Loading...
nl

Vraag over boek schrijven

Helma
Helma mrt 5 '10
Stel, je schrijft een boek in de ik-vorm.
Het is in de ik-vorm en het gaat over verhalen door jezelf, als ervaringsdeskundige. Het kan heel uiteenlopend van aard zijn, bijvoorbeeld over depressies, autisme, kanker, spiritualiteit, homoseksualiteit, allerlei gedachten op een rij. En stel dat je het min of meer serieus en min of meer met een komische ondertoon wilt neerzetten. Hoe noem je dan zo'n boek? Ik heb geen idee, want is het dan

literatuur
biografie
auto-biografie
roman ???

Fantasie wordt het zeker niet, want het zal op waarheid gebaseerd zijn.

Ja, ik speel nu al vijftien jaar met de gedachte om ergens aan te beginnen. Namen veranderen, geen data noemen etc.
Voordat ik zou beginnen wil ik dat soort zaken helder hebben.
Het lijkt me zo geweldig om een boek te schrijven met een vijftiental hoofdstukken over heel uiteenlopende onderwerpen, met daarop mijn eigen visie!
Ik droom nu al over een titel... laugh
Delen:
gast
gast mrt 5 '10
Begin met een dagboek. Of ben je daar al mee begonnen?
Helma
Helma mrt 5 '10
Vroeger had ik dat wel...

In 1986 begon ik met een boek, zo'n vijftig bladzijden klaar. Maar veel te dramatisch, veel te zwaar! Ik wil het graag luchtig en speels, maar wel met ervaringen, waar mensen iets aan zouden kunnen hebben. Beetje vaag misschien...
En wat ik wil schrijven is veel te veel voor een dagboek. Het barst van de ideëen in mijn hoofd, en het moet er een keer uit.
En bij een dagboek heb ik meer het idee van een schriftje naast je bed. Ik zou liever hoofdstukken op de pc maken.
En dan over de positie ik had in het onderwerp, wat er gebeurde, wat het met me deed, en hoe ik verder wandelde met de ervaring in de pocket. Maar toch vooral ook met een soort van lesje, hoe moeilijke onderwerpen als scheiden, relaties aangaan of een burnout tegen een ander licht gehouden kunnen worden... geen sprookjes, maar heel realistisch.

Misschien moet ik gewoon ergens gaan beginnen. En er tien jaar voor uittrekken, hihii...
En ja, misschien puur voor mezelf. Tof lijkt me dat.
gast
gast mrt 5 '10
Ik denk dat je het ook voor jezelf moet doen. Om na een paar jaar weer eens terug te kunnen kijken hoe het je gegaan is, wat er van gekomen is en waar je nu staat.
Zeker niet om iemand anders een "lesje" te geven. Iedereen heeft zijn/haar eigen ervaring. Dat een ander er misschien iets aan heeft omdat het iets in hun zelf triggert is al mooi genoeg denk ik. Je kunt het altijd als e-book op het net zetten. Of wil je er iets aan verdienen?
admin
admin mrt 5 '10
Heel leuk idee Helma! Je zou het, afhankelijk van de stijl, een (semi) autobiografische roman kunnen noemen, of non-fictie.

Omdat je er graag mee bezig wilt, zou ik eens kijken voor een cursus bij jou in de buurt, dan zie je een beetje de opbouw of wat voor manier van schrijven je kunt hanteren, zodat het (nog) meer bij je gaat leven. En inderdaad, in eerste instantie lekker voor jezelf schrijven. Je kunt daarna altijd zien wat de tijd brengt ! Veel plezier en succes smile
Helma
Helma mrt 5 '10
Ja, inderdaad, voor mezelf, maar toch ook om bij te dragen aan iets. Een lesje is trouwens geen goed woord, ik weet niet goed hoe ik het beter kan omschrijven.

En och, ja, het lijkt me toch leuk ooit eens iets uit te geven, en niet in de hoop dat het doodbloedt, maar om tóch taboes te doorbreken waar je nu geen mens over hoort, zoals getrouwd zijn met een homo, of over hoe creatief je kunt zijn met een uitkering en hoe je budget te beheren, of hoe het voelt om een burnout te hebben, of postnatale depressie.

Niet om belerend te willen zijn, omdat ik 'wel weet hoe het zit', maar gewoon... om anderen misschien te helpen...
admin
admin mrt 5 '10
Een lering eruit kunnen trekken zijn mooie woorden ervoor ! Ik zou er gewoon mee beginnen Helma, het zal ook voor jou een hele (leerzame) reis zijn !
Helma
Helma mrt 5 '10
Oh, dus autobiografische roman kan ook nog! Misschien wel een goed idee!

En die cursus... ik zal er eens op googelen, ook een slim plan, ik zal het onthouden.
Dank je voor de tips.
Helma
Helma mrt 5 '10
E-book, dat ken ik dus helemaal niet blush
Ik merk al wel, door jullie opmerkingen, dat ik veel meer research moet doen laughdus dank je Syl!
admin
admin mrt 5 '10
Graag gedaan Helma!
Helma
Helma mrt 5 '10
En ondanks jullie goede en lieve adviezen zou ik het tóch uit willen geven als een echt, tastbaar boek laugh
En de rode draad zou zijn dat je met niks geboren wordt, zo arm als job, rijk van binnen kunt zijn (als je maar wilt) en misschien is 'wiljonair' wel een leuke titel, lol...
admin
admin mrt 6 '10
Titel: De Helmatische wereld

haha tongue
gast
gast mrt 6 '10
Helma, waarom begin je niet iets op http://www.tenpages.com Dan maak je ook nog kans dat je boek wordt uitgegeven en heeft het jou niets gekost iig.
Islandlady
Islandlady mrt 6 '10
Ja Syl tenpages is een prachtige website. Je zou de neiging krijgen om te gaan schrijven. Helma doe wat je hart je ingeeft.
Helma
Helma mrt 6 '10
Wat een geweldige site is dat! Ik heb er al flink rond zitten neuzen en dit lijkt me een heel goed plan meiden! whistle
Anke
Anke mrt 16 '10
Of iets literatuur is, wordt jammer genoeg door anderen bepaald.

Volgens mij krijg je de juiste term wel te pakken wanneer je een groot deel geschreven hebt. Want gebruik je dan alleen je eigen ervaringen, of ook verhalen van anderen?
En wordt het een boek met korte verhalen, of wordt het één lang verhaal?
Dat speelt allemaal mee.

In ieder geval klinkt het al erg interessant, dus ik ben heel benieuwd.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki