kennen en jezelf kan leren begrijpen en kijken tot in de diepte, dan ga je veel meer zien in de buitenwereld om je heen. Je gaat veel meer zien in je medemens en je krijgt een wijsheid.
En dan heb je ook het geduld om de anderen te zien leven op hun manier, zonder dat je daarin tussen komt."
Delen:
admin
admin jun 16 '10
Van tijd tot tijd lees ik uit het boek van Meester Morya, het overvloedige leven, (geert Crevits)
en kom ik passages tegen die mooi aansluiten bij processen die ik hier lees, op merudi, of zelf ervaar in m'n eigen leven,
en dan heb ik de behoeft om deze teksten met jullie te delen.

Ik las net zo'n stukje, en schrijf dit graag op..

Meester Morya zegt :
" Jij hebt andere ervaringen dan andere mensen. Dis is normaal en dit kan je zien. Als je met z'n tweeën naar eenzelfde film kijkt, zal jij hem anders gezien hebben dan je collega of vriendin of vriend. je kijkt dus anders naar de werkelijkheid. Je zou eens kunnen nagaan, als je één bepaald gegeven beschrijft, hoeveel mogelijkheden er zijn om datzelfde ding te beschrijven. Dan zul je zien dat iedereen andere accenten legt, dat vooe iedereen een ander iets is. Je bekijkt dus de objectiviteit van de werkelijkheid om je heen op je eigen manier en je realiseert je dat het zo is. Iedere keer dat je in jezelf komt en met jezelf durft te leven, scherp je in zekere zin je eigen werkelijkheid, maar ontdek je ook wat er in jezelf is en breng je jezelf tot ontplooiing."
admin
admin jun 16 '10
Heb dit topic geplakt onder "levensvragen"..waar het beter past. (sorry, jorine.. ik kreeg je reactie niet meegeplakt.. mag je alsnog schrijven, hoor.... graag!! grin

Vandaag weer het boek intuitief opengedaan, vragend aan Meester Morya om het thema van vandaag aan te stippen (voor ons, Merudi, voor mij, voor wie wil)
en kom ik op dit stukje :


Als je dingen los kan laten, betekent dit dat je ze gezien hebt en dat je weet wat je ermee moet doen. Het kan zijn dat je denkt: ' dat bekijk ik later eens' of dat je denkt: 'nu moet ik daar iets mee doen' of: 'wat kan ik daarmee doen...'en dat je dat dan overweegt.
Dat zijn verschillende reacties die je kan hebben op mensen die iets tegen je zeggen.
Het is van groot belang dat je kan leven met de mensen rondom je. Vandaar dat het heel belangrijk is dat je bepaalde structuren doorziet, dat je bepaalde reacties doorziet en dat je met een bepaalde objectiviteit ten opzichte van anderen, en daardoor ten opzicht van jezelf durft te staan. Je moet zeker niet alles nemen wat anderen zeggen.

Mensen geven dikwijls te veel aandacht aan wat anderen zeggen of doen, en dat brengt hen in een achteruitgang in plaats van in een vooruitgang. Dat kan je heel nauwkeurig bestuderen voor jezelf : 'wat brengt mij vooruit? Wat is goed voor mij en wat niet? Als er dingen zijn die goed zijn voor je, mag je daar blij mee zijn. Dan is het belangrijk dat je ze op je eigen manier vorm geeft zodat het werkelijk van jou is en dat je daarmee blijft en kan blijven leven. Op die manier ga je werkelijk vooruit. Het is dat je bepaalde woorden smeedt en vormt in je eigen leven. Als je niet gewend bent om je eigen leven tot uitdrukking te brengen, kan je dat niet. Vandaar dat het heel belangrijk is om te proberen je eigen leven op de een of andere manier tot uitdrukking te brengen, al was het maar om te voelen wat er in je leeft. "
Lena
Lena jun 20 '10
mooi om deze citaten te lezen tinne smile
admin
admin jun 21 '10
Dank je Lena..

hier het stukje dat ik zonet gelezen heb..

Heel veel mensen begrijpen niet wat het betekent om vanuit het hart te leven, omdat ze die stroom naar de ander toe niet willen ontketenen, omdat ze niet naar de ander willen kijken met de ogen der liefde.
Wanneer je dit gaat doen, doe je ontdekking op ontdekking en vind je steeds meer vreugde in je eigen hart. Dan zie je dat je eigen wereld verandert en dat je naar deze aarde kan kijken met een verlangen van :"hoe kan ik met je omgaan op de juiste manier?"
Dan zal je leven ongelooflijk vlug verandren, je zal de diepte van het leven raken en je zal ineens begrijpen dat je inderdaad iets kan betekenen voor die ander. Maar doe dan niet te veel. Durf dat werkelijk te overwegen.
Wanneer je liefdevol bent, moet je nog leren niet te veel te doen voor iemand anders. De liefde zal je de maat leren. De liefde zal je tonen wat je wel kan doen en wat je niet kan doen. Wees daarop bedacht.
Als je liefdevol bent voor de ander, dan is er een oneindige stroom die van jou uitgaat naar de ander en weer naar je terugkomt. En die stroom wordt gezegend door het Goddelijke want daar waar liefde is , is God. Dus dan ben je niet eenzaam, dan ben je nooit alleen. Je staat in het vertrouwen ten opzichte van het leven. Je begrijpt hoe je bezig kan zijn met dit leven. Je verweeft je eigen hart met het hart van de medemens en op deze manier heb je een echt diep contakct. Dat kan een woordeloos contakt zijn, dat kan een contakt zijn zonder handelen, maar het heeft een heel grote betekenis omdat het een energie-overdracht is van het werkelijke leven dat in jou aanwezig komt zodra je deze aandacht op deze manier naar de ander richt.
Lena
Lena jun 23 '10
menselijke interacties

heel boeiend en een grote leerschool
uit liefde handelen en zijn...
het hart als centrum..

Heel veel mensen begrijpen niet wat het betekent om vanuit het hart te leven, omdat ze die stroom naar de ander toe niet willen ontketenen, omdat ze niet naar de ander willen kijken met de ogen der liefde.

nee maar dit lukt mij ook niet tinne...in alle medemensen
maak daar bewust keuzes in...
en ook niet met alle mensen... willen leven...of omgaan...
dus waarin zit de les?
admin
admin jun 23 '10
Meester Morya heeft het niet over "samen leven met alle mensen, of omgaan met alle mensen". Hij heeft het over "kijken" naar de ander vanuit de ogen der liefde.
En als je voelt dat je dat niet lukt bij iedereen.. (wat mij ook heel zeker overkomt) kan je naar jezelf vanuit liefde kijken, wat het met je doet, en waarom. En dit bijsturen naar wat jij aanvoelt als liefdevol om te doen of te zijn.
admin
admin jun 29 '10
Het stukje van vandaag :

Kijk naar de ander als iemand die in zichzelf een innerlijkeheid heeft en die innerlijkheid naar voren zou kunnen of durven brengen. Wanneer dat niet het geval is, wanneer die ander dat niet doet, moet je toch wel even de bedenking maken en de tijd nemen om die ander werkelijk te leren kennen. Want iemand kan gesloten zijn en kan zich anders laten zien dan hij in werkelijkheid is.
Vandaar dat het nooit goed is om onmiddelijk te oordelen. Het is wel goed om intuitief op je eigen gevoel af te gaan en te weten:
"wat leeft er in mij wanneer ik bij die of die ben?" Want de ander draagt altijd zijn eigen energie rond zich en hij brengt altijd zichzelf mee. Dus er zijn altijd elementen in de mens aanwezig die niet verraden en toch tonen wie ze zijn en wat ze zijn.
Als je eerlijk bent met jezelf en open, kan het zijn dat je de diepte van je medemens ziet en dat je weet wat er te verwachten valt met iemand. Dat is belangrijk. Heel veel fouten worden gemaakt doordat mensen denken : " het is zo' terwijl ze in feite in de diepte van zichzelf weten 'het is anders'. Daar moet je niet over discussiëren, daar moet je niet je gedachten, maar je intuïtie ,je innerlijk de voorrang verlenen. Als je dit in je dagelijkse leven probeert, zal je steeds verder gaan en zal je steeds met meer intuitie te werk gaan en steeds fijner reageren op je omgeving en op de dingen die er gebeuren en dan maak je steeds minder fouten. Op die manier los je ook veel problemen op. Want fouten worden heel dikwijls gemaakt door naar de oppervlakte te kijken en niet naar de diepte. Als je jezelf leert kennen tot in de diepte, als je je leven verdiept tot op een niveau dat je daarmee durft te leven, zal je zien dat een ander niveau kan leven en dat je de anderen tijd moet geven om zichzelf tot uitdrukking te brengen. Naarmate dat jij jezelf durft te zijn bij iemand anders, geef je die ander eigenlijk de toestemming om ook zichzelf te zijn en dan kan je je je minder vergissen.

Engageer je nooit zover in een gesprek of in een relatie bijvoorbeeld, als je niet zeker bent dat die ander aan zal kunnen wat je zegt of doet. Want je moet je altijd aanpassen aan de omstandigheden. Er zijn heel veel verschillende mensen op deze aarde met verschillende basisprincipes, met verschillende ervaringen vangoed en slecht , met verschillende normen. Alles wat je zou kunnen bedenken aan verschil is aanwezig op deze aarde. Alles is er op deze aarde. Daarom, wees voorzichtig met mensen, maar niet zo voorzichtig dat je jezelf niet meer durft te zijn. Je moet telkens weer kunnen zien bij wie je bent en waar je naartoe gaat en op welke manier je daar samen kan zijn. Het is belangrijk dat je in jezelf durft te staan, met jezelf durft te leven samen met anderen en dat je rekening houdt met die ander, want ook die ander staat in eeen groei, in een ontwikkeling en kan op bepaalde momeneten sommige dingen niet aan. Dat weet je en het is belangrijk dat je daar rekening mee houdt.
Forceer niets, noch in jezlef noch bij een ander. Het belangrijk dat je in jezelf durft te staan op een manier dat je vrede hebt, met jezelf zowel als met die ander.
Erger je nooit aan iemand anders. Weet dat die in een groei staat en weet dat die een ontwikkeling nodig heeft en dat hij dus tijd nodig heeft. Als je in een bepaalde evolutie staat voor jezelf, weet dan dat die ander daar misschien nog niet eens aan begonnen is. En dan zou jij missschien al willen dat die ander ook ziet wat jij nu ziet, dat kan gewoon niet. Probeer dus rustig in die dingen te staan en geduld te hebben met jezelf en met die ander.
Als je dit kan, dan wordt het wat gemakkelijker want dat betekent dat je meer rekening gaat houden met jezelf en de ander.

Meester Morya
Cialara
Cialara jun 29 '10
Zeker een heel mooi stukje Tinne grin
admin
admin jul 9 '10
Volgend stukje van Meester Morya.

je hoeft niet altijd bezig te zijn met werken, met handelen. Je kan van het ene soort werk in het ander overgaan. Zeer zeker, de mens moet geen tijd verliezen, maar je leert niet door altijd hetzelfde te doen.
Je leert door afwisseling te brengen in je werk, dooor het ritme van deze aarde te respecteren - dag en nacht - en door te kijken naar de momenten van het leven waar je bepaalde dingen kan doen die belangrijk zijn. Niet ieder tijd draagt dezelfde mogelijkheden in zich, dat spreekt vanzelf. 's Morgens en 's avonds zijn andere momenten, dan kan je andere dingen doen. Wanneer je naar het moment van de dag kijkt, weet je dat je in een bepaald programma komt in een bepaalde uitwerking en dan zal je daaruit heel veel leren en zal je je kunnen aanpassen aan deze aarde, aan haar ritme en aan de toestand waar je inzit.
De cultuur en je land spelen daar uiteraard ook een rol in. De uiterlijke omstandigheden waarin je je bevindt spelen een rol in het soort werk dat je doet en de manier waarop je bezig bent.

Meester Morya
Lena
Lena jul 9 '10
Origineel bericht van: Jorine
Zeker een heel mooi stukje Tinne grin


ja zeker smile
admin
admin aug 26 '10
Stukje voor vandaag, Meester Morya zegt :


" Tijd is op deze aarde iets heel kostbaars. Het betekent dat je daardoor de dingen op de juiste manier leert te zien. Wanneer je rekening met tijd houdt, ga je juist kijken. Probeer te berekenen hoeveel tijd je nodig hebt op dit of dat te gaan doen. Je zal misschien schrikken, omdat je nooit gedacht hebt dat het zoveel tijd van je vroeg of dat je integendeel iets in zo'n korte tijd gedaan kon krijgen. Wanneer je met tijd omgaat, zal je reëel worden. Je zal durven kijken naar de dingen die belangrijk zijn, want de tijd draagt het symbool in zich. Dat betekent dat als je naar de tijd kijkt, je eigenlijk meer van jezelf ziet. Het draagt in zich de cijfers, de getallen , de klok, het vooruitgaan, het terugkomen, de krijng, de cirkel die zich herhaalt, de spiraal - alle mogelijke elementen van tijd die te maken hebben met het leven.

Zorg dat het leven zich uitdrukt als iets belangirjks en als je iets tot uitdrukking brengt, weet dan dat je verschillende keren hetzelfde zal moeten doen voordat je ten volle beseft wat het betekent. De tijd is daarin dus belangrijk. Als je iets tot uitdrukking brengt, zorg dan ook dat je daar tijd voor maakt. Als er iets is wat je belangrijk vindt in je leven, maak daar dan tijd voor.

Het is belangrijk dat het niet alleen bij woorden en gedachten blijft, maar dat je het uitdrukt in de tijd en dat je weet: " om van hier naar daar te komen, heb ik zoveel tijd nodig.' Houd dus rekening met jezelf in deze verplaatsing? En als je bijvoorbeeld van hier naar daar gaat, dan kan je nog met een bepaald iets bezig zijn, zodat je zelfs in die tussen tijd geen verliest.

Er zijn mensen die zich kunnen oriënteren door met dingen bezig te zijn in de tijd. Ze kunnen bijvoorbeeld een bepaald idee afgaan en weten: " asl ik daarmee bezig ben, kom ik verder." Ze kunnen dus een bepaald iets tot uitdrukking brengen en weten, rekening houdend met de tijd, dat ze dan in een bepaald iets terechtkomen.

Weet dat je , iedere keer dat je met je tijd meegaat, dingen zal moeten kunnen loslaten. Ik heb het je al eens eerder gezegd, maar in het verband met de tijd betekent het dat je probeert mee te gaan met jouw eigen tijd. Niet met de tijd van de aarde, niet met de tijd van de ander maar met je eigen tijd. Houd dus rekening met jezelf in de tijd. Je moet zien dat je wanneer je vooruitgaat, dat je dan een bepaald project opneemt, dat je zegt: " ik wil van hier naar daar", dat je dus iets duidelijk stelt in jezelf en niet denkt van : " ik moet dit en dat en dat", terwijl het vaag blijft voor jou. Nee, durf iets op je te nemen en te zeggen, " kijk dit wil ik bereiken. Daar wil ik naartoe en daar wil ik mee bezig zijn." Als je het concreet ziet, hoe klein ook, kan je het tot een goed iets brengen. Je zal dus keuzes moeten durven maken voor jezelf, zoiets als : " nu is het belangijk dat ik dit doe.' straks, dat zie je dan wel. En als je je concentreert op wat je aan het doen bent of daar tijd voor maakt of uitdenkt van : " hoe moet ik dat doen? dan zijn dat dingen die heel belangrijk zijn en waar je voordurend mee bezig kan zijn, omdat je in die concentratie eigenlijk jezelf kan vinden.

Meester Morya.
Cialara
Cialara aug 26 '10
Wat een geweldige tekst Tinne, dank je wel smile
admin
admin aug 26 '10
Goede tekst voor de afgelopen dagen.

Dank je wel Tinne crazy
Tinne
Tinne nov 21 '10
Tekst van vandaag :

Het proces van uitdrukking geven aan wat er leeft in jou, betekent dat je jezelf openbaart en
dat je toont wie je bent aan jezelf - dat hoeft daarom niet aan anderen, maar vooral aan jezelf.
Je moet jezelf kunnen tonen wie je bent. Je hoeft geen anderen toe te laten in je eigne leven, tenzij daar redenen voor zijn,
waneer je dus beseft: " die ander heeft ook een leven, dus die kan leren van mijn leven"
Maar doe het niet op de ander iets te leren. De ander moet in zichzelf staan en moet vanuit zichzelf durven en kunnen leren.
Ook op school moeten kinderen vanuit zichzelf kunnen leren en het zal hun eigen wezen zijn dat het hen toont.
Natuurlijk, je kan het voorgeleefd zien worden door anderen, maar dan moet je nog zelf de keuze maken van wat jij wil
leren in dit leven, want de mogelijkheden zijn werkelijk oneindig.
Probeer je eigen weg te maken in dit bestaan. Wees niet afhankelijk van anderen.
Probeer je eigen uitdrukking te vinden van de dingen die belangrijk zijn in je eigen leven.
Dan komt er een soort bloei in je eigen bestaan. Dan zal je vooruit kunnen gaan en zal je steeds dieper op de zaken kunnen ingaan.
Je wordt ook gesteund daarin want je zal zien dat er mensen zullen komen die je bewonderen in wat je doet omdat je met jezelf en vanuit jezelf durft te leven.
Jouw manier van doen zal origineel zijn. het zal rijk zijn en het zal in zichzelf de vreugde dragen
en dat is - Ik zeg het nog eens - altijd aangenaam, wanneer je mensen kan ontmoeten die gelukkig kunnen zijn in hun werk.
admin
admin nov 21 '10
Wat fijn Tinne dat je iedere dag een stukje schrijft van Meester Morya, zo kan ik alvast een beetje lezen hoe hij denkt over een aantal zaken.
Heb nog geen boeken van hem gelezen.
Gaat vast nog komen.

De laatste paar maanden ben ik zo druk geweest en eigenlijk nog, zodat ik weinig op Merudi ben.

Wens je vandaag en alle andere lezers een hele fijne zondag.

liefs van Bea
Mimosa
Mimosa nov 21 '10
Een van de lessen die ik aan het leren ben. Heel mooi om het zo verwoord te zien.
De laatste dagen kwam het ook heel sterk naar voren bij mij. Ik kon als het ware een stapje terug doen en heel duidelijk zien waarom ik reageerde zoals ik deed en wat dat over mij zij. Dat andere mensen hun eigen lessen te leren hebben, hun eigen leven moeten leiden en ook al zijn we het er niet mee eens, zien we waar ze beter anders kunnen beslissen, dan nog zegt dat meer over ons dan over hen.
Jezelf tonen wie je bent. Het klinkt heel makkelijk, maar inmiddels weet ik hoe moeilijk het kan zijn, al merk ik ook heel duidelijk dat naarmate ik dieper ga, dichter bij mezelf komt, het makkelijker gaat, meer als vanzelf.
Tinne
Tinne nov 21 '10
Mooi Mimosa hoe jij dan weer exact verwoord waar ik zelf eveneens inzat,
en bijzonder dat wat je schrijft en jouw lessen, wederom wat gelijkloopt met m'n eigen lessen en inzichten rond dat thema!
Net als jij is het niet ons totaliteit dat deze leert,
maar een deelaspect van onszelf,
waardoor verschillende situatie's , gevoelens en houdingen, en gedragingen uitvergroot zijn, beetje uit zijn proportie gebracht ook!
Want we zijn meer dan het thema waar we naartoe gebracht werden!


Mimosa
Mimosa nov 21 '10
Ja, ik had ook al eerder gemerkt dat veel dingen die jij schrijft voor mij ook heel sterk leven. Herken ik heel veel van jou in mij.
Ik merk steeds meer dat ik mezelf gespiegeld zie in andere mensen. Voorheen ging dit niet bewust, maar momenteel raak ik er steeds meer bewust van. En dit spiegelen gebeurt op alle vlakken. Niet altijd even prettig om mee te maken, maar wel altijd heel verhelderend en opbouwend.
Tinne
Tinne nov 25 '10


Tekstje van vandaag :
In een groeiproces van deze wereld kunnen er altijd stappen genomen worden, niet één stap maar verschillende stappen. De weg naar harmonie, de weg naar geluk is haalbaar , maar het is een weg van strijd, het is een weg van gevecht. Dikwijls kan je het einde er niet van zien en toch is het een weg van groot belang. Durf dus te strijden, durf uit te komen voor wie je bent en draag kennis van wat er op het spel staat.
Als je jezelf voor ogen hebt, zal je zien hoe je daarin verandert. Dat je inderdaad punten die je in je leven plaatst. Maar er is meer dan geluk. ER is kennis en het is van belang dat je tot een leren komt.
Het leven is een leerproces. Het is niet zozeer het gelukkig willen zijn, als wel het willen kennen van de diepe vrede in het leven. Dat kan je alleen wanneer je de kennis in je draagt, zoals je ook de liefde in je draagt. Dat je begrijpt wat er aan de hand is en dat je de diepte van je eigen leven leert kennen. Het accent moet altijd op je eigen leven liggen. Je bent op de eerste plaats verantwoordelijk voor je eigen leven en voor jezelf. Als je dit kan zien en als je dit kan waarderen vind je de juiste manier van handelen. Het moet een afgewogen manier zijn. Dat wil zeggen: je doet wat je denkt dat je moet doen om voor jezelf duidelijk te maken op welke manier je bestaat. Als de ander het kan begrijpen, des te beter.
Als de ander het niet kan begrijpen laat je die ander los en dan weet je : ' ook die ander moet tijd hebben om tot zichzelf te komen"
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki