Loading...
nl

Schaamte

JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 17 '10
Voor mijn opleiding en het vak chakra-psychologie moest ik schaamte met mijn groepje uitwerken. Ik vond dit wel een leerzame uitwerking, en wil die daarom ook graag delen:

Wat is schaamte?
Voordat wij begonnen aan de uitwerking hebben wij ons eerst verdiept in wat schaamte nu eigenlijk is. Wij kwamen tot de volgende definitie van schaamte:

Schaamte is angst om niet door de groep geaccepteerd te worden.

Hoe kom je aan schaamte?
We gingen ons afvragen waarom wij zelf ons zouden schamen en of wij veel schaamte kennen. Dit was voor iedereen nogal verschillend. Het blijkt dat ook opvoeding een grote rol speelt bij schaamte. Denk hierbij aan de zogenaamde eerwraak bij andere culturen. Ikzelf heb weinig schaamte en kon me moeilijk voorstellen hoe het is om je vaak te schamen.

Wanneer schaam je je niet?
We gingen daarom wat meer uitdiepen waarom ik me niet hoef te schamen en anderen meer. We kwamen al snel op het gedeelte “acceptatie door anderen” zorgt voor minder schaamte. Veiligheid speelt een belangrijke rol om je meer door anderen geaccepteerd te voelen. Het gaat vooral om het voelen dat je mag zijn wie je bent.

Hieruit hebben we dan ook geconcludeerd dat als je jezelf veilig voelt en voldoende veiligheid in je omgeving voelt, je steeds meer het gevoel hebt, dat je mag zijn wie je bent. Je hoeft je dan geen angst meer te hebben om door je omgeving geaccepteerd te worden en zal je je ook veel minder schamen.

Omdat ik altijd mezelf kan zijn en me echt weinig aantrek van wat anderen van me vinden, hoef ik me ook niet te schamen. Ik heb geen behoefte aan acceptatie door de groep ten koste van mezelf. Ik sta voor mezelf en vind mijn eigenwaarde en eigen verantwoordelijkheid veel belangrijker dan de verantwoordelijkheid voor een ander. Ik heb dus ook geen enkele reden om mij te schamen.

Wat is de functie van schaamte?
Is schaamte dan zo slecht? Wij vinden van niet. Het heeft namelijk een belangrijke functie: Schaamte bewaakt namelijk jouw “zijn”. Het geeft namelijk aan wanneer je niet meer jezelf bent en je bent gaan invullen van wat een ander van jou zou denken. Het schaamte gevoel komt dan eigenlijk naar boven omdat je aan je eigen “zijn” voorbij bent gegaan om je hieraan te willen aanpassen. Daar voel je je dan weer schuldig over met schaamte tot gevolg.

Hoe bescherm je jezelf tegen schaamte?
Gezien vanuit de chakra-psychologie heeft schaamte een belangrijke koppeling met je 1e en 3e chakra. Je eerste chakra is namelijk je basis chakra en geeft je de kracht om er te zijn. Je 3e chakra zit hem in de verbinding met anderen en juist dat speelt een grote rol bij schaamte. Schaamte speelt juist in op deze twee chakra’s door de koppeling met anderen (3e) en door er te mogen zijn (1e).

Om je te kunnen beschermen tegen schaamte, kun je dus ook je 1e en 3e chakra’s met elkaar verbinden zodat je vanuit je eigen kracht (1e) kunt interacteren met je omgeving (3e). Je staat dan volledig in je kracht en vind het niet belangrijk wat anderen van je vinden.

Tot slot een mooie vraag over de grootte van je schaamtegevoel:
In hoeverre durf je zichtbaar te zijn naar anderen toe?
Delen:
admin
admin mrt 17 '10
heb even over nagedacht,

Het is misschien geen schaamte dat ik voel, eerder schroom.. daarin voel ik een verschil.
Schroom is iets dat je overwint naarmate je toch doorgaat met datgene wat je wenst te doen.
schoorvoetend.." en oh kijk, niemand vind het raar, dus doorgaan!!!" grin
Schroom is dat ja inderdaad, geen schaamte.
Toch denk ik dat er best wel wat schaamtes in me zijn, angsten komen wel af en toe.
Kan ik overwinnen. grin
gast
gast mrt 17 '10
Wat ik uit jou schrijven haal Nims is dat jullie schaamte koppelen aan de persoon, niet aan wat hij/zij gedaan heeft waarvoor hij/zij zich schaamt.
Ik schaam me niet voor wie ik ben, maar soms schaam ik me wel voor iets dat ik gedaan heb. Datgene waar ik me dan voor schaam is iets dat ik gedaan heb terwijl ik weet dat dit niet iets is waar mensen je voor waarderen. Dus feitelijk iets waar anderen over oordelen of je zelfs veroordelen en dit ontdekt kan worden dat je dat gedaan hebt. Maar de gedachte alleen al wat mensen er wel niet van zullen denken kan schaamte gevoel oproepen. Dat is de angst om veroordeelt te worden door anderen. Zo is het bij mij iig. Komt overigens niet meer zo heel vaak voor omdat ik sta voor de dingen die ik doe en wie ik ben en laat en me niet meer zo bezig houd met het oordeel van anderen.
admin
admin mrt 17 '10
Als ik je tekst lees , gast en er even over doorvoel voor mezelf, dan vul ik m'n bovenste quote nog even aan :

