Loading...
nl

Vraag over boek schrijven

Helma
Helma mrt 5 '10
Stel, je schrijft een boek in de ik-vorm.
Het is in de ik-vorm en het gaat over verhalen door jezelf, als ervaringsdeskundige. Het kan heel uiteenlopend van aard zijn, bijvoorbeeld over depressies, autisme, kanker, spiritualiteit, homoseksualiteit, allerlei gedachten op een rij. En stel dat je het min of meer serieus en min of meer met een komische ondertoon wilt neerzetten. Hoe noem je dan zo'n boek? Ik heb geen idee, want is het dan

literatuur
biografie
auto-biografie
roman ???

Fantasie wordt het zeker niet, want het zal op waarheid gebaseerd zijn.

Ja, ik speel nu al vijftien jaar met de gedachte om ergens aan te beginnen. Namen veranderen, geen data noemen etc.
Voordat ik zou beginnen wil ik dat soort zaken helder hebben.
Het lijkt me zo geweldig om een boek te schrijven met een vijftiental hoofdstukken over heel uiteenlopende onderwerpen, met daarop mijn eigen visie!
Ik droom nu al over een titel... laugh
Delen:
gast
gast mrt 5 '10
Begin met een dagboek. Of ben je daar al mee begonnen?
Helma
Helma mrt 5 '10
Vroeger had ik dat wel...

In 1986 begon ik met een boek, zo'n vijftig bladzijden klaar. Maar veel te dramatisch, veel te zwaar! Ik wil het graag luchtig en speels, maar wel met ervaringen, waar mensen iets aan zouden kunnen hebben. Beetje vaag misschien...
En wat ik wil schrijven is veel te veel voor een dagboek. Het barst van de ideëen in mijn hoofd, en het moet er een keer uit.
En bij een dagboek heb ik meer het idee van een schriftje naast je bed. Ik zou liever hoofdstukken op de pc maken.
En dan over de positie ik had in het onderwerp, wat er gebeurde, wat het met me deed, en hoe ik verder wandelde met de ervaring in de pocket. Maar toch vooral ook met een soort van lesje, hoe moeilijke onderwerpen als scheiden, relaties aangaan of een burnout tegen een ander licht gehouden kunnen worden... geen sprookjes, maar heel realistisch.