@nougnag, vanwaar komt het idee dat het veelvuldig hebben van abcessen komt door de scheurbuik van je vader?
Ook m'n vader heeft in de oorlog geleefd.
Enkele dagen geleden, vroeg ik me af hoe het komt dat ik zo filterdunne tanden had voorraan, in m'n kindertijd. Ik béét ze stuk bijwijze van spreke.
Ik heb altijd gedacht dat het kwam door de antibiotica (van toen) die ik als kleine baby al moest nemen, voor m'n luchtwegen-problemen, en sinussen.
Heb ook vanaf m'n 14de veel last gehad van ontstekingen aan het tandvlees, dat abcessen tot gevolg had, met telkens een ongeloooflijk opgezwolle gezicht. En dit op de meest onmogelijke momenten.
Op m'n 18de hebben ze de vijf bovenste moeten trekken, want ze waren zo dun als papier. Daarna is er een prothese gekomen, die al dadelijk stuk ging. Altijd last mee gehad.
Nooit echt gedurft er openlijk over te praten, omdat beoordelingen van anderen (onterechte schaamte die ik nu doorbreek ) mij deden denken dat ik in fout was.
Uiteindelijk is het 10 jaar geleden mijn man geweest, die me over deze verdoken, beschermende, hand voor de mond houdene houding van me, begon te praten. Vol lof over mijn lach die ik altijd spontaan had, maar inhield! Daar hebben we iets aan gedaan. Heerlijk..
Ook hielp hij me over de angst heen om naar tandartsen te gaan. het boren en de pijn deden me aan vorige levens denken. Dat is verwerkt hoor. Maar dat waren wel gruwelijke ontdekkingen, wat men heeft gedaan met me..
Ik schrijf het hier maar even van me af, jullie kennen me al he. Af en toe, komen de nog resterende overgebleven oude pijntjes, en ze mogen van me allemaal helen.
Dan kan ik wederom verder met m'n werk!!
Liefs
Bellefleur