Ik plaats 'schaamte' in het kader van aangeleerd gedrag, waarbij er werd gezegd " je moest je schamen!!"
Dus was men boos.. of verdrietig of teleurgesteld en je moest je dus schamen voor iets? maar als kind snapte ik dat niet altijd.
iets waarvan je het gevoel niet van had dat het verkeerd was, maar juist leuk. haha..

In die contekst is het inderdaad een soort schuldgevoel dat werd aangepraat, die je dan onbewust een beetje aannam, omdat de wijze volwassene het zei! Maar waarvan je achter hun rug alweer giggelend met pretoogjes weer iets nieuws bedacht met de broers! grin

Je = ik, in deze.
gast
gast mrt 18 '10
Ik heb er nog even over nagedacht en kwam vandaag iets tegen waar ik me wel een beetje voor schaam. Mijn auto is nogal olie aan het lekken. Geen motorolie maar stuurbekrachtiging olie. Net zo vies overigens als dit op straat komt te liggen. En voor die olievlekken op de stoep en oprit schaam ik me wel voor ja. Maar ondertussen doe ik er nog niet veel aan om het op te lossen. Wil wel een andere auto maar die heb ik ook niet één twee drie.....Neemt dan nog niet weg dat die auto ergens anders er een zootje van maakt.
Stom voorbeeld misschien maar dit kwam ik nu tegen aan schaamte in mijzelf.
admin
admin mrt 18 '10
Je schaamt je voor je luiheid om het op te ruimen?
Want dat de auto kapot is hoef je je niet voor te schamen lijkt mij.
admin
admin mrt 18 '10
Ah! Dat heb ik met een plant. Als het verdort is, en ik het niet verzorgd heb, dan schaam ik me daar om.
Omdat ik diep van binnen weet, dat ik het verwaarloosd heb, genegeerd zelfs. En daar schaam ik me om. Want dat vind ik van mezelf niet zo tof dat ik dat deed.Dat gevoel dat ken ik wel. Ik denk daarom ook niet gast dat het om de olievlekken gaat dat je je schaamt..
Maar het feit dat je steeds je eigen signaal om je auto te laten repareren of een andere oplossing te nemen, verwaarloosd.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 18 '10
Mooie voorbeelden van waarvoor je je kunt schamen. Allemaal een aanwijzing dat je iets gedaan hebt, dat je eigenlijk vanuit jezelf liever anders gedaan zou hebben (de weg schoonhouden / een plant verzorgen.)

Het overschrijden van je eigen pesoonlijke grenzen, roept dan een schaamte gevoel op. Zeker in combinatie van wat anderen er dan wel niet zou vinden.
gast
gast mrt 18 '10
Origineel bericht van: Karin
Je schaamt je voor je luiheid om het op te ruimen?
Want dat de auto kapot is hoef je je niet voor te schamen lijkt mij.


Nee niet zo zeer voor mijn luiheid maar het feit dat ik niet alleen mijn eigen wereld vervuil maar ook die van alle andere mensen met wie ik deze wereld deel. Die auto rijd best als ik er af en toe een flesje olie in gooi. En natuurlijk zou hij gemaakt moeten/kunnen worden, als het alleen aan mij lag was dat al lang gebeurd alleen heb ik ook met anderen te maken die er nu geen tijd voor hebben.
Serenity
Serenity jan 18 '11
Beschamend ... klopt niet uiteraard het is gewoon een teken van volwassenheid... op natuurlijkerwijze zou je zeggen .

En dan toch treffen ze ' maatregelen ' zelfs in het ' extreme (engelstalig) ' met alle gevaren erbij .
We groeien op met denkbeelden zoals
Click to reveal..
gelukkig komt er een trant van kunstige afbeeldingen dan valt de schade toch nog een beetje beperkt te blijven....
ene heren met een .... zak loop je echt niet voor lul....

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki