Loading...
nl

Bestaat de tijd?

Lena
Lena feb 17 '10
Origineel bericht van: gast
En als Einstein nu ook eens niet alles wist wink
Hoe kan een nieuwe tijd zonder tijd zijn?


tijd bestaat toch ook niet...
dat denken we alleen maar wink
Delen:
admin
admin feb 17 '10
Tijds-indeling bestaat niet, is door mensen ingedeeld.
er bestaat wel "een verloop der dingen!"
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar feb 17 '10
Dag en nacht is een gegeven. Evenals jaargetijden.

Meer is er niet. Soms gaat de tijd op de klok snel, soms kan ik er wel tonnen in verzetten.
admin
admin feb 17 '10
Nou als het om verjaardagen gaat heb ik het idee dat ik steeds eerder jarig ben...
Als je 18 bent duurt het eeuwen voor je 20 bent en daarna gaat het steeds sneller lijkt wel.
Het lijkt wel gisteren dat ik 40 werd, nou dat is toch echt even geleden..
gast
gast feb 17 '10
Tja ik heb me al heel lang afgevraagd waarom men 24 uur in een etmaal heeft verzonnen, en 60 minuten voor een uur 60 seconden voor een minuut. Helemaal niet handig met optellen ed wink
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 18 '10
Origineel bericht van: gast
Tja ik heb me al heel lang afgevraagd waarom men 24 uur in een etmaal heeft verzonnen, en 60 minuten voor een uur 60 seconden voor een minuut. Helemaal niet handig met optellen ed wink


In wezen kun je de verdeling zo groot of klein maken als je wilt. Je kunt 1000 uren hebben of 5, als iedereen het eens is met de verdeling en die conventie volgt, is er niets aan de hand.

De oude Egyptenaren verdeelden de dag al in 24 uren, maar bedeelden 12 uur aan de kunstmatige dag (daglichtperiode) en 12 uur aan de nacht. Afhankelijk van het seizoen verandert de lengte van de perioden met daglicht en duisternis, dus de lengte van de uren veranderde ook. Op een korte winterdag waren de uren korter tijdens daglicht en langer tijdens de nacht en in de zomer was het omgekeerd. De Grieken en Romeinen namen deze verdeling ongewijzigd over en tot de Middeleeuwen was dit de normale manier om de dag te verdelen. Er was geen licht in de avond, werk was beperkt tot de daglichturen, dus het gaf geen problemen voor normale mensen om de dag zo te verdelen. Alleen astronomen verdeelden de dag in 24 gelijke uren. Deze werden equinoctiale uren genoemd, omdat tijdens de equinox (20 of 21 maart en 22 of 23 september) de periodes van daglicht en duisternis gelijk zijn.

Met de invoering van mechanische klokken als vervanging van zonnewijzers werden de gelijke uren de norm en was het niet langer handig om de dag bij zonsopkomst of -ondergang te laten beginnen. De 24-uursverdeling bleef, maar werd nu geteld vanaf middernacht met 12 uren voor en 12 uren na het middaguur. Hoewel de 24-uursverdeling officieel gebruikt wordt in schrift (13.00 uur als 1 uur ’s middags), gebruiken we de 12-uursverdeling in spraak. Italië is een uitzondering, waar je wel 13 uur kan zeggen. In het Engels gebruiken alleen bureaucraten en militairen de 24-uursklok (thirteen hundred hours) en wordt dit dan ook military time genoemd.

Andere verdelingen dan in 24 uur vinden we in het Majorca en China van vroeger. Op Majorca werd de natuurlijke dag verdeeld in delen van 60 of 12. Bij de 12-verdeling was één uur dus de lengte van twee (een dubbeluur). De Chinezen hadden ook dubbeluren die in het jaar 102 een verdeling in delen van tien vervingen. De revolutionaire kalender in Frankrijk moest de dag verdelen in 10 uur van elk 100 minuten van elk 100 seconden.

Noen, siësta en meer
In taal en in andere culturen zien we overblijfselen van een andere dagverdeling.

Noen
Noen is in het Nederlands een oud woord voor 12 uur ’s middags en wordt nu nog zelden gebruikt. In het Engels is noon niet vervaagd. Zowel noen als noon komen van het Latijnse woord nona wat negen betekent. Dit gaf de tijd aan waarop in de kerk gezongen moest worden. Mensen wilden echter niet wachten tot drie uur ’s middags (9 uur vanaf zonsopgang) en begonnen al eerder. Zo ging het woord noen dus 12 uur ’s middags betekenen.

Siësta
Siësta komt van het oud-Spaanse woord voor zes en geeft de tijd aan waarop gerust wordt, geteld vanaf zonsopgang: aan het begin van de middag.

Thais
In het Thais wordt de 24-uursklok gebruikt, maar bestaat deze niet uit 2 delen van 12 uur, maar 4 delen van 6 uur. Wij doen hetzelfde met onze namen voor dagdelen: nacht, ochtend, middag en avond. In het Thais wordt dit ook gebruikt voor de klok en wordt het dus vier keer per dag 3 uur: 03.00 uur, 09.00 uur, 15.00 uur en 21.00 uur. Elk dagdeel heeft een bijbehorend woord voor "uur"; 21.00 uur is bijvoorbeeld saan thoem oftewel "drie avonduur".

Arabisch
In het Arabisch wordt een uur niet alleen verdeeld per kwart (15 minuten), maar ook per derde (20 minuten). Het Modern Standaard Arabisch heeft zowel een term voor kwartier als "tertier". In spreektaal wordt 9.40 uur dus twee tertieren na negen of een tertier voor 10.

Minuten en seconden
De oude Babyloniërs verdeelden alles in delen van 60: de dag had 60 uur, welke 60 minuten hadden, welke 60 seconden hadden, enz. De Grieken hadden 24 uur per dag, welke onderverdeeld werden in 15 stukjes of moirai. Dit woord gebruikten ze ook voor de graden van een hoek en levert het totaal van 360 op. Astronomen en astrologen hadden nog meer termen tot hun beschikking voor kleinere tijdsperiodes, zoals een lepta (1/5 uur of 12 minuten) en stigma (1/4 lepta of 3 minuten).

In het Latijn van de Middeleeuwen werd het uur verdeeld in kwarten (15 minuten) of vijfden (12 minuten) genaamd puncta. Een punctum werd verdeeld in 2 of 2,5 minuta (afhankelijk van het systeem) wat gelijk was aan 6 minuten. Een minutum werd verdeeld in zes ostentum, welke dus dezelfde lengte hadden als onze huidige minuten. Pas laat in de Middeleeuwen ging "minuut" 1/60 van het uur betekenen. Het uur werd verdeeld in primaire, secundaire en tertiaire minuten, zoals je ook vindt bij de graden van een hoek. De primaire minuten waren dus elk een minuut lang, de secundaire minuten elk een seconde lang en de tertiaire minuten 1/60 van een seconde. De term secondaire minuten is de oorsprong van het woord seconde.

Bron: http://wetenschap.infonu.nl/diversen/25093-de-dag-verdeling-in-uren-minuten-en-seconden.html
Cialara
Cialara feb 18 '10
Wubbo Ockels heeft een prachtig verhaal over tijd smile

Time is created by life in respons to gravity

http://www.tedxamsterdam.nl/2009/video-wubbo-ockels-on-time-and-gravity/
gast
gast feb 19 '10
Als er geen "tijd" meer is, is datgene wat er voor de "tijd" al was, wat men "tijd" is gaan noemen, nog steeds aanwezig. We hebben alleen een systeem dat misbruikt kan worden minder wink
Islandlady
Islandlady feb 19 '10
En wat je gelijk hebt. Altijd maar aan die "tijd" gebonden.
Aan de stand van de zon of de maan kun je ook de "tijd" die we tijd zijn gaan noemen aflezen. Sommige mensen zijn daar erg goed in.
gast
gast feb 20 '10
Ik heb jaren geen horloge gehad, en nu ik er één heb kijk ik er maar zelfden op. Meestal weet ik zo wel hoe laat het is. Hier is het nog makkelijker trouwens dan in Nederland smile
Islandlady
Islandlady feb 20 '10
Ik heb geen horloge. We'll gehad hoor maar het irriteert me. Telefoon werkt ook maar idd hier is het makkelijker wink
admin
admin feb 20 '10
Ik heb een horloge, maar draag deze eigenlijk nooit.
Mijn zoon heeft een horloge, en die gebruikt hem onafgebroken. Voor hem is tijd [lees structuur en discipline] belangrijk, maar ook een dwangmatige controle.
Islandlady
Islandlady feb 20 '10
Om de structuur en discipline is tijd misschien ook wel uitgevonden. En ja dat horloge heb je nog niet zo lang volgens mij tongue
admin
admin feb 20 '10
Quote:
En ja dat horloge heb je nog niet zo lang volgens mij


Dat horloge heb ik al heel lang en daarvoor ook een horloge en ik heb altijd een horloge gehad. Ligt alleen meestal in mijn lade van het nachtkastje en niet om mijn pols winkBatterij zal inmiddels wel vervangen moeten worden smile
admin
admin feb 20 '10
Ik heb nooit een horloge om, maar weet wel haast altijd feilloos de tijd te noemen, haha, hoezo erin gebakken...
Richie Richard
Richie Richard feb 25 '10
Ik kan het niet laten om mijn zeggie te doen.

Tijd bestaat niet maar ook weer wel. Het ligt er aan hoe jij er mee omgaat. Tijd is ook relatief. Dit verschilt per plaats. En inderdaad de tijdsindeling is door de mens gemaakt, daar in tegen wilt het niet zeggen dat er geen tijd is. Verleden tijd, Toekomstige tijd en het nu. Ook al zijn dit benamingen dit is toch weer een tijds vorm. Zoals ik al zei, tijd is relatief van de plaats waar je ben. Waarbij bij ons de zon een grote rol speelt. De periode dat er nodig is om van begin zon opkomst naar eind zon ondergang. Noemen wij de tijd van de dag. Dit is opgedeeld in "uren", die weer opgedeeld is in "minuten" en deze weer opgedeeld naar "seconden" en zo weer door. De tijd dat het donker was, noemden we de nacht.

Dit is zo verfijnd opgedeeld door de eeuwen heen waardoor we de huidige tijd indeling hebben.

Dus bestaat tijd? Ja, maar het is relatief, hangt af van de plaats en wat er wordt gebruikt om de tijd aan te duiden.
admin
admin feb 25 '10
Dan heb je ook nog leuke wetenschappelijke feitjes over tijd. Alles wat je ziet is al het verleden.
Waarom? Omdat alles wat je ziet een reflectie van licht is. De kleur van iets word bepaald door hoeveel en hoe licht gereflecteerd word en jij dat dan ontvangt.
Omdat licht ook een snelheid heeft kijk je altijd in het verleden.

Als je de ruimte in kijkt rekenen mensen lichtjaren. Dat betekent de tijd van de reflectie tot die bij ons binnen komt.
Mars is 0,000082 lichtjaar van aarde. Dus wat we van mars zien als altijd 0,000082 jaar in het verleden.

Andere sterren die we zien zijn andere zonnen en vaak staan die op zijn dichtst honderden en soms miljoenen lichtjaren ver weg. Dus wat we zien kan nu net zo goed heel anders zijn.


Mijn vraag is dan, wat is dan nog tijd? De reflecties die wij opvangen van het verleden? Kortom, licht geeft vorm aan onze tijd.


Fun fact :D, als we Einstein zouden moeten geloven dan verbuig je zelfs de tijd als je ver de ruimte in gaat en terug komt. Volgens Einstein is de snelheid van het licht en het vermogen van verplaatsingen die licht waarneemt afhankelijk van de dikte van de ruimte. De ruimte in de atmosfeer van aarde is vrij dik.


Als er een vorm van tijd is dan bestaat die het de verloop van dingen, zoals Belle al heel mooi zei.


Greets, Robbert.
Lena
Lena feb 26 '10
ja dat vindt ik ook een hele mooie benadering van belle..
het verloop....

waarom beleef ik dat de tijd zo snel gaat...?
Fatna
Fatna feb 26 '10
Origineel bericht van: NiMS
Origineel bericht van: gast
Tja ik heb me al heel lang afgevraagd waarom men 24 uur in een etmaal heeft verzonnen, en 60 minuten voor een uur 60 seconden voor een minuut. Helemaal niet handig met optellen ed wink


In wezen kun je de verdeling zo groot of klein maken als je wilt. Je kunt 1000 uren hebben of 5, als iedereen het eens is met de verdeling en die conventie volgt, is er niets aan de hand.

De oude Egyptenaren verdeelden de dag al in 24 uren, maar bedeelden 12 uur aan de kunstmatige dag (daglichtperiode) en 12 uur aan de nacht. Afhankelijk van het seizoen verandert de lengte van de perioden met daglicht en duisternis, dus de lengte van de uren veranderde ook. Op een korte winterdag waren de uren korter tijdens daglicht en langer tijdens de nacht en in de zomer was het omgekeerd. De Grieken en Romeinen namen deze verdeling ongewijzigd over en tot de Middeleeuwen was dit de normale manier om de dag te verdelen. Er was geen licht in de avond, werk was beperkt tot de daglichturen, dus het gaf geen problemen voor normale mensen om de dag zo te verdelen. Alleen astronomen verdeelden de dag in 24 gelijke uren. Deze werden equinoctiale uren genoemd, omdat tijdens de equinox (20 of 21 maart en 22 of 23 september) de periodes van daglicht en duisternis gelijk zijn.

Met de invoering van mechanische klokken als vervanging van zonnewijzers werden de gelijke uren de norm en was het niet langer handig om de dag bij zonsopkomst of -ondergang te laten beginnen. De 24-uursverdeling bleef, maar werd nu geteld vanaf middernacht met 12 uren voor en 12 uren na het middaguur. Hoewel de 24-uursverdeling officieel gebruikt wordt in schrift (13.00 uur als 1 uur ’s middags), gebruiken we de 12-uursverdeling in spraak. Italië is een uitzondering, waar je wel 13 uur kan zeggen. In het Engels gebruiken alleen bureaucraten en militairen de 24-uursklok (thirteen hundred hours) en wordt dit dan ook military time genoemd.

Andere verdelingen dan in 24 uur vinden we in het Majorca en China van vroeger. Op Majorca werd de natuurlijke dag verdeeld in delen van 60 of 12. Bij de 12-verdeling was één uur dus de lengte van twee (een dubbeluur). De Chinezen hadden ook dubbeluren die in het jaar 102 een verdeling in delen van tien vervingen. De revolutionaire kalender in Frankrijk moest de dag verdelen in 10 uur van elk 100 minuten van elk 100 seconden.

Noen, siësta en meer
In taal en in andere culturen zien we overblijfselen van een andere dagverdeling.

Noen
Noen is in het Nederlands een oud woord voor 12 uur ’s middags en wordt nu nog zelden gebruikt. In het Engels is noon niet vervaagd. Zowel noen als noon komen van het Latijnse woord nona wat negen betekent. Dit gaf de tijd aan waarop in de kerk gezongen moest worden. Mensen wilden echter niet wachten tot drie uur ’s middags (9 uur vanaf zonsopgang) en begonnen al eerder. Zo ging het woord noen dus 12 uur ’s middags betekenen.

Siësta
Siësta komt van het oud-Spaanse woord voor zes en geeft de tijd aan waarop gerust wordt, geteld vanaf zonsopgang: aan het begin van de middag.

Thais
In het Thais wordt de 24-uursklok gebruikt, maar bestaat deze niet uit 2 delen van 12 uur, maar 4 delen van 6 uur. Wij doen hetzelfde met onze namen voor dagdelen: nacht, ochtend, middag en avond. In het Thais wordt dit ook gebruikt voor de klok en wordt het dus vier keer per dag 3 uur: 03.00 uur, 09.00 uur, 15.00 uur en 21.00 uur. Elk dagdeel heeft een bijbehorend woord voor "uur"; 21.00 uur is bijvoorbeeld saan thoem oftewel "drie avonduur".

Arabisch
In het Arabisch wordt een uur niet alleen verdeeld per kwart (15 minuten), maar ook per derde (20 minuten). Het Modern Standaard Arabisch heeft zowel een term voor kwartier als "tertier". In spreektaal wordt 9.40 uur dus twee tertieren na negen of een tertier voor 10.
Minuten en seconden
De oude Babyloniërs verdeelden alles in delen van 60: de dag had 60 uur, welke 60 minuten hadden, welke 60 seconden hadden, enz. De Grieken hadden 24 uur per dag, welke onderverdeeld werden in 15 stukjes of moirai. Dit woord gebruikten ze ook voor de graden van een hoek en levert het totaal van 360 op. Astronomen en astrologen hadden nog meer termen tot hun beschikking voor kleinere tijdsperiodes, zoals een lepta (1/5 uur of 12 minuten) en stigma (1/4 lepta of 3 minuten).

In het Latijn van de Middeleeuwen werd het uur verdeeld in kwarten (15 minuten) of vijfden (12 minuten) genaamd puncta. Een punctum werd verdeeld in 2 of 2,5 minuta (afhankelijk van het systeem) wat gelijk was aan 6 minuten. Een minutum werd verdeeld in zes ostentum, welke dus dezelfde lengte hadden als onze huidige minuten. Pas laat in de Middeleeuwen ging "minuut" 1/60 van het uur betekenen. Het uur werd verdeeld in primaire, secundaire en tertiaire minuten, zoals je ook vindt bij de graden van een hoek. De primaire minuten waren dus elk een minuut lang, de secundaire minuten elk een seconde lang en de tertiaire minuten 1/60 van een seconde. De term secondaire minuten is de oorsprong van het woord seconde.

Bron: http://wetenschap.infonu.nl/diversen/25093-de-dag-verdeling-in-uren-minuten-en-seconden.html


ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat iemand het had over tweemaal 20 over 9 , Wel over 20 voor tien
maar ook in het nederlands hebben we het toch over 20 voor tien, en in het arabisch hebben we ook kwart over en kwart voor etc dus ik zie geen verschil tussen de arabische en nederlandse tijdsaanduiding.....maar goed Nims je hebt dit uit een bron dus ik zal je er niet persoonlijk op wijzen maar in het algemeen dus!
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 27 '10
Origineel bericht van: Core

Fun fact :D, als we Einstein zouden moeten geloven dan verbuig je zelfs de tijd als je ver de ruimte in gaat en terug komt. Volgens Einstein is de snelheid van het licht en het vermogen van verplaatsingen die licht waarneemt afhankelijk van de dikte van de ruimte. De ruimte in de atmosfeer van aarde is vrij dik.

Dit is niet alleen meer een fun fact maar ook wetenschappelijk aangetoond. Ze hebben namelijk tijdens een experiment 2 atoomklokken gelijk gezet, en 1 daarvan de ruimte in gestuurd. Die is na een tijdje weer teruggekomen op aarde en het bleek dat degene die de ruimte in gestuurd was, bleek achter te lopen ten op zichte van de klok die op aarde was gebleven.

Hiermee is wetenschappelijk dus aangetoont dat tijd relatief is aan de snelheid die je hebt.
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki