Loading...
nl

Wat is er aan de hand met de bijen?

Cialara
Cialara apr 6 '10
Vanochtend te beluisteren geweest bij "vroege vogels" van de Vara, reportage 04 april 2010 09:46:

Nieuwe stichting wil einde bijensterfte

Er moet een einde komen aan de massale bijensterfte die de laatste jaren voor een ware slachting onder de bijen zorgt. Dat vindt de Bijenstichting, die vanmorgen tijdens de uitzending van het VARA-radioprogramma “Vroege Vogels” is opgericht. De stichting wil in dit Jaar van de Biodiversiteit ook bij de politiek meer aandacht voor dit probleem.

Steeds meer bijen leggen het loodje, onder meer door de Varroa-mijt, een insect dat op bijen parasiteert, en door het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de landbouw. Juist de wilde- en honingbijen spelen een belangrijke rol bij de bestuiving en de verspreiding van bloemen en planten. “Als de bij uitsterft, heeft de mens nog maar vier jaar te leven”, is een bekende uitspraak die aan Albert Einstein wordt toegeschreven.

De bijensterfte is vorig jaar regelmatig in het nieuws geweest, mede dankzij de petitie 'Stop de Bijensterfte'. De actie 'Stop de bijensterfte' is door verschillende organisaties gesteund. “Desondanks heeft de bijensterfte nog geen duidelijke plaats op de politieke agenda gekregen”, zei Jaap Molenaar, voorzitter van de kersverse Bijenstichting, in “Vroege Vogels”. Daarom hebben de initiatiefnemers van de petitie 'Stop de Bijensterfte' besloten tot oprichting van de Bijenstichting.

Uitgangspunt van de Bijenstichting is dat de bijensterfte een complex probleem is dat niet op korte termijn kan worden opgelost. De Bijenstichting stelt zich ten doel de politiek en het landelijk en plaatselijk bestuur te beïnvloeden. Verder richt de Bijenstichting zich op voorlichting aan het publiek en op verbetering van het leefmilieu van bijen.

Concreet zal de Bijenstichting zich bijvoorbeeld inzetten voor een verbod op bepaalde bestrijdingsmiddelen en voor stimulering van de verspreiding van drachtplanten.
Wie het werk van de Bijenstichting wil ondersteunen kan zich aanmelden als donateur. Meer informatie over de bijensterfte, de Bijenstichting en haar activiteiten is te vinden op de website www.bijenstichting.nl.
Delen:
Cialara
Cialara apr 6 '10
Nu een andere kijk op deze zaak....

Zoals velen van ons weten of hebben gelezen, is onze aarde aan het transformeren, ze is van 3D naar 5D gegaan wat invloed heeft op ons als mensen...

Maar dit heeft niet alleen maar effect op ons als mensheid, de transformatie betreft alle levende wezens op aarde, enzo dus ook op de bijen. Het is heel goed mogelijk dat er over een aantal jaren inderdaad geen wilde bijen meer zullen zijn, dat we dan de bijen moeten gaan "kweken" om ons toch te helpen om ons voedsel te kunnen blijven produceren.

Gaat de bij dan helemaal uitsterven? Ik denk van niet. Ik denk dat ook de bijen een cyclus van transformatie doormaken, zoals de mensheid ook aan het doen is. Het zal niet in een paar jaar gebeuren, en zal zeker niet plotseling op 21-12-2012 ineens voldaan zijn. Het zal een proces van een paar honderd jaar zijn. De nieuwe bijen zullen anders zijn, zoals ook de mensen, de bloemen, de planten, de bomen... de hele aarde. Alles wat leeft zal dan bewuster zijn, zo ook de planten en dieren.

Het is ook om ons als mensen nogmaals duidelijk te maken dat wij echt niet de enige vorm van leven op deze planeet zijn die aan het veranderen is, en dat wij wel degelijk afhankelijk zijn van al het leven op deze aarde, dat wij samen met de aarde en al haar leven een eenheid vormen.
gast
gast apr 6 '10
Wanneer gaat de mens beseffen dat al de bemoeienissen en eigenbelang ervoor gezorgt heeft dat de natuur uit balans is. Het is misschien ook de taak van de mens geweest om die onbalans te veroorzaken maar eens moet het besef komen dat wij meer schade aanrichten dan goed doen in de natuur. Waarom is het zo moeilijk voor mensen om het aan de natuur (het geheel van alles) over te laten om de balans weer te herstellen. Als we doorgaan zal de natuur er nog voor zorgen dat we er helemaal uit gewerkt worden. Dan is het wel einde verhaal mens.
Marenubium
Marenubium apr 6 '10
boekentip:

Australie op blote voeten (Mutant message downunder)

Van Marlo Morgan.

Ook de aboriginals (en dan het ECHTE VOLK) gaan ons/de Aarde verlaten.
Takhihiii
Takhihiii apr 8 '10
"you don't make phone calls with quarters in Australia"

Moeder Aarde komt er wel bovenop hoor. Het zal alleen langer duren dan een paar honderd jaar. Als je in jaren denkt, dan denk je nog teveel binnen menselijke grenzen. Het stenen volk weet hoe lang dingen soms duren. Denk in millenia.
gast
gast apr 8 '10
Wat ik me afvraag; zou er ook een stichting in he leven geroepen worden als het om muggen of kakkerlakken gaat? Ook die leveren hun bijdrage op deze aarde......ben bang dat er geen haan naar kraait.
Takhihiii
Takhihiii apr 10 '10
En waarom niet? Niet omdat de mensen werkelijk geven om bijen, want dan zouden ze dat ook doen voor muggen en kakkerlakken. Nee, omdat ze bang zijn voor hun eigen hachje. Want als de bijen sterven, dan volgt de mens. Knappe kop Einstein zei het zelf, dus zal het wel waar zijn.

Van mij mogen de bijenvolkeren sterven. Want ik zie een sterke gelijkenis met kistkalveren en legbatterijkippen. Dieren worden massaal ingezet voor de mensengenoegens. Zouden de bijen werkelijk zulke grote volken hebben, zoveel en zo dicht bij elkaar zonder de mens?

Het door mensen gecreëerde bijenvolk is stervende, leve de solitare bij.
Helma
Helma apr 10 '10
Volgens mij zorgt de bij ook nog eens voor de kruisbestuiving voor al het groens. Dat houdt dan toch ook op? Waardoor sommige zaden niet meer beschikbaar zijn voor vogels, waardoor de hele voedselketen verbroken wordt...
Takhihiii
Takhihiii apr 10 '10
Ik zie toch ook andere beestjes dan alleen maar (werk)bijen op de bloemetjes, Helma.
Helma
Helma apr 10 '10
Het moet dan toch ook zeker kunnen vliegen... hommels, wantsen, vlinders, zweef- en steekvliegen...

Maar ja, bestuiven die ook?

In ieder geval, ik word dolgelukkig als ik buiten loop en de bloemen zie en ruik (vooral nu ik beter ruik sinds ik stopte met roken).
Het zou toch doodzonde als alles verdwijnen zal; 'sterft dan de allerlaatste vlinder op de allerlaatste bloem?', aldus Jenny Arian en nog zo'n zanger in Vluchten kan niet meer...
gast
gast apr 10 '10
Een bij bestuifd niet bewust. Het stuifmeel blijft aan zijn lijf plakken en omdat ie van het ene bloempje naar de ander gaat zorgt ie voor bestuiving. Er zijn meer methoden om dat te doen. Mensen kunnen het zelfs zelf doen met een kwastje. Maar aangezien een mens duurder is om dit te laten doen dan een bijen volk.......

Het is onoverkomelijk dat er ziektes ontstaan daar waar de natuurlijke balans wordt beschadigd. En de mens is er heel goed in die balans te verstoren, maar om die te herstellen......
Takhihiii
Takhihiii apr 10 '10
Wilde bijen zijn grotendeels solitair. Zij zullen niet uitsterven. Verder zijn er hommels, vlinders, motten, zweefvliegen en kevers. In de tuinbouw gebruikt men al hommels en solitaire bijen. Ehhh... Einstein zat fout shocked

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki