Loading...
nl

De genezende eigenschappen van honing en kaneel

admin
admin feb 18 '10
gekopieerd van een ander forum:

Feiten over Honing en Kaneel
Ontdekt is dat een mengsel van honing en kaneel veel kwalen kan genezen. Honing wordt geproduceerd in de meeste landen van de wereld. Hedendaagse wetenschappers accepteren honing ook als een "wonderolie" (heel effectief) voor alle soorten kwalen.
Honing kan gebruikt worden zonder enige bijwerking bij iedere soort ziekte. Hedendaagse wetenschap zegt dat zelfs, omdat honing zoet is, als het als medicijn ingenomen wordt in de juiste dosering, het diabetes patiënten niet schaadt.
Weekly World News, een blad in Canada, van 17 januari 1995 heeft de volgende lijst van kwalen/ziektes opgegeven die genezen kunnen worden door honing en kaneel zoals dat door westerse wetenschappers werd onderzocht.

HARTKWALEN:
Maak een pasta van honing en kaneelpoeder, doe dat op brood in plaats van jam en eet het regelmatig als ontbijt. Het vermindert de cholesterol in de arteriën en redt de patiënt van een hartaanval. En voor degenen die al een aanval kregen, als zij dit proces dagelijks volgen, worden ze mijlen ver gehouden van de volgende aanval. Regelmatig gebruik van dit proces bevrijdt je van ademnood en het versterkt de hartslag.
In Amerika en Canada hebben diverse verzorgingshuizen succesvol patiënten behandeld en ontdekten dat als je ouder wordt, de arteries en aderen hun flexibiliteit verliezen en verstoppen; maar dat honing en kaneel de arteries en aderen her-vitaliseren.

ARTRITIS:
Artritis patiënten kunnen dagelijks, 's morgens en 's avonds een kop heet water met twee lepels honing en een theelepeltje kaneelpoeder drinken. Als dat regelmatig wordt ingenomen kan zelfs chronische artritis worden genezen. In een recent research uitgevoerd op de Universiteit van Kopenhagen, werd ontdekt dat als de doktoren hun patiënten behandelden met een mengsel van een lepel honing en een halve theelepel kaneelpoeder voor het ontbijt, ze binnen een week ontdekten dat van 200 mensen die zo behandeld waren, praktisch 73 mensen totaal verlost waren van pijn en binnen een maand konden de meeste patiënten die door de artritis niet konden lopen of zich voortbewegen beginnen te lopen zonder pijn.

BLAAS INFECTIES:
Neem twee theelepels kaneelpoeder en een theelepel(of lepel?) honing in een glas lauwwarm water en drink het. Dit vernietigt de bacillen in de blaas.

CHOLESTEROL:
Twee lepels honing en drie theelepels kaneelpoeder gemengd in een kop theewater, aan een cholesterol patiënt gegeven, en men ontdekte dat het cholesterolniveau in het bloed tien procent minder was, binnen twee uren.
En zoals genoemd bij artritis patiënten, als je dit drie keer daags doet, wordt iedere chronische cholesterol genezen. Volgens informatie die kwam uit dat Blad kan zuivere honing, dagelijks bij voedsel ingenomen, klachten van cholesterol wegnemen.

VERKOUDHEDEN:
Zij die lijden aan gewone of ernstige verkoudheid kan drie dagenlang, dagelijks dus, een lepel lauwwarme honing innemen met lepel kaneelpoeder. Dit proces zal de meeste chronische hoest, verkoudheid genezen, en de sinussen schoonmaken.

MAAG DIE VAN STREEK IS:
Honing ingenomen met kaneelpoeder geneest maagpijn en reinigt maagzweren vanaf hun wortel.

GAS:
Volgens studies die in India en Japan gedaan zijn, is onthuld dat als honing met kaneelpoeder wordt ingenomen, de maag vrij wordt van gassen.

IMMUUN SYSTEEM:
Dagelijks gebruik van honing en kaneelpoeder versterkt het immuun stelsel en beschermt het lichaam tegen bacteriële en virale aanvallen. Wetenschappers hebben uitgevonden dat honing diverse vitamines en ijzer bevat in grote hoeveelheden. Constant gebruik van honing versterkt de witte bloedlichaampjes om tegen bacteriële en virale ziekten te vechten.

INDIGESTIE:
Kaneelpoeder dat op twee theelepels honing wordt gestrooid en voor het eten ingenomen, verlicht zuurheid verteert de zwaarste maaltijden.

INFLUENZA : GRIEP:
Een wetenschapper in Spanje heeft bewezen dat honing een natuurlijk ingrediënt bevat die influenza bacillen doodt en de patiënt redt van de griep.

LANG LEVEN:
Thee gemaakt met honing en kaneelpoeder, indien regelmatig ingenomen, houdt de verwoestingen tegen van ouder worden. Neem vier lepels honing, een lepel kaneelpoeder, en drie kopjes water en maak er thee van. Drink een kwart kop drie of vier maal per dag. Het houdt de huid fris en zacht en houdt veroudering tegen. De levensspanne neemt toe en zelfs een 100 jarige, begint karweitjes van een 20 jarige uit te voeren.

PUISTJES:
Drie lepels honing en een theelepel kaneelpoeder pasta. Breng dit aan op de puistjes voordat je gaat slapen en was het de volgende dag met warm water af. Als je dit twee weken dagelijks doet, haalt het de puistjes af van de wortel.

HUIDINFECTIES:
Leg honing en kaneelpoeder in gelijke delen op de aangedane plekken, dit heelt eczeem, ringworm en alle soorten huid infecties.

GEWICHT VERLIEZEN:
Dagelijks ?s morgens een half uur voor het ontbijt op een lege maag, en 's nachts voor het slapen, drink dan honing en kaneel in een kop water gekookt. Als je dit regelmatig gebruikt reduceert het het gewicht van zelfs de meest dikke persoon. Dus, het regelmatig drinken van dit mengsel laat het vet zich niet opbouwen in het lichaam, zelfs als de persoon een dieet met een hoog aantal calorieën gebruikt.

KANKER:
Recent onderzoek in Japan en Australië heeft onthuld dat gevorderde kanker van de maag en botten succesvol werd genezen. Patiënten die lijden aan deze soorten kanker zouden dagelijks een lepel honing met een theelepel kaneel moeten nemen, een maand lang en drie keer per dag.

VERMOEIDHEID:
Recente studies hebben laten zien dat suiker die in honing zit eerder behulpzaam dan nadelig is voor de sterkte van het lichaam. Oudere mensen die honing en kaneel innemen in gelijke delen, zijn alerter en flexibeler. Dr. Milton die hiernaar onderzoek heeft gedaan, zegt dat een halve lepel honing in een glas water en besprenkeld met kaneelpoeder, dagelijks ingenomen na het poetsen en in de middag om ongeveer 03:00 uur als de vitaliteit van het lichaam begint te verminderen, dan neemt de vitaliteit van het lichaam binnen een week toe.

SLECHTE ADEM:
Mensen uit Zuid Amerika gorgelen als eerste in de morgen met een theelepel honing en kaneelpoeder die in heet water gemengd zijn, dus blijft hun adem de hele dag door fris.

VERLIES VAN GEHOOR:
Dagelijks 's morgens en 's avonds honing en kaneelpoeder in gelijke delen ingenomen, herstelt het gehoor
Delen:
admin
admin feb 18 '10
ohhhh dank je wel!!
Islandlady
Islandlady feb 18 '10
Bet you dat ik dit zeker ga uitproberen. Even honing kopen. Kaneel heb ik wel smileDank je wel Karin!
admin
admin feb 18 '10
Graag gedaan smile
admin
admin feb 18 '10
wat mooi dit zeg
ik ga dit zeker uitproberen!
Beschermengel
Beschermengel feb 19 '10


Goed zeg Karin...ga het ook proberen! bedankt smile
Serenity
Serenity feb 13 '11
Mijn Ukkie vind kaneel niets maar heeft het liefs honing in de thee.

Ik heb namelijk het idee (ik weet niet of dit 100% klopt) dat het lichaam vraagt om bepaalde producten omdat jezelf onbewust weet wat je lichaam nodig heeft.

En ik zelf ben dol op kaneel,kaneel broodjes,wentelteefjes,appel kaneel pannenkoek, kip opgevuld met tuttie fruttie geweld in kaneel water.
(Dit doet me een beetje denken aan de film Forrest gump die scene met zijn leger buddie Buba en alle garnalen gerechten die zijn moeder maakte *L.O.L.*)

kijk, ik snap dat suiker verslavend kan zijn net zoals zout (volgens mij) dus dat je lichaam daar om vraagt kán bedenkelijk zijn of je Ego hier dan niet in meespeelt .

Maar goed, soms heb ik trek in biefstuk en een paar dagen later in Spinazie met aardappelen en een gekookt eitje en Jus erbij en appelmoes .(^^heb duidelijk trek in eten. ^^)
Ik weet toevallig dat biefstuk en spinazie goed zijn tegen bloedarmoede.

En ik denk dat het lichaam onbewust seintjes aan de hersenen geeft het lijkt alsof het lichaam op zichzelf een individueel is, in een ander topic werd dit mij uitgelegd maar ik weet het even niet meer.

Wie kan me aanvullen?!?!?

liefs!
Serenity
Serenity feb 18 '11
Quote:
Honing en kaneel .
http://blog.seniorennet.be/buik_weg/archief.php?ID=602402
De Egyptenaren gebruikten honing om op open wonden te smeren , zodat die sneller genazen . Honing heeft juist dezelfde uitwerking als antibiotica , die maken dat vandaag de belangstelling voor honing als medicijn weer toeneemt. Honing vergroot het weerstandsvermogen van de mens . En dat is zeker nodig in de vrieskou van winterse dagen . Iedereen met gevoelige longen kent wel het bronchitis-verschijnsel , waarbij men dagenlang last heeft van een droge hoest , en het uitspuwen van geel-groen gekleurde fluimen , verschrikkelijk en ook nog pijnlijk . Daartegen kan men dagelijks een glas goed opgewarmde oude Cubaanse rhum drinken , waarin een soeplepel honing (goed roeren) is opgelost .

Honing remt de groei van bacteriën . Honing is daardoor ook een uitstekend middel , om geïnfecteerde wonden mee te behandelen en in feite mee te steriliseren.

Een combinatie van honing en kaneel wordt reeds sedert eeuwen gebruikt in oosterse culturen (vb. Chinese en arabische) en in de hindoeïstische gezondheidsleer uit Indië , om een totale gezondheid van lichaam en geest te verwerven en te behouden . Kaneel is ene van de oudste specerijen die we kennen.
Wanneer men de twee componenten samenvoegt , verkrijgt men een produkt dat unieke geneeskundige eigenschappen vertoont , en reeds gekend was in de lange geschiedenis van de thuis-geneeskunde , toen er nog geen dokters waren . De essentiële olie uit kaneel + het enzyme uit honing , produceren samen waterstof-peroxide , dat schadelijke microben , bacterieën en schimmels voorkomt en elimineert in voedingswaren . Het mengsel van beiden geneest ook :

1) Pijn aan het hart , en cardio-vasculaire ziekten . Daartoe kan men ‘s morgens in plaats van bijvoorbeeld tijdens het ontbijt een boterham te eten met boter en confituur , een snede brood eten waarop honing gesmeerd is , die bestrooid is met kaneel-poeder . Als het geheel niet voldoende doorsmaakt , voegt men er een snuifje cayenne-pepper bij , om een aangename sensatie op de tong te verkrijgen .

2) Arthritis : Pas een pasta , die samengesteld is uit de twee ingrediënten , toe op de pijnlijke lichaamsdelen , en masseer ze traagjes in de huid-porieën.

3) Uitvallend haar : Pas op de kaalwordende schedel of op kale plekken daarvan , een pasta toe die bestaat uit warme olijfolie , een eetlepel honing , een theelepel kaneel-poeder . Laat dit geheel gedurende een kwartier inwerken , en was het haar vervolgens met warm water + een zachte shampoo , daarna goed naspoelend met veel lauw water .

4) Infectie-ziekten en allerlei vervelende ontstekingen : Meng een theelepel kaneel-poeder en een soeplepel honing in een glas warm water of warme magere melk , en drink het glas met dit mengsel langzaam uit . U kunt bv. ondertussen de krant of een tijdschrift lezen .

5) Tandpijn : Pas een pasta uit honing , gemengd met kaneelpoeder toe op de pijnlijke plaatsen van het tandvlees en op de ontstoken tand(en) of op een tand-absces .

6) Cholesterol : Los in een tas met hete groene thee ( de beste thee-soort die er is !) een soeplepel honing op , en meng daar doorheen een theelepel kaneelpoeder . Drink het geheel langzaam op , traag genoeg om er voor te zorgen dat de tong niet verbrandt .

7) Verkoudheid en lopende neus : vooral tijdens de winter : pas hetzelfde recept toe als in 6) , maar dan wel dagelijks tot druipneus en verkoudheid genezen zijn , en de etter verdwenen is uit de sinussen of de neusbijholten . Sinusitis is vaak synoniem met drukkende pijn in het hoofd en rond de ogen .

coolIndigestie : betreft maag , lever en darmen . Mensen met indigestie hebben meestal pijn boven in de buik in het gebied van de maag en achter het borstbeen , een opgezet gevoel , last van misselijkheid en/of braken en oprispingen. Hiertegen kan men een soeplepel honing innemen die besprenkeld is met kaneelpoeder . Deze remedie werkt ook tegen maagzuur , dat daardoor sneller uit de wereld zal geholpen worden , dan door maagzuur-tabletten in te nemen , die bovendien aluminium bevatten , een metaal dat ons lichaam voor niets nodig heeft.


Tada!!!!!!
Cool hé zoveel info!
Serenity
Serenity feb 18 '11
Chinese kaneel wordt ook wel cassia genoemd. Reeds in zeer oude Chinese geschriften wordt Chinese kaneel al beschreven als liefdes-, erotiserend en sex stimulerend middel. In Aziatische landen wordt cassia nog steeds geneeskundig toegepast. In bepaalde streken is het een onderdeel van een traditionele bruiloftsceremonie dat de bruid een drankje drinkt met hierin vruchten van de cassia met als doel haar seksuele activiteiten in de huwelijksnacht te verhogen.
In Europa is de Ceylonese kaneel meer bekend; ook daar deze een meer verfijnde smaak blijkt te hebben, d.w.z. mogelijk meer aangepast aan de Europese smaak.

Ceylonese Kaneel werd in Ceylon al duizenden jaren v.Chr. gebruikt. Zowel als geneeskrachtige toepassing als frodisiacum. Zo rond de 15de eeuw is men begonnen met kaneel te exporteren (importeren) naar Europa. In Europa is kaneel meer als toepassing in de keuken gehanteerd, als specerij in diverse recepten en gerechten en is de erotiserende of lustopwekkende werking niet zo bekend.

En deze info waar ik heeeeeel erg mijn best op hebt gedaan om te vinden....
vond ik uit eindelijk op :
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/seks...disiaca.html#17
Serenity
Serenity mrt 18 '11
Ik had een papje van honing en kaneel op mijn navelpiersing gemeerd… nou het ontsmette niet echt nee…...
Het was eerder een mega grote etertje geworden!!

Maar in de thee blijft kaneel heerlijk en honing ook..en in de koffie ook trouwens!!
Groene_heks
Groene_heks mrt 18 '11
Op je piercing??? Muts....
Gewoon lekker wassen met water en verder niks, dan geneest het het snelst smile
Ik heb er ook een gehad, maar vond het na mijn veertigste toch iets te hip...
Serenity
Serenity mrt 18 '11
whahahaaa nee niet op mijn muts….pfffwhahahaha L.O.L.

Ik heb dat vervelende ding eruit gehaalt met in mijn gedachten de wijze woorden van Nims op een ander Topic.. dat het je energie banen of kanalen kan blokkeren of hinderen…zoiets.
Ik dacht , tja als mijn lichaam zo erg tegen stribbelt dan doe ik hem toch maar uit en wat een opluchting was dat!!

Hip hip hip sommige mensen kunnen alles dragen op welke leeftijd dan ook ik denk als je jezelf niet ordinair aankleed of spreek (ik bedoel niet geen accent maar wel de vloekwoorden de vervloekingen en botheid) dan is niets te hip.
Ik bedoel nu zie je ook heeeeel veel mensen opa en ja ook omaatjes in het bejaardenhuis met tatoe's ..oke als ik personeel was zou ik niet blij zijn met piercings op de vrouwelijke en mannelijke gedeeltes qua hygiëne maar goed het hoort er nu eenmaal bij…het jong zijn en mee gaan met de modebeelden.
Eerst is het mode en daarna een gewoonte net zoals lange broeken voor vrouwen en korte broeken voor mannen (alleen jongetjes droegen die en ja ook 's winters en waneer je een man werd mocht je geen korte meer aan doen..--> 1930/40?!?!)
karda
karda mrt 18 '11
Ik heb af en toe best last van kloven en eelt op mijn voeten dat is best lastig.
nu las ik vanmiddag in het boekje bij de kapper dat er kaneelzolen bestaan en dat dat goed is als je last hebt van schimmels, kloven, eelt etc. maar nu lees ik het hier over kaneel dus ik denk dat het best kan helpen, ga er eens achter aan.
Groene_heks
Groene_heks mrt 18 '11
Ja een piercing kan zeker energiebanen doorsnijden!
Waar jij je waarschijnlijk in hebt vergist is dat je dacht dat het een huidinfectie was, volgens mij is een ontsteking van een piercing geen huidontsteking, al is het wel ontstoken/ geinfecteerd.
Maar de honing had wel moeten helpen, misschien de combi met kaneel?


Dat is zeker pijnlijk Karda.

Ik weet dat voetschimmel kan verdwijnen door simpelweg over je voeten heen te plassen, klinkt onsmakelijk maar als je het doet onder de douche kun je het makkelijker afspoelen.
Een heel oud receptje is gekneusde Koolbladeren op de met Citroen ingesmeerde voeten leggen, sokken er overheen aantrekken en zo gaan slapen.

Zijn de kloven zo erg dat je er wanhopig van wordt, dan moet je eens het volgende receptje proberen: een komkommer fijnprakken. Hiermee een omslag maken, dit om de kloven heen wikkelen en zo lang mogelijk laten zitten.

Misschien heeft iemand hier iets aan.
Serenity
Serenity mrt 19 '11
wow goeie info zeg,
ik heb gehoord dat sommige Kaapverdianen over hun pasgeboren kinderen heen plassen om de boze geesten weg te halen..
Maar dat plas niet alleen tegen kwalen bijten en brandnetel gif werkte maar ook tegen voetschimmels dat wist ik nog niet, dank je voor het delen.
karda
karda mrt 19 '11
Ik denk dat ik die komkommerprutseltje eens ga proberen voor die kloven.
ik laat nog even weten of het gewerkt heeft bij mij.
Groene_heks
Groene_heks mrt 19 '11
Ja leuk, ik hoop dat het helpt smile
Emuca
Emuca mrt 19 '11
Kloven zijn rot.. ik heb een soort creme op kruidenbasis, en dat werkt als een kei. Mijn nichtjes commentaar: volgens mij hadden ze dit spul al in de middeleeuwen! Maar het werkt als een tierelier.

Over honing gesproken laughIk ga morgen honingcake maken.. Of vanavond.. maar ik denk morgen.
Serenity
Serenity mrt 19 '11
mmmmmm honing en kaneel in de kofffffieeeeeeee
Serenity
Serenity jul 31 '11
- www.ergogenics.org-> 'Kaneel laadt spieren vol met glucose'
- www.dieetcare.nl-> Nieuws: Let op voor coumarine in kaneel
Quote:
13 november 2009 | Coumarine in kaneel blijkt niet helemaal ongevaarlijk te zijn. Met de feestdagen voor de deur lijkt een kritische ‘noot’ over coumarine een belangrijk aandachtspunt.

Kaneel bevat van nature de stof coumarine. Deze stof zorgt voor de typische geur en smaak. Met de feestdagen voor de deur liggen de winkels weer vol met heerlijkheden, zoals glühwijn, kerstthee, speculaasbrokken, taai-taai , kruid- en pepernoten. In al deze producten zit als smaakmaker het specerij kaneel. Andere kaneelbevattende producten zijn bijvoorbeeld ontbijtkoek, kruidcake, kaneelthee, appeltaart en bepaalde voedingssupplementen.
Mogelijk negatief effect op uw gezondheid.
Coumarine komt dus van nature voor in kaneelhoudende producten. Het wordt echter ook kunstmatig gemaakt voor gebruik als geurstof in cosmetica (parfum, zeep, deodorant) en in tabak, zoals pijptabak en Indonesische kretek-sigaretten. Bovendien worden afgeleide stoffen van coumarine gebruikt in anti-stollingsmedicijnen en in hele hoge doseringen als rattengif. Gemiddeld genomen krijgen Nederlanders 4 milligram coumarine per dag binnen: 2 milligram via voedsel en 2 milligram via cosmetica.
Speculaas of speculoos
Twee milligram coumarine zit bijvoorbeeld in 4 speculaasjes, 1 stroopwafel, 25 gram pepernoten, 3 plakjes ontbijtkoek of in een kwart stuk appeltaart. Het lijkt erop dat deze gemiddelde hoeveelheden geen kwaad kunnen voor uw gezondheid, ook niet wanneer u er af en toe ineens veel meer van eet.

Het is alleen niet duidelijk of en bij welke hoeveelheden coumarine de gezondheid schaadt. Bij ratten en muizen blijkt coumarine als zuivere stof tumoren (kankergezwellen) te veroorzaken in lever, nieren en longen. Deze dieren zetten coumarine om in een giftige stof.
Coumarine ontgifting
Bij mensen wordt coumarine normaal gesproken slechts voor een heel klein deel in deze giftige stof omgezet. Waarschijnlijk kan het lichaam deze hoeveelheid zelf verwijderen. Mensen waarbij de ontgifting minder goed of snel verloopt, zijn gevoeliger voor de effecten van coumarine. Erfelijke aanleg speelt daarbij waarschijnlijk een rol. Er zijn onvoldoende onderzoeksgegevens om aan te kunnen geven hoe groot de risico’s voor mensen precies zijn. Onduidelijk is ook of coumarine in kaneel hetzelfde negatieve effect heeft als coumarine als zuivere stof.
Coumarine tijdens de zwangerschap
Geneesmiddelen met afgeleide stoffen van coumarine (anti-stollingsmedicijnen) kunnen schadelijk zijn voor ongeboren baby’s. Coumarine in kaneel heeft deze werking in veel mindere mate. Normaal kaneelgebruik tot gemiddeld twee millligram coumarine per dag, heeft dan ook geen nadelige effecten.

Op basis van onderzoek uit proefdieren is voor coumarine een TDI (tolerable daily intake) vastgesteld van 0,1 mg per kilogram lichaamsgewicht per dag. Dat betekent dat een persoon van 60 kg niet meer dan 6 milligram coumarine per dag binnen zou moeten krijgen. Voor een kind van bijvoorbeeld 20 kg zou dat niet meer dan 2 milligram per dag moeten zijn. De geschatte gemiddelde consumptie van coumarine uit eten ligt in Nederland op twee milligram.
Coumarinegehaltes
Naar schatting krijgen Nederlanders 4 milligram coumarine per dag binnen: de helft via cosmetische producten, de andere helft via voedsel. Deze gegevens zijn afkomstig uit de consumptiegegevens voor koek en gebak van de ‘Voedselconsumptiepeiling’ en uit cijfers van de cosmetische industrie.
Kaneelstokjes en het gemalen poeder ervan bevatten tussen de 1,5-2 mg coumarine per gram. Deodorantgebruik levert per keer naar schatting 0,5 mg en bodylotion 1 milligram coumarine op.
Coumarine moet sinds 2003 als ingrediënt op cosmetica worden vermeld boven een bepaalde grens: bij producten die worden weggespoeld (shampoo, zeep) boven de 0,01% en wanneer ze niet worden weggespoeld (deodorant, bodylotion) boven de 0,001%. Onder deze waardes hoeft coumarine niet te worden vermeld op de verpakking.
NDN commentaar
Kaneel is een heerlijke smaakmaker en heeft daarnaast gunstige medicinale eigenschappen. Zo wordt kaneel in de kruidengeneeskunde ingezet om o.a. ontstekingen te remmen, de bloedcirculatie te verbeteren, het lichaam te verwarmen, de bloedsuikerspiegel te verlagen, diarree te stoppen en schimmels te doden.

Zolang het nog onvoldoende duidelijk is of en bij welke hoeveelheden coumarine uit kaneel schadelijk kan zijn, raden wij u aan om zorgvuldig om te gaan met kaneelhoudende producten. Bij gebruik van een gevarieerde, gezonde natuurlijke voeding is er geen risico voor de gezondheid.
Hoe krijgt u niet te veel coumarine binnen?
Hieronder vindt u enkele adviezen:

-Eet kaneelhoudende producten, zoals speculaas, pepernoten, ontbijtkoek en stroopwafels bij voorkeur niet dagelijks en als u het eet maximaal 1 portie. Dan krijgt u niet te veel coumarine én minder suiker en ongezonde vetten binnen.
-Bent u een liefhebber van kaneelpoeder (bijvoorbeeld door yoghurt, appelmoes e.d.) of gebruikt u het medicinaal: neem dan bij voorkeur biologische Ceylonese (Cinnamom verum) of Indonesische (Cinnamom vera) kaneel.
-Bij de teelt van biologisch kaneel worden geen bestrijdingsmiddelen gebruikt. Daarnaast hebben Ceylonese en Indonesische kaneelsoorten een veel lager coumarine-gehalte dan de Chinese kaneel (Cinnamom cassia). Eén gram (1 theelepel) van deze twee kaneelsoorten levert ongeveer 1,5-2 mg coumarine en is veilig.
- Gebruikt u dagelijks voedingssupplementen met kaneel? Let dan op de dosering. Neem bij voorkeur kaneelextracten die gestandaardiseerd zijn op lage gehaltes coumarine.
- Vraag eventueel uw behandelaar of orthomoleculaire natuurdiëtist om advies. Gebruik daarnaast zo veel mogelijk natuurlijke cosmetica, omdat hierin geen coumarine als synthetische geurstof wordt gebruikt.
- Wees extra alert op bovenstaande punten als u of uw gezinsleden behoren tot de kwetsbare groep. Dit zijn kleine kinderen, ouderen, mensen met een lever- of nieraandoening en mensen die medicijnen gebruiken die invloed hebben op de leverontgifting (zie de bijsluiter).
- Kinderen overschrijden door hun lagere gewicht gemakkelijker de aanvaarbare dosis coumarine. Bovendien is hun ontgiftingcapaciteit minder.
- Bij het ouder worden (boven de 60 jaar) neemt de ontgiftingscapaciteit van lever en nieren af. Hierdoor kunnen al lagere dosis coumarine een negatief effect hebben op de gezondheid.
- Veel medicijnen beïnvloeden de leverontgifting en kunnen hiermee de afbraak van coumarine en de omzetting in giftige stoffen beïnvloeden.

Kortom: Kaneel? Gebruik het gerust, maar wel bewust!

Literatuur en links:
Wilt U meer weten over leverontgifting en het versterken van de lever met de juiste voeding? Zie verder ook het boek Energieherstelplan.

Links:
[url= http://www.voedingscentrum.nl/...n-kruiden/coumarine-(in-kaneel).aspx ] http://www.voedingscentrum.nl/...n-kruiden/coumarine-(in-kaneel).aspx [/url]

[url= www.vwa.nl/cdlpub/servlet/CDLServlet?p_file_id=29397 ] www.vwa.nl/cdlpub/servlet/CDLServlet?p_file_id=29397 [/url]

[url= http://www.efsa.eu.int/science/afc/afc_opinions/726_en.html ] http://www.efsa.eu.int/science/afc/afc_opinions/726_en.html [/url]
met hierin Standpunt van de Europese Voedselveiligheidsautoriteit (EFSA) over coumarine

Referenties:
1. Cok et al, ‘Determination of coumarin metabolism in Turkish population’, Hum Exp Toxicol 20(4): 179-184 2001
2. Van Driel et al, ‘Growth until puberty after in utero exposure to coumarins’, Am J Med Genet 95(5): 438-443, 2000
3. Ford et al ‘The in vivo dermal absorption and metabolism of [4-14C] coumarin by rats and by human volunteers under simulated conditions of use in fragrances’, Food Chem Toxicol 39(2): 153-162, 2001
4. Lake ‘Coumarin metabolism, toxicity and carcinogenicity: relevance for human risk assessment’ Food Chem Toxicol 37(4): 423-453, 1999
5. Sproll, C. Et al, 2008. HPLC analysis and safety assessment of coumarin in foods. Food Chemistry 109: 462-469.
6. Wesseling et al, ‘Coumarins during pregnancy: long-term effects on growth and development of school-age children)’, Thromb Haemost 85(4): 609-613, 2001 © 2011, Dieetcare | Disclaimer | Over deze site | Aangesloten bij Natuur Diëtisten Nederland
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki